McEwan Startet 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2010 Etter lang tids overveielse og diskusjon, så fant vi ut at det fikk bære eller briste. Jeg skal jo ikke legge skjul på at det er undertegnede som er den store pådriveren i prosjektet, men vi kom frem til en konklusjon om at vi ønsket å prøve ut dette nå mens vi var unge (og spreke) og ungene var små nok til å kose seg i foreldrenes selskap. Og gi dem og oss gode minner å se tilbake på. (dette er ihvertfall utgangspunktet, så får vi se når familien ligger og spyr på den første turen.... ) Den naturlige konsekvens er at vi nå har inngått en avtale om kjøp av en Comfortina 32 som ligger i Molde. Jeg reiser bort og ser på den i løpet av uka, og dersom alt ser greit ut, så er avtalen i boks. (noe spesielt jeg skal se etter?) Som førstegangskjøper må jeg innrømme at jeg kjenner panikken ikke ligger langt unna, hva har jeg funnet på nå? Hvordan planlegger man en tur som dette og hvor lang tid trenger jeg å sette av? Hva trenger jeg av utstyr og hvor skal ruten gå? Jeg innser jo også at jeg aldri har vært kaptein på egen skute, erfaringen begrenser seg til diverse seilkurs og onsdagsregatta'er, hvor man stort sett meget høylydt blir fortalt at nå får man fae... meg få opp det seilet i en viss fart, eller ned igjen alt ettersom..... Forsikring, det trenger man jo, hvor får man det? Andre ting jeg må tenke på? er det noen tider på året jeg bør unngå feks? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Hei og gratulerer med ny båt!! Det ligg ein same type båt i småbåthamna her, og den er ein racer i regattaene! Eg var i omtrent same situasjon som deg for eitt år sidan (henta båt i Stavanger, skulle til Volda). Eg brukte fem dagar på turen (pluss litt ekstra tid til eit motorhavari!). Eg fekk hjelp frå forumbrukarane Bergen og jawik, og segla (køyrde) heile vegen opp i februar månad. Vi var heldige med vêret, og måtte kun vente litt for å runde Stad. Har du kartplottar (evt gps og papirkart), radar, mannskap og ein båt som fungerer kan du sikkert ta turen sjølv om det er vinter. Ruteval får nokre andre svare på. Forsikring hadde eg gjennom banken min då eg sette av garde. Eg ville ikkje teke sjansen på ein slik jomfrutur i ukjent båt utan forsikring! Her er hentetråden min frå i fjor: --> https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=50245 Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Trond mjøs Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Hei og gratulerer med avgjørelsen. Jeg var i samme sko som deg, uten seilerfaring og ønsket en seilbåt som familien kunne reise på tur med. Det hele endte med båtkjøp i stavanger med påfølgene tur opp til bergen måneden etter. Det var en helt fantastisk tur som jeg aldri vil glemme. Hvis du vil kan du lese om den her: http://www.(-- reference to evil site removed --)/forum/index.php?showtopic=5840 Det er egentlig ikke å anbefale å reise på en slik lang tur uten kunnskap om båten. Men hvis du har bestemt deg bør du ha med mannskap. Jeg reiste alene men turen hadde vært langt lettere hvis jeg hadde hatt en person med meg. Helst noen som vet hva de gjør på. Det er jo også mengder med utstyr du trenger. Sjøkart og GPS er et must, ekkolodd er fint å ha. Hvis det er båten som ligger på finn ser den jo ut til å ha det meste. Kanskje en jolle hadde vært gunstig, selv hadde jeg jolle og 2 overlevelsesdrakter. Planlegg turen godt. Skal du reise nå snart er det ikke mer enn 10 timer dagslys til seiling, det er mer enn nok i disse kalde tider. Her er det et veldig bra kart som viser de fleste båtplasser på vestkysten. http://www.bof.no/Vestkyst/vestkyst_start.htm. Den går ikke lenger enn Mongstad men det hjelper jo litt. En havn med strøm er absolutt å anbefale. Jeg kunne skrevet en million ting her og likevel glemt en masse. Men planlegging er dog det viktigste. Husk at været bestemmer når du kan reise, skal du kjøpe båten bør selger godta at den ligger til været er bra nok til reisen. Forsikring får du igjennom ditt eget forsikringsselskap. Hvis du har mye tid på hånden kan du jo alltids se i tråden jeg startet da jeg begynte å se meg om etter båt. Masse nyttige tips i den. http://www.