Jump to content

drivgods: hva har du plukket opp?


frk. joro

Recommended Posts

Noen ting jeg kommer på i farten:

- en uåpnet ølboks fra et eller annet land i fjerne østen

- En diger skjerm/hjulhus fra en lastebil i abs plast. Kjørte rett på djevelskapen og ripet en ny propell.

- Et seilbrett midt i Bjørnefjorden. Var litt ekkelt egentlig. Lette litt rundt etter en mulig brettseiler og ringte Politiet som hentet brettet. Det var så pass slitt at det var mest sansynlig noe som hadde drevet av ved springflo.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg fikk ikke plukket det opp, eller sett hva det var, men noe mystisk var det. Lurte en stund på om det kunne være et sjøuhyre av den typen man ser på film men ...

 

Vi seilte fra Horten til Kaholmen ved Drøbak og gjorde god fart innover fjorden. Plutselig begynte ekkoloddet å vise helt unormale verdier. Det vekslet mellom riktig dybde, og 4 meter. Lurte på hva i all verden det kunne være som fikk ekkoloddet til å oppføre seg seg på den måten.

 

Da vi nærmet oss havn, ble seil revet og motor startet.  Jeg merket med en gang at noe ikke var som det skulle. Vibrasjoner i båten og vibrasjoner i roret. Ikke noe problem å komme opp i marsfart, men stadig vibarasjoner som ikke har vært der før. Før jeg svingte inn mot havna ville jeg kontrollere hvordan skuta oppførte seg når jeg slo bakk. Prøvde først forsiktig og så lit kraftigere bakk. Da kom det et drønn lang der nede, etterfugt av en masse luftbobler og noe ukjent som steg opp mot overflaten. Jeg ble så forskrettet at jeg ikke tok meg tid til å undersøke hva det var for noe mystisk, men satte fart forover igjen. Vibarasjonene var nå nesten borte. Forsatt litt vibrasjoner men mye bedre. Snudde meg for å se etter uhyret, men det lå ingenting igjen i kjølvannet.

 

Fikk senere dykkerhjelp som kom opp med et nøste litt større enn en tennisball som hadde surret seg rundt propellen. Nøstet besto av noe som lignet på et vanlig fiskesnøre rød av farge. men også noe grønt. Dette var tydligvis de siste restene av det mystiske uhyret.

 

Lurer forsatt på hva det var .... Garn  :confused: Det må ha vært noe stort i og med at det også forstyrret ekkoloddet som har giveren i baugen  :diving

 

   

 

Dette hørtes spennede ut, husker du når sånn cirka dette skjedde? Det kan jo kanskje vært en spinnaker?

Link to post
Share on other sites

fangst:

 

- Diverse fendere med og uten trekk

- Rødt plast flyteelement for brygge

- hvit pionerjolle (8") fylt til randen med vann. Slet til land og returnert til eier (jolla hadde reg.nr.)

- diverse tauverk.

- hjemmelaget ruse av colaflasker med tynne liner og fiskesnøre festet til en liten blåse. En stakkars and hadde satt seg fast i snøret å ble reddet fra den sikre død. Moralen er: Foreldre - når dere hjelper ungene med å lage slikt for å fange småkrabber så sørg for at utstyret blir fjernet når dere reiser. Funnet ble gjort ved Dragsund på Håøya (Frogn).

 

mvh

Charente

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...