Daffy Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 Jeg har førerkort for klasse D (Ervervet mars 1997)betyr det at jeg kan trekke tilhenger inntil 2000 kg etter personbil? (Selvfølgelig hvis vognkortet til personbilen "godtar" vekten") sitat fra reglene: Link til regelen her Er det noen som vet noe om dette? eller tolker regelen annerledes? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Nonsense Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 (redigert) Den var uklar. Redigert 13.Februar.2010 av Nonsense (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 Nei Daffy, dette må jo være klinkende klart. Selv den minst oppegående må jo skjønne dette. Det står jo helt klart at klasse D gir rett til å trekke henger med totalvekt høyst 750 kg. I det tilfellet med 2000 henholdsvis 3500 kg står det klinkende klart at det gis førerrettigheter for hengere med disse vektklassene. Jeg tolker det derfor dithen at du må montere motor og styreenhet i disse likt det som er linket til i innlegg 150 nemlig . Merkelig at folk ikke forstår disse lettfattelige reglene som er å finne på vegvesen.no Fra spøk til alvor, dette skjønner jeg ingenting av, reglene for klasse B kan jo virke forvirrende, men allikevel forståelige om man leser dem flere ganger. For klasse D synes jeg ordlyden bare er forvirrende, her opereres det jo med 3 vektgrenser og ordet førerrettigheter for henger som virker litt fjernt siden de ellers betegner det som å trekke henger. Skal bli artig å se om det kommer en forklaring. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Shore Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 Etter å ha lest gjennom forskriftene endel ganger mener jeg å forstå at du kan trekke 2000kg etter personbil hvis bilen er godkjent for det. Det skal jo være det høyeste førerkortet som gjelder. Hvor de får 2000 kg fra vet da gudene, og hvorfor den ordlyden, men det står jo at du kan trekke, eller ha førerrettigheter for, henger på 2000 kg. Hadde du tatt lappen 2 mnd. før hadde du kunnet trekke 3500 kg. Det er mulig vegvesenet vet endel om veg og bil, men om enkel lettforståelig ordlyd vet de lite. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Daffy Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 skal innrømme det jeg strøk på første teoriprøven i 96 Hadde jeg kjørt opp da hadde jeg også fått på lastebil klasse C som egentlig var målet... Artig den campingvognen Legger merke til dette Klasse D gir også rett til å trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg etter buss. Klasse D gir førerrettighet også for: tilhenger og tilhengerredskap med tillatt totalvekt høyst 2000 kg hhv 3500 kg når D er tatt før 1. januar 1997. For å kunne avlegge førerprøve i klasse D, må kandidaten allerede ha klasse B. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
SF Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Lurer på om denne karen her sertifikat til å føre bil med stor henger http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6615338.ab Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
VO`n Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Utrolig hva enkelte gjør... noe som er sikkert, en har aldri sett alt! Det er alltid noen som finner på noe værre Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Du trenger ikke BE for den, men BH (Håndholdt). Helt vanlig i deler av landet når man har bil uten kule. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
SF Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Helt vanlig i deler av landet når man har bil uten kule. Ja ikke sant Nå også i VG Slik gjør en svenske uten tilhengerfeste Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
jada Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 (redigert) Er det noen som vet noe om dette? eller tolker regelen annerledes? Du linker til vegvesenets sider, og der står ikke alt. Du må lese i førerkortforskriften og i dette tilfelle i vedlegg 6, §8 om diverse overgangsregler. Se utklippet under: "§ 8. Førerett for tilhenger/tilhengerredskap Innehaver av førerkort i klasse C eller D/DE, ervervet før 1. januar 1997, har i Norge rett til å kjøre tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 2000 kg eller tilhengerredskap med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, tilkoblet kjøretøy i klasse C eller D." Og som dere ser, så må tilhengeren/tilhengerredskapet være tilkoplet kjøretøy i kl C eller D. Og dersom du tok et slikt førerkort før 1.1.97, så er dette førerkortet nå blitt fornyet innen 2007, og da har det kommet inn en kode 132 på baksiden av førerkortblanketten som gir deg denne retten til å ha en slik henger/tilhengerredskap bak kl C eller D. Alle de ulike førerkortkodene er listet opp i vedlegg 4 til førerkortforskriften. Du skrev at førerkortet var ervervet i mars -97, og da har du jo uansett ikke denne retten. Og det er kanskje verd