altmuligbåt Startet 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2010 Må lage noen nye luker i min Windjet. Må da støpe noen glasfiber lokk, hvordan voks må jeg bruke for og få den til og slippe fra det jeg støper i? Og får man det på tema C,O? Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Bruningen Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Formvoks, du får det f. eks her Sitér dette innlegget Kritisk -men stabilt..... Link to post
REM Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Jo, men skal du lage former først da? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
altmuligbåt Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 (redigert) Ikke helt sikker... Vet ikke helt sikkert hva som er best enda.... Må lage nytt lokk her.. Redigert 20.Januar.2010 av altmuligbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
altmuligbåt Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 (redigert) Fra siden: Redigert 20.Januar.2010 av altmuligbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
altmuligbåt Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Fra toppen Noen som har noe bra ide??? Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Bruningen Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Mye arbeid å lage former til dette, dersom du ikke skal lage flere like. Har du arbeidslyst, og liker å slipe, hadde jeg vurdert å gjort de i sandwich, som "one off", sparklet, slipt, sparklet, slipt.....og lakket de til slutt Sitér dette innlegget Kritisk -men stabilt..... Link to post
altmuligbåt Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Skal bar lage 1. sandwice av hva da? Har aldrig trengt og lage noe slikt før, og vil ikke lage av tre.. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Mulligan Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 gjort de i sandwich, som "one off" Jeg og. Få tak på noe 30 mm. Divinycell HD80, skjær til og laminer over. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Det er ikke noe mindre slipejobb om du lager former. Finishen på forma gjenspeiler finishen på den ferdige støpte detaljen, så også her blir det sliping, sparkling, sliping, sparkling og sliping. Skal du lage en stk, gå for Divinycell. Fåes i alle tykkelser. Laminer med ett lag med sydd 600-matte. Det holder bra hvis det ikke er spesiellt utsatte detaljer. Legg på 6 lag gelcoat med rull, puss og poler til slutt. Blirsåflottatte. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
altmuligbåt Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Det dere Divinycell hva er det for noe materiale? Er det en slags skum? eller er det helt hardt som tre eller glassfiber? Og hvor lønner det seg og kjøpe det? (I oslo - Gardermoen omr) Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
REM Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Divinycell er et skummet PVC kjernemateriale. Fåes i alle densiteter og tykkelser. K80 som Muligan foreslo vil egne seg utmerket. Divinycell får du bla. kjøpt på Sea-Sea og Maritim. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bjørkski Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Divinycell er mye brukt som distanse materiale i glassfiberbåter, og er en form for "skum". Du for kjøpt denne hos DIAB. De holder hus i østlandsområdet. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Har du sjekket om produsenten har noen luker liggende? Kan være det blir både rimeligere og penere med tanke på at du kanskje ikke har så mye erfaring med støpearbeid, og heller ikke har noe av de materialene du trenger. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
altmuligbåt Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Jepp har skjekket, de produseres ikke lenger og de har ikke formene Så må nok lages ny.. Inne og ser på nettet litt og ser at noen er delvis kuttet i ruter.. er det noe fordel? Det her kan jeg veld slipe og pusse slik jeg vil ha det? Er veld ganske enkelt og slipe og forme vist det er skum? Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
altmuligbåt Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Er veld det man kaller handy man ,, gjør det meste selv,, men har aldrig trengt og fikse/lage noe nytt av glasfiber så det må jeg sette meg litt inn i,, men skal nok få det til... Men tror det ofte kan være litt lurt og spøre andre så man slipper og gjøre alle feil selv.. for da blir det så fort mue dyrere en det trenger:diving: Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Bruningen Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Se litt på denne tråden (greit rem?) Er en bra intro til materialet Sitér dette innlegget Kritisk -men stabilt..... Link to post
Mulligan Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Ei luke kan du lage selv. Litt jobb, men grei intro til glassfiberarbeid. Du tar ei plate 30 mm. Divinycell H80 (brunt) eller lignende og skjærer den til slik at den er 2 cm. større enn vulsten på lukeåpningen til alle kanter. Så pusser du ned ytterkantene til 20 mm radius og laminerer over (svart). Bruk glassfiber CSM, 200 g pr. kvdm, fra BT og polyester fra BT. Det er foreslått å bruke matte med kontinuerlige fibre, men det fraråder jeg dersom du ikke har gjort det før. Du kommer bort i noe som kalles draping rundt hjørner og det er vrient uten litt øvelse. Laminer opp 3 lag. Så tar du vinkelsliperen med flapdisk og fjerner kjerne slik som vist i skisse 2. Deretter laminerer du opp 3 x 200 CSM på den andre siden. Nå har du ei luke som er lett og solid. Overflatebehandle til ønsket kvalitet. Det er meget viktig ved arbeid med Divinycell at det grunnes før laminering. Du grunner ved å legge polyester på Divinycellen, lar det herde og sliper lett. Dette er grunnlaget for full heft mellom laminat og kjerne. Grunnregler ved laminering: - Min 18 grader. - Maks 60% luftfuktighet. - Ikkeno UV-lys. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 På Maritim får du kjøpt det som heter King Startboard. Hvite plater i kunsstoff i forskjellige tykkelser og lengder. Koster noen kroner, men er et artig materiale. Kan bearbeides med snekkerverktøy. http://maritim.no/productlist.aspx?groupkey=003001020 Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Jeg forstår ikke helt hvorfor det anbefales å bruke et kjernemateriale (divinycell et.). det skal jo bare bli et "lokk". Kjerne materialet bidrar lite til styrke, men isolerer bra. Anbefaler en glassplate (større enn lokket) som du fester en ramme oppå (gjerne av tre og formet med en passende radie) Smør slippvoks på glasset og legg en remse fra en plastpose på rammen.Smør på GelCoat. Legg så på 5-6 lag med glass og polyester. Da får du en fin blank luke, hvor slipearbeidet begrenser seg til radien. Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Kjernematerialet øker stivheten i konstruksjonen så det blir "sterkere". For øvrig er det kanskje riktig det du sier at det er jo bare å lage en enkel form i respatex eller liknende og vokse den (dette har jeg aldri gjort selv men det skal etter sigende funke). vh Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Kjerne materialet bidrar lite til styrke, men isolerer bra. Jeg tillater meg å arrestere litt på dette punktet. Når du bruker kjernemateriale utnytter du de egenskapene glassfiber er riktig god på. Trykk og strekk. Med sandwich kan du bygge lettere og sterkere enn med singellaminat. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Kunne det være en tanke å lage luke av pleksiglass eller f.eks. King star Board. Hvis du ønsker kant på luken legger du to plater oppå hverandre og skjærer ut ytterprofil på begge samtidig, den ene platen skjærer du ut slik denne går på utsiden av kanten luken skal hvile mot når den er lukket. Så limer du de to delene sammen. Ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Ville også anbefale å lage en enkel form. Laget mange slike til min båt. Sag til en glatt plate (forskalingsfiner/fjøsplater) som passer akkuratt med formen til luken du ønsker. Deretter skrur du på lister rundt (finerremser). Lager hullkiler i vinklene. Detter legger du på en lag eller 2 med voks, så har du en enkel form. Slipper iallefall mye slipearbeid! En form eg laget på noen timer: før lakkering: Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Kjerne materialet bidrar lite til styrke, Tøys, sandwich er mye, mye sterkere, og denne luken ser ut som den bør tåle at man går på den. Ellers er jeg enig med 2nd Trikker'n at hans metode er den enkleste. Men da kommer man nok ikke utenom et par avstivninger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.