alfb Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 (redigert) Utifra alle svar og meninger har jeg bestemt meg for å skifte ut alle gjennomføringer , uansett tilstand ! Ble litt skeptisk til messing , og føler Marelon er for viderekommne.... Jeg følger rådet om å kjøpe Bronse , selv om jeg må utenlands... Jepp, samme konklusjon som meg. Jeg trenger 3 stk gjennomføringer/kraner/stuss. Tilsammen koster dette i bronse kr 1'200,- (dkk) hos ShipShop.dk så da er det vel ikke så mye å stusse over Hos meg er det til vanninntak toalett, manuelt og elektrisk tømming av septik. Motorer har kjølling gjennom drev.. Redigert 19.Januar.2010 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Nimba: Jeg tror du har gjort et fornuftig valg. Med en god bronselegering kan du sove godt om natta. Et lite tips: Jeg ser at det er mange som bruker vinkelsliper for å kappe vekk gammel dritt. Jeg syns det er noe svineri å bruke vinkelsliper inne i båten, med varme spon som brenner seg inn overalt. Utvendig er det noe dritt også, man har aldri helt kontroll på hvor de gnisene fyker. Med et metallblad i FEIN saga er det mye rensligere å kappe. Dessuten kommer man helt intil skroget fra innsiden, og det er bare å dore ut resten av gjennomføringen. Gjort på 1-2-3! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Var ein tidligere i tråden som nevnte dreml med liten kutteskive, inni hullet fra utsiden. Det må jo være smart Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nimba Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Sjekket med SHIPSHOP idag , de har ikke gjennomføring i bronse med intergrert sil , denne selges seperat og må skrues fast underifra med 2 skruer , synes ikke dette er noe god løsning selv om det "selges". Hvorfor er det ingen som har nevnt syrefast som alternativ , jeg var hos Maritim i dag og de hadde både bend og kuleventil etc. til en komplett løsning , prisene er så godt som lik utførelse i messing . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Mix Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 (redigert) Syrefast er et bra alternativ men ikke så bra som bronse. Les rapporten fra Force Instituttet (Scroll ned, den første siden er blank) Her ser du kjølevannsinntak i bronse fra Guidi Så det finnes. Rart de ikke fører denne også. Løs sil som må skrues på er ingen god løsning, spesiellt på en Nimbus med sandwichskrog. Redigert 20.Januar.2010 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 (redigert) Var innom en lokal sjappe her i dag og spurte etter rustfrie gjennomføringer. Der sa de at de ikke hadde hørt noe negativt med å bruke messing gjennomføringer og rustfrie kraner. De hadde solgt den kombinasjonen "alltid" og hadde ikke hørt at det skulle være noe problem Er det slik å forstå at denne løsningen kanskje "bare" holder i 8-10 år, mens rustfrie eller bronse kanskje holder i 15-20 år Redigert 22.Januar.2010 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 (redigert) Det forundrer meg ikke i det hele tatt. Kompetansen er lik null. Les ovenstående rapport fra Force Technology, dette er skrevet av fagfolk på området. Norske båtsjapper ser nok helst at folk benytter dårlig messing, da kan de selge deg nytt hvert 5-10 år. Går båten ned, er det en stor fordel, da kan de selge deg enda mer utstyr i neste omgang. Ola Idiot sier jatakk, og er fornøyd. Redigert 22.Januar.2010 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Var ein tidligere i tråden som nevnte dreml med liten kutteskive, inni hullet fra utsiden. Det må jo være smart Annen måte er å slå treplugg i gjennomføringen og drille ut den utenfra med passende hullsag til den nye. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
alfb Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Men noen som vet hvor lang holdbarhet en kan forvente seg med en kombinasjon av messing gjennomføring og rustfri kran Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 10år ned mot en sesong. Mange faktorer som spiller der inn, eks lagring på metaller du nevner og status på el-anlegg om bord og på brygge. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 10år ned mot en sesong...... !!! forrige eier monterte syrefaste kraner 2år før vi kjøpte....+3år = 5 år.... Bør iallefall demontere og sjekke rødfargen som har vert tema her? Eller kanskje syrefaste gjennomføringer er så rimelige at når eg først demonterer, så burde eg skiftet? Kva trur de? