Jump to content

Tråden for "kloke" båtspørsmål

Jawik

Recommended Posts

Ja som tråden viser til.

Her er det bare virkelige kloke båtspørsmål som kan anvendes. Alt annet blir slettet av moderator og spørsmålet henvises til Tråden for "dumme" båtspørsmål :smash:.

Vurderer å sette opp en belønning til den som i årets løp har presentert det klokeste av de kloke spørsmålene.

Selvoppnevnt juryformann er undertegnede.

Ha en fin :sailing:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Ja men du kan jo stille spørsmålet for å se om det er noen som er like smart som deg :wink:

Hender seg rett som det er på dette forumet det...

Red: Svaret mitt var til Ole Petter

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Denne tråden er vel bare et førsøk på å få tiden til å gå...

Mange båtfolk kjeder seg litt på denne tiden av året - så da er det jo greit å ha noe å gjøre mens en venter på sommer og sol.

Det ville være en glimrende anledning å lære seg mer om både sjøveisregler og navigasjon. Så trådene ikke blir så lange at en ikke husker hva spørsmålet var :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Mange båtfolk kjeder seg litt på denne tiden av året - så da er det jo greit å ha noe å gjøre mens en venter på sommer og sol.

Joda, det er vel så. Selv var jeg ute og lette etter ferdatorsken i dag, men uten hell. Vindstille, blå himmel og ikke en krusning på sjøen! Herlig! Ned med kalesja, på med varmedress og lue, plugget inn autopiloten og så var det bare å nyte en fantastisk fin dag.

hvit med blå stripe? Dette er dørgende kjedelig og ikkje er det spesielt vakkert heller.

Min er rød med brun stripe. Men den er ikke spesielt vakker den heller...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg sitter her å lurer ... i båten, med dieselmotor, har jeg forfilter med vannutskiller, og på motoren har jeg dieselfilter med vann-alarm.

Sjekker jo dette av og til..og tapper av en skvett bare for å være sikker.

På bilen derimot har jeg nå kjørt 130.000km og ikke tenkt på dette en gang...og heller aldri hatt noe problem.

Har heller aldri hørt om hverken forfilter, vannutskiller eller alarm for vann i diesel.

Når jeg fyller på bilen så er det ofte dråper på pumpe-tuten.

Det skulle jo ikke være så mye forskjell på en båt/bil motor...

I bilen har du tanklokk som er montert slik at det ikke kan komme inn vann der. Du fyller på en stasjon som har stort omløp på tankene året rundt, og bilen er i daglig drift.

I båten har du påfylling i dollbordet, dette er skjelden helt tett og står ofte under vann på grunn av tvilsom konstruksjon. Du har lufting for tanken som kan være sårbar for sjøsprøyt, som kan gi ytterligere vann i tanken. Og du fyller i en marina som har lite eller ingen aktivitet hele vinteren, der alt kan skje med de nedgravde tankene uten at det blir oppdaget da ingen fyller der på vinteren likevel.

Så forutsetningene er litt forskjellige, og faren for vann i tankene i båt er betydelig større. Likevel går det som oftest bra, men siden konsekvensene av en motorstopp til havs kan bli så mye verre enn på land, så synes jeg det er greit å ta de forholdsregler man kan for å unngå problemer. Stopper bilen, så medfører det skjelden fare for livet til de som er inni..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 måneder senere...
Veit ikkje om dette er eit klokt spørsmål, men det er ein type duppedings som eg kunne tenke meg å ha. Det er eit instrument der ein direkte kan avlese motorens dieselforbruk. Det saknar eg. Kan nokon hjelpe meg med det, til ein fornyftig pris.

Slike instrument får du til alle moderne motorer med elektronisk motorstyring (plug & play), men hvis du har en god gammel traver, så..???

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...