Jump to content

Sabb mitsubishi M4 130 hvor få tak i topp pakning?


Sjø stjernen

Recommended Posts

Nå er topp pakning bestit fra Frydenbø. Kostet ca 1100,- + moms

 

Kjøpte meg ein (defekt) sabb mitsubishi M4 130 30hk som selger trodde hadde spukken topp. Verksted hadde demontert toppen og konstatert at topppakningen ikke var gåen.

Den boblet i ekspansjonstank og slo ut på høy temp på exsos og ferskvann. Når jeg begynte å skjekke opp viste det seg at to av vingene på impelleren hadde røket og tettet for uløpet på sjøvannspumpen.

I tilegg har motoren slangemontert termostat, denne har bypas på innsiden slik at vannet skal sirkulere selv om termostaten er lukket. Denne hadde de klart å sette på feil vei slik at bypasen ikke virket i tilegg til at den ikke åpnet fordi den sto mot den kalde siden.

 

Så nå håper jeg det fungerer når jeg får ny pakning på.

 

Lurer på å montere denne inn i min Sjøløve på 30fot men den blir kansje litt liten til å klare 8knop?

Link to post
Share on other sites

:fishing: Det har jeg allerede gjordt, lånte både toppen og varmeveksleren med meg hjem før jeg kjøpte den og trykktestet begge deler men de var potte tette.

Jeg fårstår godt symtomene på motoren når jeg ser hva som er skjedd med impeller/termostat.

På denne motoren er det jo også støpejernstopp som tåler litt mer en en alutopp.

 

Men tror du jeg kan oppnå 7,5-8 knop men en 1,3 liters 30hesters motor?

Link to post
Share on other sites

Nei det har jeg ikke funnet noe sted men med litt leting på nett dukker det kansje opp.

Men er det noe fasitsvar på hvor mange hk du tar ut på forskjellige turtall?

Motoren kan jo gå lett på 1300 rpm eller den kan gå tungt på samme turtall. Spørs vel på stigning på propell og utveksling på gir.

 

Bare tenker høyt :saint: jeg

Redigert av Sjø stjernen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du finner skjema over effektkurven-turtall og du oppnår samme eller tilsvarende samme toppturtall ved full gass som det som oppgies der burde kurven være rimelig riktig, forutsettningen er jo selvsagt som nevnt at motor jobber med riktig last, dvs klarer å oppnå sitt maksturtall på fullt ihht spesifikasjonene. greier du ikke oppnå riktig turtall har du enten for lett eller tung propell, og da vil ikke kurven passe heller.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motoren kan jo gå lett på 1300 rpm eller den kan gå tungt på samme turtall. Spørs vel på stigning på propell og utveksling på gir.

 

I en dieselmotor er det innsprøytet dieselmengde som bestemmer turtallet. Så forbruket ved et bestemt turtall er konstant...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er ikke helt enig med deg, diselpumpen reguleres via turtallsregulatoren i pumpa og begyner du å belaste motoren vil pumpa regulere opp dieselmengden for å prøve å opprettholde turtallet den hadde uten belastning.

Vis du har en turbomotor og kjører den på feks 1500rpm vil du se at du har tilnærmet null i ladetrykk uten belastning på motoren. Dette pga for lite eksos til å drive turboen med. Kjører du den samme motoren på 1500rpm med full belastning vil ladetrykket være opp mot det maksimaksimale tuboen skal gi. For da har den nok eksos/trykk til å få spinn på den.

 

Si du har en 200hk volvo penta. Det kreves jo ikke 200hk for å holde denne motoren på maks turtall uten noe belastning. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Eksosvolumet på 1500 rpm vil være det samme uansett belastning. Den klarer uansett ikke å pumpe ut mer eksos enn den suger luft inn, og luftofrbruket pr minutt er sylindervolum/2 ganget med turtall. Og det samme kommer ut i andre enden som eksos. Men her snakker vi ikke om noen turbomotor, så hvorfor drar du inn dette?

 

Regulatoren regulerer i all hovedsak ned for å unngå rusning, og i liten grad opp.

 

Hva heter Fordmotoren din? Det burde være en kurant sak å finne et effektdiagram for denne motoren, så får du vite svart på hvitt hvilken effekt du henter ut...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når en diesel går uten belastning produserer den lite varme. Når den går med full belastning produserer den mye varme. Den kalde luften som suges inn blir veldig oppvarmet og som vi vet utvides luften når den varmes opp, derfor slipper en diesel motor ut mere luft en den suger inn. Derfor begyner turboen å virke under belastning :smiley:

 

Har en ford 2720 serie. Den mangler typeskilt så litt usikker på modell :smiley:

