Jump to content

Prosjekt: Motor bytte, støydemping, og mye mye mer....


Manzon

Recommended Posts

Motoren min har avgått med døden til følge. Og det er det kun lomme boken som synest at det var trist. Den gamle rakkaren av en motor har skapt nok hodebry, så det skal bli godt å få en ny.

 

Valget mitt falt på en ny Yanmar 6LPA. Fikk en god pris, dvs ingen andre som var billigere. Ja motoren er verdt mer enn resten av båten :)

Har selv tatt ut den gamle, og får ett verksted til å hive inn den nye.

Dette skal kobles opp mot Bravo 2X drevet (også dette er nytt, det gamle Bravo 3 drevet røk ca 20 timer før motoren sa takk for seg...).

 

Så til mitt store hodebry, jeg må lage meg en selv lensende dørk. Og her trenger jeg idéer. Gjerne med bilder på andres motor rom og motorroms luker.

Samtidig så skal jo motorrommet lydisoleres. Og da bedre enn det har vært tidligere, men samtidig så er jo også jeg tvunget til å spare penger...

 

Diesel tanken skal også byttes ut, fikk denne nød sveiset for 2 år siden, og da var dommen fra sveiseren vår at vi burde skaffe ny tank etter sommeren. Heldigvis så har den holdt til nå, men tiden er inne for en ny.

Noen som har en forslag til hvem som lager slikt i Rogalands området for en billig peng... da i rustfritt 316?

 

Andre ting som skal gjøres er å få montert baupropell, dette tar jeg ikke selv. Får jo ikke tid til alt sammen.

 

Skal også prøve å bygge om fremre lugar fra 2 stikk køyer til 3 køyer. Der de 2 øverste skal være i sammen i den ene enden og gå langs skute siden, den siste køya kommer under den ene av disse køyene.

Blir mye plunder for å få til dette, men skal man ha med 3 barn i en båt med kun 2 lugarer så får man heller plundre litt...

 

I tillegg så kan jeg jo ikke gjøre annet enn å oppgradere det elektriske anlegget også.

Her er også ett spørrsmål, hvilke kabel tverrsnitt bør jeg bruke fra hovedstrømsbryteren og frem til fordelings punktet i salongen?

Det blir kjøleskapet og TV/radio som trekker mest strøm. Lampene skal byttes til Led lamper og lysstoff rør. I tillegg så har jeg en avtrekket på pentry og av trekk på toalett som trekker en del strøm.

Regner man at alle apperater er på på en gang når man beregner tverrsnitt, eller regner man en prosent sats, eks 50% av maks?

Har funnet kalkulatoren for å beregne kabel tverrsnitt.

 

På sikt skal også pentry bygges om, men får ikke tid til alt før sommeren. Å så koster dette penger også...

 

Å skuta er på utrolige 28 fot :sailing:

Link to post

Viktig:

Pass på å få et eksosopplegg som ikke tillater at du kan få sjøvann inn i motoren.

Det har skjedd med veldig mange, og ender gjerne med behov for ny motor igjen.

Garantien dekker ikke sånt.

 

Det er mulig du eller de som skal installere har full kontroll på dette, men uansett anbefaler jeg å lese denne artikkelen med lupe:

Tony's Tips - Designing a Marine Exhaust System

 

Jeg har sett flere på www.boatdiesel.com som har fått sjøvann i motoren sin. Har også sett noen her på åpent forum, bl.a. Lars H. og Gerhard.

 

Jeg er ingen drev-ekspert, men jeg ville unngått å sende eksos gjennom drevet, siden det kan bli hett nok uansett med 750Nm dreiemoment.

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Jeg er ingen drev-ekspert, men jeg ville unngått å sende eksos gjennom drevet, siden det kan bli hett nok uansett med 750Nm dreiemoment.

 

Mvh Arne Armoa

 

 

 

 

Ta eksosen gjennom drevet .. er jo laget for det ..

 

hvilken temperatur er det på eksosen ? blandet med vann ????

