Higgen Startet 9.Februar.2010 Del på Facebook Startet 9.Februar.2010 Hei, Jeg leter og leter her på forumet, men har enda ikke funnet svar på det jeg lurer på med min kjære (skjøre???) Mercruiser 3,7l - 170hk. Jeg kjøpte den med en Draco 1800 DC i høst og var da klar over at motor hadde rådebank. Har aldri jobbet på en motor før, men har satt i gang med friskt mot, en bok fra Amazon og tiiiimesvis med søking på nettet etter tips og tricks. En relativt motorkyndig kamerat bistår heldigvis det hele! Jeg har kommet godt i gang og motor er nå i stativ og jeg tok ut veiven i dag. Problemet var åpenbart da motoren ble åpnet - oljekanalen har blitt tett ved 2. råden og dette har da plantet seg bakover på veiven. Rådelageret på nr.2 var så ille at det var tydelig "smeltet" og tøt ut på sidene. Ikke et vakkert syn! Skal i morgen inn til Sylinderservice for å høre om veiven er verdt å reparere, eller om jeg rett og slett skal investere i "ny" veiv. Er også interessert i å høre hva de mener kan være årsak til at det har gått som det gikk.. Vi har forøvrig også en mistanke om at det har vært for liten klaring mellom veiv og lagre i utgangspunktet, men dette er ukvalifisert synsing. Jeg har "på hånden" en delemotor som jeg lurer på om har samme veiv som min motor, og håper noen av dere kloke hoder kan hjelpe meg med å svare på dette. Min motor er: Mercruiser 3,7 liter / 4 sylinder - 170hk - jeg tror 1987 modell. I følge håndboken skal dette være en motor som ligner veldig på den som tidligere het 470. På toppen står det Mercruiser 170 - serienummer A634506. Delemotoren er en motor med stort sett samme spesifikasjoner, men den har "bare" 165 hk. Er det noen som vet om jeg kan benytte veiven i denne delemotoren i min motor? Jeg regner jo med blokken er den samme på disse to motorene, eller hva!? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Er delemotoren en annen Mercruiser, eller en "bilmotor" ? Nå kjenner ikke jeg 3,7L , men på 5,7L (Chevy 350) bruker Mercruiser lastebil-blokka til Chevy, som har 4-bolters rammelager. På de vanlige Chevy 350 bil-blokkene brukes 2-bolters rammelager. Lastebilblokkene er beregnet på hardere belastning over lengre periode og er kraftigere dimensjonert. Så en marinisert 350 bilmotor er med andre ord en svakere konstruksjon enn Mercruiser. Vet ikke om denne informasjonen er relevant for din motor. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
HomerSimpson Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Er delemotoren en annen Mercruiser, eller en "bilmotor" ? Denne motoren er Mercruiser sin egen motor så denne finner du ikke i noen bil. Jeg er 99% sikker på at det er samme veiv på disse motorene. Dette er den eneste blokka Mercruiser har produsert selv så jeg synes det ville være rart om de har forskjellige veiver til disse motorene. Disse motorene er levert fra 165 HP til 190 HP, men jeg mener det er kun forgasser som er forskjellen. Denne motorblokka er av aluminium med topplokk i stål fra ford. Veldig viktig at denne motoren har ferskvannskjøling da salt og aluminium er dårlig kombinasjon. Det er også veldig viktig at du har riktig blandingsforhold på frostvæska (50%) da den er med på å smøre simringen på kamakselen som driver vannpumpa. Dersom denne simrimgen blir dårlig får du vann i olja. I og med at du har åpnet motoren ville jeg ha byttet denne simringen og sjekket kammen for slitemerker etter denne simringen. Dersom det er slitemerker i kammen får du riktignok simring med litt annet impress sånn at den sliter på et annet punkt på kammen. Dersom motoren har hatt rådebank ville jeg sendt rådene til et motorverksted for "normalisering". Jeg overhalte en Mercruiser 3,0 to ganger med påfølgende rådebank igjen før jeg endelig sendte råder til "normalisering". Nå er problemet borte. Mener jeg betalte ca. en tusenlapp for alle fire rådene. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Higgen Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Takk for gode svar. Begge motorer beskrevet er Mercruiser ja, og begge er ferskvannskjølt. Faktisk må jeg medgi at de stort sett ser "prikk" lik ut! Hadde veiven og et par rådelager med meg på sylinderservice i dag - og de sa at de hadde sett værre skader enn de jeg hadde, men at noe ille har skjedd var de ikke i tvil om. Sliping og normalisering av veiven et must - og de kunne ikke svare på om de evt kunne finne nye lager som ville passe etter sliping. Delemotoren har vært under vann, men ble tatt raskt opp og fylt med diesel. Deretter skrudd fra hverandre og pusset før de ble satt inn med olje. Pga at startmotor og andre utenpåliggende elementer var ødelagt gidder han ikke mer og selger den som delemotor. Har derfor god tro på at de delene jeg her og nå trenger er i bra stand. Tipset med normalisering av rådene takker jeg spesielt for - dette hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt og kan muligens sørge for at jeg slipper samme operasjon en gang til! Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 (redigert) Veiva i DIN motor har delenr 456-6092A1 ( 456 er et internt nr ... ), et kjapt søk på dette nummeret ga med det du ser på bildet ovenfor. Har du serie nummeret på dele motoren er det store muligheter for at jeg kan sjekke ut hva det er Arne Kjetil Redigert 10.Februar.2010 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Hadde veiven og et par rådelager med meg på sylinderservice i dag - og de sa at de hadde sett værre skader enn de jeg hadde, men at noe ille har skjedd var de ikke i tvil om.