Jump to content

Motorproblemer på Fm'en!


SeaMaster175

Recommended Posts

Grunnen er nok at det ligger noe møkk i bensintanken. Må derfor rense den.

Bør jeg gjøre det nå eller på våren/høsten når båten står på land?

Hvordan gjør jeg det?

Hva skal jeg bruke til å rense?

 

 

Utrolig deilig at det bare var en slik bagatell....... (begynte nesten å miste motet)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en kon i nedre del av tanken så tapp av en liten dæsj med bensin av og til så slipper du vann og annen forurensning i bensinen. Det er små filter med netting innmat og gjennomsiktig glass å få kjøpt. Disse er ikke dyre eller det må være et eller annet båtfrik her som har et slikt liggende. Eller det er jo billig å kjøpe et papirfilter på biltema også.

Det var fint at det ordnet seg, ha en fortsatt god sommer.

 

Så da er det bare å prøve på en ny båttur med overnatting.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en kon i nedre del av tanken så tapp av en liten dæsj med bensin av og til så slipper du vann og annen forurensning i bensinen. Det er små filter med netting innmat og gjennomsiktig glass å få kjøpt. Disse er ikke dyre eller det må være et eller annet båtfrik her som har et slikt liggende. Eller det er jo billig å kjøpe et papirfilter på biltema også.

Det var fint at det ordnet seg, ha en fortsatt god sommer.

 

Så da er det bare å prøve på en ny båttur med overnatting.

Ja, det blir nok en overnattingstur til helga, forhåpentlig vis...

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Grunnen er nok at det ligger noe møkk i bensintanken. Må derfor rense den.

Bør jeg gjøre det nå eller på våren/høsten når båten står på land?

Hvordan gjør jeg det?

Hva skal jeg bruke til å rense?

 

 

Utrolig deilig at det bare var en slik bagatell....... (begynte nesten å miste motet)

Det ante meg.  :cool:

Dere må nok ta møkkajobben med å få renset opp  :smiley:

 

Hvordan er vanskelig å si uten å kjenne nærmere til konstruksjonen.

Link to post
Share on other sites

..... Må derfor rense den. Bør jeg gjøre det nå eller på våren/høsten når båten står på land?

Ikke mist motet nå! Nå vet du hva det skyldes, det er bare å gå på med krum rygg. Tapp ut alt. Helst bør du også ta ut bensintanken og skylle den godt med varmt Zalovann. Ikke for varmt, til å begynne med, p.g.a. bensindamper!  :cool:

 

Etter at alle rester av bensinlukt er borte, kan du sette den til lufting. Personlig (dieseltank) brukte jeg støvsugerslangen, omvendt, på støvsugeren og lot den blåse luft gjennom. Forutsetter dog at du har en annen åpning, et sted, i tillegg til påfyllingsstussen, slik at fuktig luft kan sirkulere / ventilere ut. Litt usikker på om denne metoden trygdt kan brukes på en bensintank!  :eek:

 

Når du er ferdig med denne prosessen og har fylt ny, ren bensin i tanken så kan du slappe av og nyte det som er igjen av båtsesongen. Tro meg! Et nytt renset drivstoffanlegg er en meget god følelse å ha!

Lykke til!

:smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Grunnen er nok at det ligger noe møkk i bensintanken. Må derfor rense den.

Bør jeg gjøre det nå eller på våren/høsten når båten står på land?

Hvordan gjør jeg det?

Hva skal jeg bruke til å rense?

 

 

Utrolig deilig at det bare var en slik bagatell....... (begynte nesten å miste motet)

Husker det sto i manualen til disse motorene at en skvett rødsprit på tanken var bra som

kondensfjerner. Aceton var også nevnt som et vidundermiddel mot slamdannelse i tank og slanger/rør og sotdannelse i motor. Acetonen skulle blandes på tanken (husker ikke %'en) , tror vi brukte 2-3 dl pr. 30 Liter bensin.

Dette anlegget hadde både vannavskiller og inline filter så urenheter i bensinen var aldri noe problem. Sammen med batteritenning var denne motoren alltid lett å starte, uansett vær og temperatur.

Filter og vannavskiller burde nesten vært påbudt.....

Link to post
Share on other sites

Er problemet møkk på tanken ville jeg gjordt ren tanken og installert bensinfilter. I hvert fall en av delene som midlertidig løsning. Om det er vann på tanken i begrensede mengder, ville jeg også hatt på en dæsj kondensfjerner.

 

Bensinfilter behøver ikke koste all verden, krever at dere kutter bensinslange/rør og setter inn filteret med slangeklemmer.

 

Enkelt filter får dere hos bl.a. Biltema og enkelte bensinstasjoner.

 

Dette koster kr. 14,90 hos Biltema! Et par i reserve burde heller ikke ruinere dere!  :smiley:

Bilde

 

Lagt til:   Alle universalfiltrene til Biltema koster kr. 14,90.  Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Jens_P!

 

Et slikt bensinfilter har vi hatt på motoren siden 2003, og dette var grusomt møkkete. Det viser jo også at tanken ikke er helt rein. Vi venter til opplag med å rense tanken, men så sjekker vi heller det filteret jevnlig.