 

 

har selv eksos gjennom drev på min cmd 350 hk , fungerer prikkfritt og blir jo ikke varmere enn at jeg kan holde hånda på eksosen.

Link to post

:wflag:

Jeg kan ikke nok om drev til å argumentere her, og det er sikkert ikke noe problem heller i dette tilfellet, med bare en propell, og med X bak navnet. Ikke alt for tung båt heller.

 

Jeg nevnte det bare fordi jeg har lest om mange som har hatt svært kort levetid på drev i kombinasjon med denne motoren. Særlig Bravo 3 uten X. Det siste jeg så for mindre enn en uke siden var forsåvidt en kar som hadde ødelagt 4 stk. Bravo 3X på tre år. Flere steder har jeg lest at folk monterer dusj på drevet og/eller fører eksosen utenom. Men som sagt tror jeg sikkert det går bra i dette tilfellet.

 

Siden jeg kan så lite om drev, benytter jeg sjansen til å prøve et kjapt spørsmål: Vil eksosen ut gjennom drevet gjøre at propellen får kastet vannet fortere bakover og gi båten mer fart?

Link to post

Nei, eksos igjennom drevet gir ikke mer fart.

Eneste fordelen er at man slipper ett ekstra hull i båten for eksos utløp. Muligens at du får mindre sot også? Jeg har ikke hatt problem med sot bak på båten.

Den gamle motoren min var en D7.3L på 270 HK, den hadde enda høyere moment enn den nye får.

Mitt problem er at jeg valgte en utveksling på 2.0:1 på Bravo 2x drevet, burde nok hatt 1.81:1.

 

Jeg har en største propellen som jeg fikk tak i fjord sommer, dvs D 18.5" P 23". Ser at PowerTech nå lager med P24", har sendt dem en mail, og de foreslår at jeg først test kjører ny motor, vist jeg trenger større så er de villige til å se på saken, men det koster sikkert skjorta :)

 

Er på jobb i sjøen nå, gleder meg til å komme hjem og se hvor langt de har kommet i installasjonen. Må også bygge om dashbordet for å få plass til det nye kontroll panelet. Men det blir jo bare gøy. :yesnod:

 

Sitter nå og skal bestille inn resten av ting og tang jeg trenger, dvs varmtvannstank, slanger, defroster til Sun Bridgden, elektriske ledninger, etc...

 

Blir dyrt dette før jeg er ferdig, men som min bror sier;

Penger er papir, papir er trær, og trær er det nok av... (Ikke sikkert at miljøverns organisajonene er enig, men putt putt)

:fishing:

Link to post

Uten at jeg heller ikke har greie på kombinasjonen yanmar/mercruiser drev så hadde jeg revurdert det. Av Yanmar Norge ble jeg frarådet denne kombinasjonen særlig i singel inst siden dette rett og slett ikke holder.. og det står jo i bøtter og spann om folk som har ryki det ene drevet etter det andre med Yanmar/Mercruiser kombinasjonen.. Den motoren utvikler jo over 700nm etter hva jeg vet. Kan fort spare seg til fant av sånt :yesnod:

 

Du skriver jo selv at den gamle motoren knakk drevet ditt.

 

uannsett lykke til og Yanmaren tror jeg helt sikkert du blir meget fornøyd med :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Joda, stemmer det at Yanmar har ødelagt flere drev.

Men vist du leser litt rundt dette så viser det seg at det nesten utelukket er Bravo 3 drevene som har røket.

Bravo 2, Bravo 2x, Bravo 3x og 3 xr er sterkere drev. Har selv spurt mye rundt dette. Yanmar solgte jo tidligere denne motoren med bravo drevene. Når jeg spurte om meg litt rundt drevet og ikke mist rundt momentet med tanke på min båt som veier ca 5.5 ton så anbefalte yanmar enten sitt eget eller Bravo 2x.

 

Så da må det jo være i boks, Yanmar leverer enda den dag i dag motoren med Bravo drevene vist du spørr.

 

Vil jo heller ikke bytte drev når det kostet meg nesten 90.000 kr for drev og propeller (kjøpte feil propell først).