(-- reference to evil site removed --)/forum/index.php?showtopic=5744 Trond Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 (noe spesielt jeg skal se etter?) Roret. Et problem med alle disse. Det sprekker i forkant øverst. Enten er det sprukket, eller så har det blitt fikset. Kikk nedi benker og se om det er laminert mellom skrog og innerliner. Er båten kraftig grunnstøtt, så kan innerlineren løsne. Ellers en fin båt. Den går tørt og kattemykt i sjø. Må reves tidlig. Ved 7-8 m/s må du ta et rev i storseilet. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Hei og gratulerer med båtkjøpet.. Du kommer til å få mange fine opplevelser med denne båten. Å ta med ungene på båttur, er noe av det beste du kan gjøre for familien din. Før du vet ordet av det er de blitt så store at det ikke lenger er kult å være med foreldrene på tur. Derfor er det viktig å begynne nå, og ikke utsette det for lenge. Det ligger en fin båt i havna her jeg bor. Den ble innkjøpt av en familie for et noen år siden. Det første året drog hele familien ut på tur annen hver dag. Neste år var ungene blitt større, og jeg la merke til at den eldste sønnen ikke lenger var med på turene. Neste sommer var det bare den yngste som var med, og i sommer var båten nesten ikke i bruk i det hele tatt. Så her gjeller det å smi mens jærne er varmt Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
skarpnes Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 ska sei! det e bare å bestilla billett ein vei med norwegian ser eg ;) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Gratulerer med ny båt Jeg hadde selv en lignende hentetur for noen år siden, et snev lengre men i langt større fart. Kan kanskje være nyttig å lese om her. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
McEwan Svart 27.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 I forhold til rutevalg, så er jo dette en hentetur og med begrenset tid til disposisjon. Vil raskeste vei være å legge seg utaskjærs og kun gå inn til havn for eventuelt hvile eller overnatting? Et slikt rutevalg vil vel være litt mer værhardt, dersom det skulle blåse mer enn det som er komfortabelt så kan en lage en alternativ rute som går mer inn mot land? Hva er en grei værmelding å passere Stadt på? kikket litt på spesialvarselet for Stadt på yr.no. Litt glad for at vi ikke reiser nå, bølgehøyde på 6-7 meter frister ikke akkurat.... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Andre ting jeg må tenke på? er det noen tider på året jeg bør unngå feks? Har du tenkt å hente denne nå i vinter ? Har du erfaring med seilbåter ? Har du planer om å ta med deg kone og unger ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
SuperGnisten Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 raskeste vei er korteste vei her gitt.. har gått noen turer tur retur trondheim bergen. Jeg ville gått molde-via ålesund-Fosnavåg(du går under broene her)- stadten-måløy (innsiden ut frøysjøen er kortere enn på utsiden.. ) -florø-hjeltefjorden-austevoll (langenuen e LANG!)-karmsundet-stavanger.. Comfortina e en kjempe båt. Du skal komme under det som e av broer.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
free Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 (redigert) Har du har planer om å gjennomføre dette helt uten erfaring å atpå til ha med barn, å atpå til ha dårlig tid ? Dette virker for meg som dårskap. Ta med deg den tidligere eier på det første strekket, da vil du lære mye. ha også med deg en erfaren seilvenn. La familien komme ombord på en av kosestrekka. utsetter du dem for frykt å sjøsyke på første turen vil du risikere ha båten helt for deg selv i lang tid fremmover. Ta deg god tid! GALSKAP GALSKAP GALSKAP Redigert 27.Januar.2010 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 27.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 (redigert) Har du tenkt å hente denne nå i vinter ?Har du erfaring med seilbåter ? Har du planer om å ta med deg kone og unger ? Jeg vil hente den så fort som mulig, men nå er det litt vel kaldt og surt. Kanskje mars, senest begynnelsen på april, tenker jeg. Erfaringen begrenser seg til et ukes kurs i Son (yachtmaster eller noe sånt tror jeg det het) pluss competent crew i Stavanger. Ellers bare som mannskap på regattabåt, X-35. Har ikke vært på noe lengre turer. Kone og unger får ikke bli med.....Jeg får sannsynligvis med meg tidligere eier et lite stykke på veien og ellers 2-3 andre, hvorav minst en har lengre seilerfaring og div sertifiseringer + en annen som er båtfører på motorbåt til vanlig. Har du har planer om å gjennomføre dette helt uten erfaring å atpå til ha med barn, å atpå til