Jump to content

Motorproblemer på Fm'en!


SeaMaster175

Recommended Posts

Hei båtfolket (ikke folk i båt)!

 

Har, som beskrevet i tidligere tråder, litt problemer med vår (min og Jorhei) sin gamle Fm, bensinmotor, fra 1956. Jeg har skrevet i en tidligere tråd at problemet ble fikset, men det ble det altså ikke. Jeg skal prøve å forklare det som skjer/skjedde:

 

Før så gikk motoren veldig fint på tomgang, helt opp i fullt turtall, uten å fuske. Vi satte motoren i gir, med det vridbare propellanlegget, og alt så fint og greit ut. Vi "tøffet" ut, alle var glade og fornøyde. Vi syntes vi hadde litt lite med fart, og vi har ikke prøvd motoren på mye turtall før, mens den har vært i gir, så vi tenkte at dette skulle vi nå prøve. De 5 første sekundene så dette ut til å gå fint, men deretter begynte motoren å fuske, så vi slakket av og "tøffet" rolig videre, uten å tenke så mye på det. Noen dager senere når vi skulle ta en tur, kjørte vi motoren litt hardt fra å begyne med. Dette gikk veldig bra, helt til den første halvtimen hadde gått. Da ville den ikke mer. Det var ikke noe "futt" i motoren og hostet med en gang du ga litt turtall, slik at vi ikke fikk satt den i gir. Vi dregget opp å ringte redningsskøyta (syntes dette var litt flaut, men det er jo ikke uten grunn at vi har meldt oss inn...). Der måtte vi vente i ca. 3 timer før de kom, og heldigvis, ble vi tauet inn før det.

 

Idag la vi også merke til at nå vi hadde prøvd å starte motoren så var det ikke lukt av bensin eller bensin på pluggene. Er dette normalt?

 

Nå vil ikke motoren starte i det hele tatt.

Svinghjulet går rundt, men motoren vil ikke tenne.

 

Vi har fått vite at det enten er det at motoren ikke får nok bensin, eller det at magneten er gåen. (Magneten ble overhalt for 1 år siden...)

 

Vet noen hva vi burde gjøre? Vi har vært inne på tanken å skifte både forgasser å magnet, men dette koster noen tusen.

 

Hva ville dere gjort?

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Det første jeg ville gjort var å få konstatert en gang for alle om magneten fungerer. Regner med at det kan gjøres ved å sjekke om dere har gnist på pluggene. Mener du skrev et annet sted at pluggene var sotet.

 

Vel, da renser du pluggene med en stålbørste ført. Hvis de er gamle eller slitt så kjøper du nye plugger.

 

Pluggene bør være 100% iorden dvs enten renset eller nye før dere går igang med å sjekke gnist.

Link to post
Share on other sites

Huff

 

Ville det være lurt å forsøke å få en mekaniker til å se på problemet? Det ville jo koste noen kroner, men han ville sikkert kunne stille diagnosen i løpet av en time eller to, så fikk dere heller ta stilling til hva som må til etter at dignosen er klar.

 

Hva med bensintilførselen? Rusk på tanken/tilførselen ?

Link to post
Share on other sites

Huff

 

Ville det være lurt å forsøke å få en mekaniker til å se på problemet? Det ville jo koste noen kroner, men han ville sikkert kunne stille diagnosen i løpet av en time eller to, så fikk dere heller ta stilling til hva som må til etter at dignosen er klar.

 

Hva med bensintilførselen? Rusk på tanken/tilførselen ?

 

Problemet ligger også i at tre forskjellige motorkyndige sier tre forskjellige ting og mener feilen ligger forskjellige steder. Da blir det litt vanskelig for oss å vite hva vi skal gjøre. Har mest lyst til å kjøpe nytt tenningsanlegg og ny forgasser til ca 5000 kr. Da er alt på motoren fikset og da skal den funke. Saken er bare at det er mye penger og vi må jo vite eksakt hvor feilen ligger.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Det skal bli vått eller fuktig når dere drar på starteren og choker. Sjekk dette med bensin først. En kan skru opp en tennplugg eller begge og gi den en liten dram (en liten skvalp med bensin) rett i sylinderen. Sett deretter pluggene på plass igjen, nå skal den iallefall gi lyd ifra seg.

