SE 305 Startet 13.Februar.2010 Del på Facebook Startet 13.Februar.2010 (redigert) Tenkte jeg ville dele med dere et prosjekt som jeg gjennomførte vinteren 2007-2008. Hele prosjektet startet med en guttetur på "båter i sjøen" høsten 2007. Så skulle jeg bare en liten tur å titte på en Bayliner 305 2004 mod. Skulle egentlig ikke kjøpe noe som helst, men dere vet hvordan det er når ballen begynder å rulle. Båten hadde to V8 bensinmotorer, og det ville jo ikke jeg ha. Etter litt pruting ble vi enige om pris og båten ble sendt til sunnmøre på lastebil (uten motorer) Fant ut at denne båten var passelig stor for en familie på 4 Gromlyd og alt, men 600ltr med bensin under stikkøya var ikke særlig fristende Fortsettelse følger.... Så kom båten...med to store hull i hekken Redigert 13.Februar.2010 av SE 305 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 13.Februar.2010 Del på Facebook Svart 13.Februar.2010 Må vel ha litt godt med hester i denne, og et drev som passer til. hva har du planlagt? Sitér dette innlegget Link to post
SE 305 Svart 13.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2010 (redigert) Skal putte på med info etter hvert, men landet på 320 hester. Mon tro om det var nok?? Båten ble behørlig pakket ned. Masse plastarbeid i vente..... Redigert 13.Februar.2010 av SE 305 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wellcraft 3000 Svart 13.Februar.2010 Del på Facebook Svart 13.Februar.2010 Type motor? Drev? fart? eg har bygd om min båt til ein motor og, havna på 350hk bravo 2x 4blads prop og 30 knop. båten veier ca 5tonn. Sitér dette innlegget Link to post
Wellcraft 3000 Svart 13.Februar.2010 Del på Facebook Svart 13.Februar.2010 ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! er det det firmaet i frekdrikstad du har kjøpt av? var ein tur innom finn for å sjå, har du sjekka litt rundt det? dei driv fleire firma, sikkert ok, men ops ops!! Sitér dette innlegget Link to post
SE 305 Svart 13.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2010 Tetting av transom hullet på BB side. Brukte Divinycell som utfyllingsmateriale. Passe på å slipe helt ned på utfyllingsmaterialet ,minst 10 cm ut til sidene. Viktig å gjøre dette riktig, så rådfør deg med en båtbygger Så var det Styrbord side. Samme måte der. Sitér dette innlegget Link to post
SE 305 Svart 13.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2010 Fortsettelse følger i morgen Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.Februar.2010 Del på Facebook Svart 13.Februar.2010 Spennende Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Februar.2010 Del på Facebook Svart 13.Februar.2010 Kult Må eg si :) Lykke til :D Håper du får en ok båt, uten lekasje Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Yankee Svart 14.Februar.2010 Del på Facebook Svart 14.Februar.2010 (redigert) Denne båten ble levert i dieselversjon med 2xmercruiser 4.2. De yter vel 2x270 hk. Håper du får nok med 350 hk. Burde vel holde. Kjenner en som har samme størrelse bayliner med 330 hk bensin. Det holder, men er ikke mer heller. Ligger å trykker litt før den planer. Vurderte du noen gang å sette inn to mindre dieseler i steden for? Ville vel ikke blitt mye dyrere? og mye mindre jobb...... Har selv en 2005 mod 305 med 2x5.0 l bensin. Yter 2x220 hk. Gir ok power. Bytter aldri til diesel jeg...... liker ikke lukta Fin tråd du lager med bildedokumentasjon legger du ut bilder av støpingen av nye motorfester og hulltaking til ny motor? Redigert 14.Februar.2010 av Yankee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 14.Februar.2010 Del på Facebook Svart 14.Februar.2010 Flott tråd Et spørsmål til dere som bygger om til singel inst.. Blir ikke båten ustabil og rank? vil jo tro og bygge om til singel blir litt "europris" i forhold til og ha to motorer i? Vet om flere som har gjort det i andre båter enn denne og da har det gjerne blitt varierende resultat med nermest halvplaner performance etterpå. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Yankee Svart 14.Februar.2010 Del på Facebook Svart 14.Februar.2010 Båten blir ikke like stabil med singel, men det bør kunne funke fint likevel. Det jeg er mest spent på her er om motoren går inn i midten uten å komme i konflikt med de to bjelkene som ligger der. De bør IKKE kuttes i............ Er vel en grunn til at Bayliner ikke tilbydde singel i denne modellen. I den forrigge 3055 en var det mulig å velge..... Er også skeptisk til stivheten i hekken når hullene er lappet...... Men gratulere med båten. Det er en kjempelekker og praktisk båt. Utrolig at Bayliner fortsatt har frynsete rykte. I nyere båter mener jeg de har løsninger fult på høyde, men ..... evig eies kun et dårlig rykte Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 14.Februar.2010 Del på Facebook Svart 14.Februar.2010 Hei, sitter med noen av de samme utfordringene som SE 305 og lurer på hva slags materiale Divinycell er. Kan dette brukes for å erstatte deler av forsterkningsplaten i hekken og sår i kjølen? Hvor kjøper jeg dette? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Februar.2010 Del på Facebook Svart 14.Februar.2010 Spennende prosjekt dette her! Vil imidlertid helle litt malurt i begeret med et kritisk spørsmål. Først og fremst vil jeg understreke at jeg verken er båtbygger eller plastkonstruktør, men jeg vil dele Yankee`s bekymring for styrken i akterspeilet. Er det x-finer i akterspeilet opprinnelig? I tillfelle vil du miste mye styrke når du lapper et hull med divinycell, som i praksis ikke har noe styrke. Får å bøte på det vil jeg tro at man må legge på ekstra lag med glass. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
