Jump to content

Prosjekt: Motor bytte, støydemping, og mye mye mer....

Manzon

Recommended Posts

En ting som er verdt å merke seg er at høyde forskjellen mellom ekspansjons tanken til motor og sunbridgen er ca 2 meter.

Defrosteren skal/må plasseres oppe på Sunbridgen. Det er plass nok til å komme opp med kjølevanns slanger.

Den første planen min var å ikke ha varmeveksler eller varmtvannsbereder med dobble kjølevanns sløyfer. Men å gå ut fra vanlig varmtvannsbereder direkte opp på Sunbridgen til defroster og så ned til motor igjen.

Det hydrostatiske trykket ville jo vært likt ut og inn av motoren(vist en ser bort fra trykket som skyldes temperatur forskjellen), og dermed ikke spille inn på ekspansjons tanken. Men hvordan vil dette gå med en sirkulasjons pumpe på sløyfen?

Hvor høy effektivitet har en varmeveklser av denne typen Varmeveksler

Redigert av Manzon (see edit history)

Hei. Har en liten erfaring å komme med;

Jeg har en maken vanntank med enkel sløyfe i . Denne står i serie med vannvarmen i båten.

Jeg har da også prøvd å bare sirkulere vannet i sløyfa med kun varmtvannstanken tilkoplet landstrøm.

Det var tanken at på tidlig høst og sen vår kunne dette være tilstrekkelig med varme uten å fyre opp varmeren.

Men det det viser seg at det ikke er mye effekt den lille sløyfa i en slik tank klarer å gi fra seg.

Det er min erfaring iallefall...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Jeg har da også prøvd å bare sirkulere vannet i sløyfa med kun varmtvannstanken tilkoplet landstrøm.

Det var tanken at på tidlig høst og sen vår kunne dette være tilstrekkelig med varme uten å fyre opp varmeren.

Men det det viser seg at det ikke er mye effekt den lille sløyfa i en slik tank klarer å gi fra seg.

Da var ikke den idèen så veldig god alikevel, var vel det jeg fryktet. Er ikke så mye varme som lagres i en slik tank, slik at varmt vannet raskt blir avkjølt.

Spørs om jeg muligens bør gå for varmeveksler istede. Noen som har erfaring med dette.

Leser fra flere tråder her at defroster skal stå lavere enn ekspansjons tanken? Hvorfor det? Det hydrostatiske trykket vil jo være likt inn som ut av motoren.

For å demostrere dette så er det bare å ta en isboks, en slange. Fyll boksen med vann, fyll slangen med vann legg slange endene oppi boksen slik at begge ender av slangen er under vann. Du kan nå heve slangen så høyt du vil uten at det renner ut vann.

Kan jeg ikke da ta å legge kjøleslange fra motor, igjennom varmtvannstanken. Så inn på defroster som er 2 meter høyere og 3 meter lengre forut, for så å gå ned med slangen igjen og inn på motor. Kan ikke dette gjøres uten at ekspansjons tanken renner ut?.

Må selvfølgelig ha en sirkulasjonspumpe på ett så langt strekk og slangene må være isolerte.

Ett annet spørsmål. Vi skal ha ny dobbel stol på sunbridgen. Det er kalesje slik at det ikke kommer vann direkte på stolen, men det er jo ett fuktig miljø. Hvilket stoff bør slike stoler være laget av?

Har sett litt på PORTO FREE TWIN fra maritim. Noen som har erfaring med disse?

Det er nødt til å være en dobbel stol.

Det fins en side som er nokså interessant for Yanmar-eiere og forsåvidt andre også, men den har "sovnet" og det er en fare for at den skal forsvinne, tror jeg. For ganske lenge siden ble det slutt på at man bare kunne skrive www.yanmarhelp.com. Men jeg fikk den opp igjen ved å skrive www.yanmarhelp.com/index.htm Der finner du masse info om alt mulig rart.

