Johannes Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Det var så meget bedre Jawik. Hvis du nå er enig i at dette er lovlig så blir dette riktig så bra. Ingen fenomener eller krumspring?? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 (redigert) Ja innenfor den såkalte "Campingregelen" skulle dette gå bra. Redigert 11.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Shore Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Kan være en ide å ringe en annen avdeling.. Ikke helt ukjent at man kan få litt andre svar Det kan jeg tenke meg kan være lønnsomt også. Har jobbet litt "innomhus" hos forskjellige biltilsyn i Norge og fått forståelsen av at det er ganske store forskjeller i tolkingen av regler. Vet at bl.a. Trondhjem i alle fall var liberale til diverse ombygg av biler. Ble rimelig overasket over det negative svaret til nedregistrering da jeg trodde dette var en helt vanlig og akseptert metode. Omvent forstår jeg problematikken, men nedover burde det bare være nytt vognkort og ny vektmerking på hengeren som var løsningen. Mener bestemt at dette var vanlig tidligere. Tror jeg ville sendt en skriftlig forespørsel om dette. Jeg personlig ville tatt BE (noe jeg forøvrig har) for å kjøre disse snøskuterne og andre ting uten å måtte foreta meg mye krumspring og samtidig bedt familiemedlemmer gjøre det samme. Det er en meget enkel sak og når vi samtidig stadig hører om og ser tildels alvorlige ulykker som nesten utelukkende skyldes feillasting og feilsikring av henger og last, burde det nok være obligatorisk. 200 kilo ekstra i en henger kan være uproblematisk, 200 kilo alene, men skjevfordelt kan bety katastrofe. Ta BE. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
TPBS-277 Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Den tiden folk bruker på og diskutere hvordan de kan sno seg med regelverket på,burde de heller bruke på og ta et høyere sertifikat og faktisk lære seg litt om kjøring med henger.Er utrolig mange som ikke har fjerneste ide om hva de har etter bilen.Min mening er at uten E i sertifikatet skulle det vært ulovelig og ha noen form for henger etter bilen.Samt at kjøre oplæringen og oppkjøringen skulle vært en del mere omfattende. Veldig iriterende for de som faktisk kan kjøre med henger,men da hadde vi fått luket bort de som ikke har noe med henger og gjøre.De er det faktisk veldig mange av. Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 jeg synes reglene er fine som di er! eneste er at di burde hatt med BREDDE på hengeren, er mye mer å passe på om man kjører med en henger som er 2.5m brei enn en som er like brei som bilen. det er jo heeeelt vannvittig dyrt å kjøre opp i dag, så å mene at man måtte, oppå den andre regninga, kjøre opp for alt av hengere er galskap. har alt for mange mil bak meg med henger, av typen biltransport, og kjenner meg trygg på den altså, selv uten førerkort... Sitér dette innlegget Link to post
bhanse Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 (redigert) Tror jeg har lært å kjøre henger etter over 10 år med båthenger. Kjører mer en 120 mil med båten på henger hvert år. Sikring av last er en naturlig del av det å kjøre med henger. Snøskuter koster også tildels mye penger, og jeg tror ingen ønsker å ha de slengende rundt på hengeren uten å sikre lasten. Bruker alltid å stoppe med gjevne mellomrom å sjekka at alt sitter på plass både når det gjelder båt og når jeg laster en vanlig henger. Sjekker også krokvekten slik at hengeren er rett lastet. Redigert 12.Februar.2010 av bhanse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 når det gjelder pris på å ta hengerlappen er den helt syk. jeg har kjørt med henger etter C1 bil i 7 år og tok lappen nå i høst. allt det obligatoriske man må ha kom på mellom 8-10 tusen. er ikke helt sikker (regninger ble sendt arb giver) til og med kjørelærer skjønte att folk ikke tok lappen på henger. er vel rimligere med BE Sitér dette innlegget Link to post
Akoya Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Denne maaten brukte jeg,ikke helt etter boka. Det er mange regler. Man har ikke lov til aa bruke motorsag,gresstrimmer,traktor med redskap +++++ mye mer. Dette gjelder heldig vis IKKE til privat bruk. Det er mange med store baater som tener mye som har 0 i formue. Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36\3 http://www.facebook.com/reqs.php#/group.ph...5453&ref=mf Link to post
