Jump to content

forslag til motorlakk/erfaringer


tresfjord 28

Recommended Posts

Du kan bruke vanlig Bengalakk eller tilsvarende. Det avgjørende for holdbarhet er grunnarbeidet. Vask vekk alt fett og gi et strøk med en god 2K-grunning, feks SeaJet 017

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Det finnes noe som kalles maskinemalje, den er vesentlig sterkere enn vanlig emaljelakk. Emaljelakk går greit nok det, men det er ikke like godt som det som brukes originalt. jeg har lakkert motorer med begge typer lakk, og du merker forskjellen godt. Jeg ser også at enkelte anbefaler tokomponent lakk som f.eks. Jotun Hardtop til motorer, denne gir i så fall en veldig sterk og glatt overflate.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jo index, hele poenget er å kunne benytte en rimelig, lett tilgjengelig og svært holdbar lakktype hvor du har hele RALs fargespekter tilgjengelig.

Volvogrøn feks. får du vel neppe i Jotun Hardtop?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Volvogrøn feks. får du vel neppe i Jotun Hardtop?

 

Det vet jeg ikke. Jeg har så langt ikke hatt behov for å male en motor Volvogrønn. Jeg har lakkert tre motorer med Bengalakk tidligere, og fått et greit nok resultat. På de to siste jeg har lakkert har jeg brukt motoremalje kjøpt fra Sabb forhandleren, og jeg må si at jeg ble imponert over forskjellen i egenskaper! Hardere, glattere og mer slitesterke overflater.

 

Ellers så selger Jula i alle fall Hammerite motorlakk i både Volvogrønn og Yanmargrå, og disse er kjent for å være sterke.

 

Bengalakk tåler denne varmen fra blokka da?

 

Joda, varmen er ikke noe problem. Vanlig emaljelakk tåler opp til 150 grader, og motoren blir skjelden mer enn 90-95 på de varmeste stedene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Da kommer jeg med ett alternativ til:

Biltema "Primer for plast og metall". 2K epoxyprimer tilsvarende Jotuns antipest.

Biltema grønn "Topcoat" som tilsvarer Jotuns Hardtop.

 

Biltemas primer og topcoat er laget av Star malingfabrikk, og fungerer kjempefint. Til en tredjedel av prisen på Jotuns produkter.

Link to post
Ellers så selger Jula i alle fall Hammerite motorlakk i både Volvogrønn og Yanmargrå, og disse er kjent for å være sterke.

 

Joda, men de sitter knapt nok lenger enn tre kvarter på ei motorblokk hvis du ikke grunner med 2K primer. Det er poenget. :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Biltema grønn "Topcoat" som tilsvarer Jotuns Hardtop.

Biltemas sk. TopCoat er en Polyurethanbassert 2K lakk. Jotuns HardTop er Polyesterbassert, og noe helt annet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Joda, men de sitter knapt nok lenger enn tre kvarter på ei motorblokk hvis du ikke grunner med 2K primer.

 

Jeg har aldri grunnet med annet enn 1 komp. primer, bortsett fra på aluminium der jeg alltid benytter etsprimer. Og jeg har ennå ikke opplevd flassing på de motorene jeg har lakkert. Den motoren jeg har hatt lengst etter egen lakkering, hadde jeg vel rundt 18 år uten at det flasset et sted. Riktignok i bil, men forholdene er ikke helt ulike. Så etter mitt syn er eneste gode grunn til å bruke 2K primer at man akter å lakkere over denne med 2K lakk.

 

Hvis du ikke får lakken til å sitte mer enn tre kvarter, vil jeg foreslå en grundig rengjøring før lakkering...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 1 år senere...

Jeg custombygde en del MC før i tida og der ble ikke spart til noenting. Motor måtte være en del av utsende og etter 2 års prøving fant vi ut at to-komponent polyurathan direkte på metall var best. Der var ingen primer til å isolere varmen og motor tålte alt av løsemidler til vasking. Dem som brukte syklene litt utover sesongen hadde ikke noen problemer med rust på grunn av salt på veiene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...