nimbuster Startet 6.Januar.2010 Del på Facebook Startet 6.Januar.2010 Jeg vurderer å skifte ut en Mikuni 3,5 kw som jeg har i min 36 fots båt, da den rett og slett er for liten til å kunne klare å gi med en god varme på 20 gr raskt om høsten og om våren. Vinterstid kan jeg like gjerne la være å bruke den, da den blåser for lite luft og varmer for dårlig i denne str. båt. Jeg har rettet ut svinger, innsnevringer og isolert alle slangene, men det er for svak varme og luftstrøm likevel. Er det i grunnen så enkelt at jeg bare kan skru ut Mikuni'n og oppmontere en Eber? Krever Eber større dimensjoner på slangene enn de 55-60 mm jeg har? (har ikke plass til tykkere slanger... Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Vurderer det samme for jeg får ikke den varmen jeg ønsker. Blir varmt oppe i salongen men fremover blir det for dårlig. Håper det kommer noen gode svar her. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 6.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Jeg ser at Eber D5 krever 75 eller 90 mm slange, mens Mikuni "krever" 80 mm. Mulig det blir litt for varmt ved å bruke de slangene jeg har...(husker ikke helt om det er 55, 60 eller 65 mm. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Regner med at du også har den akter i maskinrommet,skal tro om det blir langt for en større også å sende varmen frem til forlugaren Det mangler ikke på varme i salongen for der er hoveduttaket Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 hva med å sette inn en mindre varmer i tillegg? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 6.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Jeg syns at den ikke varmer godt nok i hovedsalongen heller faktisk, enda jeg har gjort alt jeg kan for å få mer luft og høyere temp. Her ned kan det jo fort bli kuldegrader tidlig vår og sen høst, og da trengs det mer guffe. Under "normale" forhold på våren og høsten holder den i massevis. Det å sette inn en mindre varmer i tillegg...hva tenkte du på da eysteind? Tenkte du på å legge opp nye separate slanger, et nytt system? Jeg har faktisk en Webasto vannvarmer i tillegg, men den brukes i denne omgang kun til å varme opp vannet i vv-tanken. Jeg vurderer også å koble inn enradiatorvifte, for å få utnyttet varmen de gangene jeg bruker den på å varme vv. Men, den radiatoren må da ha egen bryter, ellers blir det for varmt i kabinen sommerstid. Sitér dette innlegget Link to post
Dust Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Jeg har 2 stk. Mikuni 3,5 kw i min 38 foter, den ene varmer i kabinen og under kalesjen, den andre varmer i lugarene og toilettet. Dette synes jeg fungerer ypperlig, var ute i helgen og da var det -11 ute da jeg startet, vi holdt varmen hele helgen uten problem, kunne til og med skru ned termostaten etter en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 har du vannvarmer i tillegg?? da kan det jo hende det holder med bare denne eller i tilleg når det blir kaldere. sette på en 10KW defroster med vifte og bruke de gamle luftrøra på 1 utak og legge opp fler utak der du trenger fra de andre??? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 jeg ville jo tru att du kan lage den perfekt varme med de 2 varmere du har til en billiger penge en å bytte. bare å finne ut hvordan Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 7.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Det eneste jeg tenker på med 2 varmere er selvfølgelig strømforbruket. Men, det blir jo ikke så ofte de trenger å være i drift begge to... Tror jeg prøver å bygge ut vannvarmeren først, og som Cathrine sier (fint navn forresten. Bor selv i A Cathrinesvei), bruke begge når det er for kaldt med bare Mikuni'n. Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Det hjelper ikke så mye med kraftigere varmer hvis ikke rørene er isolert. Varmetapet blir rett og slett for stort når man strekker rør med litt mere enn et par meters lengde. Spesielt med tanke på bruk utenfor sommer sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Øivind E. Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Hei nimbuster. Eber D5 bruker 90 mm varmluftsrør, så du må bytte ut fra 80 til 90 mm frem til første åpne utløp. Derfra kan du bruke dine eksisterende slanger. Ville som lukabella sier ha på isolering på slangene, da får du mye mindre varmetap. Lykke til. MVH Øivind E. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 7.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 De slangene som har vært mulig å komme til, har jeg isolert. Men, med en kraftigere vifte (Eber) så blir jo luftstrømmen høyere også, og temperaturen høyere enn med Mikuni'n? Jeg må sjekke nærmere om det er 80 cm jeg har frem til første forgrening eller 75mm. Uansett må nok den første slangebiten skiftes. Alternativ 2 er jo som jeg nevner ovenfor, å bygge ut vannvarmeren med en radiator og vifte, og bruke disse sammen på de kaldeste dagene utenom sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Jeg ville gått for alternativ to! Et par defrostere på vannvarmerkretsen, og gjerne et par radiatorer uten vifte også om det er steder som passer for det. Koplet på en slik måte at du kan stenge av denne delen av sløyfa når det er varmt i været. to treveisventiler f.eks, alternativt tre vanlige ventiler og to T stykker. Da er det fort gjort å stenge av når du ikke trenger varmedelen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nimbuster Svart 7.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Takk for de tipsene også, index. Istedet for defrostere ser jeg for meg sånne Silencio-vifter. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 (redigert) Hei, jeg har montert 2 defostere, EBERSPACHER DEFROSTER 12 VDC/2 KW De blåser inn over 60 grader når varmeren har gått en stund. Jeg koblet de slik, da kan du regulere varmen der du vil ha den. Ser at jeg glemte defrosteren til vinduene. Redigert 7.Januar.2010 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.