Jump to content

Automatiske lensepumper.....


Vestlending

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med ulike typer nivåbrytere for å styre automatiske lensepumper? Har hørt om en fra Biltema som kun slo seg inn og ikke ut....  :seeya:

 

Hvilken typer er egentlig den beste?

 

Kunne også godt tenkt med en akustisk alarm som kunne lagd litt lyd hvis vannet stiger i kjølsvinet. Noen som vet om en slik løsning?

Link to post
Share on other sites

Har erfaring med Rule pumper og nivåbrytere. Har hatt tre båter med denne kombinasjonen og det har fungert feilfritt.  Nivåbryterne har vært en leddet kile av plast som virker som flottør, har blitt fortalt at denne fungerer ved hjelp av kvikksølv inne i  flottøren.

 

Båten vi har nå har også en akkustisk alarm som lager lyd når en av pumpene har vært i gang. Denne er montert på flybridge slik at den også kan høres utenfra.

 

Det finnes også telleverk å få kjøpt som viser hvor mange ganger pumpen har startet.

 

Wema instrumenter lager også en akkustisk alarm for dette formål.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Jeg har benyttet to forskjellige nivåbrytere fra Biltema. Begge disse sviktet etter noen måneders bruk. Den siste jeg kjøpte koblet ikke ut etter at den hadde koblet inn. Dermed stod lensepumpen og pumpet tørt.

 

Skiftet nå i sommer over til en nivåbryter fra Rule og denne har så langt fungert helt utmerket.

 

Mvh.

Espen

Link to post
Share on other sites


Tellus: Nivåbryterne har vært en leddet kile av plast som virker som flottør, har blitt fortalt at denne fungerer ved hjelp av kvikksølv inne i  flottøren.
Jeg og hadde en slik en gang, husker ikke akkurat fabrikatet nå, men det var i hvert fall ikke Biltema. Men det var en sånn sak ja, relativ billig, ca. 300 kr,- men aldri om jeg hadde kjøpt den dritten igjen, da den hos meg og hadde en særdeles kort levetid.

 

Det beste systemet de hadde på den Båtsportbutikken som jeg handlet dette på kostet ca. 1200,- kr. Og var et helt annet prinsipp. Husker ikke helt hvordan den heller var, men med det arbeidet det er å montere og koble dette, hadde jeg kjøpt det beste neste gang ja.

 

Nå trenger jeg heldigvis ikke slikt.

Link to post
Share on other sites


Tellus: Nivåbryterne har vært en leddet kile av plast som virker som flottør, har blitt fortalt at denne fungerer ved hjelp av kvikksølv inne i  flottøren.

 

Skulle tru at kvikksølvbrytarar ikkje er gangbar vare i dag, både av miljøomsyn og fordi teknologien sikkert har gått vidare, men skråsikker er eg ikkje.  Når det gjeld nivåbrytarar, er dette standard industrivare, og det skulle undra meg om det ikkje finst nokon her i forumet som veit om stader der ein kan få kjøpt slike i industrikvalitet, dvs påliteleg kvalitet til Biltemapris.

 

Elles kan dette vera løysinga dersom ein har tilgang til 220V i båten, og båt med god plass mellom dørk og kjølsvin:  Itt Flygt lager ei syrefast, sjølvsugande lensepumpe i syrefast kvalitet med innebygd nivåføler.  Dimensjonen på pumpa er ca 25 cm i diameter, men pumpa treng ca 35 til 40cm plass i ei retning for at nivåfølaren skal fungera, samt at vannivået må vera ca 30cm før pumpa starter.  Tilbakeslagsventil må også monterast for at det skal fungera.  Pumpa har utgåande stuss på 5/4", slik at kapasiten er rikeleg.  Med denne pumpa installert kan du nesten skifta skroggjennomføringar mens båten ligg på vatnet...

