Jump to content

Montering av landstrøm, avstand mellom 200 og 12v kabler?

JonInge

Recommended Posts

Hvilke forskrifter refereres det til og hvilken byggestandard for fritidsbåt?

De eneste jeg finner er disse

FOR 2001-12-04 nr 1450: Forskrift om maritime elektriske anlegg.

http://lovdata.no/for/sf/jd/xd-20011204-1450.html

FOR-2004-12-20-1820 Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv.

Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv. (2004-12-20)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hvis du skummer gjennom forskriften vil du kunne merke deg at det henvises en del til NEK og IEC. Dette betyr i korte trekk at man ofte bruker normer som beskriver hvordan ønsket sikkerhetsnivå kan oppnås. NEK er en Norsk norm som harmoniseres mot IEC (Internasjonal internasjonal komite).

De forenklede byggenormene for fritidsbåt, - og som står listet opp i brukerhåndboken bygger på de samme normene. Det er bare å kjøpe disse så er man langt på vei for en billig penge.

Skal spørre eltilsynet da.

Dere skal få fasiten da.

BRA :flag: endelig noe konkret

Det er bare å kjøpe disse så er man langt på vei for en billig penge.

Intet bra svar.. du referer til forskrifter til stadighet men kommer aldrig med noe dokumentasjon rundt påstandene dine?

ville vært forundelig hvis hele fritidsbåtflåten seiler rundt med ikke godkjent el anlegg..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Intet bra svar.. du referer til forskrifter til stadighet men kommer aldrig med noe dokumentasjon rundt påstandene dine?

ville vært forundelig hvis hele fritidsbåtflåten seiler rundt med ikke godkjent el anlegg..

Normer og forskrifter det stadig henvises til gjelder vel muligens kun for de som produserer og omsetter båter da de er forpliktet gjennom EØS avtalen til å CE merke båtene.

Vær så snill og vis meg hvor det står i norsk lov at en fritidsbåt skal tilfredstille kravene til CE merking for at det skal være lov å ta den i bruk. Om så bare en liten link eller to????!!!!

At noen forsikringsselskap setter spesifikke krav, er en helt annen ting. Såvidt meg bekjent er det heller ikke påbudt med forsikring. I betydning av påbud mener jeg slik at myndigheter kan gå til sanksjoner i form av bøter, fengsel, inndragning av båt, båtførerbevis, førerkort for bil eller andre straffereaksjoner. :smash:

Hvis man gjør endringer/tillegg på en CE merket båt slik at sikkerhet og miljøvennlighet påvirkes, kan det hende båten blir definert som selvbyggerprosjekt. Det får i tilfelle ingen andre konsekvenser enn at du må vente 5 år med å selge båten(?) :giggle:

Det er selvfølgelig ønskelig at selvbyggere følger visse normer, men jeg har enda tilgode å få presentert bevis for at det er påbudt. Kun gjentagne og evinnelige henvisninger til normer og forskrifter.

Tror faktisk at det er ingen som har uttalt seg på dette forumet som vet hvem disse normene og forskriftene egentlig gjelder for.....kun at de eksisterer.

En elektriker, (kabelbanker) som på spørsmål om hvorfor 230VAC kabler skal legges i en viss avstand fra 12/24VDC kabler kun henviser til "forskriftene", avslører etter min mening inkompetanse i både sitt eget fag spesielt, båtfaget generelt og forskriftene eksponensielt. :lol:

Håper (men tror ikke) at dette innlegget provoserer hemningsløst, slik at vi kan få noen konkrete svar på trådstarters spørsmål. :wink:

Dummaste eg har høyrt

Er elektrikker og det at det er eit krav om at det skal vere 20 cm mellom 12 og 230 er bare tull

Det kan ha litt å bety for støy vis kablene er uskjerma, men det er jo berre når en ligger i land

På min båt går 230 og 12v kabler om en annen nesten fletta i hop ingen problem

Her er og 230V kabelen skjerma, men uten skjerm som det var før eg skifta ut det elektriske anlegget, var det heller ingen problem

Det er både trøsteløst, demotivernde og bort i granskauen for j***lig dumt å i det hele tatt forsøke å hjelpe på dette forumet. Jeg har ingen link på nettet for dette er jo tross alt ikke gratis. Men send en mail hit salg@standard.no og spør om dere kan få normene gratis hvis ikke noe skal koste noe.

