Jump to content

Isforhold skagerrak og østkysten av Danmark

Kulingen

Recommended Posts

Hei

Tiden nærmer seg for planlagt henting av ny båt, men i disse vintertider kan jo isen bli et problem. Noen som vet hvordan det ser ut på østkysten av Danmark, og også i limfjorden?

Skagerrak går vel greit, det fryser jo ikke igjen..(Ja, har lest artikkelen om at skagerrak kan fryse)

noen som vet? :flag_da::crazy::smiley:

Redigert av andersogbo (see edit history)

Limfjorden er nok frosset rimelig meget til og vil forblive sådan i en måned eller mere.

Citat: Sejlads uden isbryderhjælp er kun mulig for stærkt byggede skibe egnede for sejlads i is og med god maskinkraft

Kilde: http://forsvaret.dk/SOK/Nationalt/Istjenes...l&repID=570

Jeg tipper på at det bliver muligt at sejle på Limfjorden igen engang medio marts...

Andy

Jeg tror nok at det siste døgnet med ganske kraftig nordavind har bedret isforholda endel. Ettersom det stort sett er drivis så langt ut blåser nok mye av det sørvestover og blir borte.

Merket en klar forskjell på konsistensen i sjøisen fra mandag og til i dag. Nå var den mer porøs og svak, antakelig på grunn av varmere og saltere vann under og litt mer snø oppå som isolerer litt. Nå er det jo også ganske mildt.

Så vær forsiktige på isen folkens. Den forandrer seg fort.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Så ut ifra deres observsjoner vil dere tro at det finnes håp for at limfjorden (helt ytterst altså, siste tre kilometerne på østkysten!) kan være seilbar om en måned? :smiley::sailing::flag::flag_da:

Glem ikke at det er Østersjøisen som er det største problemet folkens,og den er desidert mest utbrett ved mye kulde i februar.

Til ut i mars!! DMI har kontinuerlig oppdateringer,bare ring!! :yesnod:

mvh

fem@il

Håper det går bra for dere, andersogbo. Ifjor hentet jeg båt i oslofjorden og det var skikkelig nervepirrende om isen skulle forsvinne eller ei. Hilmar2 fra baatplassen her var til og med ut og sjekket forholdene og skulle bryte opp isen til meg, men et par dager før vi skulle dra forsvant isen fra havna.

Vi skal jo også hente båt i Danmark, men det er mot slutten av mars og da har isen forhåpentlig gitt seg så lant sør.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...