Jump to content

Bytte ut Mikuni med Eberspächer 4 eller 5, greit nok?

nimbuster

Recommended Posts

Jeg vurderer å skifte ut en Mikuni 3,5 kw som jeg har i min 36 fots båt, da den rett og slett er for liten til å kunne klare å gi med en god varme på 20 gr raskt om høsten og om våren. Vinterstid kan jeg like gjerne la være å bruke den, da den blåser for lite luft og varmer for dårlig i denne str. båt. Jeg har rettet ut svinger, innsnevringer og isolert alle slangene, men det er for svak varme og luftstrøm likevel.

Er det i grunnen så enkelt at jeg bare kan skru ut Mikuni'n og oppmontere en Eber? Krever Eber større dimensjoner på slangene enn de 55-60 mm jeg har? (har ikke plass til tykkere slanger...

Jeg syns at den ikke varmer godt nok i hovedsalongen heller faktisk, enda jeg har gjort alt jeg kan for å få mer luft og høyere temp.

Her ned kan det jo fort bli kuldegrader tidlig vår og sen høst, og da trengs det mer guffe. Under "normale" forhold på våren og høsten holder den i massevis.

Det å sette inn en mindre varmer i tillegg...hva tenkte du på da eysteind? Tenkte du på å legge opp nye separate slanger, et nytt system?

Jeg har faktisk en Webasto vannvarmer i tillegg, men den brukes i denne omgang kun til å varme opp vannet i vv-tanken. Jeg vurderer også å koble inn enradiatorvifte, for å få utnyttet varmen de gangene jeg bruker den på å varme vv. Men, den radiatoren må da ha egen bryter, ellers blir det for varmt i kabinen sommerstid.

Jeg har 2 stk. Mikuni 3,5 kw i min 38 foter, den ene varmer i kabinen og under kalesjen, den andre varmer i lugarene og toilettet. Dette synes jeg fungerer ypperlig, var ute i helgen og da var det -11 ute da jeg startet, vi holdt varmen hele helgen uten problem, kunne til og med skru ned termostaten etter en stund.

Det eneste jeg tenker på med 2 varmere er selvfølgelig strømforbruket. Men, det blir jo ikke så ofte de trenger å være i drift begge to...

Tror jeg prøver å bygge ut vannvarmeren først, og som Cathrine sier (fint navn forresten. Bor selv i A Cathrinesvei), bruke begge når det er for kaldt med bare Mikuni'n.

De slangene som har vært mulig å komme til, har jeg isolert. Men, med en kraftigere vifte (Eber) så blir jo luftstrømmen høyere også, og temperaturen høyere enn med Mikuni'n? Jeg må sjekke nærmere om det er 80 cm jeg har frem til første forgrening eller 75mm. Uansett må nok den første slangebiten skiftes.

Alternativ 2 er jo som jeg nevner ovenfor, å bygge ut vannvarmeren med en radiator og vifte, og bruke disse sammen på de kaldeste dagene utenom sesongen.

Jeg ville gått for alternativ to! Et par defrostere på vannvarmerkretsen, og gjerne et par radiatorer uten vifte også om det er steder som passer for det. Koplet på en slik måte at du kan stenge av denne delen av sløyfa når det er varmt i været. to treveisventiler f.eks, alternativt tre vanlige ventiler og to T stykker. Da er det fort gjort å stenge av når du ikke trenger varmedelen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...