Den enkle versjonen som jeg anbefalte dere sier følgende om dette:

An a.c.circuit shall not be contained in the same wiring system as a d.c. circuit, unless one of the following methods of separation is used.

a.

For a multicore cable or cord, the cores of the a.c. circuit are separated from the cores of the d.c. circuit by an earthed metal screen of equivalent current-carrying capacity to that of the largest core of the a-c. circuit.

b.

the cables are insulated for their system voltage and installed in a separate compartment of the cable ducting or trunking system.

c.

the cables are installed on a tray or ladder where physical separation is provided by partion.

d.

A separate conduit, sheating or trunking system is used.

e.

The a.c and d.c. conductors are fixed directly to asurface and separated by at least 100 mm.

Til dere som er spesielt interesserte, sett dere inn i sakene og ikke klag på de som har gjort det.

Jeg har vert borte i en lignende sak tidligere. Det endte med at elektroingeniøren som hjalp meg måtte kontakte de som utarbeider forskriftene på sterk og svakstrøm i Norge. Er helt meningsløst av deg å prøve å finne ut hvem forskrift som bekrefter/avkrefter dette. Mange forskjellige forskrifter virker sammen, og det tok meg to uker før vi fikk et "entydig" svar.

Avstanden på 20cm gjelder i første rekke for å redusere faren får signalfeil når 12V brukes til signaloverføring, ikke strømforsyning.

Brukes både 220V kablene og 12V kablene til strømforsyning, kan du risikere varme i kablene hvis du trekker maksimalt med strøm gjennom dem og de ligger inntil hverandre. Samme effekt som en kabeltrommel. Du kan ha større strømforbruk gjennom trommelen når ledningen er rullet ut enn når alt er kveilet på trommelen.

Dette er veldig enkelt å unngå. Bruk 2.5kv. kabel med 10Amp. sikring. Da får du garantert ingen farlig varmeutvikling, hvilket ble løsningen min elektrikker valgte.

Kortsluttning utgjør ingen større fare om om du har flere 220V kabler som går sammen eller blander dem med 12V.

Er selv svært lei av mange håndverkere som mener mangt eller har hørt meget uten å vite hvor det stammer fra, hvilken hensikt, og ikke minst hvordan løser vi det. :discuss:

Til dere som er spesielt interesserte, sett dere inn i sakene og ikke klag på de som har gjort det.

Nei, men hadde du skrevet dette med en gang, så hadde det ikke blitt noe ball ut av det. Noe av det vi driver med her på forumet et opplysning, ikke tåkelegging. Det er nettopp her enkelte som har mer innsikt innen spesielle fagområder gir nyttbare opplysninger til de som trenger det.

Jeg har vert borte i en lignende sak tidligere. Det endte med at elektroingeniøren som hjalp meg måtte kontakte de som utarbeider forskriftene på sterk og svakstrøm i Norge. Er helt meningsløst av deg å prøve å finne ut hvem forskrift som bekrefter/avkrefter dette. Mange forskjellige forskrifter virker sammen, og det tok meg to uker før vi fikk et "entydig" svar.

Det finnes ikke entydige svar på dette Jernia, for forskriftene viser til normer som igjen forteller hvordan sikkerhetsnivået kan oppnås. (Det går på å ha frihet under ansvar).

§ 5. Oppfyllelse av sikkerhetskrav

Forskriften, supplert med tilhørende veiledning, vedlegg og normer, viser samlet det sikkerhetsnivået som skal legges til grunn. Ved valg av annen løsning, eller ved kombinasjon av deler av normer, skal det dokumenteres at tilsvarende sikkerhetsnivå oppnås.

Norge har representanter eller medlemmer i de internasjonale komiteene som driver med normarbeid, og vi har forpliktet oss som nasjon å harmonisere mot disse normene. (Det betyr blant annet at hvis NEK og IEC normen avviker på et punkt, så gjelder IEC).

Byggforskriftene for fritidsbåt har basert seg mye på de samme normene som Norge er med på å utvikle, og Norge har forpliktet seg til å adoptere disse som nasjonal standard i fritidsbåtsammenheng.

