Jump to content

Navigering i tett tåke og mørke


John_Kr

Recommended Posts

Ja da fikk jeg bruk for all mine kunnskap om navigering i tett tåke og mørke. Hadde en kjørestrekning i går på vel 100nm i gård (fin tur), da vi skulle returnere hjem så traff vi veggen av tett tåken.

 

Har du ikke hjelpemiddler i båten i en slik situasjon så er du fullstendig hjelpesløs og du mister kontakten raskt med moder jord.

 

Mitt inne i tåken dukket det plutselig opp ei ferge, prøvde å rope på den på kanal 16, men de svarte ikke.

 

Ellers så var dette en spennende og ny oplevelse. :smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde meg en tur gjennom tåka i går jeg også, heldigvis så var det god dybde i området slik at jeg kunne gå nær nok land til at jeg så litt av det nå og da. Plutselig så hørte jeg et brøl et sted fra, uten at jeg helt klarte å plassere hvor lyden kom fra. Men da bølgene kom en stund etterpå, skjønte jeg at det måtte være westamaranen som hadde passert meg på en 30-40 meters avstand på full fart uten at jeg klarte å se den. Litt skremmende opplevelse. :eek: Håper han så meg på radaren. Lurer på om det hadde vært lurt å skaffe seg en radarreflektor? :sad:

 

Ellers så var det heldigvis svært få båter ute og gikk, da jeg mye av tiden kun hadde kompasset å gå etter. Men det er jo lærerikt da... Jeg var i alle fall ganske trøtt da jeg kom hjem. :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Radarreflektorer har tidligere vært diskutert opp og ned og fram og tilbake her på baatplassen. Det ble vist til omfattende tester av de forsjellige konstruksjonene. Min konklusjon den gang ble at mange av disse fungerer svært dårlig.

Og da sikter du til hvilken type/konstruksjon?

 

Har du noen linker fra disse diskusjonene (skal søke litt selv også)?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor godt man viser igjen på radar uten radarreflektor? Ser at noen mener at den store metallklumpen midt i båten gjør at man uansett viser igjen, mens andre mener at motoren er så lavt plassert at den ikke vil gi noe særlig radarrefleks.

 

En ting er å ikke se andre, men når disse heller ikke ser deg så blir det jo ekstra skummelt.. Særlig når de er så store og raske da .:wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor godt man viser igjen på radar uten radarreflektor?

Har du lagt merke til at det nesten bare er båter med radar som har radarreflektor? Det er fordi de vet hvor dårlig en småbåt viser på radaren :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det Lasse sier er at disse radarreflektorene også vises dårlig, hva gjør vi da?

Henger steikepanna i masta  :wink:

 

Fra spøk til alvor, var ikke det en test av slike radarreflektorer i et båtblad for en tid tilbake?

Mener å huske at konklusjonen var at en pose med tomme ølbokser el. hengt opp i masta gjorde en vel så bra jobb som radarreflektor som en komersielt innkjøpt sak.

 

Kan dessverre ikke huske hvor jeg leste det......

Link to post
Share on other sites

Henger steikepanna i masta  :sad:

 

Fra spøk til alvor, var ikke det en test av slike radarreflektorer i et båtblad for en tid tilbake?

Mener å huske at konklusjonen var at en pose med tomme ølbokser el. hengt opp i masta gjorde en vel så bra jobb som radarreflektor som en komersielt innkjøpt sak.

 

Kan dessverre ikke huske hvor jeg leste det......

Så var det oss som ikke har mast da........ :wink:

 

Nå synes jeg at det begynner å bli små muligheter til å bli sett på radar i tett tåke med min båt.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Så var det oss som ikke har mast da........ :wink:

 

Nå synes jeg at det begynner å bli små muligheter til å bli sett på radar i tett tåke med min båt.

RNLI (engelske NSSR) har RIB'er med påmontert både radar og radarreflektor. Det krever bare litt kreativ tenking.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Om radarreflektor:

Lasse startet en debatt om dette for noen mndr. siden. Da var konklusjonen at øl-boksene i et bærenett hengt opp gav brukbart ekko.... (Hint: bruk "SøK" og "radarreflektor" som innlegg, så kommer det opp masse info!)

 

Jeg skrev dengang:

 

 

"Hvorfor ikke gjøre det billig:

Har prøvd mye rart (og dyrt) som radarreflektor, men det beste (og billigste) er den jeg har i dag: Tok 3 stk 3mm aluminiumsplater 300X300mm, skar et 3mm spor i hver av dem, fra et hjørne og helt inn til midten, kjørte platene inn i hverandre. Så tok jeg et 15mm tykkvegget aluminiumsrør og skar 2 spor vikelrett på hverandre på den ene enden av røret (ca 40mm inn i røret), kjørte spissene av de sammensatte platene ned i sporet og låste det hele av med en skrue og vips: Ferdig.

Det hele er altså sammenleggbart bare ved å løsne en skrue.  

Skipperen på en av rutebåtene her påsto da vi testet reflektoren at den gav ekko som en 40-fots tråler...

Og han brukte begge radarene (3 og 10cm)"

 

 

Dette er kopi av en ferdigkjøpt type (dog litt større) som jeg har gode erfaringer med. Sammenleggbar og enkel å lage.

Å dra på båttur i tåke, i traffikert farvann, vil ikke JEG gjøre uten reflektoren oppe. (Og ikke uten radar heller, for den saks skyld!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei i tåka  :flag:

Jeg har hørt at trafikksentralene i Horten og på Kvitsøy kan være behjelpelig. En bekjent av meg mistet radaren sin i den reneste "ertesuppen" på vei fra Tønsberg til Strømstad. Han kalte opp trafikksentralen i Horten og spurte om de kunne følge ham på radaren og det gjorde de mer enn gjerne. Han fikk nødvendig informasjon via VHF og kom vel i havn. Kystverket kan også være en god venn i nøden også for fritidsbåtfolk!

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...