 

mvh

jonhei

Link to post
Share on other sites

Dere må jo bytte filter når forgasseren er full av dritt. Kan det være hull i filteret slik at partiklene passerer filteret.

 

Ja, det var jeg som skrev litt utydelig. Vi skal bytte filteret, og så se på det jevnlig, om det er møkkete...

 

Vi skal også før hver tur, tappe litt bensin fra tanken for å få ut møkk.

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Det virker som dere har mye "grums" i bensinsystemet. Det som er på tanken vil før eller siden, gjerne i forbindelse med litt sjøgang, komme ut og tett filteret, slik at dere får problemer på nytt. Motorstopp til sjøs kommer uansett sjelden på passende tidspunkter! Jeg tror derfor at jeg snarest mulig ville tatt et par timers sjau med å gjøre følgende:

 

- tappe ned tanken, og i hvert fall, hvis dere ikke vil ta dere tid til den renseprosessen som Walter beskriver lenger opp her, skylle tanken med ren bensin, slik at dere får ut det aller meste av skitten. Dersom dere har mye bensin på tanken og ønsker å gjøre et forsøk på å gjenbruke denne, går det jo an å prøve filtrering gjennom f.eks. kaffefilter

 

- sett på nytt filter

 

- rense flottørkammeret skikkelig (hvis dere ikke allerede har gjort det)

 

Ha en god tur!  

Link to post
Share on other sites

...... men så sjekker vi heller det filteret jevnlig.......

Da bør du kanskje satse på et motorkasselokk som denne.........?  :yesnod:  ......så har du "kontroll" på det....... :rolleyes:

Bilde

:lol:  :lol:  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Når jeg har skylt tanken med zalovann, kaqn jeg da spyle gjennom tanken med hageslange og så la den tørke? Hvor lenge bør den tørke?

Til den er tørr! Er lufta tørr, så kan dette gå fort, men du må sirkulere luften inn / ut av tanken - helst mekanisk ellers så kan det ta uker før du får all fuktighet ut. Vet jo ikke hvordan tanken til "gamla" ser ut, men antar at det er en kobbertank, sylinderformet som henger oppunder akterdekket. Den mast vanlige plassering på gamle snekker, her i fra distriktet.

 

Uansett, må du få en eller annen form for "mekanisk" vask for å få ut all "grums"! Er tanken helt uten skvalpeskott / andre stengsler inni, kan du til og med fylle en neve, eller to (ren!) singel og gynge tanken att og frem sammen med varmt Zalovann. Dette for å løsne gammelt belegg på innsiden. Men du ma ha stor nok åpning et sted for å få ut all singel / grums / vann etterpå.

 

Brukte selv kun glovarmt vann med Zalo, voldsom risting av tanken - nytt Zalovann, osv. til jeg var fornøyd. Skylling med hageslange i en par timer. Så selve tørkeprosessen. Avhengig igjen, om du har kun sylinder-vegger (uten skvalpeskott, osv.) å ta hensyn til så skulle ikke det ta lang tid. Snu tanken opp-ned slik at vannet samler seg på det laveste punktet (påfyllingshullet?) og la stå natten over. Har du gode forbindelser med vinmonopolet kan du også bruke rødsprit helt til slutt. Men pass på eksplosjons- / brannfaren!

 

Det er ikke vanskelig - bruk bare sundt bondevett, så går dette bra! Lykke til...... :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Når jeg har skylt tanken med zalovann, kaqn jeg da spyle gjennom tanken med hageslange og så la den tørke? Hvor lenge bør den tørke?

 

mvh

Jonhei

Jeg tror jeg ville brukt varmt vann til siste skylling. Dermed får du også varmet opp tanken slik at fordampningen av vannrestene går raskere. La så tanken stå i sola med både bunnpropp og topplokk åpent, slik at du får god tørk og utlufting. Forutsatt at du har fått vasket ut alle bensinrester, burde ikke Walters metode med støvsugeren på utblåsing være særlig risikabel, heller. Det er vanskelig å antyde noe om tidsforløpet. Her må du bare synse selv  :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte kupevarmeren fra bilen på yttersiden for å få fart på tørkingen. Plaseret den 20 - 30cm fra tanken og hadde alle tilkoblinger åpne. Forutsetter selvføgelig tilgang på strøm. Kupevarmer er å foretrekke fremfor vanlig vifteovn for husbruk.

 

Er det kort og rett vei fra påfylling ned i tanken kan også det å tre ned en høytrykkspyler være en tanke. Eller haveslange med spylemunnstykke. Er det trangt går det an å lage spylemunnstykke av gammelt kobberrør. Bank enden flat (og tett) og bor hull for stråle/stråler. Om dere ikke treffer all møkka direkte vil dette sette bevegelse i det vannet som er på tanken og dra med seg mye.

 

Annet å tenke på er også filter kombinert med vannavskiller, men da snakker vi om en annen prisklasse enn Biltema :rolleyes:

Bildet er hentet fra Racor.

 

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...