Helge M Startet 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2010 Skal pusse og behandle lakkert finer i min Hardangersnekke/Bjoasnekke (22 fot- 83mod) Ikke særlig store flater og mye lister/luker etc. Tenker å bruke skrape/lakkfjerner der jeg kommer til med det, men trenger vel også en liten maskin. Lurer på hvilken maskin jeg bør kjøpe. Vet at pris og kvalitet ofte henger sammen - men tenker på de små maskinene hos Clas Ohlsson/Biltema kalt "hjørnesliper" eller "Slipemaskin" til under 200-lappen. Noen som har erfaringer med disse? Funker de greit nok? Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Gjør som meg. Kjøp billig dritt på Europris, når de går i stykker bytter du de inn på garantien (2 år). Jeg har gjor det og "hentet" 2 nye på pussing av en båt. Funker bra det,og oppdrar bedriften til å ikke kun selge drittutstyr. At slikt utstyr er beregnet til å holde 2 år så gjør det ikke det er det bare å bytte. En trenger ikke en gang å benytte seg av "ublu" forhandlinger for å gjøre det. Dette gjelder selvsagt også alle andre butikker. Det er kun pussemaskiner jeg her kjøpt "dritt" av, alt annet holder ikke, da forlanger jeg pengene tilbake, og får selvsagt det. (Må ofte argumenteres litt, men det går bestandig greit. Sist jeg gjorde det var med ei Dewaltsag som ikke holdt mål). Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
S/Y Emma Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 (redigert) Kjøp for all del ikkje av merket "Graphite". Kjøpte ein eksenterslipar som skulle vere svært så god ifølgje seljaren. Han heldt til første papir måtte byttast, så følgde borrelåsen med sandpapiret. Drit. Edit: Europris sel derimot ganske mykje bra greier. Både billigmerker og verktøy som Dewalt og blå Bosch. Redigert 9.Februar.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 boss. glem det. Koster meir i bensin og ergrelse en gleden over å kunne benytte kjøpsloven overfor bestemorbutikken. Har fra sikkert hold at DeWalt sine maskiner leverer bedre resultat og lever lenger en de fleste proffmaskiner. Virkningsgraden på maskiner blir målt, men dette argumenteres ofte bort i slike forum fordi det er god tid å bruke på jobben. Vibrasjonskrav til yrkesbrukere- dette også oversees. Men tru meg. For de som bruker slike maskiner i virke så har det stor betydning.....men det koster Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Manzon Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 (redigert) Gjør som meg. Kjøp billig dritt på Europris, når de går i stykker bytter du de inn på garantien (2 år). Jeg gjorde det jeg også når jeg pusset ned skrogsidene på båten før lakking. Problemet mitt ble at jeg gikk lei av å kjøre de 5 minuttene hver vei for å bytte. Jeg kjøpte den billigste pussemaskinen de hadde på europris, hun i kassen ga meg til og med beskjed om å ta vare på kvitteringen slik at jeg kunne bytte når den røk. Noe den gjorde etter 5-10 minutter. Den som holdt lengst holdt i nesten 1 time. God service, skal ikke klage på det. Ingen spørsmål til og med når jeg var der for femte gang på en dag Men for ett mass, kjøpte med litt bedre kvalitet. Nå kostet ikke billig maskinen mer en 49,- kr pr stk. Så tydelig at man får hva man betaler for Men det trenger ikke koste skjorta for det... Redigert 9.Februar.2010 av Manzon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Jeg "drepte" 4 og en halv maskin på båten min. 1 stk. dyr blå bosch, 3 stk. billige maskiner på montèr. 2 av disse billigmaskinene holdt i flere timer. De var verdt pengene og kvitteringen må man beholde for å få dem byttet. Hvis du er flink til å blåse maskinen ren med trykkluft etter bruk varer den mye lengre. Og du hører det godt på maskinen når den er på vei å ta kveld. Bare å rense og få ny på garanti. Dyre maskiner varer sikkert lengre, men den sparer jeg til finarbeid. Ikke bunnstoffstøv. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
free Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Har erfaring: Dritt, rett og slett. Som regel holder de til butikkene stenger for dagen, da taper du en kvelds innsats, verre er det i helgene. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Billig kinaverktøy bør alltid kjøres ubelastet i minst 10minutter før det taes i bruk. Da slites børstene til og maskina varer mye lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 (redigert) det var da svært til storforbruk av slipemaskiner da Har en slik mouse fra Biltema, funker enda den. Men egsynes ikkje den gjør så mykje utav seg annet enn å vibrere i handa som holder maskina... Redigert 9.Februar.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Manzon Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Men egsynes ikkje den gjør så mykje utav seg annet enn å vibrere i handa som holder maskina... Synes det kan være ganske så godt det Bruker vel og merke kona til det.... Bortsett fra det så klager jeg ikke på kvalitet vs pris når man snakker om under 50 lappen for en pussemasakin. Men forlanger da også minst 3 ganger så mye fra en maksin til 150 kr Mitt problem ble jo att jeg hadde lyst på lit og litt fest, kan jo ikke kjøre opp og ned til butikken da.... Sitér dette innlegget Link to post