Klikk på INSTALL til venstre, og så på HOT WATER CYLINDER. Den nederste figuren tipper jeg stammer fra en Yamnar-manual. Der står det om en maks. høydeforskjell på en halvmeter. Men jeg tror den begrensningen er satt i tilfelle det skulle havne luft i systemet. Da vil kanskje sirkulasjonen bli dårlig hvis det er for mye luft i den slangen hvor væsken skal nedover. Med en egen sirkulasjonspumpe for kretsen, er nok dine to meter helt greit, med visse forutsetninger.

Motoren er selvluftende, slik at det enkleste er å ha varmtvannstanken/varmeveksleren/defrosteren lavere enn motoren. Da vil all luft havne i motorens ekspansjonstank.

I ditt tilfelle går ikke det, og da trengs en luftemulighet i toppen av kretsen pluss en tank som tillater at eventuell luft kan samles opp uten å havne i slangen som skal ned igjen. Jeg er ikke helt enig i den figuren som jeg viser til. Jeg ville absolutt hatt lufteventilen på toppen av den reserve tanken, og ikke på slangen ved siden av. Ellers vil denne tanken være full av luft, og da kan fort slangen få litt luft også. Dessuten så ville jeg hatt denne tanken gjennomsiktig, så jeg enkelt kunne se at det var frostvæske helt oppi tanken, og et lokk for enkel påfylling i tilfelle behov. Tanken må selvsagt tåle trykket i systemet.

Jeg er enig i det du beskriver om at du kan løfte en full slange uten at vannet renner ut, så lenge endene er under vann. Men ikke mer enn ca. ti meter, siden det er lufta i atmosfæren som trykker vannet på plass i slangen. Hvis du løfter høyere blir det vakuum øverst i slangen. Det er forsåvidt uvesentlig i våre båter da... :giggle:

Jeg vil nevne en ting til. Det er viktig at ekspansjonstanken til motoren er stor nok. Med det økte volumet kan kanskje krympingen ved avkjøling av systemet suge mer kjølevæske mer enn ekspansjonstanken hadde. Da suges luft inn i systemet isteden. De som monterte min motor rotet bort min ekspansjonstank, og ga meg en annen, som var littegrann mindre. Jeg merker at den er bare akkurat stor nok for motor og varmtvannsbereder ved siden av.

Jeg vet ikke hvor mange prosent ekstra kjølevæske det blir med åtte eller ti meter slange pluss en defroster, men det er et poeng å følge nøye med, tror jeg.

• 2 uker senere...

Da er jeg endelig kommet meg hjem fra jobb i nordsjøen, hadde håpet på at de skulle være ferdig med ombyggingen av eksosen på båten, men det har ikke skjedd noen ting på 14 dager der.

De venter på eksos krøken? Forsto at dette var blende lokket til bravo drevet, må jo nødvendig vis blende igjen hullet når eksosen ikke lengre skal igjennom drevet.

Er det noen som har dele nummeret på denne delen, gjerne ett bilde eller en link. Må jo se om jeg kan skaffe denne selv. Skal jo ha båten klar før påske, er iallefall planen. :yesnod:

Håper det, har ventet i over 14 dager nå på at verkstedet skal skaffe blende lokket til eksosen igjenom drevet. Fant ett på ebay og har bestillt ett. Blir litt matt når det ikke skjer noe i snart 3 uker. Svaret fra verkstedet er at det ikke er å oppdrive deler i norge. De venter og etterlyser støtt og stadig, påstår de. Som sagt så har jeg bestillt lokket selv. De regner 2 dager.

Eller så er jeg tilnærmet ferdig med ombygging av fremre lugar, gjenstår litt listing, og å koble kablene til baupropellen. Jeg blir iallefall ferdig med mitt. Får vente med å lydisolere motor rom til de er ferdig med eksosen.

Så fort den er ferdig er det rett på sjøen.