 

Pumpa blir brukt til å pumpa pressaft frå siloar i landbruket, og er driftssikker (ved pumpesvikt kjem økokrim..).  Prisen meiner eg er i underkant av 4000,-. Pumpa blir seldt til fornuftig pris av Felleskjøpet.

Link to post
Share on other sites

Hei. Det fins også nivåbrytere som går på lufttrykk. Det er slange som står ned i kjølbrønnen og når vannet stiger så stiger det opp i røret og trykket øker og bryteren slår inn. Disse er ikke så billige som flottørbryterene, men i Practical boatowener viste de hvordan man "lagde" en slik selv. Vaskemaskiner og oppvaskmaskiner har slike for å justere vanninåvet inne i maskinen og det ser jo ut til at de gjør jobben med stor pålitelighet og lenge. Man tar ganske enkelt en slik nivåbryter fra en utrangert vaskemaskin og kobler opp i båten og vips så har man en tilnærmert gratis og pålitelig nivåbryter som ikke blir forstyrret av flytende gjenstander i kjølbrønnen. (forøvrig så har mine rule flottørbrytere fungert bra, men jeg har en tørr båt så de er ikke så ofte i drift).

Link to post
Share on other sites


blueline: Hei. Det fins også nivåbrytere som går på lufttrykk. Det er slange som står ned i kjølbrønnen og når vannet stiger så stiger det opp i røret og trykket øker og bryteren slår inn. Disse er ikke så billige som flottørbryterene, men i Practical boatowener viste de hvordan man "lagde" en slik selv. Vaskemaskiner og oppvaskmaskiner har slike for å justere vanninåvet inne i maskinen og det ser jo ut til at de gjør jobben med stor pålitelighet og lenge. Man tar ganske enkelt en slik nivåbryter fra en utrangert vaskemaskin og kobler opp i båten og vips så har man en tilnærmert gratis og pålitelig nivåbryter som ikke blir forstyrret av flytende gjenstander i kjølbrønnen. (forøvrig så har mine rule flottørbrytere fungert bra, men jeg har en tørr båt så de er ikke så ofte i drift).

 

Dette må prøves  :smash:, ingen dum ide det derre  :cheers:

:seeya:

Link to post
Share on other sites

det skulle undra meg om det ikkje finst nokon her i forumet som veit om stader der ein kan få kjøpt slike i industrikvalitet

Problemet med industrinivåbrytere er at de har et prisleie på 5-10 ganger båtbrytere og egner seg lite til store likestrømmer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Vil det si at sikringer for 220 v heller ikke egner seg for 12 V ??

Jepp. Det er diskutert ganske mye på BM's sider. Se f.eks.: http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...52?OpenDocument

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takker for tipset Svein, det var faktisk meningen å bestille MG sikringer, og det bør jo gå bra  :smash: Ref:

Forfatter: Jan Olav Dybvikstrand Dato: 06.11.2001

Email eldybvi@frisurf.no    

Tittel: Re: Bruk av automatsikringer  

MG automater er godkjent for Likespenning,(Veritasgodkjent for 12 v/24 volt likespenning,denne typen sikringer blir og brukt i yrkesfartøy/cruisefartøy.

Har vært i kontakt med en som arbeider i firmaet (25 år)

som og har betydelig erfaring innen fritidsbåt, og konklusjonen er at dei er fullt ut godkjent for likespenning,

Men alle automatsikkringer er IKKE like,og det har eg sagt hele tiden.Så det finnes sikkriger som ikke er godkjent for likespenning

 

Får ikke håpe det er tyveri å klippe og lime  :seeya:

:cheers:

Link to post
Share on other sites


Harald: Her er et par muligheter som CruzPro produserer.

 

http://www.nereides.biz/lensepumpe_kontroll.htm

http://www.nereides.biz/vannlekkasje_alarm.htm

 

Lykke til

Harald


 

Noen som har praktisk erfaring med disse? Vurderer seriøst å kjøpe en slik nå, til tross for den stive prisen. En stor fordel er at den er ferdig koblet og ikke behøver innfelling.