 

Blir nok bra tilslutt.

Link to post

Oj, er den så tung, ja. Da er det ikke sikkert at utvekslingen ble så dum likevel. Det anbefales sterkt å klare 4000rpm med lastet båt, helst med ekte rpm. Den turtelleren viser ofte for mye og bør sjekkes. Det står mye om dette på www.boatdiesel.com.

 

Finnes det noen bilder av den båten? Den ser nokså spesiell ut.

Link to post

Har massevis av bilder, men jeg sitter i nordsjøen akkurat nå. Nesten alle bilden ligger hjemme. Men her er ett litt større bilde av båten, legger ut flere senere.

Båten har 2 lugarer, fordelen med disse er at de er lukket med egen dør. I en båt på kun 28 fot betyr det at jeg må stå på utsiden av lugaren å kle av meg før jeg går inn i den ene lugaren som kun er en stor seng, samt ett kleskap. Pentryen har en lengde på 2.05 meter og er serdeles stor til en 28 foter å være. Har ikke sett større selv. Denne skal bygges om en annen gang for å gi plass til komfyr. Se tegning. Salongen planlegger jeg også å bygge om.

Men båten skal jo brukes så det for bli neste års prosjekt...

 

I tillegg så har den også ett toalett med dusj muligheter. Men det er ett lite toalett. Har vudert å bygge om det også, men tiden vil vise hva jeg gjør...

 

Egentlig ville jeg selge båten, men da motoren røk så innså jeg at jeg egentlig var glad i båten, men ikke i motoren. Så da er det bare å bytte motor, fikse opp litt til og båten er så god som ny :smiley:

 

Har ellers en stor plan om å lage en åpning i hekken direkte til bade plattformen med dør.

Fikk idéen fra jeb sitt prosjekt. Dette ser utrolig bra ut, må jo da støpe inn en god del forsterkninger, men det er jo løselig...

 

ny_salong_og_pentry.jpg

 

viking28_styrbord.jpg

 

viking28_babord.jpg

 

Båten fikk ny kalasje i 2008, den har større vinduer bak, i tillegg så er det nå side vinduer i kalesjen oppe også.

Skal montere inn defroster oppe på sunbridgen, så da blir dette en skikkelig helårs båt.

Uteplassen bak er selvfølgelig skillet av med dør. Har også ett utløp til diesel varmeren under kalesjen bak så det er ingen problemer å ha 20 pluss grader ute under kalesjen selv om det er 10 kulde grader ute :smiley:

Link to post

Da har jeg bestillt kartplotter, valget falt på Garmin gpsmap 620. Har begrenset med plass på dashbordet, men denne burde jeg kunne squeeze inn, får hive vekk ekkoloddet, bruker det jo ikke uannsett.

 

Noen formening om hvilke varmtvannstank som er best, er det noen tester som finnes? Vil ha en i størrelse orden 50-70 Ltr.

Link to post

Har nå sendt inn en pris forespørsel på det jeg trenger, blant annet varmtvanns tank. Har en kompis som får litt rabatt på flak.no sine produkter, så valget av varmtvanns bereder avhenger litt av den prisen også. Men Isotemp sine kom jo bra ut i testen da.

 

Ett annet spørrsmål:

Selvlensende dørk, hvordan i huleste lager jeg det? Tenker litt på å støype en plate over hele dørken, lage hull der lukene skal være og en lekt som plastres slik at jeg får en forhøyning som lukene kan hvile mot. Er det noen enklere løsninger. Har ingen problemer med å måtte plastre litt, men skal jo ha tid til alt også, pluss at det må jo være litt temperatur også (over 15 grader vist jeg ikke husker feil). I tillegg så skal jo dette se litt fint ut også... Fruen vil ha selvlensende dørk, slik at vi bare kan spyle dekket bak etter ungene. Er jo enig i at det er det enkleste, men ikke alltid at slike ønsker er like enkle å få til i praktis...

 

Gleder meg til å komme hjem fra sjøen og begynne.

Link to post
  • 2 uker senere...

