Jump to content

Prosjekt: Motor bytte, støydemping, og mye mye mer....


Manzon

Recommended Posts

Du får ha meg unnskyldt hvis jeg misforstår deg nå, Jarle. Vannet skal ikke sprøytes inn før du har fått unnabakke igjen. Sånn er det på installasjonen hans nå også. Han har et par isolerte bend uten kjøling for å komme høyere enn turboen. Utløpet av det siste er forover, og på dette er det montert et standard miksebend som er sjøvannskjølt. Sjøvannet sprøytes inn i eksosslangen fra den nederste enden av dette, og han har bare unnabakke derfra og ut. Akkurat som hos meg. Sjøvannet på min riser kobles på mellom isolasjonen og eksosslangen, og sprøytes inn i slangen der den er på tur nedover, like etter slangeklemmene.

 

I den manualen for Cummins, sto det at sjøvannet ikke bør tilføres før du har kommet minst 50mm lavere bak "bakketoppen" inni der. og at helningen må minst 15 grader nedover da. Begge deler er tilfredsstilt. Men jeg syns han absolutt bør ha mer høyde.

 

Hvis jeg har forstått ham riktig, så står sjøvannet nesten opp til slangeklemmene i starten av eksosslangen mens han sitter i stua hjemme. Da ville ikke jeg klart å konsentrere meg om det som var på TVen hvis det blåste opp til stiv kuling ute.....

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post

Jeg leste igjennom manualen til Mercruiser, som det fremgår av tegningen og mål "C" så gjelder dette fra toppen av svanehalsen, eksos utløpet fra motor, og ned til vannlinjen.

Leste igjennom Volvo sin instalasjons manual og der fremkommer det ett minste mål på 20 cm fra undersiden på svanehalsen og ned til vannlinjen. Må snakke mer med verkstedet. De vil ha båten på vannet for å måle avstanden. Må se om jeg kan få en garanti fra yanmar, tviler på at de går med på det. Men vi får se, vist ikke så må svanehalsen forhøyes. Blir litt ombygging av motor rommet også da.

Får se i hva de sier i morgen.

Link to post

Hvis det skulle ende med en fysisk test i vannet, så husk fulle tanker og vekt tilsvarende pikkpakk og folk. Det reduserer kanskje håpet for å få Yanmar fornøyd, men det reduserer også faren for at det faktisk vil skje noe dumt til slutt.

 

Det er jo ikke usannsynlig at denne båten ligger litt dypere enn "vanlige" Viking 28, og at det er derfor du har så lite å gå på. Men jeg blir jo litt nysgjerrig på hvordan det så ut før motorbyttet. Hvor mye høyde hadde du da? Vet du med sikkerhet at det ikke hadde noe med døden til din gamle motor å gjøre?

 

Uansett har jeg en anbefaling til. Jeg fikk montert på en T-kobling like etter sjøvannsfilteret med en ventil og en Gardenia-stuss. Da kan jeg f.eks. etter hver tur (eller like før hver "langtidsparkering") koble til slangen fra havna, åpne ventilen og spyle sjøvannsfilteret baklengs, og deretter starte motoren mens ventilen er åpen for å skylle gjennom varmevekslere og ikke minst aluminiums eksosmanifold og ihvertfall ikke minst det miksebendet, som visst er i dårlig støpejern.

 

Da kan du fort doble levetiden. I manualen står det visst inspeksjon hvert andre år, og bytting hvert fjerde år. Ikke gøy når prisen er sju lappper eller noe sånt (husker ikke helt) Jeg fikk et lokalt firma til å lage riser med mikser pluss to motorfestebraketter pluss et par andre ting i syrefast for ti lapper, så jeg slipper forhåpentligvis å bytte. Men ferksvannsspyling av systemet kan bare gjøre godt uansett. Blir jo stort sett ferskvann som blir stående i eksosen også da. Bedre for lufta i turboen og eksosventilene etc. etc.....

