Jump to content

Finnest det rimelige små 12V isbit-maskiner?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Ja eg såg i ein anna tråd at nokon måtte ha service på sin....snufs..isbitmaskin..... :smiley:

Vi har gammel båt uten slik integrert, men det hadde vert fint å kunne ta med en sånn i sommermånedene.

Har sett nokre bekjente har en stor klump oppå kjøkkenbenken, finnes det mindre modeller som går på 12V? :flag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja vi byttet kjøleskap i høst, så håper isboksen der virker. Sånn liten oppi toppen... :smiley: Får håpe det kan bli plass til nokre isposer til far og mor, når ungane har lasta inn......

Men en slik boks eg spør etter kunne gjort misjon i garasjen og på terassen.... :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Tenkte bare å filosofere litt over nevnte sak :

 

Begge ismaskinene over leverer omtrent samme mengde is pr. 24 timer (12kg).

 

Temptech henviser til et effektforbruk på 220W, og det kan da tenkes at begge bruker omtrent samme.

 

220W ved 12Volt tilsier at forbruket er 20 Ampere/time. Da får du ca. 1/2 kg. isbiter pr.time, som ikke er så verst på en varm sommerdag.

 

Har du batteribank på 200A, så er den tom på 5 timer (50% tømming)

 

Hos oss lager vi isbiter i kjøleskapet, og da er "prisen" pr. isbit ca. 1 Ampere, har jeg funnet ut i et kreativt øyeblikk, bonus er at kjøleskapet kjøler ned alt det andre samtidig.

 

Jeg tenkte også på ismaskin, men blir litt heftig Amp. forbruk for min del :-)

 

Men, hvem kan vel sette pris på klinkende isbiter i et GinTonic glass, vel fortøyd sommerstid ?

 

;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har Isbit-boks i min kjøleboks, men kjøleboksen funket dårlig i sommer. I slutten av august sluttet den helt å virke, så jeg måtte over på det andre agregatet som bruker saltvann til kondensering (eller hvordan det funker), Denne funker også dårlig og begge trakk nesten 7amp hver, så nytt agregat står på ønskelisten for i år. Det er enda usikkert om det blir penger nok til det i år, så det er mulig jeg må leve med sjøvansversjonen denne sesongen.

 

Hele forrige sesong kjøpte jeg derfor isbiter på butikkene vi var innom på vår vei. Disse hadde jeg i poser oppi kjøleboksen og de hjalp til med å holde boksen kald, samtidig som det ble isbiter i GTn.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har en som likner endel på den bordmodellen til Temptech. går på 230 landstrøm eller inverter.

 

Er ikke så ofte den er i bruk, men hender at jeg setter den på når vi er under gange. Isbitene samler jeg i en isolert kasse i den ene benken.

Etter ett par timers produksjon har jeg isbiter for ett par dager.

 

Produserer selvfølgelig ikke isbiter når vi ligger i uthavn uten strøm. Har viktigere ting å bruke strømmen til.

I gjesthavn, med strøm så produserer jeg litt ved behov.

 

Vet ikke hvor mye en liten maskin koster men noen båt penger en det nok.

 

Om du har mange båtpenger til overs har Termomarin en liten rimelig sak. :rolleyes:

 

http://www.termomarin.no/aspx/produkt/prdi...t.aspx?plid=266

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

I disse dager finnes det da masse is rett utenfor båten, hva er problemet...................

 

 

Hjemme har jeg en ismaskin tilsvarende ISBITMASKIN #01ZB. Vurderte å ta med den i båten, men slo det fra meg grunnet batterikapasitet. Ligger vi et sted med landstrøm kunne vi ha brukt den men da er det som regen en butikk inærheten som selger isbiter. Selv om disse er dyre er de billigere en de du produsere selv.

 

Min løsning.

Jeg har på tur tatt med 2-3 1,5liters brusflasker som har ligger i fryseren med vann.

Disse virker som kjøleelement til å begynne med og gir greit med is første og andre dagen.

 

Ellers så finnes det noe som heter ØL og kan godt drikkes rett fra kjøleboksen uten isbiter.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Howdy,

 

Da er isbitmaskinen innkjøpt. Fant til min overraskelse mitt eget innlegg over her og tenkte jeg skulle motbevise meg selv.

 

Kjøpte denne : http://www.lefdal.com/product/hjem-og-pleie/kjokkenapparater/ZB12C/mytra-isbitmaskin-zb12c

Luringene i Lefdal butikken skulle ha 1695,- for den, men det mente jeg var for mye, så prisen ble som den var annonsert.

 

Den skal angivelig bruke 140watt, og det skulle tilsi 12Ah. Tidligere, ett eller annet sted, hadde jeg en "kostnad" på 1Ah pr. isbit, utregnet i et lystig øyeblikk på en brygge i havgapet. Om jeg nå får en halv kg. isbiter på 1 time, så er det laaangt "rimeligere" enn tidligere forbruk, og til prisen av 10-12Ah så blir jeg veldig fornøyd.

 

Noe usikker på hvor denne "lille" boksen skal stå, da den ifølge målene var beskjedne 34x34x26 cm. eller noe slikt. Men, som vi alle oppdager, det som er lite i huset blir fort veldig stort i båten.