*** og de kunne ikke svare på om de evt kunne finne nye lager som ville passe etter sliping Original lagre kan leveres i følgende størrelser... Råde lagre ... STD lagersett 23-853849 .002" Lager 74313A2 NLA ( No Longer Available ), kan være noen har det på lager... .010" Lagersett 23-853851 .020" Lager 74313A3 NLA ( No Longer Available ), kan være noen har det på lager... Bærelager ... STD Lagersett 23-853849 .002" Lager 15103A2 NLA ( No Longer Available ), kan være noen har det på lager... .010" Lagersett 23-853851 .020" Lager 23-853852 NLA ( No Longer Available ), kan være noen har det på lager... Du ser kanskje at noe av numrene er like på råde og bære lagre... dette er fordi noen av de originale delenummerere har blitt erstatte av nye numre... og da iform av et komplett lager sett ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Higgen Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Veiva i DIN motor har delenr 456-6092A1 ( 456 er et internt nr ... ), et kjapt søk på dette nummeret ga med det du ser på bildet ovenfor. Dette er jo et fantastisk forum! Så gitt bildet over, betyr det vel at sannsynligheten for at det er samme veiv i delemotoren som i min, siden begge modellene er nevnt i listen, er tilnærmet 100%!? Jeg skal se om jeg får tak i serienummeret, men føler meg etterhvert så sikker at jeg vurderer å ta sjansen her. Jeg tipper selger ikke blir altfor vanskelig dersom det viser seg at veiven faktisk ikke er riktig. Takk for veldig god hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Husker jeg ikke helt feil, så mener jeg bestemt at rådene er like som på Ford 460 V8 (U.S) slik at rådelager finnes da i flere dimensjoner dersom orginallager ikke kan skaffes. Du kan be sylinderservice sjekke dette i lagerboka. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
Higgen Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Jeg har nå vært og hentet delemotoren. Skal få skru litt på den og får levere den tilbake dersom delene er ubrukelige. Angående råde- og rammelagre, finnes det forskjellige kvaliteter på dette? Er det slik som med så mye annet her i verden, at det finnes både gode og dårlige lagre? Er det i så fall noe jeg må tenke på i så måte? Noen anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Har du undersøkt pris på nye deler? For GM deler er relativt billig. Jeg overhalte en 7.4L en gang og kjøpte ny veiev og lager til denne og husker jeg ble veldig overrasket hvor billig det egentlig var. Jeg kjøpte den hos Sarpsborg motor, de har mye til båtmotorer også. Tipset ang normalisering tidligere i tråden synes jeg du virkelig skal ta på alvor. Jeg erfarte det samme, måtte gjøre jobben 2 ganger Kommer aldri til å fikle med lager og råder uten å normalisre disse samtidig. http://smotor.dtj.no/main.aspx her finner du litt priser -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Higgen Svart 11.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Nei, har ikke sjekket annet enn e-bay. Sjekket kjapt over siden du viser til np - og her var det virkelig gode priser! Jeg betalte 3.500,- for delemotoren og synes ikke det var ille. Den er bortimot komplett, med ny topp og nyoverhalt veiv. Jeg spanderer lett kostnaden med å normalisere rådene etter det dere har fortalt. Betyr å normalisere råden at de sjekker balansen i råden og evt retter de opp, hvis de er skjeve? Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Her er forsøk på en enkel forklaring på normalisering av råder. Dersom du har rådebank blir rådelagerene slått flate. Da blir det slark mellom råde og veiv. Da kan "hullet" til lageret mot veiva bli banket ovalt av slarken. Dersom du da bare bytter lager vil det fortsatt være slark og lagerene blir banket flate på null tid og rådebank igjen. Da blir dette hullet krympet ved at en sliper litt av råden og halvmånen som sitter rundt veiva sånn at det blir ovalt på motsatt måte og deretter "borret" opp igjen slik at det blir 100% rundt. De sjekker også rådene og retter de dersom de er skjeve. Var kanskje ikke beste forklaringen, men den beste forklaringen jeg som en "hobbymekaniker" fikk til Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Higgen Svart 11.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Hehe.. Synes svaret var meget bra faktisk - og spesielt godt tilpasset mitt kunnskapsnivå! Takk.. Er du lærer? Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Er du lærer? Har nok ikke den tålmodigheten med barn/ungdom som en lærer bør ha. Det holder med en tenåring i huset om man ikke skal holde styr på 30 tenåringer på en gang. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Higgen Svart 14.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2010 (redigert) Da var "nye" veiven fra delemotor ute i fri luft! Det var en del overflaterust hist og pist, men ikke nor alvorlig. Jeg har pusset rent og tørket godt av. Det er "mørke" partier på veivtappene, sannsynligvis etter at motoren har stått noen mnd. Jeg har lest tidligere at det benyttes smergel for å polere veivene. Er dette noe jeg kan gjøre selv? eller bør dette gjøres av profesjonelle? De mørke partiene jeg nevnte er rene overflatemerker og kan ikke føles med fingen når jeg glir den over. Rådelagrene som har gått ca 50-60 timer før motoren tok en dukkert, var fine - ingen merker etter ujevnheter. (Skal se om jeg får lagt ut et bilde litt senere). Redigert 14.Februar.2010 av Higgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.