Jump to content

båthenger har du lappen på den?


Superkul

Recommended Posts

Jeg har førerkort for klasse D (Ervervet mars 1997)

betyr det at jeg kan trekke tilhenger inntil 2000 kg etter personbil?

(Selvfølgelig hvis vognkortet til personbilen "godtar" vekten")

 

sitat fra reglene:

Link til regelen her

Er det noen som vet noe om dette? eller tolker regelen annerledes?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Nei Daffy, dette må jo være klinkende klart. Selv den minst oppegående må jo skjønne dette. Det står jo helt klart at klasse D gir rett til å trekke henger med totalvekt høyst 750 kg.

 

I det tilfellet med 2000 henholdsvis 3500 kg står det klinkende klart at det gis førerrettigheter for hengere med disse vektklassene. Jeg tolker det derfor dithen at du må montere motor og styreenhet i disse likt det som er linket til i innlegg 150 nemlig

.

 

Merkelig at folk ikke forstår disse lettfattelige reglene som er å finne på vegvesen.no :crazy:

 

Fra spøk til alvor, dette skjønner jeg ingenting av, reglene for klasse B kan jo virke forvirrende, men allikevel forståelige om man leser dem flere ganger. For klasse D synes jeg ordlyden bare er forvirrende, her opereres det jo med 3 vektgrenser og ordet førerrettigheter for henger som virker litt fjernt siden de ellers betegner det som å trekke henger. Skal bli artig å se om det kommer en forklaring.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Etter å ha lest gjennom forskriftene endel ganger mener jeg å forstå at du kan trekke 2000kg etter personbil hvis bilen er godkjent for det.

 

Det skal jo være det høyeste førerkortet som gjelder. Hvor de får 2000 kg fra vet da gudene, og hvorfor den ordlyden, men det står jo at du kan trekke, eller ha førerrettigheter for, henger på 2000 kg. Hadde du tatt lappen 2 mnd. før hadde du kunnet trekke 3500 kg.

 

Det er mulig vegvesenet vet endel om veg og bil, men om enkel lettforståelig ordlyd vet de lite.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

skal innrømme det :rolleyes:

jeg strøk på første teoriprøven i 96 :headbang:

Hadde jeg kjørt opp da hadde jeg også fått på lastebil klasse C som egentlig var målet...

 

Artig den campingvognen :smiley:

 

Legger merke til dette

Klasse D gir også rett til å trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg etter buss.

 

Klasse D gir førerrettighet også for:

 

  • tilhenger og tilhengerredskap med tillatt totalvekt høyst 2000 kg hhv 3500 kg når D er tatt før 1. januar 1997.

For å kunne avlegge førerprøve i klasse D, må kandidaten allerede ha klasse B.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Er det noen som vet noe om dette? eller tolker regelen annerledes?

 

Du linker til vegvesenets sider, og der står ikke alt. Du må lese i førerkortforskriften og i dette tilfelle i vedlegg 6, §8 om diverse overgangsregler. Se utklippet under:

 

 

"§ 8. Førerett for tilhenger/tilhengerredskap 

 

  Innehaver av førerkort i klasse C eller D/DE, ervervet før 1. januar 1997, har i Norge rett til å kjøre tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 2000 kg eller tilhengerredskap med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, tilkoblet kjøretøy i klasse C eller D."

 

 

Og som dere ser, så må tilhengeren/tilhengerredskapet være tilkoplet kjøretøy i kl C eller D.

 

Og dersom du tok et slikt førerkort før 1.1.97, så er dette førerkortet nå blitt fornyet innen 2007, og da har det kommet inn en kode 132 på baksiden av førerkortblanketten som gir deg denne retten til å ha en slik henger/tilhengerredskap bak kl C eller D.

 

Alle de ulike førerkortkodene er listet opp i vedlegg 4 til førerkortforskriften.

 

Du skrev at førerkortet var ervervet i mars -97, og da har du jo uansett ikke denne retten. Og det er kanskje verd å nevne at retten kun gjelder kjøring i Norge.

Redigert av jada (see edit history)
Link to post

Mitt største problem er utstikkende last. Min båt er breiere en hengeren..... Ja, også har SVV gitt meg feil kg på totalvekta etter jeg bygde om ifra vare til stv.. Så jeg har 30kg forhøy total på bil og tilhenger. Men som sakt det er feil i vognkorte i forhold til hva bilen er typegodkjent som. Men der er det jo håp.. enten å få vist bilen på nytt eller vente til EU-tilpassingen.. Der heter det noe sånt:

 

Det er ting på gang, men det er langt fram. EU og EØS har et forslag om samordning og dette vil antagelig bli vedtatt til høsten. Fra vedtaket er gjort har de 28 landene 4 år på seg til å endre eget lovverk og ytterligere to år på å ta dette i bruk. Med andre ord opp til 6 år før de nye reglene er i bruk, og det er lenge det.

 

Fra forslaget:

Vogntogvekten økes til 4250 kg med krav til spesiell opplæring for vekter over 3501 kg. Nå vil vi nok få mange elever på våre kurs.

Kravet om at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstiger bilens egenvekt forsvinner.

 

Og når det gjelder utstikkende last er det et utvalg som har jobbet med dette i flere år og har snart nye regler klare til høring. Han i utvalget jeg pratet med mente det vil gå i retning til bedre med tanke på båt og tilhenger..

 

Men min strategi er å kunne nok om reglene til å forvirre de som eventuelt stopper meg.. Det har virket to ganger hitil:-)

Link to post
Du linker til vegvesenets sider, og der står ikke alt. Du må lese i førerkortforskriften og i dette tilfelle i vedlegg 6, §8 om diverse overgangsregler. Se utklippet under:

"§ 8. Førerett for tilhenger/tilhengerredskap 

 

  Innehaver av førerkort i klasse C eller D/DE, ervervet før 1. januar 1997, har i Norge rett til å kjøre tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 2000 kg eller tilhengerredskap med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, tilkoblet kjøretøy i klasse C eller D.

 

Jeg regner med at du har et yrke som gjør deg ganske kjent med disse reglene. Kan du kanskje fortelle meg hva som er forskjell på tilhenger og tilhengerredskap siden det er skille på disse to betegnelsene mht. vekt? Hvis det er det som er ment da.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Kan du kanskje fortelle meg hva som er forskjell på tilhenger og tilhengerredskap 

Da må en se i kjøretøyforskriften på definisjoner. Har sakset litt her:

 

 

"Tilhenger: Kjøretøy som hovedsaklig er innrettet for transport av personer eller gods og til å trekkes av motorvogn, herunder kjøretøy gruppe O, som nevnt i § 2-2. Som tilhenger regnes også campingtilhenger."

 

"Tilhengerredskap: Kjøretøy som er innrettet til å trekkes av motorvogn og som ikke anses som tilhenger. Som tilhengerredskap regnes også flyttbar arbeidsbrakke." 

 

For egen regning kan jeg tilføye at som tilhengerredskap kan en vel regne f.eks. kompressorer, lifter og andre "hjulgående" maskiner osv som kan trekkes direkte ved å feste dem til et tilhengerfeste.

 

   

Link to post

Da må jeg si jeg finner det litt merkelig at det skilles mellom disse vedrørende vektklasser. Kan det kanskje være fordi sistnevnte har en fast definert vekt som ikke lar seg manipulere med, slik at f.eks. skjevlasting kan forekomme? Synes allikevel det er stor forskjell, 1500 kilo.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Takk Jada!

Da vet jeg det også :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...