Jump to content

Leie seilbåt Kroatia/Hellas ?


Otto R

Recommended Posts

Hei, aha! så vi må seile nordfor Kos da, Pass og papirer skal være på plass,takk for tipset, hva med vinden? Vil ikke si veldig mye mer om båten da avtalen ikke er helt på plass ennå. men vi skal ikke leie. Ellers så kan jeg anbefale bloggen til Krimart på google, mye fine bilder og inf. :)

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Leide Grand Soleil 50 av NCP i Kroatia i sommer gjennom den norske representanten www.zappa.no. Profft opplegg. Ville ikke ha en slapp Bavaria som mange andre utleieselskaper har å by på. I alle båtene lå det mobil med forhåndsprogrammerte numre til servicefolkene hos NCP. Trykkpumpen til ferskvannet ombord streiket og da var det en kjapp telefon til NCP som kurerte problemet. Har base i Sibenik som ligger midt imellom Split og Zadar - Norwegian ned og Ryanair hjem.

Link to post
Share on other sites

Den tyske boka/ var jo genial, finns det slike for Hellas /tyrkia og?

 

For Hellas og Tyrkia er det Rod Heikell sine Pilot Guides som gjelder:

http://www.imray.com/record.cfm?i_stock_code=IB0050

http://www.imray.com/record.cfm?i_stock_code=IB0142

 

-kjøp dem direkte fra Imray eller på amazon.

 

Kan også anbefale disse:

http://www.imray.com/record.cfm?i_stock_code=IB0081

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@peer - Har lejet båd, Elan 340, i Kremik (Split) via http://www.croatiayachtclub.se/ i 2008 - no problems. Har været i Croatia flere gange,,, foretrækker maj / september. Vor farvorit destination er øen Vis. Et godt sted at starte er youtube medlem kgp100's serie om sejlads i Croatia. fx

Selv tager jeg afsted næste gang sept 2011

 

:flag_da:

 

Greetings,

 

/BMF

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tenker jeg bruker denne tråden videre, Vi har altså leid båt. Og lest oss litt opp på middelhavet. Vi får båten i Volos og tenker første del av turen rundt Sporadene. Spørsmålet mitt må være hvor langt seiler en på 6 uker? Med turseiling og hyppige stopp er tur/retur Kreta feil, eller bør vi satse på å finne havner i området Volos - Athen?

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Vi får båten i Volos og tenker første del av turen rundt Sporadene. Spørsmålet mitt må være hvor langt seiler en på 6 uker?

Har du sjekket om det er begrensninger på hvor du får lov til å seile? Mange (alle/de fleste?) charterselskaper har slike begrensninger...

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Hm. Den ene gangen jeg har leid båt i Hellas (Kefalonia) fikk vi klar beskjed om å holde oss sør for nordspissen av Lefkada, nord for sørspissen av Kefalonia samt mellom øyene og fastlandet.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Leide en Bavaria 39 av Sailcaharter-in Croatia i Split i oktober. Fikk en riktig godt vedlikeholdt båt, som var skinnede ren, og kjempeservice av meget hyggelige innehavere. Kan trygt anbefales. Lite familiefirma med få båter.

Redigert av Safrane (see edit history)

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

[...], men vi må jo nå tilbake når vi skal levere båten da. Men hva er en grei dagsseilas,[...]

 

Genrelt sett anbefales å ha god tid til hjemveien, det er dumt å komme i tidsnød og måtte presse på i dårlig vær. Dagsetapper er avhengig av størresle på båt, hvor mye mannskapet vil seile kontra ligge i havn etc. men med en båt på rundt 40 fot, og motor som backup ved vindstille skulle dagsetapper på 20-30 Nm være greit med et moderat interessert familiemannskap. Det hender ofte jeg seiler 50-60 Nm dagsetapper, men d.v.s. 10 timer underveis med 6 knop gjennomsnittlig VMG.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Løfter denne litt.

 

Vi er en gjeng som vurderer å ta en uke seiltur i Hellas i april (2-9 april). Det jeg lurer på er om det er noen som har vært der nede (kykladene) på den tiden? Er det mange steder som er i vinterdvale enda? Noen øyer som er bedre enn andre å dra til? Ønsker jo ikke helt "døde" havner/byer heller.

Link to post
Share on other sites

Her sejlet rundt Lefkas arealet (west kyst mod Adriaterhavet) første uge i Maj. Det var ok, omend du skal på denne årstid, være opmærksom på det hele er under "startup". At have det hele lidt for sig selv med fred og ro har også sin charme. Det er faktisk top, top :-)

 

/bmf

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Takker. Vi har en deal med Kiriakoulis med base i Athen.

 

Jeg er veldig spent på om det er noe liv og ikke bare stengte restauranter på øyene i kykladene. Har søkt en del på nettet og funnet litt motstridende informasjon. Hadde vært greit å høre fra noen som har vært der i starten av april.

Link to post
Share on other sites

Jeg var og seilte rundt om på de ioniske øyene fra slutten av april og en drøy uke ut i mai for noen år siden. Sesongen startet egentlig ikke før i løpet av første uka i mai, fikk vi vite, men de fleste stedene var likevel åpnet da vi var der. Men jeg vil tro du kan risikere at mange av turiststedene ikke er åpnet ennå i begynnelsen av april.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg reiser ned rett etter påske, og skal i første omgang utforske sporadene inkl Lesvos. Synes det er mange fordeler (iallefall etter hva jeg har lest) med å reise ned tidlig, meltemien er svakere, mindre rosa fulle briter, flere havneplasser, grønnere vegetasjon.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...