arnearmoa Svart 14.Februar.2010 Del på Facebook Svart 14.Februar.2010 (redigert) Jeg ville også vært veldig sikker på at jeg var ferdig med å tenke gjennom alle potensielle problemer med å plass til en motor i midten der, før jeg bestemte meg for å velge en stor motor isteden for to små. Og jeg ville lagt mye innsats i å få ting like stivt og sterkt som før. Det gjelder også tettingen av de gamle hullene bak. Det er trolig at en motor i midten komme lavere i båten enn de to gamle, iallfall hvis den skal sitte rett på drevet. Mulig båten blir liggende høyere i vannet pga. mindre vekt, men ikke mye. Derfor ville jeg vært på vakt med tanke på tilstrekkelig høyde i eksossystemet. Redigert 14.Februar.2010 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SE 305 Svart 14.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2010 Da får jeg fortsette med historien min Hele prosjektet var spennende for meg også, i og med jeg hadde prøvd båten med dobbel installasjon Mercruiser 5,0 på 2X220 Hk. Parallelt med mitt prosjekt, hadde jeg en venn som byggde om fra dobbel bensin til dobbel diesel på 2X200 hk, mot min installasjon på 1X320 hk. Båtene er de samme, en 3055 og en 305. Følg med så skal dere få vite resultatet Hullene ble behørlig tettet på innsiden også, etter alle kunstens regler. Stringerne ble saget løs og flyttet ut ca 20 cm på hver side. Stringerne ble støpt fast igjen, men her la jeg inn kevlarduk som ekstra forsterkning for sikkerhets skyld. Jeg rådførte meg med en lokal båtbygger gjennom hele støpeprosessen. Så vær helt trygge, dette er bedre en nytt I følge båtbyggeren er gjennstøpingen av hullene uproblematisk, uten at jeg skal gå nærmer i detaljer på dette. Så falt valget på motor. Det ble en CMD 320 (QSD 4,2) med Bravo 3 drev, dels pga volvo sine problemer med motorene sine men mest pga pris. Sitér dette innlegget Link to post
SE 305 Svart 14.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2010 Nå begynte det mer avanserte arbeidet, hulltaking i hekken. Her er det viktig å vere nøyaktig, ellers kan motoren bli stående på skakke eller for høyt eller for lavt.... Borremalen var et kjempeflott verktøy. Dette var pirkearbeid, for tykkelsen på akterspeilet må være mest mulig lik hele veien rundt. Mye slipearbeid og tilpassing. Laget meg en mal for å måle tykkelsen. Tykkelsen var over 60mm i bunnen og 50mm i toppen. At det er plant og rett er også viktig. Dette tok mange timer Sitér dette innlegget Link to post
SE 305 Svart 14.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2010 Da opprettingsarbeidet med hekken var gjordt, begynte jeg på jobben med å montere transom. Må legge til at det er viktig å støpe inne i selve hullet også, for at utfyllingsmaterialet ikke skal begynne å trekke vann. Så må det legges på noen lag med topcoat. Først da er du klar til å montere transom. Sitér dette innlegget Link to post
SE 305 Svart 14.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2010 Så var tiden for å montere motoren kommet En god kran og en tilsvarende kranfører ble ordnet. Og vips, så svevde motoren i løse luften. Sitér dette innlegget Link to post
SE 305 Svart 14.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2010 (redigert) Fortsetter i kveld, nå er det morsdagsfeiring..... Redigert 14.Februar.2010 av SE 305 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 14.Februar.2010 Del på Facebook Svart 14.Februar.2010 Jippi, dette var gøy, mer...mer... Sitér dette innlegget Link to post
SE 305 Svart 14.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2010 (redigert) Så var motoren nesten på plass. Kan være lurt å lage et løfteåk. Her står motoren fint på plass. Danseplass rundt motoren. Redigert 14.Februar.2010 av SE 305 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SE 305 Svart 14.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2010 Må vel ta med noen detaljer også. Brukte en mal slik at motorfundamentene var på plass før motoren kom ombord. Powertrim pumpen ble montert på aluminiumsdørken. Måtte lage nytt instrumentpanel da det andre hadde dobbelt så mange hull. Så her blir det plass til litt av hvert senere. Sitér dette innlegget Link to post
SE 305 Svart 14.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2010 Forfilter fra Separ. Og et kraftig sjøvannsfilter som følgde motoren. Dobbelt sjøvannsinntak skal monterest i år, for sikkerhets skyld. Det ligger mye plast å flyter i sjøen Sitér dette innlegget Link to post
ing Svart 14.Februar.2010 Del på Facebook Svart 14.Februar.2010 Du e bra flinke Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.