Jump to content

Skipshund, erfaring med spansk eller italiensk vannhund?

lnjk

Recommended Posts

Vi har en mellompuddel. Den egner seg bra som skipshund fordi den ikke røyter, lett å oppdra, og har partyblære. Mulig det siste bare gjelder vår, men helt klart greit å kunne gå lange strekk uten at bikkja har behov for å gå i land.

Den finner seg i det meste vi mennesker finner på og er barnevennlig.

Pudler er glimrende svømmere og elsker gjerne å bade og apportere ting fra vannet (Kjekt hvis du mister en fender...).

img_2252.jpg

Vi har faktisk skaffet en til. Vet enda ikke hvordan det blir med 2 hunder ombord, men tror at det blir greit.

Uansett, lykke til med valget.

Mvh Spigney

De fleste fornøyde hundeeiere kan anbefale den rasen de har. Vi har gordon setter og er fornøyd med han. Vi har for tiden en 1 årig dachs i avlastning også - det tok litt tid før vi ble fornøyd med han - han trengte å bli "sosialisert" litt og forstå hvem som bestemmer hos oss :wink:

Har du ikke hatt hund før så bør dere starte med en typisk vennlig familiehund. Velger du feks en dachs så vær klar over hva den er avlet frem til: den er lagd for å jage rev og grevling ut av hi. Dvs at de kan være biske småjævler. Kjøper du en polarhund - så får du en halvsivilisert ulv. Kjøper du en shcäfer får du en god vakthund/gjeterhund.

99,99% av alle hunder er helt normale. Enkelte tilfeller - uansett rase - har psykiske feil som gjør at de kan bite. Men som regel er det ikke feil ved hunden. Det er eieren som er feilen. Ikke så morro å høre for enkelte hundeeiere som sliter - men slik er det.

Alle hunder trives med flokken på tur, og tar du med hunden i båten fra den er liten går dette bra. Vår tok vi med da han var 7år - og det har gått aldeles utmerket.

puffen_paa_badeplatformen.jpg

Han er rolig og trygg ombord - sover på akterdekket - og elsker turer i jolla.

Kjøp deg en hund som passer dine behov. Vær kritisk til det andre sier. Tenk selv - og tenk på hva hunden er avlet frem til egentlig å gjøre. Utseendet elsker du uansett etter kort tid når hvalpen kommer i hus. Også MÅ du gå på skikkelige kurs. Det holder ikke med "normal folkeskikk" Du må lære deg å snakke "hundespråket" for hunden ser på deg som flokkleder i en hundeflokk. Da blir både du og hunden fornøyd. Vi har gode erfaringer med kurs hos Geir Nordenstam. Start med å lese "Full kontroll" boka hans.

Det finnes IKKE noen hunderaser som ikke biter.Ved rette forhold og tilfelle så vil ALLE hunder bite.Som oftest så er det folk selv som har skylden når de blir bitt.men og si at en spesifikk rase ikke biter er helt feil.

De fleste hunder biter ikke,men alle kan gjøre det om de blir riktig provosert eller skremt.

Jeg er IKKE en såkalt hundehater så langt dær ifra,men jeg er veldig klar over hunders natur.

Har selv en Tibetansk Mastiff som ved rette provokasjon definetift vil bite,men da er det folk som ikke har villet se varslene han gir.For mange mener at det bare er en stor koselig bamse som vil kose.

NEI når en hund viser tennene sine så vil den mest sansynelig IKKE kose.La hunden komme til deg og ikke du til hunden.De aller fleste bitt hender fordi at hunden ikke har fått snuse og bli kjent før folk skal klappe og kose.

Jeg har en blandings dachs/malteser og en riesenschauzer som mannskap ombord hos meg. Begge trives godt på vannet. Til trådstarter kan jeg absolutt anbefale dachs/malteser blandingen, han er litt lang i kroppen og korte bein som en dachs, men har nok mest malteser av lynne(og pels), særdeles mild og fin hund! Veldig lett å trene, smart og kvikk i hodet og en kosegris av dimensjoner! Elsker folk og går fint med barn.. Han er faktisk så glad (alltid) at jeg tenker de burde hatt denne typen på blå-resept fremfor lykkepiller...Liker godt å bade også..men har aldri hoppet i vannet fra båten.

Ja, det er en blanding, men så vidt jeg vet er det fortsatt mulig å få tak i de fra "oppdretter"...de har ihverfall hatt flere kull tidligere..

Riesenschnauzeren er også en veldig flott hund, som også er snill som dagen er lang, men han er en vakthund..med alt det innbærer..og han er sta som et uvær..men det går fint for det er jeg og... :giggle: Kanskje ikke det beste alternativet som første hund(selvom han var første hunden jeg fikk) Uansett, så blir han vel i største laget for trådstarter...

