Jump to content

Blir det snart påkrevd at vi må kjøre på avgiftspålagt diesel?


68 GT

Recommended Posts

...... Regner ikke med at det blir fritak for "arbeidsbåter" - eller hva?

 

Jeg vil heller si motsatt: jeg ser ikke for meg hvordan de skulle klare å prakke en slik avgift på fraktebåter, fiskere og andre - eller hvordan skulle man definere/etterfølge den grensen som måtte komme?

 

Du husker hvordan det gikk sist de forsøkte? ..... da hadde de visstnok ikke tenkt på at tusenvis av bunkersstasjoner langs kysten måtte ha dobbelt opp av tanker, pumper og annet utstyr - på noen ukers varsel .....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er enkelt og greit ikke gjennomførbart i et grisgrent land som Norge.

Egne tanker og pumper for 2 typer diesel blir dyrt å bygge ut.

Man vil rett og slett få problemer å få tak i bunkers i det hele tatt i deler av landet.

I tilfelle må man innføre dette øst for Lista.

Men det er jo forsåvidt greit, eller ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro der er folk ansatt i departementene som jobber på fullt for å finne løsninger på hvordan disse avgiftene kan inndrives, de kommer nok med forslag i ny og ne og en vakker dag får de det til :nonod: Men uansett, om dieselen går opp f.eks 30% pga avgift overlever nok de fleste fritidsbåtene, for min del går de store pengene helt andre plasser.

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Desverre vil det nok komme miljø avgift på diesel til fritids båt. Å ha båt til fritids bruk er et luksus som må skattes. Dette er forurensende og ikke en nødvendighet, så desverre er det ikke problem å finne grunn for å skatte legge denne.

 

Utbygging av dobbelt pumpe anlegg er ikke problem. staten krever bare at dette skal gjennomføres, for at bukners stasjoner skal få lov til å selge Diesel.

 

Testing av Diesel.:

 

Er bare å møte opp i havn, og ta stikk kontroll på båter.

 

Innen 3 år har vi desverre "miljø avgift" på Diesel". Men dette dreper ikke båt gleden.

 

God sommer.

Link to post
Share on other sites

Det må da allerede være masse avgift på fargadieselen. Hadde dieselbil med teller da rød-dieselen kom. Mener å huske at literprisen på røddisel ble nesten 2 kroner mer enn den blanke dieselen var før omleggingen. Og dette er avifter. Å snakke om avgiftsfri diesel er bare tøv.

Staten må tyne oss hele tiden, uansett hvor mye de soper inn på olja mm. Sånn e det bare. Og det er det samme hvem som styurer rødt-grønt blått eller en salig blanding.

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd dette kommer ja, og at den da kommer for alle båter med den enkle begrunnelse;

 

Hvorfor skal landransportører måtte betale mer i avgift enn sjøtransportører?

Hvorfor skal eksempelsvis en kjøreskole på land betale mer i avgifter enn feks Poseidon?

 

- løsningen på dette er nok at "alle får" heller enn at "ingen får" desverre.......

Link to post
Share on other sites

Uannsett om dieselen til båt blir samme pris som bensin, vil alikavel diesel være rimeligere, rett å slett fordi brennverdi på diesel er høyere en bensin noe som gir mer effekt per liter.

 

Men så har vi jo dette med den himla forskjellen på båtpris om en velger båt med dieselmotor kontra bensinmotor da, som kanskje også bør inn i regnestykket.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal landransportører måtte betale mer i avgift enn sjøtransportører?

Hvorfor skal eksempelsvis en kjøreskole på land betale mer i avgifter enn feks Poseidon?

 

Noen mener at dette bildet er langt mer nyansert. At landtransport har økonomiske fordeler sammenlignet med sjøtransport.

 

Den såkalte avgiftsfrie dieselen består allerede i dag av svært mye avgifter. Det som "mangler" er vel den såkalte veiavgiften. Ved nærmere ettertanke kommer jeg til at jeg gledelig skal betale denne dersom noen tar ansvar for at Trondheimsfjorden er farbar og har godt føre til enhver tid.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det som "mangler" er vel den såkalte veiavgiften.

 

Tidligere finansminister Kristin Halvorsen forklarte det slik i Stortinget:

 

Bruk av diesel utenom veitransport, dvs. blant annet til bruk i fritidsbåter, er ikke pålagt dieselavgift, men grunnavgift på fyringsolje.

Bensin til bruk i fritidsbåter er til sammenlikning ilagt bensinavgift. Avgiftsforskjellen mellom bensin og diesel til bruk i fritidsbåter er i 2008 på om lag 3,70 kroner pr. liter drivstoff.

 

Hun uttalte også:

 

Jeg ser at avgiftsforskjellen mellom diesel og bensin til fritidsbåter ikke er heldig.

 

Er forsåvidt helt enig med henne i det, men folk flest her driter i det da de fleste bruker diesel så igjen har nok Murphy rett: If somebody tells you it's not the money but the principle, I'll bet you 10 to 1 it's the money.

 

Så hverken KNBF eller andre båtorganisajoner bruker 1 kalori på å få fjernet denne avgiften på bensin slik at det blir likhet mellom diesel og bensin brukt til båt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så hverken KNBF eller andre båtorganisajoner bruker 1 kalori på å få fjernet denne avgiften på bensin slik at det blir likhet mellom diesel og bensin brukt til båt.

 

 

Det forstår jeg godt. Blir det støy rundt spørsmålet, blir ikke avgiften på bensin fjernet, men avgiften på "båt"diesel øket. Så mottoet må være å ikke lage støy i denne saken.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal de hidre oss i å fylle Fyringsolje1 på tanken?

jeg har hørt om mange som bruker dette allerede i dag. De bare går sammen en gjeng i båthavna og bestiller tankbil. Jeg husker ikke hva minstekvantum totalt for båtforeningen var, men jeg mener at ca 15 båter var nok (blanding av seil og motorbåter).

Det er så vidt jeg vet intet forbud mot å fylle fyringsolje på båten.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...