 

Det er visst en mulighet for at denne motoren suger litt mer vann på tomgang enn slangen fra land vil gi, derfor pleier jeg å ha bunnventilen åpen mens jeg gjør dette. Jeg tror ikke det er tilfelle i havna mi, men uansett slipper jeg å sette for stort trykk på sjøvannskretsen også da. I tilfelle det skulle være situasjonen.

 

Jeg misunner deg all plassen rundt motoren. Det er nok litt trangere i Balticen, med en netto 75cm stikkabin på hver side...

 

Mvh Arne Armoa

 

PS

Det ser også ut som sjøvannsfilteret ditt ligger under vannlinja. Det syns jeg er veldig praktisk å ha over vannlinja (den gardenia stussen også). Da går ikke båten så lett ned.

Link to post

Ikke dum idé å ha mulighet for å spyle igjennom med ferskvann, må nok kopiere den. :yesnod:

 

Sjøvannsfilteret ligger til slik at jeg kan åpne lokket for å rengjore filteret uten å måtte stenge sjøvanns inntaket. Vann linjen står ca 1 cm under toppen av filteret.

 

Riseren må nok heves. Ser ingen grunn for å ikke gjøre dette. Det medfører at jeg må bygge en kasse for å få dette til, men den skjules lett. Blir bare enda en ting jeg må gjøre.

Link to post
gammel morro!

 

Gratulere med ny motor, du vurderte ikke heller ny båt?

 

Joda, problemet er jo at jeg ikke får en like praktisk båt som den jeg har i dag. Fruen vil ikke ha seilebåt så da er det ikke mangen alternativene i min prisklasse .

 

Pluss det hadde nok vært vanskelig å selge båten uten motor.

 

Og så er det jo også en mulighet for at jeg faktisk liker båten :yesnod: , selv om jeg har hatt nok av problemer frem til nå :headbang:

Link to post

Da trodde jeg at de hadde begynnt å montere baugpropellen. Men på Torsdag fikk jeg en telefon, vanntanken din ligger i veien. Dette kom ikke som noen bombe, jeg hadde til og med gitt beskjed om at det var en veldig stor sannsynlighet for akkurat dette. :headbang:

Så i går kveld var jeg nede og kikket på det, ganske rikitg tanken var selvfølgelig i veien. Så hva gjør man da?

Vel min løsning er å ta med sag, vinkel sliper, hørselvern, hode lykt (i manko av arbeidslys, hadde glemt det hjemme).

 

Man begynner med å skjære litt forsiktig i dørken.

bilde0150.jpg

 

Så skjærer mann litt til og fjerner enn haug med skum, ligner nesten på bygg skum.

img_2217.jpg

 

Måtte kappe litt lengre bak enn strengt tatt nødvendig, litt mer av tanken kommer frem

img_2220.jpg

 

Så var det bare å begynne å kappe i vei, ferdig å kappe.

img_2226.jpg

 

Oppdaget da jeg var ferdig, og til min store forskrekkelse at ledningen på vinkelsliperene ikke så helt god ut. Rart at den virket og godt at jeg ikke fikk strøm i meg, flaks skal man ha..

img_2222.jpg

 

Og slik ser tanken ut innvendig nå.

img_2225.jpg

 

Nå må jeg bare lese litt på installasjonen av sleipner baupropellen, så får jeg se om jeg kanskje må kappe mer, eller om dette holder.

:drink:

Link to post

Da har det det endelig begynnt å skje litt i båten.

 

Hullet til baupropellen er endelig kappet, og tunnelen er satt i løst. Er ikke jeg som gjør dette. Handler mest om at jeg ikke har tid, skulle gjerne ha gjort det selv :cryin: Men tiden strekker ikke til...

cimg0338.jpg

cimg0343.jpg

cimg0344.jpg

cimg0345.jpg

 

Men jeg gjør da annet enn å ta bilder, men jeg blir ikke glad når jeg oppdager råte i en del av trevirket. Dette er den delen av pentryen som vender ut mot utedelen. Heldigvis er ikke alt råttent. Kappet vekk en del av trevirket, men så tok sagbladet kveld på stikksagen.

cimg0340.jpg

Her er det bare å kappe i vei for å se hvor langt råten er kommet.

cimg0341.jpg

Bilde tatt fra utsiden, tørt trevirke.

cimg0342.jpg

 

Kommer nok til å bygge opp på ny, dvs å felle inn ny kryssfiner. Støype på utsiden, og legge på enda ett kryssfiner lag på innsiden for å stive av. Mister 12mm av skaper, men det er lite å ofre for å bli kvitt råten.

