Jump to content

Automatiske lensepumper.....


Vestlending

Recommended Posts


Walter_S: skylder deg en  :smiley:

 

.....håper det blir en Guinness......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Passer kanskje inn her:

 

Har en stund fundert litt og har kommet frem til at jeg muligens vil gjøre det slik som følger på min båt når jeg før sesongen installerer lensepumpe.

 

Bilde

 

Pumpestrømmen styres gjennom et rele. Releet styres på sin side av to separate nivåbrytere:

 

den ene monteres så lav at når den åpner stanses pumpen. Den andre monteres høyere og pumpa startes først når denne lukker.

 

En trykkbryter brukes til å kunne starte pumpa manuelt og den går da så lenge enten man holder knappen inne eller den nedre nivåbryteren holder kretsen lukket. På denne måten kan man gjøre 3 ting samtidig: Teste pumpa, teste nedre bryter, tømme for vann selv om øvre nivåbryter ennå ikke er under vann.

 

 

P.S. for ikke så lenge siden var det også et opplegg beskrevet i Practical Boatowner. Er ikke så sikker om det gikk ut på det samme.... muligens.

Link to post
Share on other sites


Du frekventerer Svenskekysen? Eller? :smiley:

 

Nei... Holder meg til Vestlandet fra Boknafjorden og nordover.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Tar frem denne her igjen fordi det hjernen tenker mye lensepumpeautomatik f t. Skummet gjennom hele tråden men så ikke svaret på følgende spørsmål:

 

Jeg er helt sikker på at jeg et sted så en lensepumpeautomatik (innebygget i pumpen) som starter pumpen med jevne mellomrom for en brøkdel av et sekund får å føle (vha strømmen) om det er vann som kan pumpes ut. Er det ikke vann (=lav strøm) så stanses pumpen.

 

Noen som kan hjelpe meg videre? (Har også bladd gjennom 8-10 kataloger)

 

Jeg ser at det er flere som sense på strømmen, men også disse bruker nivåbryter  :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Beste nivåbryter jeg noensinne har hatt er en som slår ut på lufttrykk.

Husker ikke navnet nå men det kan jeg sjekke opp.

Koster rundt 500-600,-. Høres kanskje dyrt ut men det er bedre enn disse dårlige kvikksølv bryterne. For og ikke snakke om nivåbrytere med kule.

Det beste av alt med den bryteren jeg har nå er at den kan om ønskelig plasseres oppunder "taket" om du vil. Bare pass på at en ikke får knekk på slangen som går til den "koppen" som står i bunn på båten.

 

Dette er viktig for meg som har en trebåt som tar inn litt vann.

Den gikk nesten ned i vinter da kvikksølvbryteren streika, og det bare 2 dager etter montering.

 

Per Chr.

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler Rule 1100 fully automatic, altså typen som slår seg på innimellom og sjekker selv. Jeg har hatt min i 2 år, den har fungert feilfritt. Fordelen med denne er at den pumper ut så mye vann som er mulig. Når den ikke klarer å pumpe ut mer, slår den seg av. Kjører du med nivåbryter får du ikke ut den siste resten av vann.

 

Kjøp typen med 3 ledninger, den kan kjøres manuellt også. Dessverre noe dyr, omtrent 1100,- tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Et alternativ som alltid vil funke bra er et 25 kroners rele fra Biltema i kombinasjon med Wema sin lekkasjesensor.

 

Sensoren driver releet og releet driver lensepumpa. En bryter, f.eks. en Carlingswitch vanntett bryter, i parallell gjør deg i stand til å kjøre pumpa også manuelt hvis du skulle ønske det.

 

Wemas nivåbryter er beregnet for kun å drive en "buzzer", så en pumpe direkte i serie er uaktuelt.

 

Releet monteres tørt og skjermet og ledning med passende kvadrat trekkes ned i kjølsvinet til lensepumpa.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har 3 Wema nivåbrytere med tilhørende elektronikk og utgangsrele. Disse er nå 6 år gamle og har ikke feilet. Tror at prisen er ca.400 hos Maritim

Fungerer som en Wemas stavgivere for diesel, vann og septik. Denne har som septilgiveren et rør på utsiden slik at ikke flotøren på staven ikke skal henge seg opp i noe (rusk i kjølesvinet som kan blokere giveren).