Bare å si ifra om du event. ønsker mer info/bilder! Og som alle andre her inne mener om sine hunder...mine er finest!! (selvfølgelig..)

Her er et par bilder av mannskapet mitt (matros og styrmann :wink: ), for anledningen på land...

Dachs/Malteser blandingen:

div_juli_08_145.jpg

Riesenschnauzeren:

max2.jpg

Begge...

begge.jpg

27042009166.jpg

:sailing:

Hav

Lurer på en ting;dere alle som har jakthunder,brukes de på jakt eller er det Aalsgård/Dæhlie effekten som gjør at valger faller på slike.

Vår ble kjøpt utelukkende for å være familiehund og turkamerat. Bikkja jager mye han - men helt på egenhånd når han går løs når det er lov :wink:

Det var hverken Thomas eller Bjørn som påvirket vårt valg av hund. Bare gemyttet og utseendet/størrelse.

Jeg har en Boston terrier , fantastisk båthund

Boston terrier er en fin hund. :yesnod::yesnod:

Er liten, røyter en del (korte strie hår ) :eek: er veldig aktiv, blir sur om den ikke får nok morsjon. :discuss:

Snorker ( koselig ) :wink: Fiser ofte :diving: ( ikke så koselig )

Elsker å leke, bade og svømme. Riper lett opp en teakdørk. :headbang:

Er enig i at det er en fantastisk hund, men er nok ikke helt eninig i at det er en fantastisk båthund.

Nå er det jo helt avhengig av hvordan en selv bruker båt, men etter min menining så finnes nok ikke den

idielle hunderasen for båt. At en hund har en grei størelse for å ha med i en båt er en annen ting.

Det burde likevel og absolutt ikke være utgangspunktet for valg av hunderase.

Har selv hatt 2 stk. Boxere 25 år tilsammen, min datter har nå Boston som vel må sies å være en Boxer i miniatyr.

Er vokst opp med dvergpuddel hjemme. Bror min har to Berner Sennen......+++++

Det jeg prøver å si er at jeg har litt erfaring med hund.

Stort sett alle som har hund mener at den rasen de selv har er helt fantastisk.......

Tråden heter: "Skipshund som ikke biter" :giggle::giggle::giggle:

En ting som er helt sikkert. :sad: .....en hunderase som garantert ikke biter :cryin: finnes ikke,

da må det i tillfelle være en kosehund i tekstil. :lol::lol::lol:

Spør du meg så finnes det ikke noen penere, finere, artigere, snillere hund enn en Boxer.... :yesnod::yesnod::yesnod::giggle::crazy::smiley:

Nei......Lei deg noen hundebøker på biblioteket og les om de forskjellige rasenes egenskaper.....

Det nytter ikke å høre på hva eieren av en enkelt hunden sier.....det er jo ikke han sin hunden du skal ha.

To hunder er ikke like selv om det er samme rase og eies av samme person alle hunder har egen personlighet akkurat som menesker.

Bruk god tid og tenk deg om mer enn 10 ganger før du/dere går til anskaffelse av hund.

Vær sikker på at dere kan gi en hund det livet den fortjener og husk at det er bare en brøkdel av tiden som er i båten.....

Cairn Terrier! Vår tispe på snart 5 år stortrives i båt Førstemann ombord, og står som en gallionsfigur på dekk på vei inn i havn. Har dessuten et utrolig godt lynne, noe de er kjent for. Hendig størrelse, men allikevel mye hund. Røyter ikke, men bør nappes 1-2 ganger i året. Oppnår høy levealder, og er lite belastet med sykdommer.

Cairn Terrier ble det her også. Dette etter at en kompis hadde det. Greier seg fint i båten.

hpim0840.jpg

hpim0819.jpg

hpim0798.jpg

Naboen har en portugisisk vannhund, og den er iallfall veldig snill. Men dette er jo en stooor hund.

Hallo?

Det var da ikke skipsKATT han ville ha vel? Jeg og fruen har portugisisk vannhund selv, det er en 2 år gammel hannhund på 25kg og 55cm høy. Den er i øvre del av rasestandar. Tispene er litt mindre.

Det er ingen problem å løfte han opp i båten eller lignende, dessuten er det en fantastisk spretten hund som er avlet for å jobbe på båt og i sjøen. De er lekne og utrolig glad i barn. Med riktig kunnskap, og div hundekurs for hund og eiger fra de er små så kan du nok klare å lære de det meste.

Jeg var ikke selv hundevant da vi fikk han, men jeg har blitt veldig glad i hunden og den bringer mye morro og glede i hjemmet. Og som sagt lenger oppe i tråden så er det veldig positivt at de er røytefri, det kommer av at de ikke har underull, og derfor er det også en allergivennlig rase.