ha dårlig tid ? Dette virker for meg som dårskap. Hehe, slapp av. Jeg kommer ikke til foreta meg noe overilt Redigert 27.Januar.2010 av McEwan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Kone og unger får ikke bli med.....Jeg får sannsynligvis med meg tidligere eier et lite stykke på veien og ellers 2-3 andre, hvorav minst en har lengre seilerfaring og div sertifiseringer + en annen som er båtfører på motorbåt til vanlig. Det var godt å se! Ditt første innlegg gav meg et helt annet inntrykk. Kan du noe om navigering å har litt båtvett fra før kommer det nok til å gå bra. Om du trenger mer kunnskap rekker du et båtførerkurs før mars. Det blir nok en fin tur Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 27.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Jeg er nok mer en som planlegger og leser alt for mye, så jeg er ikke så redd for det. Jeg mangler heller mer av den praktiske erfaringen, som å finne den mest hensiktsmessige ruten, hva innebærer det med 4 meters bølger og kuling fra NW, hva skal vi ha med oss osv. Alle praktiske tips er høyst velkomne... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 (redigert) .. hva innebærer det med 4 meters bølger og kuling fra NW, God fart og noe uheldig vindretning som presser dere mot land. Men ikke avskrekkende, derimot litt rart at du spør om dette når du har yachtmaster og competent crew. Redigert 27.Januar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Bjørkski Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Ta et kikk på ISAF sikkerhets krav for seilas i åpent farvann, cat.2. Det kan gi et inntrykk av hva som er nyttig og ha med av sikkerhetsutstyr. I 4 m bølger gjelder det bla. ikke og bli sjøsyk... Spis godt før turen/når der er mulighet, vær uthvilt. Og ta gjerne ingefærkapsler før og under seilasen. Det har virket for meg..:-) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Du bør sette deg ned med kartene for hele strekningen å planlegge ruta. hør med tidligere eier om du kan få med deg kartene hjem etter å ha sett på båten, skaff de kartene som ev. mangler. du kan planlegge turen på nett og. http://kart.kystverket.no/default.aspx?gui=1〈=2 er det kartplotter ombord så legger du inn veipunkter i den. Marker gjerne greie nødhavner og fine overnattingsplasser i karet på forhånd. Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 27.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 God fart og noe uheldig vindretning som presser dere mot land. Men ikke avskrekkende, derimot litt rart at du spør om dette når du har yachtmaster og competent crew. mulig det. Nå er det ca 9 år siden det yachtmaster kurset, og jeg husker dessverre ikke alle detaljene fra det. Jeg husker imidlertid svenskekysten, fantastisk, og flickorna, men det er en annen historie... Competent crew tok jeg for å friske opp. Føler meg som en nybegynner enda. Uansett, mange gode tips og forslag. Gleder meg til å sette meg ned og planlegge turen i mer detalj. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Hvordan gikk det ? Når starter turen fra Molde ? Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Turen er avlyst. Jeg takket nei til båten da den ikke svarte helt til forventningene. C'est la vie. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Synd det, men det er maaange flotte båter ! Lykke til med jakten Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
S/Y Emma Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Ta det roleg. Det dukkar heilt garantert opp like gode båtar på Finn i løpet av sommaren. Ha is i magen og stol på magekjensla, så går det nok bra! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Trond mjøs Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Til sommeren er prisen en helt annen, jeg ville sett meg omkring nå på vinteren. Det ligger noen gode kjøp der ute Trond Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 4.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Dette er jo halve moroa :) nå har jeg trålet Finn ganske lenge, men det var en liten aha opplevelse å inspisere i virkeligheten. Om ikke bildene direkte lyver, så fikk man et litt annet inntrykk ved å sitte i salongen selv. Nyttig erfaring selv om det ikke ble noe kjøp. Kikker litt på Scanmar også. Ser litt mer "familievennlig" ut. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Hva var det du ikke likte? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.