Forøvrig har jeg kjøpt det meste av Wema's instrumenter og givere, og det eneste som  har feilet så langt, er en septikkgiver. Plastringen som giveren til septikktanken var festet med sprakk. Kan være at jeg hadde dratt til skruene for hardt. Tok en telefon og Wema var svært lydhør for kommentarer og jeg tror de nå har en seigere plastype på denne giveren nå.

Link to post
Share on other sites

Hva med denne ?

http://www.rule-industries.com/pumps.htm

Jeg tenker på "Fully Automatic"

 

Den prøvestarter 1/2 sekund og kjenner etter om det er vann.

 

Jer har aldri prøvd den, men liker prinsippet med at den rører seg litt innimellom. Ikke alt går i stykker, mye står i stykker.

 

Står i norsk katalog: "Båtutstyreren"

"Min" lokale leverandør: Proff bildeler, Horten.

 

Gerhard

Jeg kjøpte en slik i fjor, etter min mening er den ikke verdt plasten den kommer i en gang!

 

Min startet for å sjekke etter vann, men stoppet ikke hvis det var noen vanndråper igjen i kjølsvinet. Litt vann var det bestandig, for selv når pumpen fikk lenset ut evt. vann som var i båten, rant vannet i lensepumpeslangen tilbake i kjølsvinet når pumpen stoppet. Det var nok til å skape problemer.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en slik i fjor, etter min mening er den ikke verdt plasten den kommer i en gang!

 

Min startet for å sjekke etter vann, men stoppet ikke hvis det var noen vanndråper igjen i kjølsvinet. Litt vann var det bestandig, for selv når pumpen fikk lenset ut evt. vann som var i båten, rant vannet i lensepumpeslangen tilbake i kjølsvinet når pumpen stoppet. Det var nok til å skape problemer.

 

GeirKS

Se der ja.... Jeg mente jeg hadde sett det Andreas spurte etter......

 

Kan problemet løses med en enveisventil ? Det burde forresten være standard / innebygget med en slik løsning ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøkte å sette på en tilbakeslagsventil på slangen, noen centimeter fra pumpa, og det hjalp noe - men fortsatt har den problemer i området mellom knusktørt og "lenset ut vannet".

 

Det er det vannet som "pumpa ikke får tak i" som lurer den til å tro at det fortsatt er vann å lense ut. Heldigvis lar den seg bruke som en vanlig lensepumpe hvis en setter på en bryter.

 

Bruk heller pengene på en skikkelig flottørbryter, enten den elektroniske "Quick", eller en som bruker lufttrykk.

 

Se begge typene her: http://www.svb.de/pdf/s_125.pdf

 

Maritim selger den lufttrykk modellen for 603,- kr.

 

Pumpen min het forresten "Rule 500 computer". Kostet ca. 800,- kr.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Det må være noe feil med pumpa di,min fungerer ikke slik i det hele tatt. Det er riktig at noe vann renner tilbake, men ikke nok til at det blir trøbbel av det. Har du montert slangen riktig ? Det er viktig at den får en bøy nedover mot skroggjennomføringen og at slangen ikke er for lang. Har du 3 meter med svakt stigende 1" slange kan jeg se at det blir problemer...

Link to post
Share on other sites

Jeg kan godt tenke meg at med den beskrevne Rule-automatikken at det MÅ bli problemer i en god del tilfeller. Slike brytere MÅ ha en hysterese, dvs at de slår på pumpen på et vist høyt vannnivå og slå den av igjen på et lavere vannnivå. Min rele-løsning som ble skissert et  stykke lenger opp med 2 bryter gjør nettopp det at du fritt kan velge hysteresen. På alle flottørbryterne ellers er hysteresen en konstant del av konstruksjonen og når det vannet som kommer tilbake er såpass mye kan det hende at bare den svøper over hele den faste hysteresen.

 

Med denne ruleautomatikken må det i så måte være en helt ekstrem lav hysterese siden det er samme sted det måles om pumpen skal slåss på og om pumpen skal slåss av. Dvs egentlig er det ikke noe i det hele tatt: man slå bare på uansett og tester deretter om det var riktig å gjøre det.

 

Den tidsmekanismen burde erstattes med en 'øvre bryter' (som da alltid er fritt for grums og ting som ødelegger) som reagerer umiddelbart (med minimal hysterese) og slår pumpen på mens pumpeføleren som slår av pumpen kan bli som den er. Blir det for mye vann som renner tilbake, ja, da flytter man bare øvre bryter litt høyere.