Men da stiller jo neste spørsmål seg, hvor mye mer råte er det. Jeg fant jo dette kun fordi at jeg skulle bytte ut gass slangen som gikk igjennom motor rommet.

 

Tog du ann.....

 

Gass slange igjennom motor rom, ikke bra :headbang:

 

Ikke alt som er like bra av det arbeidet som forrige eier har gjort.

Har også begynnt å sjekke pris på ny dørk over motorrom (uteplassen bak)

Når det kommer til motor og eksos så har Yanmar Norge satt foten ned og forlangt båten på vannet for å måle faktisk høyde mellom vannlinje og svanehalsen.

 

Har også fått god pris på diesel tank, dvs material kostnader pluss litt til :smiley:

Hva det koster i slutten gjenstår å se, men sikkert mindre enn 15.000,- kr som er den billigste prisen jeg har fått til nå.

 

Har også begynnt å planlegge støy isolering av motor rom. Hvilke støy matter er best? Tips mottas med takk.

Min plan så langt er å legge på gummi på innsiden av innredningen, og tungsten matter i selve motorrommet. Men som jeg sa, forslag mottas med takk.

Link to post

Er egentlig så mye at den ene veggen burde nok ha vært byttet. Men siden jeg kan juske det til uten at det synest så gjør jeg det. Skal bygge om pentryen til neste sesong uannsett. Kommer nok til å rive veggen da.

 

Må støype litt også for å hindre mer råte... Mer bilder kommer. Men jeg må dessverre fullføre ett prosjekt før jeg begynner på ett nytt.

 

Har stått i båten mens de plastret i dag så jeg føler meg ganske :crazy:

Link to post
Når det kommer til motor og eksos så har Yanmar Norge satt foten ned og forlangt båten på vannet for å måle faktisk høyde mellom vannlinje og svanehalsen.

Jeg vet ikke om du så denne tråden, men her er enda et offer for manglende marginer på eksossiden:

Lenge til jeg kjøper båt igjen

(noe info er usynlig hvis du ikke trykker på knappen i innlegg #14)

 

Jeg syns sånt er ekstra trist når det er ny motor. Som sagt lenger oppe, husk å fylle på med realistisk last i båten når denne høyden skal måles, tilsvarende både tankinnhold, pikkpakk og folk.

 

Håper uansett du slipper billigere unna på svanehals-løsningen enn han gjorde :eek:

Link to post
Som sagt lenger oppe, husk å fylle på med realistisk last i båten når denne høyden skal måles, tilsvarende både tankinnhold, pikkpakk og folk.

 

Håper uansett du slipper billigere unna på svanehals-løsningen enn han gjorde :eek:

 

Du trenger ikke å vær redd for dette, jeg kommer nok til å overlesse båten med tanke på dette. Diesel tanken er tilnærmet tom, samme gjelder vanntank og septik tank.

Men det regnestykket er enkelt, 450 ltr diesel *0,84kg/ltr = 378 kg + 260 ltr vann + 50 ltr septik + ferie bagasje. Regner med ca 100 kg på dette. + 5 personer.

Ender da opp med å måtte fylle på 788 kg + 5 personer.

 

Barna er små, men det hender jo at vi har med flere folk også da.

 

Regner med at jeg henter en 1m3 tank på jobb, fyller denne med vann i midten av båten og hiver inn 3-4 mann.

 

Det jeg stusser på er at jeg allerede har sagt meg villig til å betale for å få bygget om eksosanlegget, men at de fortsatt vil ha båten på vannet for en test.

