Jump to content

Noen som har erfaring med billige pussemaskiner ?

Helge M

Recommended Posts

En ting er om verktøyer 2 timer eller 10 år, en annen ting er: Får du gjort jobben med billig verktøy?

Mine erfaringer:

Billig pussemaskin: hånden rister papiret står i ro. => lite effektivt

Dyr pussemaskin: Hånden står i ro og papiret vibrerer => effektivt

Billig poleringsmaskin: Vanskelig å holde riktig turtall => dårlig verktøy (min polerings-maskin tok fyr)

Dyr Poleringsmaskin => Utfører jobben på halve tiden med bedre resultat.

Så er det opp til hver enkelt om de prioriterer tiden til å kjøre å bytte verktøyet på buttikken hver annen time eller om de kjøper noe som varer og får jobben gjort.

Noen ganger funker billigverktøy greit - så lenge det funker, mens noen andre ganger funker det ikke i det hele tatt.

Vibrerende pussemaskiner er verktøy som ser ut til å være i denne kategorien.

Jeg hadde en mus - og fikk ristet på hånda, så fikk jeg en Fein i julegave. Jeg ville ikke trodd det var mulig med så stor forskjell!

Jeg hadde en gammel Borch eksentersliper som heldigvis gikk i stykker så jeg måtte kjøpe ny. Det var også som natt og dag, selv om begge var Borch.

Man skal ikke underslå gleden av å kaste billige ting....langt.

Har etterhvert investert i "blått" verktøy så langt det går, men har en del etterlevninger fra perioden jeg trodde billig verktøy var omtrent like bra.

En dag i båthavna takket en billig batteridrill for seg mitt i en kritisk jobb. Det var ett par andre frustrasjoner jeg akkurat hadde hanket meg gjennom, og dette var den berømmelige dråpen. Så jeg tok rennafart, og med ett primalskrik hev jeg drillen så langt ut i sjøen det var mulig.....

Ikke miljømessig forsvarlig, men duverden så godt jeg følte meg etterpå.....

Har denne clas musa (gotech) til 149,- som trådstarter referer til, har ikke brukt den mye, men fungerer greit, som nevnt tidligere i denne tråden, er det litt sånn følellse av at den vibrer hånden mer en den pusser.

Men har da ikke testet den opp mot mer kvalitetsmerket verktøy.

Men til prisen er den sikkert grei nok, og virker nå som at den fortsatt ønsker å vibrere selv om en legger litt press på :lol:

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Mitt største problem med billigverktøy er at du aldri vet hva som er bra og hva som er helt elendig.

Det finner du ut først etter å ha testet det, og da er det jo egentlig for seint...

Jeg kjøper stort sett billigverktøy pga skral kasse, men jeg skulle aller helst kjøpt mer kvalitet.

Men det er faktisk sånn at både verktøy fra Biltema og Europris kan fungere veldig bra, og lenge.

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

Min prosjekttråd her på BP

Kjøpte sds-borhammer på europris til 4-500kr. Den holdt i 5 sek før den smalt i hendene mine.

Fikk ny dagen etterpå, og den holdt i mange år. Store jobber. Meisla ut hull i 60 cm betongmur til 6 vinduer feks ! Var veldig fornøyd. Skikkelig sliten men fornøyd. Nå har eg i tillegg ervervet ein fra DeWalt, den e så fin på bryteren, og har trinnløs hastighet, slik at hullet faktisk kommer der du vil ha det. Og den bruker meir energi på boren en på hendene :smiley:

Men maskina fra europris imponerte i levetid, enn om den påførte meg varig slitasjeskade.....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...