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Servicemannen Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Man kan blande sammen forskjellige lagringer men der skal måles værdier i dem før de blir gjørt. Dem legges i sjøen koblet opp mot måleinstrument og værdier måles mot vann. Hvis forskjellen blir mer en 100mv er de ikke anbefalt. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 har du lyst å skissere dette for oss servicemannen? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Servicemannen Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 De er ikke noe å skissere. Hvis man ikke har måleapparat kan man skaffe seg et eller få noen til å utføre målingen. I noen tilfeller er billigere å investere i komplett bronselagring eksempel. Min måler er produsert av MPS og anskaffelsespris er over 20000. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
nordan family 27 Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Etter å ha sett hvor utrolig raskt gjort skifte går så ser jeg ikke mørkt på en slik jobb i det hele tatt. Her fra en annen tråd: Etter å ha gruet meg en stund for dette gikk det lekende lett med vinkelsliper sist vår. Måtte bare ta noen pauser for å hindre varme. I mitt tilfelle var gjennomføringene helt fine - men ventilene mindre bra. La sliperen slipe hullet større: Og når du fortsetter slipper plutselig flensen - og du har ikke vært i nærheten av skroget engang. Nå kan du bare dytte resten inn! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Man kan blande sammen forskjellige lagringer men der skal måles værdier i dem før de blir gjørt. Dem legges i sjøen koblet opp mot måleinstrument og værdier måles mot vann. Hvis forskjellen blir mer en 100mv er de ikke anbefalt. Det man kan gjøre er å lage seg en elektrolytt. Vann med 3 % bordsalt (NaCl) gjør susen. Eller en skvett sjøvann. Så kan man kjøpe seg et Biltema multimeter. Godt nok, og det er et verktøy som man bør ha i båten uansett. Vannet kan man i freden og roden ha i en bolle. Ha bitene oppi og kople på multimeteret. US Coast Guard har en maksimum tillatt potensialforskjell på 30 mV. Jeg pleier gjerne å strekke til 50 mV. 100 mV er etter min mening alfor mye. Hulda har syrefaste (AISI 316L) kraner og gjennomføringer. Originalmontert da jeg satte båten på sjøen 2000. Siden har båten vært i sjøen, og kulekranene fungerer slik de skal. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 24.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Ut i fra det jeg har lest på denne tråden , savner jeg erfaringer med bruk av syrefast "AISI 316" , men nå ser jeg "Hulda" har hatt dette i 10 År ! Så visst produktet har vært så lenge på markedet må jo det være flere erfaringer... Leste gjennom FORCE Technology`s sin utredning om AISI 316 , den ser ikke så bra ut > Også inden for rustfrie stål er der flere kvaliteter. De bedste almindeligt anvendte er molybd ænlegeret syrefast rustfrit stål, også betegnet AISI 316. Rustfrit stål er desværre kun delvist korrosionsbestandigt i saltvand. Efter et par år i dette miljø vil der forekomme angreb af spaltekorrosion, der kan ses som rustrøde striber ud fra samlingen mellem studsen og glasfiberen. Dette er tegn på aktiv korrosion inde i samlingen, som med tiden kan føre til en læ- kage, om end i mindre omfang end med messinggennemføringer. Bedre korrosionsbestandighed i saltvand. Angribes i løbet af 2-5 år af pitting og spaltekorrosion. 2 år.... er jo fryktelig lite Men "hulda" har du sjekket angrep av "spaltekorrosjon" ? Det ser ut til at en får varsel før man trenger å skifte , rød farge kombinert med lekkasje , det må jo være en fordel kontra "plutselige " brudd som kan oppstå med messing . Personlig prøver jeg å bli overbevist om at AISI 316 er gode greier , da hadde jeg sluppet både SHIPSHOP og CAPPELLA , og heller støttet oppunder lokal handelstand ! Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Hulda Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Det er slik at ingen materialer er fullstendig perfekte. AISI 316L blir angrepet av en rekke korrosjonsformer som spaltkorrosjon, pitting-, tildekking-, spenningskorrosjon. Hvis du skrur fast gjennomføringen med tettemasse som tåler å stå under vann (eks. Tech7), så blir det ingen spalte å korrodere i. Hvis du kobler en anode til systemet, så blir beskyttelsen nesten perfekt. Så bør man kjøpe ventiler som man vet er 100 % AISI 316L. En del vil finne at huset er 316, mens kula kan være forniklet messing, AISI 304, mv. Videre bør man ikke bruke AISI 316L hvis sjøvannstemperaturen passerer 50 grader C. Noen enkle forholdsregler, så går det greit. Når det gjelder Force, så har jeg en del med dem å gjøre i mitt profesjonelle liv. I Norge har de en stab som har betydelig