Johannes Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 (redigert) Den tiden folk bruker på og diskutere hvordan de kan sno seg med regelverket på,burde de heller bruke på og ta et høyere sertifikat og faktisk lære seg litt om kjøring med henger. Min mening er at uten E i sertifikatet skulle det vært ulovelig og ha noen form for henger etter bilen. Det å sette seg inn i og forstå gjeldende regelverk er alltid fornuftig. Debatten har vel også vist at det å ha klasse E i førerkortet ikke automatisk fører til at regelverket er forstått. Lurer faktisk litt på om ikke vi som er ansvarlige bilførere plikter å sette oss inn de til enhver tid gjeldende regler..... Slik at når det skal trekkes en henger, ja så må man sette seg inn hva som gjelder av regler. Stusser litt over at noen lar seg provosere av at regelverket åpner for å trekke tyngre henger enn 750kg. Hovedpoenget er at med klasse B har du lov til maksimalt å håndtere 4250kg (3500kg + 750kg) hva angår bil på veien. Har du behov for å trekke tyngre henger kan gjøre det også, men totalt må da vekten ikke kunne overstige 3500kg. Samt at bilen må veie mest. Naturligvis er dette noe mange med klasse B har nytte av å kjenne til. Har du klasse BE er det ingen vektbegrensninger på hengeren utover det som er gitt i bilens vognkort. Hvis du da har rette bilen kan vogntogvekten lett komme over 6000kg. Så intensjonen med klasse E synes da å være at for å mestere vogntog som veier vesentlig mer enn den tyngste bilen du kan kjøre i henhold til klasse B, ja så kreves det egen opplæring. At du personlig ønsker forbud, nuvel. Når du ser en bilfører som ikke kjører slik du ønsker, hvorledes vet du om vedkommende har klasse E i sitt førerkort? Sannsynligvis har en som jevnlig kjører med henger langt bedre ferdigheter enn en som ikke gjør det. Helt uavhengig av om de har E eller ikke i førerkortet. Kjenner du til noen som helst statistikk som tilsier at det er flere ulykker som involverer henger der fører ikke har klasse E enn der fører har klasse E? Naturligvis der det er tatt hensyn til hvor mange som faktisk kjører med henger med de respektive klasser. Blir ofte litt skeptisk når slike påstander kastes frem..... Nå er det ikke slik at jeg er motstander av at folk skal ta klasse E. Tvert i mot. Men opplæringen er så kostbar at mange ikke ser seg råd til å gjøre det. Da er det viktig å vite hva man lovlig kan gjøre i forhold til å trekke henger. Redigert 12.Februar.2010 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Tysse har oppsummert reglene på en grei måte. Når det gjelder trekkvogn har mange 4-hjulstrekkere høyere hengervekt enn egenvekt. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Kjenner du til noen som helst statistikk som tilsier at det er flere ulykker som involverer henger der fører ikke har klasse E enn der fører har klasse E? Naturligvis der det er tatt hensyn til hvor mange som faktisk kjører med henger med de respektive klasser. Jeg ventet på den uthevede setningen underveis i lesingen, men trodde egentlig ikke den skulle komme. Takk for den. Det er så innmari sjelden at statistikk blir brukt riktig. Greit nok at det er flere som dør av å spise hai, enn det er som blir drept av hai i sjøen. Og så da? Menneskene dreper flere haier enn haiene dreper mennesker også. Det betyr ikke at en hvithai stiller svakere enn en mann i badebuksa i åpent farvann. Var ikke meningen å avspore en interessant tråd. Følte bare at jeg ville si takk til Johannes. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Takk for den arnearmoa. Alle forstår jo at det er noe muffens hvis man hevder at det er ekstra farlig å fly hvis man jevnlig drikker kaffe, fordi nesten alle som omkommer i flyulykker jevnlig drikker kaffe. Likevel brukes statistikk ofte akkurat på den måten. Det bare pakkes bedre inn. En riktig god helg til alle meddebatanter og medkverulanter Det går mot lysere tider Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Helt utrolige regler dette her! Jeg ser at den typen standardhenger som man får lånt der man kjøper byggevarer, møbler m.m. (og som jeg kan låne på jobben), dvs boggihengere på rundt 1400 kg totalvekt, er noe jeg ikke har lov å kjøre med den bilen jeg har hengerfeste på uten BE sertifikat. Med den andre bilen derimot, som desverre ikke har hengerfeste, kunne jeg helt lovlig ha kjørt denne hengeren på grunn av større egenvekt på bilen! Hvorfor kunne det ikke vært så enkelt at man tillot hengere opp til 1500kg totalvekt på vanlig B sertifikat, men at aktuell totalvekt ikke overstiger det som står i vognkortet. Hvorfor det skal gjøres så tungvint som det er nå er ikke lett å forstå. Jeg tviler på om trafikken vil bli noe tryggere om jeg betaler noen tusenlapper til Statens Vegvesen for å få lov å vise dem hvordan jeg rygger med henger.