Det er heller ingen utbredte vanlige sykdommer på portugisisk vannhund.

Jeg tror absolutt du bør vurdere en portugisisk vannhund! Sjekk gjerne rasesiden for mer info: www.portugisisk-vannhund.no

Her er bilder av voffsen vår:

Her var han ikke gamle karen..

dsc00270.jpg

Her er et fra i høst

img_3545.jpg

Her er et sammen med den ene katten for å vise størrelsen, Vi har nettopp jaget vannsprederen og er derfor litt våt :) .

img_3166.jpg

Har er flere bilder av han på hjemmesiden hans: Portisen Fant

Sjekk gjerne rasesiden for mer info: www.portugisisk-vannhund.no

Obs! Ikke bli skremt av "klippen", den må bare se slik ut viss den skal på utstilling.

Ikke heng dere opp i tittelen. Tråden ble startet i OT og kom opp sammen med tråden; Hunder som biter.

Mine krav til hund er

-Skal ikke røyte. (Skogskatten vår står for tilstrekkelig løshårproduksjon)

-Må tåle å være våt i åpen båt i mange timer pr dag vår ,sommer som høst.

-Ikke av de helt minste eller største. Det må ikke bli et ork å løfte den fra sjøen. Portis tror jeg blir for stor men er vel av samme type som de jeg nevner

i første innlegg. I tilfelle må det bli ei lita tispe.

Hadde jeg klart å lært den sjøveisreglene så hadde det vært riktig å tenke brukshund. :giggle:

Enn så lenge får det holde med en "vanlig" familiehund, tilpasset vår aktivitet og familie.

04.jpg

03.jpg

Vi har en Rottweilertispe som heter Anouk. Hun lager ikke en lyd, bortsett fra når hun leker. En ideell familie- og kosehund.

Til båtbruk er hun dog ikke velegnet pga. vekten, hun veier nesten 50kg. Kan være en liten utfordring å få henne fra båten og i jolla og tilbake igjen, spesielt i litt ruskevær. Men hun er vant til det og hjelper til etter beste evne. Når hun først er i båten så er det intet problem, hun vandrer fra baug til akter, både inne og ute.

Utrolig fint å ha hund med seg i båten, både for selskaps skyld og til sysselsetting...

Har med bikkja som er en blanding av labrador og gordon setter hvert år. Båten er nå godt vinterisolert med hundehår, hehe. I fjor var han 14 1/2 og klarer fortsatt å hoppe ombord fra jolla. Det er ikke dårlig. Nå ser han såpass dårlig også at han ikke skal hoppe til sjøs og hente alskens ting han får øye på, kan være litt slitsomt at han svømmer i land for å gjete sauer mens vi er under seil, for å si det sånn ... eller hente den fine snorkel-pinnen som 8-åringen på stranda plasker rundt med. Uh, mye rart man selv - og andre - får gleden av å oppleve :-P

Akkurat dette med festblære er jeg litt usikker på, bikkja kan holde seg lenge, men det naturlige for en han-hund er jo tross alt å presse ut en skvett ca hvert 10 sekund ... men så lenge vi ikke har lengre dagsetapper enn han er vant med fra «passe-huset» er det vel ok.

Når det gjelder hunder som biter og ikke biter ... så har det kanskje aller minst med hunderasen å gjøre? Labrador biter f.eks. «mange» barn, men det er jo fordi de er så snille at ungene får lov av mor og far å putte fingeren i øyet på dem. Og hva er man egentlig ute etter? Noen hunder er f.eks. bedre vaktunder enn andre ... er det kjekkt eller slitsomt i båt? Tror kanskje ikke den fysiske størrelsen på bikkja er det man skal henge seg aller mest opp i. Tenk heller på røyting, logring (artig når skips-krystall og ankerdram fyker veggimellom , har mange ganger ønska meg hund med krøll på svansen :-), og hva lukter bikkja når den er våt? Er den en hissig vakthund? Ivrig eller sedat? Elsker eller hater å bade?

Og så er det dette med andre båtmennesker da ... har flere ganger fått høre at det er dyreplageri å ha med hunden i båt, fordi han er så ivrig etter å komme iland når vi er framme. Det er selvfølgelig bare tull iom. at hunden helst vil være der vi er, og finner seg godt til rette ombord.

Det finnes IKKE noen hunderaser som ikke biter.
En ting som er helt sikkert. :sad: .....en hunderase som garantert ikke biter :cryin: finnes ikke
Når det gjelder hunder som biter og ikke biter ...

Som injk allerede har nevnt, ikke heng dere opp i tittelen, denne tråden ble opprinnelig startet i offtopic-forumet og tittelen er et ordspill ut fra en tråd jeg startet der ifjor, Hunder som biter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...