korrosjonskompetanse. Og vi har vel kommet til at langsomt strømmende sjøvann, uten for mye groe, er greit så lenge temperaturen ligger som beskrevet. Dessuten reagerer materialet godt på sinkanoder. Der jeg jobber så har vi f.eks. besluttet at all tubing og fittings skal være 6Mo. Sjøvannsrør er generelt i Titan. Det er slikt en båteier bare kan glemme å henge med i. Og vi bruker kjemikalier som vi som båteiere ikke har befatning med. Og så må man bare ta inn over seg at alt før eller senere går i stykker. Og at periodisk/preventivt vedlikehold er viktig. Der synder Hulda stort. Men jeg regner med at ventilene mine holder til nåværende eier av Hulda har hoppet i penalet og trukket over lokket. Det skulle bli omtrent 20 år til. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 jeg regner med at ventilene mine holder til nåværende eier av Hulda har hoppet i penalet og trukket over lokket. Det skulle bli omtrent 20 år til. Hulda: Det virker som du har god greie på dette, Hvor lenge mener du at en kombinasjon av gjennomføring i messing og ventil i AISI 316 vil kunne vare under "normale omstendigheter" Jeg ligger på egen brygge, Er bare tilkoplet strøm fra tid til annen og så ligger jeg i brakkvann. Grunnen til at jeg maser om dette, er at jeg har liggende disse delene i messing/AISI 316 fra før. Fjernet forresten de gamle gjennomføringene (messing) i båten i går og de var faktisk i meget god forfattning og de har jeg grunn for å tro er 10 år gamle (fra ny). Disse 3 er til flushing toalett/elektrisk og manuell septik pumpe. Motorene tar kjøling gjennom dreva. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 alfb, dette er et spørsmål som er umulig å besvare med noe skinn av seriøsitet. Potensialforskjellen mellom materialene er i området 250 mV. Hvis du har messing som er spesielt anriket med sink, så vil det vare noen år. Men den messingen som vanligvis blir solgt nå om dagen, er av dårlig kvalitet. I tillegg er ofte godstykkelsen så lav at det i bunnen av gjengene ikke er mer enn 3/4 mm gods. Jeg ville ikke montert denne kombinasjonen. Flak har gjennomføringer i AISI 316L, kjøp heller det. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 (redigert) Jeg er meget forsiktig med bruk av stål med kvalitet ASI 316, A4 (C5-I) eller A4 (C5M) Etter å ha sett hva som kan skje: Jeg lagde en badetrapp på brygga, i Cu-impregnert virke. Trinnene skrudde jeg med Biltemas terasseskrue 3,9*55mm A4, undertrinnene la jeg et gjengestag også A-4, som i tilleg til å trekke vangene sammen, også støttet trinnene. Etter tre år hadde pelemakken spist opp det Cu-impregnerte virke. Galvanisk tæring hadde perforert gjengestagene, de så makkspist ut de og, men terasse skruene var like fine. Det er ikke elektriske innstallasjoner på brygga! Det er ikke boret i enden av stangen, det er tæring! Jeg holder meg til Bronse! Gjennomføringene på Balladen var like fine etter 35 år! Redigert 24.Januar.2010 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 men terasse skruene var like fine. Og A4 allt? .....noko som ikkje stemmer her. Sjekk kvittering for kjøp, og kontakt leverandør Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Personlig prøver jeg å bli overbevist om at AISI 316 er gode greier , da hadde jeg sluppet både SHIPSHOP og CAPPELLA , og heller støttet oppunder lokal handelstand ! Hvorfor det. Når lokal handelsstand driter i oss og selger oss ubrukelig skit. Man skal ikke mange tiår tilbake i tid, da brukte norske båtbyggere kun bronsegjennomføringer. Nå er det kun profitt det går på. Noe annet argument finner jeg ikke for skiten de selger. Så drit i norske båtutstyrsforretninger, de fortjener ikke bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Det er ikke elektriske innstallasjoner på brygga! Den stangen du har kjøpt er fra lavprisbutikk som kjøper inn til laveste prisen. Hva kan man forvente? Tviler på dem har de kvalitetskontrollet man ønsker til de markedet ! En medlem her på plassen fant grunnen til kraftige tæringsproblemer i en havn på vesthjørnet. Der var undervannskabel 6-700m unna med skade i isolering. Dette ble ikke oppdaget før en tiltak ble gjort med problemer på den havna. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 25.Januar.2010 Del på Facebook Svart 25.Januar.2010 Jeg pleier gjerne å strekke til 50 mV. 100 mV er etter min mening alfor mye. De er riktig hos deg, 100mV er på grensen. Metall begynner å bli offeranode ved 100-120mV forskjell. Men de er og spørs om overflaten på begge metallene mot vannflaten. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.