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bhanse Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Tror ganske enkelt at det er tilpassning til EU regler. De gamle norske sertifikat har/hadde helt andre begrensninger enn det vi har idag. God Helg Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 12.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 hadde sikkert ikke blitt noe tryggere trafikk index men det er greit å ha riktig lapp den dagen en dust sykler mellom bilen og hengern din eller som et annet medlem skrev i en tråd hvor bakhjulet på hengern spratt over en fortauskant og båten datt av og traff en annen bil Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
VO`n Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 (redigert) men det er greit å ha riktig lapp den dagen en dust sykler mellom bilen og hengern din Her om dagen passerte jeg en stakkar som satt på hengeren igjen etter at den ramlet av i fart.... Det så hel ut så det var vel kjettig / vaier som redda han... Så det er ikke bare dustete syklister en må passe seg for Redigert 12.Februar.2010 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 Det som plager meg mest i denne saken, er at dengang jeg tok lappen for 18 år siden, kunne jeg kjøre vogntog opp til 7500 kg. Kjørte endel bilhengere med div biler på. Kjørte ofte igjennom utekontroller, men de vinket meg så og si alltid forbi. Sålenge bilen var godt stroppet til hengeren, og trekkbilen hadde større totalvekt enn hengerens totalvekt, var det ingen som gadd heve et øyenbryn. Så ble reglene EU-tilpasset, og folka på utekontroll står nå og strekker hals og speider etter de stakkarene som tror de fremdeles kjører lovlig ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Shore Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 Jeg har lest om, sett selv og opplevd noen farlige situasjoner med tilhenger. Alle dreier seg sannsynligvis om skjevlasting. Jeg har BE lappen selv, og har kjørt med henger i årevis, men denne lappen har fulgt med sertifikatet så jeg har aldri kjørt opp med henger. Jeg føler meg veldig komfortabel med henger bak bilen, jeg kan rygge så langt jeg vil med henger, lukeparkere med henger og disse tekniske ferdigheter tror jeg det er mange som har. Likevel vil jeg påstå at alle burde gjennomgå et minimum av opplæring før man koblet til en henger. Det er ingen sak å kjøre henger på en trygg måte hvis man fyller den med søppel og kjører til den lokale fyllinga, eller henter en sofa på Ikea o.l. Det er når man ukritisk henger på en tung campinvogn eller f.eks.henter et stort lass med materialer på saga o.l. utfordringene kommer. Selv om dette innlegget vil bli litt langt skal jeg nevne fem episoder jeg har i minnet. Den styggeste skjedde for en del år siden hvor en kjent skuespiller og kjæresten bygget hus (det er mulig noen detaljer ikke stemmer helt, men essensen og resultatet skal være riktig). Kjæresten dro på byggvaren og kjøpte et materiallass, så vidt jeg vet ikke spesielt stort, men det hang visst en del ut bak. Han fikk sleng på hengeren pga skjevlast og ble dratt rett inn mot en møtende bil og omkom. Jeg har opplevd akkurat det samme med et forholdsvis lite materiallass og med stor bil som egentlig er suveren til å trekke hengere (Hi Ace). Kjørte noen lange bjelker og disse skapte slik pendelbevegelse i 70 km/t at bilen som veier ca 2 tonn ble helt uregjerlig. Lasset var langt under max vekt. Tilsvarende opplevelse hadde jeg i yngre dager med gammel campingvogn bak gammel bil i nedoverbakke. I drøyt 70 km/t begynte svineriet å pendle så å si ukontrolert bak bilen. Det var en ung mann med høy puls som heldigvis gjenvant kontrollen. Campinvogna var ikke skjevlastet, men en gammel, ganske tung enaksel. Begge disse episodene kunne vært farlige for meg og de jeg møtte, men gikk heldigvis