 

"Poetic justice" ville vel være å hive ut ovnen og sette ismaskinen inn i stedet. Helgen blir første test.

Link to post
Share on other sites

 

"Poetic justice" ville vel være å hive ut ovnen og sette ismaskinen inn i stedet. Helgen blir første test.

Og hvor går så turen i helgen? Sånn i tilfelle jeg skulle trenge isbiter, mener jeg...? :lol:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Fusebox, har isbitmaskinen en kompressor som kjøler ned selve "boksen" eller er det en annen teknikk som gjør den kald? Er det noen spesielle krav til lufting/varme bak eller under den? Jeg tenker da på å monteren den litt inn i ett skap i båten.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

"Gadget" faktor skal man ikke undervurdere!

 

Litt om ismaskinen : Den er sannsynligvis med kompressor. Antar dette da det kjennes ut som om en kompressor på myke dempere dunker litt i kassa når jeg bærer den. Det er vifte i bakkant av kassa, og den blåser bakover. Kjøleskap, og ismaskiner med, krever god lufting for holde lavt strømforbruk. Om den ikke får kjøling nok, vil den kompensere ved å kjøre kompressoren oftere, med dertil høyere strømforbruk som resultat.

 

Nå er isbitmaskinen behørig testet, og resultatet er delvis nedslående.

 

Verste først ? OK :

 

Maskinen oppgis med et effektforbruk på 140W, hvilket er meget bra, og kan passe for en passelig stor batteribank. Neppe noe å kjøre kontinuerlig, men fint med en 1/2 kg is på 1 time. Det holder en dag.

Det som imidlertid skjer, i alle fall hos oss, er at maskinen etter 1-2 minutter forsøker å starte kompressoren (antar jeg) og da kapitulerer min Victron Phoenix 350W inverter.

Jeg koblet opp 3 batterier for å se om det var batteriet som sviktet på avlevering, men fremdeles det samme problemet.

Forsøkte så med 1 stk. 105Ah batteri med gammeldags "analog" 25Amp lader (NewMar). Denne laderen har et Amp meter, og når ismaskinen forsøkte seg på (antatt) kompressor start, så vippet denne opp i 25A på amp meteret, og inverteren trippet igjen.

Vi forsøkte også å kjøre denne på en 2kW generator, med litt ymse drift ellers, og ved "kneika" så hørte vi tydelig at generatoren tygget ekstra hardt et lite øyeblikk, men ismaskinen fungerte.

 

Det virker som om ismaskinen trenger ca. 1000Watt, eller deromkring, et lite øyeblikk for å starte, men deretter er det nok et forbruk som er langt lettere og stemmer bedre med den påtrykte 140W forbruket.

 

Så, du trenger en solid inverter, som kan levere ca. 1000Watt i et oppstartsøyeblikk. Vår 350W inverter kan levere 500Watt i "Peak Power", men dette er ikke nok.

 

Det beste ?

Is er alltid morsomt, for barn og voksne. Det er "Det lille ekstra" i enhver drikk. Trykk på knappen, og is begynner å ramle ut av maskinen etter ca. 15 minutter. Deretter ny forsyning omkring hvert 10 minutt.

Selv om vi ikke har allverdens plass til overs, fant vi et sted der denne ismaskinen kunne stå, uten å være altfor påtrengende. Det finnes også andre som er en anelse mindre i utførelse, og kanskje passer bedre.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Inverter? OK, sa er det ikke 12V men 220?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kjøp Nasa batterimeter. Monterte dette her i sommer, utrolig praktisk å vite hvor mye strøm det er igjen på forbruksbanken. Det å ikke ha noe tilsvarende er nesten som å kjøre bil uten tankmåler. Det viser hvor mange % og ampertimer det er igjen på forbruksbanken. Det viser også hvor mange timer en kan ligge med øyeblikkets forbruk, samt øyeblikkets forbruk/lading. Det kan også kobbles opp mot startbatteriet men viser da bare volt på dette (men det holder for å se tilstand) Har dyputladet noe batterier med påfølgende behov for nye, så denne er en god og billig investering for meg. Eneste jeg savner på denne er muligheten til å stille den inn på f.eks 50% kapasitet. Slik at når den viser f.eks 10timer igjen, så er det til 50% kapasitet og ikke til flate batterier (vil ikke dyputlade) Men det går jo å tolke seg til etter litt bruk.

http://www.seatronic.no/strom-batterimetere-c-50_195/nasa-batterimeter-med-p-3444 :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det virker som om ismaskinen trenger ca. 1000Watt, eller deromkring, et lite øyeblikk for å starte, men deretter er det nok et forbruk som er langt lettere og stemmer bedre med den påtrykte 140W forbruket.

 

Så, du trenger en solid inverter, som kan levere ca. 1000Watt i et oppstartsøyeblikk. Vår 350W inverter kan levere 500Watt i "Peak Power", men dette er ikke nok.

 

Man regner gjerne startstrøm til 5 - 7 ganger merkestrøm for motorer. Med 140W er startstrømmen ca. 700 - 1000W. Eller ca. 60 - 80A fra batteriet den korte tiden starten tar. :eek:

Rimer med at du ikke får den i gang på din inverter.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...