Jump to content

Båtbarnehage i Tønsberg

Lagavulin

Recommended Posts

Naturavdelingen på Hval Gård og Vepsebolet barnehage har en 30-fots ombygget Harding Safety 30 MCR livbåt som vi bruker 4 dager i uka. Båten er meget solid og perfekt for barnehagebruk. Den er overbygd så barna sitter inne i båten når vi er underveis, dette gir en ekstra trygghet. Store plexiglass-vinduer og en ny stor luke forut gjør båten lys og åpen innvendig.

http://asker.kommune.no/Organisasjon/Oppve...ngen/Baten-var/

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

På Bragdøya ved Kristiansand har Skårungen barnehage en avdeling som kjøres med båt ut hver dag, har kun en åpen gapahuk som "lokale", og har egen robåt til krabbefiske og turer. Selv har jeg hatt mange års uteskole i nærmest gratis presenningshytter og selvlagde lavvoer og gapahuker, og har hatt masse små og store elever ute i små og store robåter, til roturer og seilaser.

Viktig i denne sammenheng er at nesten alle faglige aktiviteter og momenter kan gjennomføres i uteskolesammenheng, og de fleste kan knyttes direkte til praktisk nyttearbeid i naturen og på sjøen. VIPS! - øker lærefart og læreinteresse, samtidig som elevene får massevis av mosjon og naturkontakt. Læringen konkurrerer altså på denne måten ikke med fysisk fostring; de forsterker hverandre!

Men er det teoretiske inneskoleverket interessert? NEI!

Vi har flere barnehager her rundt Stavanger som har egne båter som brukes flittig store deler av året. Jeg ble senest idag oppringt av en ung dame, tidligere kursdeltager som skulle på tur med barnehagens båter imorgen!

Med fare for å gjøre noen urett mener jeg å vite at det var barnehagen på Bru som var først ute med båter og etter hvert har både Hundvåg og flere andre kommet etter. Jeg har opp gjennom årene hatt minst 20 barnehage "tanter og onkler" som har gjennomgått båtførerkurs for å få et minimum av formell båtkompetanse.

Dette er alt i alt et kjempeflott tiltak og ungene stortrives på sjøen!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Må få legge til en jeg også da, da vi har en fyr i havna vår med div båter.Han reiser ut med en haug med unger hele uka ,men ser ut som det er mest unger fra barneskolen .Men et flott tiltak som komunen står for ,ettersom jeg sjønner da . Er jo kjempe flott at unger kommer seg utpå fra dem er små ,sikkert mange av disse som ikke har båt i familien å da er jo det flott at dem lærer sjøen å kjenne på denne måten. Har sett han i havna mange ganger ,når den ene båten er full av unger tar han en båt til på slep.Om det ikke er plass til alle i en båt ,flott at vi har slike.

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...