bra. 3 ganger forholdsvis nylig har jeg opplevd å kjøre forbi steder hvor en tilhenger ligger på "taket" i kjørebanen og etter sporene å dømme har det vært tildels dramatisk inntil hengeren har snudd seg. Disse 3 stedene har alle vært på 4 felts veier og hastigheten sannsynligvis vært +- 80 km/t. To av dem med håndverkerbiler og materiallass og en med kvinne med "flyttelass". Heldigvis var disse episodene på vei med adskilte kjørebaner slik at møteulykker var utelukket. Sist vil jeg nevne en yngre kollega som med lift sakset på motorveien. Det var en meget dramatisk opplevelse som endte godt, men som kunne vært fatal under andre omstendigheter. Materiellskadene ble skyhøye,men ingen mennesker ble skadet. Skal ikke svare for alle, men tror at de fleste av disse episodene kunne vært unngått med riktig opplæring. Ikke dermed sagt at man får riktig opplæring ved å ta E lappen idag, men noe tryggere er det nok. For meg er det å kunne rygge med og lett manøvrere en henger ganske viktig og noe jeg vil anbefale andre og gjøre seg fortrolig med, men er i seg selv ikke avgjørende for tryggheten, det letter bare jobben(i mange tilfeller kan man tross alt koble fra hengeren og manøvrere denne om man ikke behersker rygging). Opplasting og sikring av last derimot skjønner jeg og ser nesten daglig at mange synder mot og trenger opplæring i. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
arnearmoa Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 Godt innlegg. Husker selv en opplevelse fra 80-tallet med en temmelig livlig campingvogn bak en liten Morris Marina i unnabakke i 80km/t. Vanskelig situasjon, for hvis du bremser kan det bli enda større utslag. Jeg hadde rykende ferskt førerkort da, og kan sikkert være glad idag for at jeg ikke satt i førersetet den gangen. Sitér dette innlegget Link to post
bmwpat Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 Fort gjort at det kan gå galt i lange nedoverbakker med tungt lass, men selv oppover bakker kan være utfordrende Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 Har sett en Ford Fiesta 1,1 med bilhenger og chevy van med 6,2 diesel på.De skulle fra Oslo til Kristiansand. Det verste var en Opel Cadett 1,6 med 1 akslet båthenger og en ny og komplett Solux (24 eller 26 husker ikke) som skulle fra Arendal til Amsterdam. Må inrømme at jeg ringte onkel blå begge gangene,syntes at de to var litt for drøye. Sitér dette innlegget Link to post
ADNOH Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 Bytta til tyngre bil i fjor, slik at totalvekt båthenger og bil ble over 3500kg. Bestilt like godt oppkjøring og kjøretime til BE når jeg fikk den nye bilen. Jeg synes kjøretimen var nyttig, det var mye fokus på miljøvennlig kjøring. BE lappen kostet meg kr.4500,-. Jeg oppfordrer alle som kjører litt stor båthenger til å ta lappen, det er en rimelig forsikring. Dere må huske at det verste er ikke å få bot, men mye verre er det vis du kommer opp i en ulykke med for stor tilhenger i forhold til førerkort, da vil du uansett få skylda og det vil bli problem å få dekket skadene på forsikring. Myndigheten ser like strengt på å kjøre for stor tilhenger i forhold til førerkort, som om du hadde kjørt uten førerkort! Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Bjartn Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 Kjøpte campingvogn i fjor, og måtte da ta lappen pga tung bil. Lærte endel fornuftig på kjøretimene, selv om jeg har kjørt ganske mye med henger tidligere. Myndigheten ser like strengt på å kjøre for stor tilhenger i forhold til førerkort, som om du hadde kjørt uten førerkort! Nettopp. Det er akkurat det det er. Er bil+henger for tung, så kjører du per def uten gyldig førerkort. Det er som å kjøre et kjøretøy du ikke har lappen til, og deretter argumentere med at du har klasse B. Funker ikke det, uansett hvilke argumenter som finnes mot denne regelen. Sitér dette innlegget Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha! Min prosjekttråd her på BP Link to post
:båt1 Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 jeg har lappen på båt og klarer meg fint uten alt det andre greine Sitér dette innlegget Link to post
bmwpat Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 Lurer på om en må ha egen lapp hvis en en kun kjører hengeren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.