Jump to content

Hvordan voks bruker man til og få støp til og løsne?

altmuligbåt

Recommended Posts

Det er ikke noe mindre slipejobb om du lager former. Finishen på forma gjenspeiler finishen på den ferdige støpte detaljen, så også her blir det sliping, sparkling, sliping, sparkling og sliping. Skal du lage en stk, gå for Divinycell. Fåes i alle tykkelser. Laminer med ett lag med sydd 600-matte. Det holder bra hvis det ikke er spesiellt utsatte detaljer. Legg på 6 lag gelcoat med rull, puss og poler til slutt. Blirsåflottatte.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Divinycell er et skummet PVC kjernemateriale. Fåes i alle densiteter og tykkelser. K80 som Muligan foreslo vil egne seg utmerket. Divinycell får du bla. kjøpt på Sea-Sea og Maritim.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jepp har skjekket, de produseres ikke lenger og de har ikke formene :headbang:

Så må nok lages ny..

Inne og ser på nettet litt og ser at noen er delvis kuttet i ruter.. er det noe fordel?

Det her kan jeg veld slipe og pusse slik jeg vil ha det?

Er veld ganske enkelt og slipe og forme vist det er skum?

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Er veld det man kaller handy man :cool: ,, gjør det meste selv,, men har aldrig trengt og fikse/lage noe nytt av glasfiber så det må jeg sette meg litt inn i,, men skal nok få det til...

Men tror det ofte kan være litt lurt og spøre andre så man slipper og gjøre alle feil selv.. for da blir det så fort mue dyrere en det trenger:diving:

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Ei luke kan du lage selv. Litt jobb, men grei intro til glassfiberarbeid.

luke01.gif

Du tar ei plate 30 mm. Divinycell H80 (brunt) eller lignende og skjærer den til slik at den er 2 cm. større enn vulsten på lukeåpningen til alle kanter.

Så pusser du ned ytterkantene til 20 mm radius og laminerer over (svart). Bruk glassfiber CSM, 200 g pr. kvdm, fra BT og polyester fra BT. Det er foreslått å bruke matte med kontinuerlige fibre, men det fraråder jeg dersom du ikke har gjort det før. Du kommer bort i noe som kalles draping rundt hjørner og det er vrient uten litt øvelse. Laminer opp 3 lag.

Så tar du vinkelsliperen med flapdisk og fjerner kjerne slik som vist i skisse 2. Deretter laminerer du opp 3 x 200 CSM på den andre siden. Nå har du ei luke som er lett og solid. Overflatebehandle til ønsket kvalitet.

Det er meget viktig ved arbeid med Divinycell at det grunnes før laminering. Du grunner ved å legge polyester på Divinycellen, lar det herde og sliper lett. Dette er grunnlaget for full heft mellom laminat og kjerne.

Grunnregler ved laminering:

- Min 18 grader.

- Maks 60% luftfuktighet.

- Ikkeno UV-lys.

Jeg forstår ikke helt hvorfor det anbefales å bruke et kjernemateriale (divinycell et.). det skal jo bare bli et "lokk". Kjerne materialet bidrar lite til styrke, men isolerer bra.

Anbefaler en glassplate (større enn lokket) som du fester en ramme oppå (gjerne av tre og formet med en passende radie)

Smør slippvoks på glasset og legg en remse fra en plastpose på rammen.Smør på GelCoat. Legg så på 5-6 lag med glass og polyester.

Da får du en fin blank luke, hvor slipearbeidet begrenser seg til radien.

Ville også anbefale å lage en enkel form. Laget mange slike til min båt. Sag til en glatt plate (forskalingsfiner/fjøsplater) som passer akkuratt med formen til luken du ønsker. Deretter skrur du på lister rundt (finerremser). Lager hullkiler i vinklene. Detter legger du på en lag eller 2 med voks, så har du en enkel form. Slipper iallefall mye slipearbeid!

En form eg laget på noen timer:

stoeypeform.jpg

før lakkering:

foer_lakking.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...