Jump to content

For alle de som liker 7 knop best

:båt1

Recommended Posts

7 knop er fin kosefart, det sier jeg meg enig i , snittfarten min ligger muligens noe lavere enn det , men det er veldig behagelig å ligge i 20 knop på lengre transportstrekk. turen fra Strømstad til Nøtterøy går på en time i ca 20 kn. å blir oftest mye mer behaglig. har tatt samme turen i 5 knop også, da var det helt flatt hav. flott tur det og.

Ja vi liker oss også best i 6-7-8 knop.... Behagelig kosefart. Når vi er på ferietur i 3 uker går det mest i denne farten.

Men heldigvis kan jeg også legge meg i 21-23 knop vis jeg skulle trenge det. Greit å kunne velge.

Men helt enig...."tøffer" mest... :smiley:

Ja takk til 7-8 knop. Hva jeg liker best med den farten, jo det må jo være den type båter som rusler i denne farten. Det er jo båtene vi liker, og da aksepter vi også farten. Jeg tror det er mer rekreasjon i 7-8 knop, enn i 28 knop. Spør dere meg er det helt herlig. Det gode med det er at jeg er ikke NØDT til å reise i den farten, jeg har valgt det helt frivillig.

Når fjorden er 50nm lang, er det greit med noen flere knop...

Hva for rolle spiller det om fjorden er lang? Er det tiden du er på fjorden, eller avstanden du tilbakelegger som teller mest?

7 knop - ja takk :yesnod:

Tiltredes, Wasco! :cheers: 7 knop og autopilot er HERLIG!

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

En stadig større del av antall motortimer logget i løpet av sesongen foregår i 7-8 knops fart. Mest fordi vi gjennomgående har svært god tid, og ønsker å nyte tiden underveis. Marsjfart i 22-24 knop hører mer og mer til sjeldenhetene, men godt å ha muligheten til å speede etter behov.

6-7 knop er flott. Skjer jo at eg går enno seinere også.

Det har vel hendt noen få ganger at eg har ønsket meg meir fart, men

det er veldig sjelden. Jolla på hekken går 23 knop visst eg har noe som haster.

Men i de aller fleste tilfeller så går man over bekken etter vann når man skal

på tur. De aller fleste i kyst Norge bor jo midt oppi en fantastisk skjærgård.

De korte turene bak en holme i nærområdet kan jo være av de aller beste opplevelsene.

7 knop er min favorittfart.

Båten kan gå i 17, men jeg trives best i 7.

Husker en gammel mann i Kragerø som sto på brygga og så på noen som suste forbi i stor fart.

Da sa han: Skulle ikke tro de liker seg på sjøen, sånn hastverk de har med å komme seg hjem....

Buster X med Yamaha 70

7 knop :flag:

Noen som tar hensyn til tidevannstømmen når de legger på tur? Det er viktig i 7 knop, når du fort kan ha en knop motstrøm eller en knop medstrøm. Og i mine farvann kan det bli 3-4 knop strøm enkelte plasser. Her er min plan jeg nokså nylig puslet ihop,:

Høyvann (HW) Bodø:

Ved fullmåne og nymåne: kl 12.10 Vintertid, Kl 13.10 sommertid. (+- 20 min.)

Månens påvirkning av tidevannet har en periode på ca. 12t 25 min.

Forskyvning av tidspunktene for høy-/lavvann på ca. 50 min. pr. døgn.

Utregning:

Månefase Hel eller Ny, forskøvet med antall døgns avvik ganger 50 min. => HW Bodø

Tidligste gunstig tidspunkt for avreise:

Harstad-Sortland : HW Bodø -1 time

Nyksund(30 min)/Stø-Sortland : HW Bodø +2 timer

Sortland og Raftsund Nord for trangstraum.: nordover, HW Bodø -2 timer , sørover, HW Bodø +4 timer

Svolvær-Sortland : HW Bodø -1 timer

Så må man bare vite hvilken dato månen er hel eller ny, og da vet jeg flo og fjære i Bodø. Og med utgansgspunkt i den norske los vet jeg da når strømmen snur her lokalt. Meningen er at jeg skal lage en tabell over månefasene de neste 5 årene, samt en en forklarende tekst som ovenfor i kursiv. Dette for jeg plass på en lapp jeg kan ha i lommeboka. Greit å vite når strømmen snur, også når man sitter på jobb å planlegger fisketur.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...