Link to post
Share on other sites

index : Det burde være en kurant sak å finne et effektdiagram for denne motoren, så får du vite svart på hvitt hvilken effekt du henter ut...
Diagrammet tror jeg ikke man har noe nytte av i denne sammenheng. Når jeg kjører bil er jeg glad i å bruke fartskontrollen. Hvis jeg låser denne på 90 km/t i 5 gir ser jeg jo på forbruksmåler at den flyr opp og ned i takt med at veibanen stiger eller flater ut selv om turtall er konstant 2500 omd. Først når turtallet begynner å synke arbeider motoren på sitt maksimale. Sjø stjernen kan ikke vite hvor mye han tar ut så lenge turtallet kan økes. Har man vribar propell så ser man litt lettere hvor mye der er å hente. 8 knop med 30 hk tror jeg er i meste laget, men 7 lar seg kanskje gjøre. Kommer mye an på båtens fasong. Trebåter er neppe tyngre å skyve frem enn plastsnekker. Var med i en seilbåt med 36 hk som klarte 7,5 knop(uten seil) og den var 34 fot, men seilbåter glir jo lett da. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Vi snakker om båt, ikke bil. Båten har ett gir forover, og tilnærmet konstant belastning med mindre man laster den full eller sleper noe stort. Hvis motoren er i stand til å oppnå max turtall med eksisterende propell og belastning, kan man greit lese ut antall hk av motordiagrammet. En 2715 på 80 hk tar ut ca 42 hk på 1300 rpm, jeg tipper på at effektuttakt hos deg er bortimot det samme. Så du bør nok helst lete etter en motor på 50-60hk for å beholde samme marsjfart som du har nå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index : Vi snakker om båt, ikke bil.
Greit nok, men effektdiagrammet for min motor stemmer da dårlig. Den yter 50 hk v/3000 omd. som er maks. Når båten er rein under klarer jeg 3100 omd. og 8 knop. Ved 1500 omd. yter den 30 hk ifølge diagrammet, men farten er bare såvidt over 5 knop. Jeg er overbevist om at min 27 fot store båt klarer mer enn 5 knop med en 30 hk motor. Kameraten med nesten like stor båt og 25 hk klarer 7 knop.

 

Men klart diagrammet kan stemme bedre for andre, for det kommer jo an på utveksling osv.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg ein (defekt) sabb mitsubishi M4 130 30hk [...] Lurer på å montere denne inn i min Sjøløve på 30fot men den blir kansje litt liten til å klare 8knop?

 

 

Hei! Har litt erfaring med desse motorane. Har ein slik ståande i ein 23 fots trebåt som står på land akkurat no. M4.130 vart levert i to ulike utgåver. Type GR og type HVP. Forskjellen er kva type gir og propellanlegg motoren har, og kva toppturtall dei er justert til å kunne gå med. Type GR har Hurth reverseringsgir og 3-bladet fast propell. Tre ulike typer utveksling finnes: 1,8:1, 2,6:1 eller 2,13:1. Dette vil påvirke kva toppfart du kan få. Dersom du har HVP typen, har du vribart propellanlegg. Her finnes to utvekslinger: 2:1 eller 3:1. 2:1 versjonen har 2-bladet propell, og 3:1 har 3-bladet. Type GR har toppturtall 3000 o/min, og yter då 22kW (30Hk). Type HVP har toppturtall 2800 o/min og yter 19,1kW (26Hk). Avhengig av kva type du har, vil toppfarten kunne variere mye. Min motor har HVP-15 (3:1) anlegg og gjør ca 7,1 knop på fullt. Båten er 23', har stort djupgåande, og ein tung kravellbygd konstruksjon. Ein eg kjenner har fast anlegg på samme motor, og får 10 knop i ein tilsvarande båt som min, så eg trur motoren skal vera stor nok for deg.

 

Hvis du har HVP 3:1 - Vær merksam på at å drive den store propellen (Ø540mm) er svært tungt for motoren. Du må alltid ha nøytral vridning når du kobler inn, og auke turtallet før du aukar stigningen. Hvis ikkje kvelar du maskinen! Hvis du går med fullt turtall, bør du og lette litt på stigningen. For begge HVP-typane: Operer aldri vridningen hvis motoren ikkje går. Då vil du skade stigningssystemet!

 

Ellers er dette ein veldig god motor, men toppen er det svake punktet. Spesielt på 50-hetsteren, men og på desse 30-hestarane. Hvis du har sjekka den, trur eg ikkje du har nåke å bekymra deg for. Sabb er også veldig behjelpelige med å skaffe reservedelar. Maritim i Bergen har også masse Sabb-delar. Pass og på impellaren. Min motor "spiser" impellare, så ha derfor alltid med minst ein ekstra!

Link to post
Share on other sites

Har nå sjekket forbruket pr time på min ford sabb 82hk. Tok en 1,5 liters flaske å borret hull i bunnen, borret hull i korken og presste drivstoffslangen inn i korken. festet flasken på veggen på hodet og fylte opp 1,5liter med diesel.

Startet stoppeklokka og begynte å gå på 1500rpm i ca 7-8 knop. Gikk i 18minutter før flaska ble tom.

 

Tar da 1,5L/18min * 60min =5liter pr time *4,7= 23,5hk tatt ut av motor

 

Testet også på fullt pådrag 2200rpm og da fikk jeg ett forbruk på 17,37liter pr time og 81,6 hk tatt ut.

Motoren er jo på 82hk så dette ser ut til å stemme.

 

Er også ferdig med mitsubishi motoren nå

Redigert av Sjø stjernen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå sjekket forbruket pr time på min ford sabb 82hk. Tok en 1,5 liters flaske å borret hull i bunnen, borret hull i korken og presste drivstoffslangen inn i korken. festet flasken på veggen på hodet og fylte opp 1,5liter med diesel.

Hva gjorde du med returdieselen da, målte du den også? Regner med du måtte ha en egen flaske til å samle den i, eller??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...