Hangadrott Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Kjøper heller en litt dyrere maskin, og en billigere polakk til slike jobber. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Pussekloss av korkmatriale er super hvis du skal ha noe billig, den holder i årevis. Blir dette for slitsomt, kjøp en grønn Bosch, dewalt elns Disse maskinene virker også neste gang du har bruk for den Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Mange meninger om dette - selvfølgelig. Selv kjøpt jeg for et år siden en sliper på BT for et år siden. Den kostet rundt 300 kr og den ble brukt i til mye tøfft arbeid. Den gav opp etter noen måneder, men det var ikke snakk om etter noen timer. Jeg kjøpte så en ny i samme prisklassen og er svært fornøyd med denne også. Så kan en spørre om hva som lønner seg. Å kjøpe en ny sliper til 300 kroner hvert år i ti år, eller å kjøpe en sliper til 3000 som varer i ti år. Med tanke på det etiske annsvaret i forhold til forsøppling, så burde en selvsagt gå for det siste alternativet. Men så er det dette med økonomien da. Som nyslått trebåteier var det for min del snakk om innvistering. Det er jo ikke bare sliper som skal kjøpes. Så for meg var det spørsmål om å bruke noen tusen lapper, eller flere titalls tusen. Med mine økonomiske rammer var det ikke mulig å skaffe dyrt verktøy. Men når det er sagt, så er det ingen tvil at jeg etter hvert kommer til å innvistere i litt dyrere vertøy. Til slutt vil jeg bare si at jeg på det sterkeste vil fraråde tråstarteren til å bruke lakkfjerner til denne jobben. Det er noe skikkelig giseri, og det blir svindyrt. Bruk heller varmluft pistol og skrape. Det er enkelt og gir det beste resultatet. Husk bare på å bruke maske. Avgassen fra oppvarmet lakk er ikke noe en bør trekke inn i lungene. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
jernkjøl Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Skjønner ikke hvorfor en skal kaste bort penger på billig dritt verktøy. Godt verktøy kan vare i 10-30 år, sliter mye mindre på armer og ledd og gjør en rask og skikkelig jobb. Farlig er også billigverktøyet. Tidligere lånte jeg litt verktøy av kunder hvis jeg manglet noe hjemme hos dem. Mine meritter på billigverktøy er: to vinkelislipere hvor akselen til kutteskiven har knekt under bruk, en stor listesag hvor hele motorinnfestingen knakk under bruk og motor med blad løp løpsk, mange el. driller, brann i sirkelsag, brann i flere pussemaskiner,el. kjedesag hvor håndtaket med av/på knappen knakk av under bruk osv. Nei, gå heller sammen med naboen eller noen andre båteiere og spleis på noe skikkelig. Hilsen en som hater billigverktøy. Sitér dette innlegget Link to post
Helge M Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Takker for alle svar og kommentarer! Siden det er er snakk om en relativt liten jobb prøver jeg en kjip greie....og varmluftspisol+skrape. (Takk for det tipset også!) Ønsket meg en Bosch multimaskin til jul, men nissen mente at det var andre ting jeg hadde mer bruk for. Verker etter å komme i gang, men selv her i Bergen varer vel vinteren til godt over påske i år - er jeg redd. Får nøye meg med turer i båten for å planlegge vårens aktiviteter, og heller koke meg en kaffekopp... Ikke vondt det heller. Sitér dette innlegget Link to post
josefsen Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Det er bare tull og kjøpe billig dritt etter mitt syn, nå har jeg en Festool maskin som sikkert har pusset uproblematisk i 3000 timer, vist det er snakk om økonomi så er det billigst i det lange løp å kjøpe dyrt og ha lenge Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
index Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 (redigert) Jeg kom over en grønn Bosch eksentersliper på tilbud, tror jeg betalte 398,- eller deromkring. Så da ble det ny sliper, selv om min gamle fra 1991 fortsatt virker på tross av flittig bruk opp gjennom årene. Så nå har jeg tre eksenterslipere i forskjellig størrelse, to båndslipere, slipemus, multimaskin, et par Dremeler m.m. Joda, jeg liker å kjøpe verktøy, det må jeg innrømme... Redigert 11.Februar.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 godt index.. ...Kan eg få lov å sei det til kona,at det ikkje er ein sykdom? Eg har vist meir verdi i verktøyboden i garasjen, enn verdi på innbo i heile huset... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Man er da mann, og menn må ha verktøy! Sånn er det bare med den saken... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 jepp Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Suzuki Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 2 av disse billigmaskinene holdt i flere timer. Vanvittig. Ikke rart du ble fornøyd. Kjøp noe som virker. Kvaliteten husker man etter at prisen er glemt. Og miljøet blir litt kladere for hver dings som selges, som faktisk er konstruert for å virke. Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
josefsen Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Vanvittig. Ikke rart du ble fornøyd. Kjøp noe som virker. Kvaliteten husker man etter at prisen er glemt. Og miljøet blir litt kladere for hver dings som selges, som faktisk er konstruert for å virke. Helt enig! Det er jo helt hull i hodet å kjøpe dette "drite" som blir kastet etter kun kort tid, mye bedre økonomi å kjøpe noe man har i mange år. God økonomi og miljøvennlig, pluss mindre frustrasjon over ting som går til helvete når man skal gjøre noe... Resultatet blir jo også helt annet når enn bruker kvalitets verktøy Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
TellusTellus Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Det var min tanke også.. Helt til blå boschen ga seg ganske raskt etter jeg begynte pusse bunnstoff. MIN erfaring er at med bunnstoff kan en bruke billig dritt og bruke dyrt og bra på jobber som ikke ødelegger maskinen. Men mitt VIKTIGSTE råd må være å IKKE bruke posen som skal samle opp støv hvis en jobber med bunnstoff. Da dør utstyret meget raskt. Det har jeg prøvd to ganger. For de som ikke vil lære av mine feil... bare prøv selv.. og at vare på kvitteringen før du prøver. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
M/S Bastard Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 De posene som følger med, kastes som regel. Hvis jeg skulle ha bruk for noe slikt, kobler jeg til støvsugeren i stedet Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Det var min tanke også.. Helt til blå boschen ga seg ganske raskt etter jeg begynte pusse bunnstoff.' Dyre ting kan også gå i stykker. Heldigvis fins da verksteder, deler og service, så man kjapt får svinet i gang igjen.. Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.