Jump to content

Blir det snart påkrevd at vi må kjøre på avgiftspålagt diesel?

68 GT

Recommended Posts

De fleste som bruker båt har vel tilhold på østlandet og sørlandet.

Av en eller annen pussig årsak betaler svært mange tilnærmet samme pris for blank diesel som farget diesel.

Mariaene påstår at de må ha stor avanse ellers kan de ikke holde på.

På vestlandet og videre nordover er prisene betydelig lavere samtidig som omsetningen er betydelig mindre.

Hmmmmm er noe rart her

Nuvel, poenget er at selv om en bare solgte blank diesel på våre marinaanlegg ville det hatt liten praktisk betydning der det er flest båter.

Imidlertid ville de som bor i utkanten blitt straffet ekstra hardt, de har gjerne behov for å kjøre lengst, betaler allerede frakttillegg....

Men for miljøet ville det ikke ha noen særlig effekt.

Betydelig økning i alle drivstoffavgifter det vil virke.

Da blir man kvitt almuen, det er tross alt de, som gruppe, som forurenser mest. :tongue:

Ellers er jeg helt enig i at det er mange klyser i seilbåt, det er like sikkert som at det er mange klyser i motorbåt.

Heldigvis har fleste jeg har truffet på, og ved, sjøen vert svært hyggelige personer.

Og det helt uavhengig av om de har anledning til å heise seil eller ikke. :yesnod:

Red: Mix, at du tar debatten med stor ro må være ukens artigeste understatement :giggle: :giggle:

Redigert av Johannes (see edit history)

Har i det lengste forsøkt å ikke respondere på denne tråden lengre, i og med at den har sporet av for mange sider siden.

Nå er den vel så OT det går an å komme.

Spørsmålet var i utgangspunktet et ja/nei -spørsmål om den avgiftsfrie dieselen blir fjernet. Selv om det vel ikke er noen her som med sikkerhet kan svare ja eller nei på det spørsmålet, ser jeg ingen grunn til at vikeplikt med seilbåt, innseiling til strømstad, global oppvarming for tusner av år siden eller mye av det andre som denne tråden har vært innom, skal kunne ende opp med et entydig Ja eller Nei....

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Greit det.

Men åffer skal jeg vike for Colorline ved innseilinga til Strømstad?

Kanskje fordi at da kommer du under denne regelen?

Regel 9 – Trånga farleder

b. Fartyg med en längd under 20 meter och segelfartyg får inte hindra ett annat fartygs passage om det fartyget endast kan framföras säkert i en trång farled eller ett trångt farvatten.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Feil igjen.

Så lenge seila er med på å trekke båten forover og dermed gir de begrensningene det gir er jeg seilbåt.

er du sikker på dette??

hos svenskene står dette som er direkte oversatt fra internasjonale regler..

Regel 3 – Allmänna definitioner

c.

segelfartyg

fartyg under segel under förutsättning att eventuellt installerat framdrivningsmaskineri inte används

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Det gikk greit men det finnes ikke et farvann som er så trangt at denne regelen er suveren heller

Er nok sant det.

Men og gå under seil ved innseilingen til strømstad hvor det er trangt for ferga for så og skjelle ut kapteinen ombord over vhf fordi ferja ikke vek, vitner om ganske tomt i toppen spør du meg.. det er en grunn til at bohus ikke har gått kveldturer nå om dagen med nedsatt manovreringsevne grunnet is og dårlig sikt,trangt farvann inn til strømstad.

Enig det, ville bare nevne det :-) Nå vil jeg også legge til at under nevnte sjøforklaring så var jeg nyttefartøyet (som fikk medhold) og motparten seilbåt.

Hadde et anstrengt forhold til seilbåter en tid etter dette, men nå er det jo en gang slik at man har lett for å se ting kun fra eget ståsted.

Kjøre du bil hater du syklister, sykler du hater du biler etc.. :-) Noe av samme forholdet blir det vel ofte mellom nyttefartøy/fritidsfartøy osv osv.

Men har egentlig dette noe med dieselavgift å gjøre?? unnskyld avsporingen

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Feil igjen.

Så lenge seila er med på å trekke båten forover og dermed gir de begrensningene det gir er jeg seilbåt.

Det er vel og bra at du liker å sette ting på spissen; det har vi lært oss gjennom dine mange innlegg.

Men kan ikke være nødvendig å snu ting fullstendig på hodet, og predike sjøveisreglene ut fra hjemmesnekrede definisjoner.

Sjøveisreglenes Regel 3 sier nemlig helt klart hva som er et seilfartøy - tydeligvis uten å bry seg om din private oppfatning:

Regel 3. Alminnelige definisjoner

I disse reglene gjelder følgende medmindre annet går frem av sammenhengen:

c) Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt.

(For ordens skyld: uthevningene i regelsitatet er mine.)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Nå har jef faktisk fått en del posetive tilbakemeldinger på meilen jeg sendte på morakvisten. Enkelte mener at et avgiftssystem for diesel til lystbåter allerede kan være på plass i sluten av mai.

Ringte Erik S. tidligere i dag, han syntes det var en glimrende ide å innføre avgift på seil, da disse tapper vindmølleparkene for kraft.... :lol:

Selv om det vel ikke er noen her som med sikkerhet kan svare ja eller nei på det spørsmålet, ser jeg ingen grunn til at vikeplikt med seilbåt, innseiling til strømstad, global oppvarming for tusner av år siden eller mye av det andre som denne tråden har vært innom, skal kunne ende opp med et entydig Ja eller Nei....

RSL

Enig! Verden er ikke sorthvit, men fortell det til dogmatikere som tilbyr guder som Al Gore eller andre hvis navn starter på A...... :crazy:

Fant mail listen til stortingsrepresentantene på stortinget.no. Og nå skal følgende meil sendt til samtlige i SV, AP, Senterpartiet, KRF, Venstre og Høyre.

Forslag til hvor en kan starte reduksjonen av CO2 utslipp i Norge.

Vi har i dag en forholdsvis stor flåte av lystbåter som kjører på avgiftsfri diesel. Dette gir ingen god signaleffekt i tider da en ønsker og få ned CO2 utslippene. Våre naboland Danmark og Sverge har begge avgiftsbelagt dieselen til lystbåter og der bør også vi gjøre. Diesel til

Børstet støv av et gammelt brev???

Det er helt i tråd med hva dette disse mener.

http://www.framtiden.no/download-document/...tsutvalget.html

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...