68 GT Startet 12.Januar.2010 Del på Facebook Startet 12.Januar.2010 (redigert) Gass vs bensin,billigere eller bare livsfarlig i båt? Redigert 12.Januar.2010 av 68 GT (see edit history) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Teerex Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 (redigert) Tenkte akkurat på det samme. Å evt. konvertere fra tung dieselmotor til sprek driftssikker rimelig V8 med propandrift eller lignende. Vet av en del vannskibåter på innsjøer i Norge som bruker propan-V8. Båten har jo ikke samme plassproblemet som biler har vedr. at gasstanken tar stor plass. Men når det smeller så smeller det.... Redigert 12.Januar.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
68 GT Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Er billig i drift,men smeller det så smeller det...... Men på en annen side har noen hørt om F.eks biler eller gaffeltrucker som har eksplodert? Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Bearded Beast Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 (redigert) trassig når man skal fylle tanken bare. for å ta mitt distrikt som eksempel så er det laangt innpå land for å fylle Redigert 12.Januar.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 nei og båter er jo generelt lite utsatte for kollisjoner, utforkjøringer o.l. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
eysteind Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 hadde det på bilen. Har aldri hatt rimligere drivstoffutgifter. Med båt på henger, og godkjent anlegg med vifte og alarm burde vel dette vere mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=513832 her står en liten notis om dette. 3 fyllestasjoner på landsbasis er nok litt lite ;) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 man kan jo ha jolle på slep med stor reservetank Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trulsant Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Problemet med propan i båt, er vel at lekkasjer legger seg i bunnen av båten, og det er uheldig... Smeller så smeller det...ja...stemmer jo, men propan har veldig lite område den er antennbar sammenliknet med bensindamp. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 man kan jo ha en utsugingsvifte gående kontinuerlig i bunnen av båten så minimerer man iallefall den risken Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Honduras Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Og siden alle marinaer har påfyllingsmulighet for propan nede på brygga er det jo ikke noe problem å få fyllt tanken heller... eller... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
68 GT Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 (redigert) Og siden alle marinaer har påfyllingsmulighet for propan nede på brygga er det jo ikke noe problem å få fyllt tanken heller... eller... En marinaeier som har litt over middels lysst til å tjene noen ekstra kr er ikke denne instalasjonen noe problem. Men per dags dato er det ikke noe marked,bla er staten mere interessert i å tjene penger på på miljøskadende bensin,ganske så i tråd med miljøpolitikken Redigert 13.Januar.2010 av 68 GT (see edit history) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Kaftein ØL Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Jeg har en bil med gassanlegg og 80 liter gasstank i bagasjerommet. Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å hatt tilsvarende system i en båt. Met et profesjonelt montert anlegg, gassvarsler og utsugsvifte er det null fare for eksplosjon. Men selv om det er rimlig å kjøre med nå, så regner jeg med at det blir slutt på dette ila denne regjeringsperioden og da er spørsmålet om det er verdt kostnaden med å konvertere da dette er forholdsvis dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
tomern Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Det går greit med gass istedenfor bensin. Det er noen vannskiklubber i skandinavia som bruker det på båten i stedenfor bensin, det er også mulig med begge deler både gass og bensin i samme båt. Bakdelen med gass er at det er vannskelig å finne steder å fylle langs kysten. Kjører du med gass må du også tenke på at innsprøytnings sytemet fryser lett og må derfor være nøye med oppvarming før du eventuelt gir på for mye gass. Har du begge deler kab du starte med bensin til motoren er varm og deretter gå over til gass. Du må regne med at den bruker noe mer drivstoff ved gass, men prisen på bensin gjør at det likevel er mye billigere. Mvh tomern Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Siden det er få fyllestasjoner,kan man bygge en hybrid som kan veksle mellom gass og bensin. Propan er vel ikke mer eksplosivt en bensindamp? Evt. kan man kjøre på E85...ikke at det er så lett tilgjengelig langs kysten heller. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
eysteind Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 må vel uansett hs bensin i tillegg. Eg måtte iallefall kjøre motoren varm på bensin før det skiftet over til gass. Hva med berbare tanker, er dette mulig i en mindre båt? Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Hva med berbare tanker, er dette mulig i en mindre båt? Alt er mulig,bare fantasien som setter en stopper............... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.