Jump to content

Trollhätte og Dalsland kanal-----erfaringer?


Figaro

Recommended Posts

Jag delar helt Regina III:s och andras /positiva/ omdömen om Dalslands Kanal.

Jag har gjort resan 5 gånger tror jag. Idylliskt och vackert och utan bekymmer med sjögång.

Och ärligt talat... allt sjöfarande blir väl allra mest njutbart i bra väder...

 

Vi tycker mycket om att /som omväxling/ gå på kanaler. På senare år har vi gjort ett antal turer i Mecklenburg och Brandenburg och till Berlin. Sehr schön!

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder fra turene våre gjennom flere år på Dalslandssjøene:

 

dannemannsen1.jpg

Ved Dannemannsöen syd i Foxen

 

vstre_silen1.jpg

Trang havn syd i Västre Silen

 

havn_i_oestre_silen_1.jpg

Morgenidyll i Ôstre Silen

 

idyll_paa_holmen.jpg

Holme i Västre Silen

 

kanalen_mot_gustasfors.jpg

Kanalen nordover fra Gustavsfors

 

lennartsfors_gjestehavn.jpg

Lennartsfors gjestebrygge

 

slusing_krokfors_4.jpg

Krokfors sluse - på veg opp til Ôstre Silen

 

silkekveld_sydoest_i_foxen.jpg

Fløyelskveld sydøst i Foxen

Link to post
Share on other sites

Da går jeg på en smell på bredde og høyde.

Det går an å kjøre om Gøteborg både tur og retur da. Eller blir det kjedlig?

Du trenger ikke å gå helt ned til Gøteborg, men ta kanalen som går fra st. Øverøn opp til Kungälv. Litt mindre kjedelig :sad: (tror jeg) Har ikke gått der selv, men det ser ut til å være en mulighet på kartet. Skal gå der til sommeren. :flag_sw:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke å gå helt ned til Gøteborg, men ta kanalen som går fra st. Øverøn opp til Kungälv.

 

det er ikke noe problem att ta den vegen......Nordre älv

 

men...... alltid ett men :smiley:

 

Ormo skärmanläggning

u.169557868.s0.k600.jpg

Skärmarna fördelar vattenflödet

Ormoskärmarna kallas den skärmanläggning som ska förhindra saltvatten att tränga in från Kattegatt till Göteborgs vattenverk vid Alelyckan.

Normalt rinner en fjärdedel av Göta älvs vatten ut genom Göteborgsgrenen, medan tre fjärdedelar når havet via Nordre älv. Vid älvmynningarna kan, framför allt vid låga vattenflöden, ett bottenlager av saltvatten tränga upp så långt i älven att allvarliga olägenheter uppstår.

Risken är störst i älvgrenen som rinner genom Göteborg. Därför byggde man på 1930-talet dessa skärmar för att, vid behov, kunna fördela mer vatten från Nordre älv till Göteborgsregionen.

Skärmarna fjärrstyrs och genom att ringa ett speciellt telefonnummer kan båttrafik på älven vid behov beställa öppning av anläggningen.

 

Fra Sjöfartsverket

 

(57-50,4N 11-54,3E) Sjökort 931

Skärmanläggningen är obemannad och fjärrstyrd.

Öppning/skärmfällning beställs genom tel. 0696-178 80

 

För genomfart Ormo - Kungälv och vidare in i Göta älv måste den sjöfarande passera tre broar:

Nordre älvs järnvägsbro; fast bro med fri höjd 12,5 m.

Kungälvs Motorvägsbro, fast bro med fri höjd 12,5 m.

Nordre älvs landsvägsbro, öppningsbar, fri höjd 5,2 m.

 

Övriga upplysningar

I skärmanläggningen finns två passager: en småbåtspassage med bredd 5 m och djup 1,8 - 1,2 m och en farledspassage med bredd 65 m och djup ca 5 - 4 m. Se vattenståndsvisare vid sidan av slussen. Tidvis kan stark ström förekomma.

 

småbåtspassagen "sluse" uten porter, der det kan vare ganske kraftig ström

nordre07.jpg

 

Fortsätt sedan med båten opp til "Norges starkaste festning" = Bohus Festning, aldrig intagen (sevärd :smiley: )

Gjestehavner finnes på både sider om holmen....

 

500_Utomhus_webb_5.jpg

 

og sen ta en promenad Västra Gatan bort mot Kungälv (en gang i tiden E6 mellom Göteborg og Oslo)

fullt av hus fra 1800-talets begynnelse

Sarah%20(3).jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk for disse opplysninger, Gunga. Når jeg ser på bildet av havnen i Kungälv, ligger det endel båter der. Disse bruker vel denne vannveien ut til kysten? Ellers ser det jo hyggelig ut i Kungälv. Sikkert en fin tur, denne vannveien. :flag_sw:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg har vært der 3 ganger har bare positive opplevelser.

Vi kan ta og liste opp de positive opplevelsene.

Finnes ikke sjø av betydning med mindre du er ute på stora le i storm.

Finnes omtrent ikke folk.

Du finner alltid et sted og ligge alene.