Jeg har jo sett bilde av motoren deres men etter det jeg kan huske så er den så ny at dramtraktene på toppen mangler.

Hvis dere ikke får den til å tenne på denne måten så ville jeg se mer på magneten.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg så et bilde av motoren din nå i en annen tråd og du har disse dramtraktene. Du må gi såpass at den har mulighet for å tenne. Vil anta at en desiliter får du en 4-5 drammer av. Gi til begge sylindrene. Er det ikke noen gamle ringrever i båthavna dere kan spørre om hjelp, Det er jo en million mennesker som har vært borti disse motorene for noen år siden.

Hva hvis dere kobler fra bensinrøret på forgasseren, vil det da renne greit ned i en flaske?

Kan flottørnål i forgasseren ha hengt seg opp?

Dette er jo bare et par forslag sånn i farta.

Hvis det er folk i båthavna som ser ut til å ha greie på sånne motorer så får dere bare spørre en kan jo ikke mer enn få nei.

 

Lykke til igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har pratet med blant annet Ing. Per Ø. Andreassen, og han er veldig usikker på hvor feilen kan ligge, men han sier at det er enten magneten eller bensintilførselen. (Per Ø. Andreassen har konstruert FM motorene i sin tid) Håper å finne ut av dette i morgen da noen mekanikere kommer til havna for å se på motoren. Hva ville dere ha gjort? Kjøpt ny forgasserr og tenningsanlegg med en gang?

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

. Hva ville dere ha gjort? Kjøpt ny forgasserr og tenningsanlegg med en gang?

 

mvh

Jonhei

Ville ikke kjøpt noen verdens ting før alt er sjekket!

Hvordan gikk motoren i fjor sommer? gikk den bra? og i såfall hva slags endringer er gjort siden sist motoren gikk greit?

 

jeg ville også åpnet gasseren for og sjekke flottør.

og så ville jeg også skrudd av bensinslangen på forgasseren og la dette renne i en flaske for og se om dette fosser ut av slangen!

Dere har vel kanskje kobberrør som tilførsel til gasser?

 

Men er det ikke noe med at en magnet skal gi riktig tenning eller noe??

Her er jeg grønn, men jeg hadde magnet på en Sleipner i sin tid som en lokal båtmann sjekket for meg.

Mente han snakket noe om dette, men det kan godt ha vært en annen type magnet.

Link to post
Share on other sites

Det fosser bensin ut av slangen så der er det nok ikke noe problem. Angående flotøren så ble den slit med sandpair slik at den ikke skulle henge seg opp, da dette var et stort problem på disse motorene.

 

mvh

Jonhei

Ok, tror jeg ville tatt en telefonrunde til noen av disse som holder på med gammelmotorer på kystlagene :cheers:

Dette har de greie på!

Men er det gjort noen endringer siden sist motoren gikk bra? Problemene begynte vel denne sesongen?

Link to post
Share on other sites

hvis mootren har komp oooog sterk blå gnist på ca riktig tidspunkt er det bare en manko::::::bensin....hvis du skal prøve noe som drar den i gang så prøv en skikkelig sprut i hvært plugghull med glow fuel (16%nitrometan) da drar den garantert til hvis gnist....(men må jo ha bensin for å fortsette å gå da)....... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I likhet med andre ovenfor her, syns jeg dette tilfellet, hvor dere tydeligvis har både kompresjon og gnist, men tørre plugger, tyder på bensinmangel. Jeg støtter derfor forslaget lenger opp her, hvor det stilles spørsmål ved flottør-ventilen. Hvis denne henger seg opp i øvre, dvs. stengt stilling, kommer det ikke bensin ned i flottørkammeret og følgelig ikke til sylindrene heller.

 

Jeg stusser også litt når du sier at "flottøren er slipt med sandpapir". Hvis du med dette mener at du ha brukt sandpapir på flottørnåla, er jeg ikke sikker på om dette er lurt. Avhengig av hvor grovt sandpapiret er, vil det kunne danne seg slipespor på ventilnåla slik at denne går tregt og blir hengende igjen i stengt stilling, selv om flottøren synker ned og ventilen skulle åpnet.

