Jump to content

Marna k 8/12, hjelp til kobling.

Rune Tangen

Recommended Posts

..... banker litt rundt og i bakkant.....

Det høres alt for lite ut :wink::wink:

For det første: jeg regner med at du har fått ut settskruen(e) - der er ofte to stk.

Så ville jeg ha forsøkt å sette på en virkelig solid avtrekker mens aksling og flens fortsatt er kald. Spenn avdrageren så hardt som du bare klarer; og da mener jeg virkelig så hardt som du klarer å få til - sørg bare for at den har godt grep på flensen slik at den ikke glipper.

Så begynner varmingen; finn deg en god plass å stå slik at du kan varme flensen fra alle mulige kanter, samtidig som du varmer minst mulig på selve akslingen. Når du har varmet sammenhengende i mange minutter tar du den største hammeren du har, helst en liten slegge, og slår noen heidundrende slag på enden av avtrekkeren. Du må slå hardt og bestemt og med en slik retning som om du skulle slå avtrekkerbolten INN i akslingen. Det ville forundre meg meget om den da ikke gav etter med et smell :sweat::sweat:

Hvis den ikke slipper første gangen kan du bevilge deg en pause og forsøke en gang til når hele systemet har kjølt seg ned igjen. Men sørg for å ha skikkelig godt press på avtrekkeren før du begynner å varme herligheten - og slå som om det var Fanden selv som tviholdt på flensen . . . .

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg hadde akkurat samme problemet med FM-en da jeg skulle bytte aksling. Det jeg til slurt gjorde var å sage av enden av akselen rett før flensen, og satte flensen i skrustikka. Flensen hadde hull tvers igjennom, så da var det bare å sette i et mellommlegg jeg kunne slå på, og etter en time med banning og vannblemmer var akselstubben ute :smash: Det viste seg å være noen grader inni der mellom aksel og flens..

Problemet med denne metoden er at du vil ende opp med litt kortere aksel, og det er kanskje ikke alltid ønskelig. Følger du oppskriften til Poseidon vil nok svineriet løsne :smiley:

Og husk: Funker det ikke med makt, bruker du ikke nok makt. Bruk mer makt!

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...