å nevne at retten kun gjelder kjøring i Norge. Redigert 23.Februar.2010 av jada (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Mitt største problem er utstikkende last. Min båt er breiere en hengeren..... Ja, også har SVV gitt meg feil kg på totalvekta etter jeg bygde om ifra vare til stv.. Så jeg har 30kg forhøy total på bil og tilhenger. Men som sakt det er feil i vognkorte i forhold til hva bilen er typegodkjent som. Men der er det jo håp.. enten å få vist bilen på nytt eller vente til EU-tilpassingen.. Der heter det noe sånt: Det er ting på gang, men det er langt fram. EU og EØS har et forslag om samordning og dette vil antagelig bli vedtatt til høsten. Fra vedtaket er gjort har de 28 landene 4 år på seg til å endre eget lovverk og ytterligere to år på å ta dette i bruk. Med andre ord opp til 6 år før de nye reglene er i bruk, og det er lenge det. Fra forslaget: Vogntogvekten økes til 4250 kg med krav til spesiell opplæring for vekter over 3501 kg. Nå vil vi nok få mange elever på våre kurs. Kravet om at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstiger bilens egenvekt forsvinner. Og når det gjelder utstikkende last er det et utvalg som har jobbet med dette i flere år og har snart nye regler klare til høring. Han i utvalget jeg pratet med mente det vil gå i retning til bedre med tanke på båt og tilhenger.. Men min strategi er å kunne nok om reglene til å forvirre de som eventuelt stopper meg.. Det har virket to ganger hitil:-) Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
jada Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Men min strategi er å kunne nok om reglene til å forvirre de som eventuelt stopper meg.. Det har virket to ganger hitil:-) Du må ikke regne med at du kan forvirre alle........ Det beste er vel å kunne nok om reglene slik at du kan følge dem Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Du linker til vegvesenets sider, og der står ikke alt. Du må lese i førerkortforskriften og i dette tilfelle i vedlegg 6, §8 om diverse overgangsregler. Se utklippet under:"§ 8. Førerett for tilhenger/tilhengerredskap Innehaver av førerkort i klasse C eller D/DE, ervervet før 1. januar 1997, har i Norge rett til å kjøre tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 2000 kg eller tilhengerredskap med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, tilkoblet kjøretøy i klasse C eller D. Jeg regner med at du har et yrke som gjør deg ganske kjent med disse reglene. Kan du kanskje fortelle meg hva som er forskjell på tilhenger og tilhengerredskap siden det er skille på disse to betegnelsene mht. vekt? Hvis det er det som er ment da. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
jada Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Kan du kanskje fortelle meg hva som er forskjell på tilhenger og tilhengerredskap Da må en se i kjøretøyforskriften på definisjoner. Har sakset litt her: "Tilhenger: Kjøretøy som hovedsaklig er innrettet for transport av personer eller gods og til å trekkes av motorvogn, herunder kjøretøy gruppe O, som nevnt i § 2-2. Som tilhenger regnes også campingtilhenger." "Tilhengerredskap: Kjøretøy som er innrettet til å trekkes av motorvogn og som ikke anses som tilhenger. Som tilhengerredskap regnes også flyttbar arbeidsbrakke." For egen regning kan jeg tilføye at som tilhengerredskap kan en vel regne f.eks. kompressorer, lifter og andre "hjulgående" maskiner osv som kan trekkes direkte ved å feste dem til et tilhengerfeste. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Da må jeg si jeg finner det litt merkelig at det skilles mellom disse vedrørende vektklasser. Kan det kanskje være fordi sistnevnte har en fast definert vekt som ikke lar seg manipulere med, slik at f.eks. skjevlasting kan forekomme? Synes allikevel det er stor forskjell, 1500 kilo. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
jada Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 (redigert) ........ jeg finner det litt merkelig at det skilles mellom disse vedrørende vektklasser. Da kan jeg ikke komme med noe godt svar, men det er mye mulig at du er inne på noe i det du skriver. Fristende å si: sånn er det bare... som med så mye annet her i verden Redigert 24.Februar.2010 av jada (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Tilhengerredskap har vell heller ikke krav til skilt? Og det er vell heller ikke vanlig med brems på de så hastigheten blir max 60km/t? Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Daffy Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Takk Jada! Da vet jeg det også Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Shore Svart 24.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2010 Du nevnte lift som tilhengerredskap, det er helt vanlig med bremser på disse. Noen ganger er det forøvrig nyttig med litt vekt på tilhengeren Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.