Hvis du tror dette er tull og tøys så står du fritt til å gjøre hva du vil, -bare du kan dokumentere at løsningen din er like sikker som det regelverket har lagt til grunn.

At en elektroingeniør ikke kunne forskriftene i ditt tilfelle har ikke noe med saken å gjøre, for det er ingen automatikk i at en og samme elektroingeniør skal kunne alle forskriftene på alle områder. Det er jo det samme som hvis man er elektroinstallatør på land, for man arbeider da med andre normer enn de som benyttes i skip.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Nei, men hadde du skrevet dette med en gang, så hadde det ikke blitt noe ball ut av det. Noe av det vi driver med her på forumet et opplysning, ikke tåkelegging.

Ikke snakk om tåkelegging for det er like mye kverulanter som tåkelegger ved å hele tiden underkjenne forskriftene her på forumet. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har henvist til NEK, IEC etc. etc. Og i hvor mange sammenhenger.

Det er jo stort sett de samme personene som hver gang underkjenner, -nekter for, -eller vet bedre.

Kan du Hulda sitere det innlegget du mener jeg tåkelegger saken?

Redigert av Ole Petter (see edit history)
De forenklede byggenormene for fritidsbåt, - og som står listet opp i brukerhåndboken bygger på de samme normene. Det er bare å kjøpe disse så er man langt på vei for en billig penge.

For meg som kunne vært ute etter vettug informasjon om hvordan jeg skal forholde meg, er dette tåkelegging og en nullinformasjon. Den gir meg absolutt ingenting jeg kan bruke for å kunne strekke noen meter kabel.

Til motsetning planker Jernkjøl i løpet av fire- til fem setninger ut det jeg føler at jeg har behov for.

Byggforskriftene for fritidsbåt har basert seg mye på de samme normene som Norge er med på å utvikle, og Norge har forpliktet seg til å adoptere disse som nasjonal standard i fritidsbåtsammenheng.

Gjelder ikke dette nye bygg (byggeforskrifter) og ikke allerede eksisterende fritidsbåter.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Gjelder ikke dette nye bygg (byggeforskrifter) og ikke allerede eksisterende fritidsbåter.

Det er kanskje noen som tror at byggestandardene for fritidsbåt er hentet ut av løse luften bare på pur f****enskap. Alt bygger jo på de samme forskriftene og normene, og derfor kan enhver oppegående person konkludere med alt er tilnærmet sammenfallende.

Jeg har følgende forslag: BMP har greie på hva han snakker om. Hvorfor ikke slippe til de som kan faget og forskriftene, så bryter dere forskriftene så mye dere vil i det stille slik at de som ønsker korrekt informasjon slipper å lese alt tullet i disse trådene.

Det vil være mye enklere for oss som arbeider med forskrifter å informere riktig og sammenhengende på denne måten.

Kanskje jeg skulle ha puttet et par (??) bak innlegget. CE godkjente nybygg og eksisterende båter følger jo forskriftene for i det minste å opprettholde kravet til CE godkjennelsen.

Det er kanskje noen som tror at byggestandardene for fritidsbåt er hentet ut av løse luften bare på pur f****enskap. Alt bygger jo på de samme forskriftene og normene, og derfor kan enhver oppegående person konkludere med alt er tilnærmet sammenfallende.

Så dårlig tror jeg ikke om mine medmennesker. De fleste følger jo trafikkreglene - som også kan være forvirrende i enkelte situasjoner - som lovlydige personer, men dette er regler som de fleste kan forstå og de er tilgjengelig for alle.

Forskrifter er vel ikke lagt på samme nivå som regler og lover - eller hva ? Er ikke forskrifter, anbefalinger over hvordan samfunnet ønsker seg en utvikling til borgerens beste. Herunder byggeforskrifter / byggestandardene.

Og nå avsporer vi fra hovedinnlegget :wflag:

Og dersom byggforskrifter / byggestandardene er skrevet for oss alle så går jeg ut fra at en ikke skal behøve å betale for tilgangen til disse. Er jo offentlige.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg hadde ingen aning om at disse forskriftene ikke var tilgjenglig og må betales for... Snodig egentlig at noe som ligger i en FORSKRIFT ikke skal være tilgjenglig for enhver mellom lovdata etc.. men det er vel det som er og beskytte markedet sitt :yesnod:

I mitt yrke som har med ting som brenner og gjøre så ligger alt tilgjenlig på nett hvis en lurer.

