Jump to content

drivgods: hva har du plukket opp?


frk. joro

Recommended Posts

Fant en stor skolebenk (rund) som var så stor at vi måtte slepe den inn i havnen. Den fløt veldig dypt og kunne vært skikkelig farlig.

 

Har også funnet en palle som også fløt veldig dypt, og var vanskelig å få øye på.

 

Disse tingene vil være nesten umulig å få øye på i mørket og kan være stor fare for spesielt hurtiggående båter.

 

Fendre og planker er omtrent ett vanlig syn på sjøen. Plukker selvsagt dette opp.

Link to post
Share on other sites

Plukket opp og plukket opp....

 

Midt på Stadt kurs nordover i frisk nordvest fikk vi plutselig et smell i båten med påfølgende vibrasjoner som gjorde at vi måtte putre i maksimalt 5 knop hele veien til Ålesund. Vi trodde et propellblad var knekt eller noe slikt. Det ble en svært lang tur. Redningsskøyta lå i Ålesund og dykker plukket av en plastsekk av typen "big bag" som hadde forsøkt å pakke inn propellaksel og propell. Den var tilhørende et eller annet saltfirma - så nå har jeg gått over til seltin...........

 

All slags takk til folkene fra redningsselskapet som hoppet i havet for oss sent en fredagskveld i mai 2001.

Link to post
Share on other sites

Det ligger noe stort i sydbukta på Borøya.  

 

En gammel tresnekke hadde hengt fast dreggen sin i det, og kom ikke hjem etter en lang dag i solen.  Alternativt måtte dreggen kappes. Jeg gikk bort til han og la tauet hans rundt winchen min, dro baugen på FLIII ned til winchen ikke klarte mere (1000 W).Så lå vi der, med baugen ned i vannet. Etter et halvt minutt var det noe som løsnet der nede, og opp kom en nydelig paraplydregg, passende til en båt opp til 30 fot. Samtidig fløt det opp endel olje.....  Merket stedet med em tom kanne, og varslet Politiet i Asker og Bærum, som lovte å sjekke saken.  Dagen etter kalte de meg opp, og kunne fortelle at de ikke så kannen i bukta på Borøya. Tilfeldigvis var jeg der, men jeg kunne ikke se politiebåten. Det viste seg at de enda ikke hadde kommet til Borøya.  De var litt flaue da de omsider ankom og jeg kunne påvise kannen. Da kjørte de rundt kanna, og forsvant.  

 

Kanna lå der resten av sesongen, men om noe skjedde vet jeg ikke. Kanskje ligger det en båt der nede?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det mest spennende var en flaskepost som ungene fant. Den måtte jo svares på!!

 

Ellers så har det mange ganger fristet å fjerne en del av de utrolig mange umerkede teiner og garn som bare er festet i vindusspylerkanner - selvsagt midt i leia. Tenkte jeg skulle begynne å telle - det er ikke få. Utrolig irriterende!

Link to post
Share on other sites

Idag var jeg og fisket ved Grønningen fyr i Kristiansand sammen med en kamerat.

Dreggen satt seg grundig fast, etter en stund fikk vi den opp.

 

Den hadde viklet seg rundt en gammel teine samt masse gammelt tau.

I tillegg grodde det masse planter og dyr på tauet så hele greia var temmelig tung å dra opp.

Måtte faktisk på land for å kappe tauet i stykker.   :headbang:

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Flaskepost fra Smögen plukket opp utenfor Arendal - besvart, - og kastet ut igjen.

 

Midtfjords på Breiangen: Et luxuriøst førersete flybridge-versjon. Ble hensatt på brygga ved hjemmehavnen, forsvant i løpet av 24 timer.  :headbang:

 

Ellers: Et større utvalg fendre.  :lol:

Link to post
Share on other sites

Det mest spennende var en flaskepost som ungene fant. Den måtte jo svares på!!

 

Ellers så har det mange ganger fristet å fjerne en del av de utrolig mange umerkede teiner og garn som bare er festet i vindusspylerkanner - selvsagt midt i leia. Tenkte jeg skulle begynne å telle - det er ikke få. Utrolig irriterende!

Spessielt irriterende når de bruker flytetau på disse med litt for lang lengde. Har unngått å kjøre i disse ved å kjøre på riktig "vind side", men en dag kommer det nok til å gå galt. ikke lett å se en liten hvit kanne i motlys og litt sjø.

 

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Fant et 50 meter langt sildegarn drivende med blåse og tauverk. Det var bare blåsen som var synlig. Etter å å obervert blåsen drive frem og tilbake i 2 døgn bestemte jeg meg for å undersøke hva det var. Garnet kom først til syne etter at ca. 20 meter tau var dratt ombord. Var spent på hva som hang i enden for det var fryktelig tungt å dra ombord. Fiskebåtens reg.nr stod på blåsen. Ringte fiskeren som først ikke kunne huske å ha mistet noe garn, men som etter en tenkepause kom på at han et år tidligere hadde mistet et slikt garn. Han var overhodet ikke interessert i å ha det tilbake. Han antok at det var ødelagt.

 

Det var riktignok fullstendig nedgrodd av alskens vekster, men når jeg fikk tatt det på land og tørket, høytrykkstylt, tørket og høytrykkspylt igjen fremstod garnet som helt i orden. Garnet ligger nå på sjøhuset og venter på å bli tatt i bruk ved rett anledning.

Link to post
Share on other sites

Har en stor garage som alt mulig blir lempet inn. Elles blir ting som ikke er brukbart kjørt på søppelplassen.

Tenker litt mere på hvordan du får det med deg hjem? Binder det på dekk eller tar det ned i kabinen din?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

På min ferd for på dra krabbeteiner i dag, kom jeg over et "halvt nedsenkbart" kjøleskap drivende i skipsleden inn til Stavanger.  I stedet for å sende ut navigasjonsvarsel er nå dette kondemnerte natursvinproduktet vel ivaretatt og vil bli levert til nærmeste hvitevareforretning for resikulering.  Fy for noe svineri å kaste i havet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...