Jeg har allerede gitt beskjed om at jeg kommer til å kreve en garanti på at det ikke kommer vann inn i eksosen min. Får se hva som skjer... Nå er baugproppelen støpt innvendig, mengler litt utvendig arbeid. Så er det bare å laste den opp og sjekke.

 

Begynner å glede meg til å få den på vannet nå :yesnod:

Men jeg har da fortsatt mye igjen før sesongen er klar. Har begynnt med å legge opp nytt opplegg for propan anlegget nå. Etter dette så kommer operasjon motor roms luker og støy isolasjon. For å ikke glemme operasjon opprydding, er en skikkelig rotekopp. Har liggende 4 stjerne skrujern på under 2 m2, men finner ingen av dem. Er vel på tide å enten rydde, eller kjøpe nye :lol:

Link to post

Da har jeg endelig fått båten på vannet for å finne ut høyden fra vannlinjen og til svanehalsen.

 

Siden jeg har tatt ut diesel tanken så måtte jeg løse vekt problematikken på en litt annen måte.

Etter å ha regnet på det kom jeg frem til at fulle tanker, bagasje og 5 voksne personer ombord ville veie 1300 kg.

Da tar man en 1m3 og fyller med sjøvann, dette gir 1030 Kg + 50 Kg i tank vekt = 1080 Kg så var vi 4 mann i tillegg oppi.

 

bilde0167.jpg

Her fylles tanken med vann.

 

Og her er bilde av vannlinjen i forhold til svanehalsen.

bilde0168.jpg

 

Høyden er mellom 11 og 13 cm. Så da blir det ombygging av eksos manifolden. Verkstedet er i samtaler med Yanmar Norge for å finne ut nødvendig høyde og hvordan de skal løse dette. Yanmar som har siste ordet i saken, da det er de som sitter med ansvaret. :smiley:

 

De satser på å begynne i dag så får vi se hvor langt de kommer.

Link to post
Yanmar mente vistnok at minimums høyden burde være 15cm.

 

Hvis det er du som betaler utbedringen her, bør du vel blande deg inn i valg av løsning og endelig høyde. Det er du som får mesteparten av ulempene hvis det skjer noe dumt uansett. Det er vel og bra hvis Yanmar gir deg garanti så lenge du har mer enn 15cm. Men hovedsaken må jo være å unngå at det skjer noe dumt, og da ville jeg hatt mye mer enn dette.

Link to post
Hvis det er du som betaler utbedringen her, bør du vel blande deg inn i valg av løsning og endelig høyde. Det er du som får mesteparten av ulempene hvis det skjer noe dumt uansett. Det er vel og bra hvis Yanmar gir deg garanti så lenge du har mer enn 15cm. Men hovedsaken må jo være å unngå at det skjer noe dumt, og da ville jeg hatt mye mer enn dette.

 

Er helt enig i det, har da også sagt det til verkstedet. Jeg har høyde nok til å ha en høyde på 60cm til. Problemet er at dette blir tørreksos. Jeg ser ikke problemer i det, men verkstedet sier at Yanmar ble saksøkt for en feil som ble gjort med en viksund båt???? Problemet var vist at eksos temperaturen ble for høy.... Litt vannskelig for meg å si hva det nøyaktig var, har ikke fått hele historien. :rolleyes:

 

Skal bruke helgen til å lese en del mer, og se om jeg kan finne ut nøyaktig hva som var problemet.

Link to post

Hørtes veldig rart ut, og nå ble jeg jo ekstremt nysgjerrig på å få tak i hele historien der.

 

Det eneste jeg kan se for meg er at den tørre eksosen var for dårlig isolert og/eller for nært noe som ikke tålte temperaturen. Det burde jo være enkelt å sikre seg mot. Jeg satser på at vi får hele historien hvis du finner den...

 

 

Hva var det forresten som tok livet av den gamle motoren?

Link to post

Du kunne kanskje hatt bruk for en MACK 956 fra side 20 i DENNE KATALOGEN fra Mack Boring i USA.