Men nå stikker jeg til lillestrøm for å gå på båtmesse, gleder meg, en skikkelig guttetur :drink:

Da har det endelig vært litt fremgang. Verkstedet hadde bestillt blende platen, de påstår at dette var bestillt fra forhandler. Da ikke noe hadde skjedd på over 14 dager så fikk jeg tak i dele nummeret fra dem. Første problem var at jeg ikke kunne finne dette delenummeret i mercruiser sitt system. Fikk tilslutt bekreftet at delenummeret jeg selv fant var iallefall riktig del. Bestillte en fra ebay samme dag, 23 dollar pluss 28 dollar i frakt. Venter enda :headbang:

Men så kom fruen på banen, hun ringte til Wave i haugesund og fikk vite at det var en igjen på lager i Belgia. Hun fikk tips om å få ett lokalt firma til å bestille denne delen da det gikk fortere med frakten. Delen ble bestillt Torsdag rundt kl 12. Dette ble bestillt igjennom Siddis Motor.

Fredag klokken 13:30 får vi en telefon. Delen er kommet. Vi sto faktisk rett på utsiden, hadde vært å shoppet litt i nabo butikken :yesnod:

Her bruker verkstedet 3 uker og de har fortsatt ikke fått delen. Etter jeg fant riktig dele nummer så tok dette ikke lange tiden. Makan til flink frue, og makan til sløvt verksted.

Nok om det. Like godt og vise litt bilder.

eksos_utloep.jpg

Eksos utløpet bak

motor_og_eksos_potte.jpg

Eksos fra motor til eksos potten

eksos_potte_og_svanehals.jpg

Eksos potten, i toppen skimtes eksos slange som fører ut.

eksos_svanehals_ut.jpg

Her kommer eksosen ned og ut.

Vet ikke om det kommer godt nok frem av bildene, men ut fra eksospotten så går eksosslangen opp ca 50cm før den da går svakt nedover. I slutten så går den mer eller mindre rett ned til eksos utløpet. Høyden fra eksospotten til eksos utløpet fra turboen kan ikke være mer en 15cm.

Tanken som slår meg da er om ikke vannet som blir injesert i eksosen fra motoren kan renne ned eksos slangen igjennom eksos potten feil vei og tilbake i oppover bakke 15cm og inn i motoren? Skal ta en skikkelig titt på dette i morgen. Har disse pottene en eller annen enveis funksjon som hindrer tilbake gjennom strømmning?

Hmmm...

Min første tanke når jeg så bildene var at potten så ut til å ligge uvanlig høyt ifht. utløpet fra motoren.

En annen ting er at slangen fra miksebendet til potten i tillegg går på tvers av båten. Jeg ser for meg at båten ruller mer sideveis enn andre veien, målt i grader iallfall. Hvis det er mye vann i potta og båten blir stående med bølger inn fra siden, syns jeg ikke 15cm høres mye ut.

Har du målt dette, og i så fall hvor? Nederste innside i toppen av miksebendet? Hvor på eksospotten?

Den eksospotta kommer vel ikke til å bli full under normale omstendigheter. Men den har ikke noen klaffer eller lignende for å sikre enveis strømning. Den er avhengig av eksostrykket for å presse vannet ut, ved at utløpet egentlig starter inni potta nesten nede ved bunnen. Da blir vannet over denne høyden presset ned og ut først for at eksosen skal komme seg ned til denne høyden og bli med ut. Det vil selvsagt bølge litt osv. inni der, men denne mekanismen begrenser gjennomsnittsmengden med vann i potta når motoren går. Hvor mye over bunnen utløpet starter vet jeg ikke, heller ikke hvor mye høyere enn dette det gjennomsnittlige vann-nivået vil ligge. Det siste er kanskje litt varierende med turtallet.

Når motoren stopper vil det vannet som var på tur opp eksosslangen rett etter potta, ramle ned igjen og havne i potta sammen med det som allerede var der. Jeg tror det stort sett vil miste farten når det kommer baklengs inn i potta pga. geometrien, slik at det ikke fortsetter så mye gjennom potta i retning motoren. Men jeg vil tippe at vannet etterpå når høyere bunnen av innløpsslangen. Ikke stol på min gjetting forsåvidt. Alt jeg sier er basert på mine forsøk på logisk tenking og litt forståelse for diverse naturlover.