For en legsmann er dette altså ikke mulig og enkelt sette seg inn i.. Ja ja. Takk for svaret Ole Petter :flag:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Ole Petter.

Du må unskylde oss som ikke har så mye peiling. Vi er ikke alltid ute for å kverulere, men kan ha et ærlig ønske om å lære mer. Vær så snill å ha litt tålmodighet med oss uopplyste

Jeg har i min naivitet enda ikke forstått: Hva er "byggeforskriften for fritidsbåter".

Når det gjelder separering av AC og DC kabler sier følgende ISO standarder noe om dette. Det er harmoniserte standarder. Dvs. at de er gjort gjeldende som standarder innen EU/EØS.

EN ISO 10133 Electrical systems - Extra low voltage.

EN ISO 13 297 Electrical systems - Alternating current systems

Begge standardene inneholder identisk tekst vedr. separering av kabler. Denne er sakset fra EN ISO 10133:

dc_wire.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

I min Bavaria 35 cr som var ny i fjor og som er CE sertifisert ligger 230 v og 12 v omhverandre men i trekkerør. Det er heller ikke 20 cm meloom panelet til landstrøm og 12 volts panelet som er plassert ved siden av hverandre. Det samme var på min gamle 2006 modell. Det er stort sett samme kabelstokk i alle Bavaria seilbåter og jeg har vanskelig for å tro at en så stor fabrikk kan levere ikke godkjent anlegg. Det hører jo med til historien at jeg får feilmelding på mitt landstrømanlegg når jeg er i Norge. Svaret er at Norge og Albania har like primitivt opplegg for 230 v. Det sier jo litt om norsk elsikkerhet og hvorfor norsk alltid er best. Når det vises til forskrifter/lover er det fint om det klargjøres virkeområde for loven. Jeg mistenker at det er andre krav til yrkesbåter enn til fritidsbåter.

Samlet det jeg finner av Lover , forskrifter og innspill fra DSB.

OR 2001-12-04 nr 1450: Forskrift om maritime elektriske anlegg.

http://lovdata.no/for/sf/jd/xd-20011204-1450.html

FOR 2004-12-20 nr 1820: Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv.

http://lovdata.no/for/sf/md/xd-20041220-1820.html

Forskrifter med veiledning

http://oppslagsverket.dsb.no/content/el-tilsyn/forskrifter/

FOR 1998-11-06 nr 1060: Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg.

Denne gjelder bare til strømboksen i marinan, men her er fritidsbårer unnlatt etter det jeg forstår.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...81106-1060.html

Skal en finne ut noe om fritidsbåter må en hit to bind kr 2500.- og det er regne mafia opplegget at en må kjøpe loven.( det er kanskje bare en standar)???

http://www.standard.no/no/Nyheter-og-produ...installasjoner/

Sakset fra DSB

""Vedlikehold av elektriske anlegg

For å redusere brannrisikoen i båten må elektrisk anlegg og

elektrisk utstyr ombord er forskriftsmessig innstallert og

blir brukt som forutsatt. Kvalifisert kontroll, ettersyn og

vedlikehold bør gjennomføres før ferieturen starter.

Det er også viktig å sjekke gjestehavnens regler for

tilkobling og bruk av strøm. Sjekk at jordfeilbryter i

tilkoblingssøyle faktisk virker. Bruk bare skjøteledning

beregnet for utendørs bruk (gummikable) og sjekk at kabel,

kontakt og plugg er i god stand uten korrosjon og synlige

skader.

Ikke bruk ”hjemmesnekrede” elektriske anlegg når du kobler

deg til 230 volts strøm i gjestehavnene. Feil i elektriske

anlegg og feil bruk av elektriske produkter, står for nesten

halvparten av alle branner i Norge.""

'

Nyhetsbladet Elsikkerhet

Her er det et og annet og synse på.

http://www.dsb.no/no/Hygiene/Publikasjoner...et-Elsikkerhet/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...