bwh Svart 10.August.2004 Del på Facebook Svart 10.August.2004 Ja jeg som er fra Nordmøre har observert at det her også finnes trange farvann med mange skjær, Sør vest av Smøla var nevnt samt at innerleia fra Kr.Sund til Bud (Hustadvika) og i området Finnøya og Ona kan det være en del "overaskelser", Slik at det det også her på nordvestlandet kan være greit å ha kart ombord. Og Vikna... Eller for ALL del: Sør-Vest av Smøla! Værste "støvelhav" på kysten! Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post Share on other sites More sharing options...
saver Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Helt enig. Jeg betaler gjerne en egenandel for å få slep til kai ved motorstopp. På en annen side er redningsselskapet litt for flinke til å sile ut hva de rykker ut for. En bekjent av meg lå til kai og oppdaget at båten tok inn store mengder vann. Han fikk beskjed om å kjøre båten inn på grunn istedet for at de skulle rykke ut, og dette var etter at han hadde opplyst om at båten var halvfull av vann og motoren belvis dykket. Skipperen på redningsskøyta har suverén myndighet til å vurdere oppdrag opp imot hverandre og bestemme hvilke tiltak som må iverksettes for å opprettholde beredskapen. Det er ikke snakk om at man siler oppdrag ut fra bekvemmelighetshensyn, det dreier seg om rent operative vurderinger i hvert enkelt tilfelle. Ikke lenge siden vi fikk en oppringning sent på søndagskvelden med spørsmål om å assistere med lensing og buksering av en fritidsbåt som hadde sunket i fortøyningene i en gang i løpet av den siste uken. Dette ble ikke prioritert sent en søndagskveld, men ble effektuert mandags morgen (uten noen sammenligninger forøvrig). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Hei saver Først må jeg si at det veldig flott at du deler dine erfaringer her på baatplassen.no Hvis du ser på første posting i denne tåden vises det til en artikkel hos NRK, med tittelen Båtfolket i Oslofjorden er hjelpeløse Ingvar Johnsen uttaler bl.a følgende: Trenger hjelp til bagateller Ofte er det småting båtfolket trenger hjelp til, sier Johnsen. Det er bagateller som å gå tom får drivstoff, tom for strøm, tau i propell og gått på grunn. Jeg synes dette er uheldig. Hverken tau i propell eller å gå på grunn er bagateller for den det gjelder, og dette kombinert med overskriften Båtfolket i Oslofjorden er hjelpeløse setter båtfolket i Oslofjorden i et dårlig lys. Hva mener du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingvar J., Redningsselskapet Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 O'hoy, folkens! Dette var mye pepper, men det må vi tåle. Det er klart at noen grensetilfeller er vanskelige for skipperne våre, men jeg vet at de gjør så godt de kan. Det er fort gjort å glemme at når en skøyte går til et oppdrag, så betyr dette en betydelig svekkelse av bededskapen i andre deler av operasjonsområdet. I den mest heltiske tiden er derfor gutta nødt til å ta noen "oppsamlingsheat". Dette med hjelpeløsheten i Oslofjorden er selvsagt både riktig og galt. Fjorden har landets største båttetthet, noe som fører til at området både har den største andelen flinke båtfolk og den største andelen nye på sjøen - og følgelig dertil uerfarne som til tider belaster beredskapen med oppdrag som ligger langt på siden av hva vårt system opprinnelig har vært bygget for. Den samme tendensen merker vi rundt de største byene. Bergen og Stavanger er også "tunge" operasjonsområder med mange oppdrag - noen dessverre av karakterer som bør forbigåes i stillhet. Det er flott med denne typen diskusjoner. De gir oss verdifulle innspill, noe vi setter pris på - både her og direkte til oss - de er nyttige korrektiver som gjør at vi tvinges til å se nærmere på KystPatruljetilbudet. Med ønsket om en fortsatt flott og trygg ettersommer med fred, flatt hav og solskinn: Ingvar Sitér dette innlegget Ingvar Johnsen, Redningsselskapet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.