Jump to content

Fjerning av plombe på 9,9 hk Yamaha 1999?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Hei, Jeg har en gammel men perfekt Yamaha 9.9 hk, 1999 modell. Den forrige eieren sa at han ikke viste om den er 15hk eller 9.9hk. Hvordan fjerner jeg da plomba? Er det bare en slangeklemme på luft innsuget? Jeg er 14 år. Har jeg da lov til å kjøre båten med 15 hk motor? :sailing: Det står på dekselet 9.9hk.

Redigert av KapteinFredrik (see edit history)

Wiren som vrir på gass-spjeldet får ikke åpnet fullt ut. Du må løsne på bolten slik at du får vridd maks.

Wiren går fra styrespaken, og til et "hjul" på den ene siden av motoren. Dette hjulet blir ikke vridd maks, da det står en metall-sperre på hjulet. 2 minutter ca tar det vel å fjerne plomben. Veldig lett! :yesnod:

Under 16 år : maks 10hk,10knop og 26 fot (8meter)

Kæptn båtløs...

v-max er orginal 15hk med større propell orginalt og 3stk reedventiler som er sperret ned til 9,9 på gasshendel.

vandelig 9,9 er en 13hk som er sperret på samme måte på gasshendelen.men bytter du ut til 3 reedventiler og setter på større propell så får du 15hk ut av denne også.

ligger en tråd her ett sted om en som har gjort dette

Båtmotoravgift: 147,81 kroner per hk for alle motorer over 9hk +MVA

Redigert av Cathrine. (see edit history)
Er vel ingen som gjer det kan eg tenke meg...kor mange er det som meldar om chipping av bilen?

Kan vel kanskje samanliknast med det.

Nevnte bare dette i forbindelse med en annen tråd her, hvor det var snakk om kjøring av båt i en alder av under 15 år.

Kan tenke meg dette vil medfører ekstra bot, dersom en båt med en motor gir seg ut for å ha ferre HK enn den egentlig har, spesielt dersom båten blir ført av en person under 15 år.

Det er kansje nettopp derfor disse motorene blir plombert på 9,9 HK?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...