Da har jeg endelig kommet meg hjem fra jobb. Det var ett hærlig syn som møtte meg. Motoren er ferdig installert.

 

Slik så det ut da den gamle motoren var tatt ut, måtte en del vasking til der.

 

bilde0126.jpg

 

Ny motor installert :cheers:

 

bilde0142.jpg

 

Så til det som kanskje kan skape litt hodebry.

 

bilde0144.jpg

 

Vist en ser på den siste bildet så ser en også eksosutløpet fra motoren, svanehalsen er muligens vel lav i forhold til vannlinjen på utsiden. Jeg målte 11cm. Siden det har vært nevnt her tidligere med fare for vann i eksosen, så har jeg tatt dette opp med verkstedet. De ringte til Yanmar Norge og forhørte seg der. Yanmar mente vistnok at minimums høyden burde være 15cm. Det er vistnok anderledes når eksosen går igjennom drevet enn igjennom egetutløp.

 

Er det andre som har hørt om minimum 15cm når det gjelder eksos igjenom drev? Bedre å betale litt mer nå, enn å måtte ha total overhaling av motor på ett senere tidspunkt pga vann i eksosen.

 

Ellers så har guttungen blitt 4 år i dag, og det er selvfølgelig så stort at jeg ikke har gjort noen verdens ting i dag :flag: Bortsett fra ett par :drink: nå etter leggetid

Link to post

Jeg har ikke tid nå, men jeg kan finne flere kilder hvor det er snakk om 12 TOMMER o.l. som absolutt grenseland. Med helt ny motor ville jeg absolutt ikke slått meg til ro med 11cm. Kan se om jeg rekker å finne noen linker i helga.

 

Mente de at man trengte mer høyde når eksosen går gjennom drevet, eller motsatt?

 

Gratulerer til guttungen uansett ;-)

Link to post

Tok en kjapp titt nå. Artikkelen jeg refererer til i innlegg #4 ovenfor sier 12" (30cm), og han som har skrevet den har særdeles mye erfaring både med installasjon av motorer og reparasjon etter at andre har installert....

 

Jeg gjetter på at du har en klappventil på vei ut, noe som i så fall er en ekstrahjelp. Men jeg ville ikke gjort meg avhengig av at den må virke 100% når jeg først skulle bruke så mye penger.

 

Du har jo veldig bratt rør ut av miksealbuen, og det er en fordel. Men jeg ville tro at nok høyde er viktigere helt bak i båten, siden bakenden går dypere i bølgene enn midten av båten. Motor avslått og bølger bakfra er vel den farligste situasjonen.

 

Tok en titt i en installasjonsmanual for Cummins B og C motorer. De skriver også minimum 12" (300mm) over vannlinjen for den innvendige "bakketoppen", selv om de har vist en klappventil på figuren sin. Det er ikke spesielt referert til drev, men jeg kan ikke se hvorfor drev skal være spesielt bortsett fra at de kanskje ofte har en klappventil. Jeg har ikke drev, men jeg har eksos ut like under vannflaten og jeg har klappventil. Og jeg har gjort sånn i Balticen min når jeg installerte samme motor ifjor:

 

eksosbandasje.jpg

 

(halvferdig på bildet, mangler mer isolasjon, slangeklemmer og sjøvannslange fra motoren)

 

Jeg ville ha minimum 40cm når jeg først var igang og hadde plass. Jeg ser jo at du har begrenset med plass, så du må kanskje gå for noe slags kompromiss i forhold til det jeg skriver her.

 

Jeg fant en installasjonsmanual for Mercruiser bensinmotorer med Bravo drev HER.

Den oppgir 330mm til utsiden på toppen av den vannkjølte svanehalsen. Hva dette blir innvendig i selve eksoshullet krever litt gjetting, men jeg tror iallfall det tilsvarer en dobling av det du har nå.

 

mercruiserhoyde.jpg

 

Jeg anbefaler å gjøre noe med dette før du prøver og feiler. Det ville vært veldig leit å ødelegge en så fin motor.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...