Jump to content

Blir det snart påkrevd at vi må kjøre på avgiftspålagt diesel?


68 GT

Recommended Posts

Jeg regnet med at den var grønn, siden den er avgiftsfri.

Den var i hvertfall grønn fra i 2002,førstegang jeg kjøpte. Men både farget og ufarget diesel har en tendens til å bli gule begge to etter å ha stått en stund..... I allefall i kanne utsatt for sollys. Men dagens avgifts diesel har jo så mye Bio i seg (spes Statoil sin) at det omtrent ikke lukter diesel lenger

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Dersom vi dropper bil biten nu ....og forholder oss til båt. :lol:

 

I min levetid kommer neppe politiet til å ha tid til å kontrollere dette, det går stort sett utover hvermansen med tanker under 500 l . For oss andre med større tanker blir bøtene å regne som prosenter der tankene burde gå til hvilket parti det bør stemmes på ved neste valg :wink::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

I Tyskland må en betale avgifter hvis en norsk fritidsbåt kommer til havn der med norsk avgiftsfri diesel på tanken. Vært skriverier om agressiv behandling av båtfolk på tur ned dit fra tid til annen. :smiley: Sverige har ikke avgiftsfri diesel :nonod:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Denne debatten er en årviss gjenganger.

Og heller ikke denne gangen ser jeg logikken i at en med 2 x 300 Diesel skal ha avgiftslette fremfor en som bruker en bil til å bringe/hente til barnehage, skole, fritidsaktiviteter osv.

Argumentet med at to pumper vil bli for dyrt kjøper jeg ikke. Det ble sutret mye rundt dette ved innføring av 95 blyfri også. Viste seg å ikke være noe problem.

Når svenske oljeselskap ikke viste noe initiativ til å innstallere pumper for bioetanol, så sa myndighetene "Du skal, ellers lukker vi". Så enkelt.

Link to post
Share on other sites

Vet du om mange andre europeiske land som har avgiftsfri diesel for båtbruk som vi har i Norge?

 

Tror ikke det er mange land om noen, som har denne "avgiftsfrie" Dieselen.

 

Men vi har vel ett hav av andre avgifter som ingen andre land har. Eller hvor avgiften er langt høyere enn i andre Europeiske land.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Denne debatten er en årviss gjenganger.

Og heller ikke denne gangen ser jeg logikken ...

Ikke jeg heller, men da med en litt annen vinkling.

Den manglende logikken begynner og slutter i ærligheten i avgiftsystemene.

Så lenge de har knyttet avgiften på diesel opp til en "veiavgift" og at denne logisk sett skal ha sammenheng med "veiformål",

er det en viss logikk at man ikke betaler for å slite vei når man er på sjøen med båt eller i skogen med traktor.

Men som med alle andre avgifter er sikkert heller ikke denne avgiften øremerket veiformål,

den er bare krydret med et smakelig navn for at den skal kunne svelges og vise til et politisk formål (--> "veiformål"... hørt om bompenger?)

Dermed har "avgiftsdirektoratet" malt seg inne i et hjørne, og saken må kanskje ha sin tørketid,

før avgiften kan konverteres til et nytt "smakelig" avgiftsnavn (nox-avgift - grønn-avgift, you name it...).

 

La gå at det sammenlignes med andre land og spørsmålet "hvem andre har avgiftsfri diesel".. (..Sverige.. Tyskland...),

men hvilke avgifter har disse landene når det gjelder moderne, ikke-forurensede marinemotorer, nye sikre og CO2-gunstige biler, osv?

Som en litt enkel sammenligning kan jeg gjerne tenke meg halv pris på nye motorer, motorutstyr og nye biler i bytte for en liten dieselavgift.

Men dette er neppe oppskriften i Norge?

 

Ellers betaler jeg fremdeles "luksus-avgift" på bilen, en "luksus" jeg deler med ca samtlige andre innbyggere i Norge,

uten at jeg klarer å se det luksuriøse i en gammel bruktbil.