Link to post
Share on other sites

Det må være noe feil med pumpa di,min fungerer ikke slik i det hele tatt. Det er riktig at noe vann renner tilbake, men ikke nok til at det blir trøbbel av det. Har du montert slangen riktig ? Det er viktig at den får en bøy nedover mot skroggjennomføringen og at slangen ikke er for lang. Har du 3 meter med svakt stigende 1" slange kan jeg se at det blir problemer...

Nå forstod jeg det slik at du har en annen modell, og det kan godt hende at din virker bedre enn min (500 computer). Det kan jo også hende at jeg fikk et mandagsprodukt. Det var heller ikke slik at den ikke virket bestandig, men den "hang seg opp" og forble gående ganske ofte (så og si hver dag, garantert i løpet av et par dager - noe som tappet batteriet i løpet av et par døgn). Selv syntes jeg ideen virket veldig god før jeg fikk prøvd pumpa i båten, fordi man unngår nivåbryter, som jo gjerne er et svakt punkt.

 

Uansett er det ikke vesentlig dyrere å kjøpe en Rule 500 (266,- kr) + en skikkelig nivåbryter (603,- kr) - og da får man en løsning som (nesten) garantert virker.

 

Lengden på slangen burde ikke ha noen betydning så lenge jeg satt på en tilbakeslagsventil (som virker).

 

Hvorfor mener du at jeg skal ha en bøy ned mot skroggjennomføringen forresten?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Joda jeg har 1100 automatic, ikke 500. Synes 500 ble litt i minste laget for en 20' båt. Ville helst hatt større enn 1100 (3000 hadde vært bra) men hadde dessverre ikke plass til mer. . I bruksanvisningen sto det ettertrykkelig forklart at slangen skulle ha et punkt høyere enn utløpet, bl.a for å forhindre hevertvirkning. Med tilbakeslagsventil er ikke hevertproblemet tilstede.

 

Tenk deg alikevel en pumpe som skal løfte vannet 1 meter og at det er et stykke bort til skroggjennomføringen. Går slangen 1.1 meter rett opp og så i skrått fall til gjennomføringen trenger pumpa å løfte en mye mindre mengde vann (1.1 meter slanges innhold) enn om det går en 2.5m slange skrått oppover bort til gjennomføringen (2.5 meter slanges innhold, dobbelt så mye).  En tilbakeslagsventil vil vel også øke motstanden og det er ikke av det beste når det kun er en liten 500gph pumpe.

 

Slik som min virker så stopper den umiddelbart når pumpa begynner å suge luft. Er det bare litt vann i båten går den rundt 2 sekunder hvert 2.5 minutt. Det blir vel noe sånt som 1Ah pr. dag _maks_. Det tar altså minst 1 måned før batteriet er for utladet til å starte båten. Så lenge ligger aldri min stille :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har i noen år nå benyttet meg av en enkel og billig løsning, nemlig standard brytere fra Clas Ohlson. Helt vanlige brytere med en liten tapp som skyves inn og en arm som ligger an mot denne. Jeg har skjøtet på en ti-femten centimeter med ståltråd som bøyes i vinkel nedover og avsluttes med en filmboks som flottør. Dermed er selve bryteren over vannlinja og det holder med en sprut WD40 i ny og ne for at den holder. Eneste ulempen er dersom vannstanden av og til når til over bryteren, men det er ikke noe problem dersom båten er nogenlunde tett.

 

Har brukt samme løsningen men omvendt til mobilen som er lensevakt, dvs en bryter som bryter kretsen når den løses ut. Hadde opprinnelig tenkt å montere 2-3 stykker i parallell slik at pumpa slår inn selv om en eller to irrer i stykker, men så langt har bryterne alltid slått inn.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde engang en nivåbryter hvor flotøren så ut som en kile, den var hvit med rød og blå mstripe tror jeg. Man får kjøpt disse hos flere båtutstyrsbutikker. IKKE kjøp denne, min eksploderte i ansiktet mitt(sto plastsplint rett ved siden av øye og flere kutt i ansiktet). Den hadde ikke skrudd seg på så jeg bøyde meg frem og dultet borti den, da smalt det. Gikk til forhandler og fikk byttet den i en som enda etter flere år ligger i originalembalsjen i kjelleren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...