avmønstret5 Startet 11.Januar.2010 Del på Facebook Startet 11.Januar.2010 Vil gjerne høre noe om praksis med hensyn til vedlikehold, utskifting og kontroll av rigg. Jeg tenker i første rekke på de som ikke tar ned riggen årlig. F.eks. Bruk av fagfolk År før en skifter ut stag, vanter og strekkfisker Rengjøringsmiddel/vedl. av mast Kontrollrutiner osv. Sitér dette innlegget Link to post
John N Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Dette er et godt spørsmål. Ser fram til å lese svar fra de mer erfarne. Blir vel viktig å skille mellom tur og regattabåt her? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Hei Eg får fruen til å heisa meg opp i masta kvar vår, haust og eit par tre gangar i løpet av sesongen. Eg sjekkar at terminalane er ok, at splittringar er på plass, at kordelar ikkje har svikta og at blokker og fall er ok. I tillegg til det så sprayar eg lagre og masteskinna med teflonspray. Mange seier at ståande rigg skal skiftast etter ti år. Vår er 14 og har vore langt. Eg satsar på at den held eit par år til. Men når det blir ny langtur så kjem eg til å skifta vanta. Det av riggen som er tilgjengeleg frå dekk spylar eg jevnleg med ferskvatn. Ask Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Jeg tipper at det er svært mange rigger som er eldre en 14 år. Noen risikovurderinger? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Veldig kort innspill. Forstaget får ofte mye bevegelse og juling, særlig med et tungt rullesystem montert. Med rullesystem montert er det ofte enda vanskeligere å inspisere tilstanden til terminalen, i alle fall nede. Ofte ryker undervant først, men riggen blir stående. Hvis forstaget eller akterstaget ryker går ofte riggen overbord, det kommer jo litt an på riggtypen og belastning. Etter min erfaring ryker en og en kordel (med et søtt lite "ping"), men en av de vanligere formene for plutselig havari er nok at en riggbolt faller ut fordi den ikke er sikkelig sikret. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Har opplevd å ryke forstaget i en (15 år) gammel minitonner. Det er veldig bevegelse i forstaget når man seiler, så det bør byttes oftest. Vi brakk ikke masten, men det var bare flaks. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
avmønstret5 Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Har noen anelse om pris for å skifte fast rigg (wier/strekkfisker) på en standard masttopprigg på en turbåt på ca 7 t (36-40 fot)? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Hvis det er vanlig wire, vil jeg tippe du kommer langt for 30 lapper. Send en forespørsel til en seilmaker i nærheten av båten. Det som kan koste mest er å skifte staget i rulleprofilen. Blir fort endel mekking. Jeg lurer litt på dette selv. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
GeirKS Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 (redigert) Sist jeg kjøpe forstag bestilte jeg det fra SVB i Tyskland sammen med noe annet rask. Det var vesentlig billigere enn i Norge. http://www.svb.de http://www.svb.de/out/1/html/0/catalog/s_363.pdf http://www.svb.de/out/1/html/0/catalog/s_365.pdf 8 mm wire EUR 7.80 pr m Pressing 8 mm terminaler EUR 7.50 pr m Øyeterminal 8mm EUR 17,90 Ser ut som de bruker terminaler fra "Blue Wave", det er et dansk firma og Skaane er importør i Norge. Arbeidet på forstaget mitt så forøvrig meget bra ut. Kjøper du all stående rigg nytt så får du sikkert rabatt. Frakten er rimeligere enn du frykter. Geir Redigert 12.Januar.2010 av GeirKS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Hmm..skal sjekke det. Båten min ligger for tiden i Tyrkia og har fått pristilbud der som virke noe høy ( 25-30000 nk) i forhold til prisnivået der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.