Men i dag er vel denne avgiften av pragmatiske hensyn omdøpt til "årsavgift",

som da forskriftsmessig kan økes fritt, uten hensyn til at den skal gjenspeile det ekstragavante i den gamle bilen min.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge de har knyttet avgiften på diesel opp til en "veiavgift" og at denne da skal ha sammenheng med "veiformål",

er det en viss logikk at man ikke betaler for å slite vei når man er på sjøen med båt eller i skogen med traktor.

Men som med alle andre avgifter er sikkert heller ikke denne avgiften øremerket veiformål,

den er bare krydret med et smakelig navn for at den skal kunne svelges og vise til et politisk formål (--> "veiformål"... hørt om bompenger?)

I en av de tidligere trådene ble det dokumentert at navnet "veiavgift" har gått ut for leeeenge side. Hva den heter idag vet jeg ikke.

 

Når det gjelder sliting på veiene ser jeg poenget, men så var det det med bensinen til påhengsmotorene da.

 

For min del bør RÅOLJE-andelen skattlegges. Alt annet medfører bare skjevheter

Link to post
Share on other sites

I en av de tidligere trådene ble det dokumentert at navnet "veiavgift" har gått ut for leeeenge side.

Sikkert riktig det, Trikola.

Jeg klarer ikke å henge med i navnekonkurransen på såkalte gode formål uten øremerking.

 

Men dieselavgiften ble i sin tid innført som en veiavgift pr kjørte km, som var pålagt biler med dieselmotor.

Min første dieselbil hadde eget offentlig telleverk montert og det var papirskiver som behørlig skulle sendes inn hvert kvartal (tror jeg...).

Dette kostet antagelig langt mer å administere enn hva man tok inn,

så løsningen ble senere å overføre km-avgiften over til literprisen på diesel for kjøretøy som benytter offentlig vei.

Dermed oppstod to typer diesel, avgiftsbelagt- og avgiftsfri på egne adskilte pumper.

Link to post
Share on other sites

Denne debatten er en årviss gjenganger.

 

Ja, desverre. Grunnen til at jeg sier dette, er at politikerene naturligvis også følge med på slike nettdebatter som dette, og bruker det som grunnlag for å mene noe om saken. Hvis vi båtfolk hadde holdt kjeft om dette, hadde heller ikke politikerene sett det som nødvendig å trekke dette frem år etter år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ikke at det er så viktig, men begrepet veiavgift benyttes ikke lenger:

 

Bruk av diesel utenom veitransport, dvs. blant annet til bruk i fritidsbåter, er ikke pålagt dieselavgift, men grunnavgift på fyringsolje.

Bensin til bruk i fritidsbåter er til sammenlikning ilagt bensinavgift. Avgiftsforskjellen mellom bensin og diesel til bruk i fritidsbåter er i 2008 på om lag 3,70 kroner pr. liter drivstoff.

 

Skal denne tråden også stenges siden den i aller høyeste grad dreier seg om politikk? :confused:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skal denne tråden også stenges siden den i aller høyeste grad dreier seg om politikk? :confused:

Politikk,... mulig det... hva er ikke politikk :confused: ...

jeg forsøkte kun å gi en historikk til at avgiften på diesel opprinnelig var en km-avgift som var knyttet til veiformål.

Uten at det antagelig utløser den store overraskelsen,

er formålsstyrte avgifter stort sett en generell beskatning, da pengene uansett ikke er øremerket formålet de er navngitt.

Et eksempel er de oppdukkende miljøavgiftene.

De er formelt etablert for å synliggjøre regulering av en eller annen aktivitet,

men det overordnede formålet er å hente inn mer penger.

I den forrige runden med dieselavgiften ble det vel fastslått at det sesongavhengige driftstofforbruket

til den norske fritidsbåtflåten er marginal både forurensningsmessig og som klimatrussel.

Men kanskje innføring av en ny avgift på diesel alene vil medføre at selv en gammel sliten VP 60 vil bli rene fotosyntesen? :lol:

PS! Dette er ikke ment som politiske innspill,- kun konstatering av fakta. Overprøv meg gjerne :giggle:

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal denne tråden også stenges siden den i aller høyeste grad dreier seg om politikk? :confused:

Båtrelatert politikk kunne også diskuteres før OT-forumet ble opprettet og ALL politikk ble tillatt.