 

Derfor: Hvis dere ikke allerede har gjort det, bør en første sjekk være å ta av flottørkammeret og sjekke om dette er tomt eller fylt med bensin, og også om det ligger mye sand og ruskt nede i bunnen på dette. Sandstøv/rusk her vil også kunne medvirke til at flottørnåla kiler seg fast i lukket stilling.

 

Dette finner dere ut av, og det "høres ikke" dyrt ut heller.  :wink:

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Dette var jo litt beroligende. Jeg er litt usikker på om jeg har snakket om samme ting som dere. Den flotøren jeg snakker om er en halv kule. Er det den samme vi snakker om? Hvis det er flotøren, hvorfor fikk vi da ikke full fart, mens motoren gikk...?

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Selve flottøren kan godt se ut som ei "halv kule". Nå kjenner jeg ikke din motor, men vanligvis er flottøren hengt opp i en slags "hengsel" eller liten aksling på den ene siden, slik at den kan vippe opp og ned. Flottøren ligger og flyter i bensin i et skålformet flottørkammer. Det er flottørkammeret som er motorens "reservoar" av bensin når den går. Dersom dette ikke blir etterfylt, får ikke forgasseren bensin og motoren stopper.  

 

Flottørventilen/-nåla er en liten ventil som stenger eller åpner for bensintilførslen til flottørkammeret. Ventilnåla påvirkes av en liten anordning ("tapp") i forbindelse med opphengsmekanismen til flottøren, på en slik måte at nåla dyttes opp og stenger når flottøren er i øvre stilling (dvs. når flottørkammeret er fylt med bensin), og åpner når flottøren synker ned pga. lite bensin i kammeret (slik at mer bensin kan strømme inn).

 

Det at motoren din ikke ville gå på full fart kan godt ha sin årsak i at flottørventilen henger igjen litt i dysa si, og derfor ikke åpner skikkelig. Da klarer ikke flottørkammeret å fylle seg like raskt som bensinen forbrukes, og motoren får for lite å leve av.  

Link to post
Share on other sites

Her er en annen med forgasser problem

http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...d2?OpenDocument

 

Søkte litt på nettet om Solex gasser.

Fant ut at de fleste problemer oppstår med dysenål/ flottørnål.

Så da har dere kanskje et utgangspunkt!

 

Spørs om ikke flottøren er hengt seg opp siden pluggene er tørre. Evt tette dyser

Link to post
Share on other sites

:wink: jonhei og jorhei!

 

Kan ikke si at jeg er noen ekspert på FM-motorer, bortsett fra at jeg hadde en slik en i min gamle tresnekke, for noe år siden.

 

Går ut i fra at du har en SEM-magnettenning, slik som vist på bildet her?

show_image_stream.php?bid=11686388&dx=527&dy=417

 

Vet at det finnes en tenningsøyeblikk-JUSTERING på fronten av selve magneten der. Har selv aldri rørt den, siden den fungerte utmerket på alle turtall. MEN, jeg mener ganske bestemt at man her kan "justere seg bort" hvis man ikke vet hva man gjør.....

Du har ikke flyttet / endret denne, når du tok ut magneten?

 

Justeringen vises HER, nokså dårlig bilde, desverre.

show_image_stream.php?bid=11686389&dx=371&dy=495

 

Er det ikke slik at selve tenningstidspunktet egentlig ikke er konstant, men endrer seg ved de forskjellige turtallsområder? Det kan høres slik ut hos deg, hvis motoren går bra på et område, men fusker på høy turtall?

 

Vet også at "gamlekara" her i Fredrikstad-område hvor FM-motoren er meget utbredt, kjører mest på parafin. I min snekke var det 2 drivstofftanker. En 15-liters for bensin og en 30-liters for parafin. Man skulle starte opp på bensin, kjøre motoren varm, svitsje over til parafin, og så ved turens slutt, gå over til bensin igjen. Mener bestemt at dette krevde en slik tenningsjustering underveis, da bensin og parafin har forskjellige krav til gnisten.

 

Noen anne her som kan bekrefte dette?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...