Guest Kaptein Fredrik Startet 6.Januar.2010 Del på Facebook Startet 6.Januar.2010 (redigert) Hei, Jeg har en gammel men perfekt Yamaha 9.9 hk, 1999 modell. Den forrige eieren sa at han ikke viste om den er 15hk eller 9.9hk. Hvordan fjerner jeg da plomba? Er det bare en slangeklemme på luft innsuget? Jeg er 14 år. Har jeg da lov til å kjøre båten med 15 hk motor? Det står på dekselet 9.9hk. Redigert 6.Januar.2010 av KapteinFredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Du har bare lov til å kjøre båt med max 10 hester som max gjør 10 knop. Ikke en av delene - det er begge samtidig. Om det er samme som på min Vmax Jr så er det et litet blekk på gasswiren inni motoren som må fjernes Sitér dette innlegget Link to post
kaptein02 Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Wiren som vrir på gass-spjeldet får ikke åpnet fullt ut. Du må løsne på bolten slik at du får vridd maks. Wiren går fra styrespaken, og til et "hjul" på den ene siden av motoren. Dette hjulet blir ikke vridd maks, da det står en metall-sperre på hjulet. 2 minutter ca tar det vel å fjerne plomben. Veldig lett! Under 16 år : maks 10hk,10knop og 26 fot (8meter) Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
Sjøga Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 løsne skruen ett par runder og fjern blekket. ringet rundt med rød ring nederst på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Takk for svar Skal se litt på motoren etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Er dette lov da ? Skal det ikke i tilfelle da også betales inn en ny HK avgift og forandre tall på deksel ? Sitér dette innlegget Link to post
kaptein02 Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Er dette lov da ? Skal det ikke i tilfelle da også betales inn en ny HK avgift og forandre tall på deksel ? Er vel ingen som gjer det kan eg tenke meg...kor mange er det som meldar om chipping av bilen? Kan vel kanskje samanliknast med det. Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 En 9.9hk er en 15hk motor som bare er strupet ned til 9.9 fra produsent. Det skal være lovlig å gjøre det. Alle mine venner har gjort det. Jeg har aldri hørt om HK avgift. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Om det er en VMax jr så er det betalt hk avgift for 15 hester. Om det er en vanlig 9,9 er det ikke betalt hk avgift for mer enn 10 hester. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Hvor mye koster en HK avgift? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 (redigert) v-max er orginal 15hk med større propell orginalt og 3stk reedventiler som er sperret ned til 9,9 på gasshendel. vandelig 9,9 er en 13hk som er sperret på samme måte på gasshendelen.men bytter du ut til 3 reedventiler og setter på større propell så får du 15hk ut av denne også. ligger en tråd her ett sted om en som har gjort dette Båtmotoravgift: 147,81 kroner per hk for alle motorer over 9hk +MVA Redigert 6.Januar.2010 av Cathrine. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 13,6 hester får du på en vanlig 9,9 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Hva er en reedventil? Jeg har ikke noe v-max. Jeg har en gammel men perfekt motor. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Er vel ingen som gjer det kan eg tenke meg...kor mange er det som meldar om chipping av bilen? Kan vel kanskje samanliknast med det. Nevnte bare dette i forbindelse med en annen tråd her, hvor det var snakk om kjøring av båt i en alder av under 15 år. Kan tenke meg dette vil medfører ekstra bot, dersom en båt med en motor gir seg ut for å ha ferre HK enn den egentlig har, spesielt dersom båten blir ført av en person under 15 år. Det er kansje nettopp derfor disse motorene blir plombert på 9,9 HK? Sitér dette innlegget Link to post
kaptein02 Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Trur ikkje bota blir høgare...de værste må vel være at du må betale avgift for dei ekstra hk'ene motoren er god for Trur det blir vansklig for politiet å finne ut av om motoren er 15 (13hk) eller ikkje. Då må vel motoren testast. Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Hvis jeg blir stoppa på vannet, sjekker politi motoren innvendig? Når jeg er over 16 år, kan jeg ha 15 hk hvor det bare står 9,9hk på dekselet? eller blir det bøter da og? Sitér dette innlegget Link to post
kaptein02 Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Som sagt trur eg det er vanskelig å sjekke om det faktisk er en 9,9 du har på hekken for politiet. Om dei finn ut det er det bare å nekte og sei at kjøpar sa det var 9,9 og at du ikkje har peiling på motor Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Er plomba "fjernet" nå? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.