Finnes ikke brennmaneter.

Jeg har fått båten kjørt fra Oslo til ED, så kjørt hele systemet innklusiv snâkke kanal, den må du ha med. Det er som de sier kjedelig strekk ned til kungelv med fartsbegrensning maks 8 knop,

det finnes inegen grunn til og gå ned til Gbg desrom du da ikke skal innom liseberg, du stopper i kungelv for natten og tar nordre elv ut i havet dagen etter, så dreier du en nautisk eller så sydover til kellø og overnatter der.så kan du planlegge turen nordover.

Et praktisk tips til slusinga der, når du sluser oppover og vannet kommer ut fra sluseporten og treffer porten bak så blir båten dytta forover, kanskje ikke så farlig dersom du har 18 fot men dersom båten er tung (min veier 7 tonn) så blir det bra trykk, kan være lurt at en mannsperson står bak med tauet.

Alt som er av groing dør dersom du har kommet fra saltvann.

Når det gjelder mygg så har ikke vi sett en eneste en de gangene vi har vært der.

Badevannet er ikke direkte varmt men kommer fort opp 16-17 grader, fin temp for et morgenbad.

For de som har båt som ikke går på lastebil så er forferdelig kjedelig og kjøre gøta elv 2ganger.

Den småbåt pasasjen i nordre elv er morsom, mye strøm nedover, her bør du gi på litt og holde tunga i rett munn.

Link to post
Share on other sites

Har padlet kajakk i fra bengtsfors og nedover. En fantastisk tur var dette! Det var som å komme til et eventyrland. Disse vakre omgivelsene, i tillegg til det å sette opp leir i ulve, bjørne og gaupeland var helt fantastisk. Jeg skal dit igjen, enten i kajakken eller snekka eller begge... :sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Jeg har båt liggende i Stora Lee i en av sjøene i Dalslands Kanal og trafikkerer ofte vassdraget og vil etter beste evne forsøke svare på eventuelle spørsmål. I fjor gjorde Haldenvassdragets Kanalselskap (nabokanalen til Dalslands kanal) noe med transportsiden. Det kan dere lese mer om her: http://www.haldenkanalen.no/ Hvorvidt det vil være slik i år kjenner jeg ikke til. De har kjøpt inn noen et par tilhengere, men de har helt klart størrelsesbegrensing. Men i fjor hadde de en svært gunstig pris på biltransport fra Drøbak til Haldenkanalen for båter inn til 2,8 tonn. Hva prisene var for tyngre båter kjenner jeg ikke til, men det går ann å ta en kontakt med Kanalselskapet. Det er muligheter for å få med seg en kanal til. Avstanden melleom kanalene er langs E18 15 kilometer og kan umulig koste en formue transportmessig.

Link to post
Share on other sites

Min personlige erfaring er kanskje gått ut på dato (flyttet fra Aremark i 1981, men hadde før det båt liggende i Stora Lee. Jeg støtter dem som mener at turen fra Nøssemark til Vänern er spesiell. I likhet med Telemarkskanalen er det også her slik at man sikkert kan klare å dekke området etter "japanermetoden" (kort stopp, ta 1000 bilder) på et par dager. Da har man imidlertid kastet vekk en masse penger.

Med utgangspunkt like sør for Bergen blir transportetappen lang, men jeg håper fremdeles å få til en tur! For alle som har kortere transportetappen anbefales turen.

 

Med hensyn til Norra Älv så er det helt klart en kortere tur. Men for meg som er oppvokst med at alt som er under 10m dybde krever lav fart, er det en utfordring å gå der og lure på om vi kommer til å slippe opp for vann (under kjølen). Da jeg gikk der, var ikke leden like godt merket som den er gjennom f.eks. Limfjorden.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Jag kan verkligen rekommendera en tur på Dalslands kanal! Gjorde turen Marstrand - Gustavsfors t.o.r. sommaren 2006. Både ungdomar och vuxna ombord trivdes väldigt bra på kanalen. Det enda som störde var att vi fick vänta ett dygn på broöppning i Köpmannebro. Bron gick inte att öppna på grund av värmen(!)

Skall man köra "varvet runt" är det enklast att köra medsols. Det är lättare att slussa nedåt, man får medström i Göta Älv (2-3 knop)och man får oftast medvind norrut efter kustsen. Att ta sig ut till havet via Nordre Älv är inga problen så länge inte båten är högre än 12,5m (fasta boar). Leden är inte utmärkt, men så länge man håller sig en bit från stranden går det bra. Jag har kört Nordre Älv varje vår och höst i 20år med en Maxi 84 och aldrid varit när botten. Är man osäker på småbåtspassagen vid Skärmarna i Ormo, där det kan vara väldigt strömt, är det bara att ringa 0046 696 17880, så sänker de skärmarna och man kan gå i stora passagen.

För broöppning i Kungälv vid Bohus fästning, ring 0046 520 472236 (Slussvakten i Lilla Edet)

Öppningstider 15 april - 30 oktober

9.00 - 11.00

13.00 - 15.00

18.00 - 20.00

 

Ha en bra tur!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...