Med den motoren der er det vel sjelden du behøver å dra den mer enn en runde på starteren før den tenner, men hvis du av en eller annen grunn får problemer med å starte, må du være på vakt så du ikke fyller potta ved å snurre motor og impeller uten å generere eksos som kan blåse vannet ut. Jeg har sett tips om å stenge sjøvannsinntaket før du fortsetter å prøve hvis du mislykkes etter x forsøk, eventuelt tappe av sjøvann fra eksospotta hvis denne har tappeplugg.

Jeg ville målt nøyaktige høyder, beskrevet disse med presis ordlyd eller helst figurer, og sendt med mest mulig fotografier på en mail til Tony Athens hos Seaboard Marine i California. Da får du sikkert "fasitsvaret" .

Jeg tror ikke du vil angre på det. Hvis han får gode spørsmål har han gode svar. :smash:

Hvis han får dumme, dårlige eller mangelfulle spørsmål kan han være nådeløs. :giggle:

Min første tanke når jeg så bildene var at potten så ut til å ligge uvanlig høyt ifht. utløpet fra motoren.

En annen ting er at slangen fra miksebendet til potten i tillegg går på tvers av båten. Jeg ser for meg at båten ruller mer sideveis enn andre veien, målt i grader iallfall. Hvis det er mye vann i potta og båten blir stående med bølger inn fra siden, syns jeg ikke 15cm høres mye ut.

---

Jeg ville målt nøyaktige høyder, beskrevet disse med presis ordlyd eller helst figurer, og sendt med mest mulig fotografier på en mail til Tony Athens hos Seaboard Marine i California. Da får du sikkert "fasitsvaret" .

Var det samme som jeg tenkte på. Skal ut og måle høyder nå. Skal også bli litt interesant å høre hva yanmar norge sier.

Så sant jeg får en garanti som gjør at de dekker eventuelle skader som følge av vann i motor fra eksosen, så havner nok båten på sjøen før påske. Vist ikke så får jeg ta en ny runde med verkstedet. :headbang:

Skal lage en målsatt tegning å legge ut, sender selvfølgelig en mail til Seaboard Marine for å høre hva de sier.

En liten glad dag i dag :eek:

Var nede og målte opp eksos anlegget, til min store glede så var det slett ikke så ille som jeg hadde fryktet.

Minste høyde fra eksos potta og inn på motor er 21cm, dette er 4" slange. Svane halsen har en høyde på 65cm. Skal holde det. Selv om motoren skulle stoppe akkurat når eksos slangen ut er mest full av vann så vil fortsatt ikke vannet kunne renne inn i motoren. Må ha en slagside uten side stykke for å få det til, avstanden fra eksospotta til motor er 50cm, høyden er 21cm, med andre ord snakker vi om en slagside på 25 grader, og da forutsetter dette at potten også er 100% full av vann før det er fare på ferde.

Har med andre ord slått meg til ro med at det ikke er fare for vann i motor :yesnod:

Fikk også båten på sjøen i dag for test kjøring. Motoren sviver utrolig stille, spessielt på tomgang. Men dette er en helt ny verden kontra den gamle.

Så bar det ut på fjorden. Har for tung propell, fikk ikke mer enn 3650 rpm, skulle hatt ca 4000 rpm. Klokket inn 27,9 knop. Er jo kjempe fornøyd med dette selv om dette er med tom båt. Skal sende en mail til Winrace i Arendal og se hvilke propell de anbefaler.

Men noe måtte jo ogå gå galt, da vi skulle bakke opp så gikk ikke drevet i giret i revers :headbang: Men fikk forsikkring fra mekanikkeren om at det var en enkel justering, og at han skulle ta det i morgen tidlig.

Ser ut som jeg muligens rekker å få båten klar til påske :eek:

Helt klar blir den ikke, men klar nok til å brukes i påsken. Jeg stikker jo på jobb rett før påsken begynner, men fruen får iallefall en båt hun kan bruke :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...