:båt1 Startet 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2010 ja her er tråden for alle vi som liker 7 knop best Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Ja hva skal man skrive her da? Kjekt i 7 knop Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Fint med 7 knop, men 14 er bedre! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
:båt1 Svart 11.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 skriv hva dere vil jeg syntes det er livet å tøffe avgåre Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Når fjorden er 50nm lang, er det greit med noen flere knop... Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 11.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 har ikkke du saga 20 a Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 7 knop er fin kosefart, det sier jeg meg enig i , snittfarten min ligger muligens noe lavere enn det , men det er veldig behagelig å ligge i 20 knop på lengre transportstrekk. turen fra Strømstad til Nøtterøy går på en time i ca 20 kn. å blir oftest mye mer behaglig. har tatt samme turen i 5 knop også, da var det helt flatt hav. flott tur det og. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Det fine med å ha en båt som går 7 knop hvis man tilfeldigvis liker en fart på 7 knop, er at selv om man har det travelt en dag, så presses man allikevel til å gå med den farten man liker best. bedre kan det ikke bli. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 7 knop - ja takk Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
:båt1 Svart 11.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 endelig en som fårstår meg Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 har ikkke du saga 20 a Jo, det også, men bruker den bare som dagsturbåt/fiskebåt. Til ferieturene brukes halcoen... Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Ja vi liker oss også best i 6-7-8 knop.... Behagelig kosefart. Når vi er på ferietur i 3 uker går det mest i denne farten. Men heldigvis kan jeg også legge meg i 21-23 knop vis jeg skulle trenge det. Greit å kunne velge. Men helt enig...."tøffer" mest... Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 11.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 ja jeg har selv jolla som jeg kan leke meg med. Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Ja takk til 7-8 knop. Hva jeg liker best med den farten, jo det må jo være den type båter som rusler i denne farten. Det er jo båtene vi liker, og da aksepter vi også farten. Jeg tror det er mer rekreasjon i 7-8 knop, enn i 28 knop. Spør dere meg er det helt herlig. Det gode med det er at jeg er ikke NØDT til å reise i den farten, jeg har valgt det helt frivillig. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Når fjorden er 50nm lang, er det greit med noen flere knop... Hva for rolle spiller det om fjorden er lang? Er det tiden du er på fjorden, eller avstanden du tilbakelegger som teller mest? 7 knop - ja takk Tiltredes, Wasco! 7 knop og autopilot er HERLIG! Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
:båt1 Svart 11.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 helt enig med deg Dalton Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 En stadig større del av antall motortimer logget i løpet av sesongen foregår i 7-8 knops fart. Mest fordi vi gjennomgående har svært god tid, og ønsker å nyte tiden underveis. Marsjfart i 22-24 knop hører mer og mer til sjeldenhetene, men godt å ha muligheten til å speede etter behov. Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Solgte fartsfantomet før Jul (26kn) Fikk tak i en snekke med max fart 7-8 knop. Jeg koser meg i den farten,var ute i dag og fisket og slappet av. Har man liten tid bør man starte dagen før. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 6-7 knop er flott. Skjer jo at eg går enno seinere også. Det har vel hendt noen få ganger at eg har ønsket meg meir fart, men det er veldig sjelden. Jolla på hekken går 23 knop visst eg har noe som haster. Men i de aller fleste tilfeller så går man over bekken etter vann når man skal på tur. De aller fleste i kyst Norge bor jo midt oppi en fantastisk skjærgård. De korte turene bak en holme i nærområdet kan jo være av de aller beste opplevelsene. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 11.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 ja den er jeg helt enig i Sitér dette innlegget Link to post
succes 42 1980 Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 7 knop det er helt topp, å så har skjæra tid til og flytte seg Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 7 knop er min favorittfart. Båten kan gå i 17, men jeg trives best i 7. Husker en gammel mann i Kragerø som sto på brygga og så på noen som suste forbi i stor fart. Da sa han: Skulle ikke tro de liker seg på sjøen, sånn hastverk de har med å komme seg hjem.... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
m/s draugen Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Hvorfor skal det gå så fort?Da tar jo turen så brått slutt....... Mener det er selve turen som er målet Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 7 knop Noen som tar hensyn til tidevannstømmen når de legger på tur? Det er viktig i 7 knop, når du fort kan ha en knop motstrøm eller en knop medstrøm. Og i mine farvann kan det bli 3-4 knop strøm enkelte plasser. Her er min plan jeg nokså nylig puslet ihop,: Høyvann (HW) Bodø: Ved fullmåne og nymåne: kl 12.10 Vintertid, Kl 13.10 sommertid. (+- 20 min.) Månens påvirkning av tidevannet har en periode på ca. 12t 25 min. Forskyvning av tidspunktene for høy-/lavvann på ca. 50 min. pr. døgn. Utregning: Månefase Hel eller Ny, forskøvet med antall døgns avvik ganger 50 min. => HW Bodø Tidligste gunstig tidspunkt for avreise: Harstad-Sortland : HW Bodø -1 time Nyksund(30 min)/Stø-Sortland : HW Bodø +2 timer Sortland og Raftsund Nord for trangstraum.: nordover, HW Bodø -2 timer , sørover, HW Bodø +4 timer Svolvær-Sortland : HW Bodø -1 timer Så må man bare vite hvilken dato månen er hel eller ny, og da vet jeg flo og fjære i Bodø. Og med utgansgspunkt i den norske los vet jeg da når strømmen snur her lokalt. Meningen er at jeg skal lage en tabell over månefasene de neste 5 årene, samt en en forklarende tekst som ovenfor i kursiv. Dette for jeg plass på en lapp jeg kan ha i lommeboka. Greit å vite når strømmen snur, også når man sitter på jobb å planlegger fisketur. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 11.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 (redigert) Succes 40 1980 sa: 7 knop det er helt topp, å så har skjæra tid til og flytte seg hehehehehe sant nok Redigert 11.Januar.2010 av :båt1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.