 

Hvis det skulle vise seg at innvandrere har særlig innflytelse på båtlivet så kan vi jo se på dette også :rolleyes:

 

Trikola - innvandrer - med særlig innflytelse på baatplassen.no

Link to post
Share on other sites

Miljø- og energirelaterte særavgifter:

 

Avgifter på bensin og diesel kan i stor grad betraktes som veibruks- og miljøavgifter. Bensinavgiften er 4,17 kroner pr. liter (under 10 ppm svovel) mens autodieselavgiften er 3,02 kroner pr. liter (under 10 ppm svovel). Det er anslått at den lavere satsen på autodiesel enn på bensin gir en skatteutgift på om lag 3 400 mill. kroner pr. år. Det er enkelte andre fritak fra disse avgiftene, bl.a. for traktorer, anleggsmaskiner, motorsager, båter og snøscootere i veiløse strøk. Dette er hovedsakelig anvendelser utenfor veinettet.

 

Ikke-tallfestede skatteutgifter og skattesanksjoner:

 

Avgift på båtmotorer anses som en fiskal avgift, og følgelig er fritaket for fiskebåter ikke en skatteutgift. Fritaket for el-motorer er derimot en skatteutgift.

 

Ordlyden hentet fra Najonalbudsjettet for 2008.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kustbevakningen eller Polisen, kan gjöre kontroll.....

 

fann dette i ett annet forum

 

Förbud mot användning av märkta oljeprodukter m.m.

 

9 § Bränsletank som förser motor på motordrivet fordon eller båt med bränsle får inte innehålla oljeprodukt som är försedd med märkämne eller från vilken märkämnet har avlägsnats.

Detta gäller dock inte båtar för vilka fartygstillstånd har meddelats enligt fiskelagen (1993:787).

 

10 kap. Sanktioner vid otillåten användning av märkta oljeprodukter, m.m.

 

5 § En särskild avgift skall betalas för motordrivet fordon och båt, vars bränsletank innehåller oljeprodukter i strid mot 2 kap. 9 §.

Avgiften uppgår för personbil, lätt lastbil och lätt buss samt båt till 10 000 kronor.

 

Tillsyn och kontroll

 

9 § Tillsynen över efterlevnaden av bestämmelserna i detta kapitel skall vad avser motordrivna fordon utövas av polismyndigheterna samt av Tullverket vad avser gränskontroll.

Kustbevakningen skall utöva tillsynen av båtar.

Polismyndigheterna skall dock utöva sådan tillsyn inom områden som inte övervakas av Kustbevakningen. Lag (1999:431).

 

10 § För kontroll av efterlevnaden av bestämmelserna i detta kapitel har polismyndigheterna och andra tillsynsmyndigheter rätt att få tillträde till låsta utrymmen i fordon och båtar.

Myndigheterna har rätt att få de upplysningar, handlingar och prov som behövs för tillsynen.

För uttagna prov betalas inte ersättning.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Skal man dømme etter det såkalte klimakutt-utvalget som la fram sin rapport i dag, så går vi dystre tider i møte: drivstoffprisene skal dobles :nonod: Og sjansen for at avgiftsfri diesel skal bestå er vel like stor som at den berømte snøballen skal komme fra det i god behold i h......

 

Dieselfolket får svi, bensinfolket får svi.....kan vi si det så sterkt som at hele båtlivet er truet? Skal vi sitte som nikkedukker og finne oss i det? Og til seilbåteiere; kom ikke med argumentet om konvertering til seil, det er f.... ikke billig å bytte seil heller.

 

Nei, kanskje er vi med påhengere heldigst stilt: det er vel bare å vente på justeringsmuligheter for større innblanding av etanol i bensinen, eller kanskje den elektriske påhengeren (større enn 2 HK) ser dagens lys.....eller gass, eller brenselcelle....

 

Det verste med det hele, synes jeg, er at myndighetene fosser fram for å redusere CO2-utslippene, mens i forskningsmiljøene øker skepsisen til CO2 som klimapådriver av særlig grad. Bare se hvordan IPCC får gjennomgå for tiden. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...