 

mack956.jpg

 

20cm forlenging mellom dine to tørre albuer, isolasjon medfølger. Pluss et ekstra klammer m/pakning og litt lengre eksosslange og sjøvannsslange, så er du i mål, bortsett fra eventuelle ombyggingsbehov da.

 

Og jeg ville gjerne hatt enda litt mer høyde.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post

Da ha jeg endelig fått svar på eksos problematikken.

Yanmar har kommet opp med at eksosen må bygges om og tas utenom drevet.

 

Som jeg nevnte tidligere så skal Yanmar ha blitt saksøkt for en feil som ble gjort med en viksund båt.

Dette skyldes i følge verkstedet at eksos temperaturen ble for høy og at turboen røk. Yanmar har etter dette kun godtatt sine to risere, de har en kort og en høy type. Hos meg har de levert den høye typen, men denne er ikke høy nok. Og da de mener at temperaturen blir for høy så blir løsningen å øke dimensjonen fra 4" til 5". Høyden forskjellen mellom svanehalsen og vannlinjen blir med andre ord så høy som jeg vil ha den. Men det koster jo enda mer penger da...

 

Men som bror min sier, penger er papir, papir er trær og trær er det nok av... :lol:

 

Bortsett fra det så holder jeg på med ombygging av fremre lugar, skal jo ha inn tre køyer der. Må også justere litt siden baupropellen og batteriet til denne tar litt av plassen.

Fruen ser ingen ende på det :nonod: , men det gjør heldigvis jeg. Nå reiser jeg på jobb i 14 dager, og jeg regner med å bli 100% ferdig neste gang jeg er hjemme.

Link to post

Nja , jeg ser vel en ende på det men blir litt stresset når jeg får høre at vanntanken lekker , vanntanken er blitt mindre, må lage nye hyller og skap, ser at båten flyter av rot, pengene fyker ut ( penger er ikke trær, der har du nok misforstått :crazy: ) alt som må beises å lakkes og hvem må rydde og vaske etterpå ??? og påsken er plutselig her ... Me sko jo "bare " ha ny motor jo... :rolleyes:

Link to post

Godt å se at fruen fyller litt med :seeya:

 

Men så til ett litt annet spørsmål som ikke dreier seg om eksos, men varme i båten.

Vi har en Eberspächer Airtronic D4 i båten vår som vi er kjempe fornøyd med. Problemet mitt er at jeg gjerne skulle hatt litt av denne varmen opp på Sunbridgen. Vi bruker jo båten året rundt, og å sitte å fryse der oppe en kald vinter dag er ikke helt det jeg liker aller best. :nonod:

Siden jeg ikke kommer opp på Sunbridgen med en luft slange til luftvarmeren, så må jeg tenke annerledes.

 

Planen min er som følger.

baat_varme.jpg

Man trenger en stykk motor, en stk varmtvannstank med dobble kjølevanns sløyfer, en sirkulasjons pumpe, en defroster, noen meter med slange og en kone som aksepterer enda en utgift til båten :lol:

 

Planen er å bruke varmtvannstanken til å ta ut varme fra under drift. Ser også for meg at jeg da kan forvarme vannet når vi ligger på landstrøm og starte opp turen uten å måtte hakke tenner.

 

Spørsmålet blir om noen har gjort noe slikt før og har erfaring med det?

Mulig at jeg kanskje bare bør ha en varmeveksler i stede, og da koblet opp etter varmtvannstanken for å hindre at varmtvannet blir for kaldt?

baat_varme_2.jpg

Med å bruke varme veksler så vil jeg vel miste fordelen med å forvarme varmtvannstanken, samtidig som det blir varmere litt senere?

 

Ser uannsett for meg at vist jeg får 1kw av varme opp så vil dette hjelpe betydelig, blir ikke sommer temperatur, men 100 ganger bedre.

Ser derfor for meg å bruke en defroster på 4 Kw, men siden dette er med 80 gradre så vil den jo ha en lavere effekt i begynnelsen (til varmtvannet er varmet opp).

 

Hvilke av disse to oppsettene har dere mest tro på?

Redigert av Manzon (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...