 

Lurer også på om noen kan si hvordan selve føleren ser ut....

Link to post
Share on other sites

Hva med denne ?

http://www.rule-industries.com/pumps.htm

Jeg tenker på "Fully Automatic"

 

Den prøvestarter 1/2 sekund og kjenner etter om det er vann.

 

Jer har aldri prøvd den, men liker prinsippet med at den rører seg litt innimellom. Ikke alt går i stykker, mye står i stykker.

 

Står i norsk katalog: "Båtutstyreren"

"Min" lokale leverandør: Proff bildeler, Horten.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites


Gerhard: Hva med denne ?

http://www.rule-industries.com/pumps.htm

Jeg tenker på "Fully Automatic"

 

Den prøvestarter 1/2 sekund og kjenner etter om det er vann.

 

Jer har aldri prøvd den, men liker prinsippet med at den rører seg litt innimellom. Ikke alt går i stykker, mye står i stykker.

 

Står i norsk katalog: "Båtutstyreren"

"Min" lokale leverandør: Proff bildeler, Horten.

 

Gerhard


 

Skal man kjøpe automatpumpe fra rule av typen som "starter og går litt" er det viktig å velge den litt dyrere modellen til ca. 1100 kr.

 

Kjøper du Rule 500 automatic vil elektronikken ryke etter ca 1-2 år, men pumpen vil fortsatt funke manuellt. Dette skjedde med min og i følge forhandleren var det veldig vanlig med den billige modellen. Den dyre som jeg tror heter Platinium eller noe sånt skal være bedre!

Link to post
Share on other sites

:cool: Har prøvd en god del forskjellige pumper og nivåbrytere i årenes løp, alle har røket etter noen år. Kvikksølvbryter har eksplodert, kulebryter har brent seg fast, flottør sprang lekk og la seg pent til ro. Pumper har også lekket vann og brent opp. Anbefaler å montere rele mellom pumpe og batteri, med styring fra nivåbryter. Det er også enkelt å kople en summer parallelt med pumpen, så får du varsel om lekkasje.
Link to post
Share on other sites


klk: :cool: ......Anbefaler å montere rele mellom pumpe og batteri, med styring fra nivåbryter. Det er også enkelt å kople en summer parallelt med pumpen, så får du varsel om lekkasje.

:smiley: For en som meg, med eldre tresnekke, og dermed helt avhengig av automatisk lensepumpe høres dette fornuftig ut - det er bare det at jeg er  helt, totalt  ukyndig med elektronikk og dét du nevner om å montere et relé forsterker bare min usikkerhet og avslører min uvitenhet. I en større forsamling hadde jeg bare holdt kjeft og med kjenner-mine nikket bekreftende :cool: for ikke å bli  :cool: avslørt med ytterlige  "dumme" spørsmål.

 

Men her på baatplassen er det noe annet - her tør man spørre "dumt" (hvis det er noe som heter det).

 

En bønn til alle dere "tusenkunstnere" på elektronikkens og mekanikkens område, hvis dere kunne forklare deres teori / forslag / løsning på en litt enklere måte slik at også en amatør  :blush: forstår hva det menes, hadde jeg satt umåtelig pris på det!

 

Nå til spørsmålet. Har da sett bilder av rele'er i katalogen til Biltema, men vet egentlig ikke hva et rele gjør eller hva man bruker det til, langt mindre hvordan det fungerer. Er det noen som kan forbarme seg over en uvitende amatør og gi en grei forklaring på det?  :smiley: F. eks. i forbindelse med nivåbryter og denne pumpen.....

 

Takk på forhånd!  :seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan forbarme seg over en uvitende amatør og gi en grei forklaring på det?  :cool: F. eks. i forbindelse med nivåbryter og denne pumpen.....

Her er et par kjappe koblingsskjema for lensepumpe uten og med rele:

Bilde

 

Releets jobb er å skåne nivåbryteren slik at der kun går en liten strøm gjennom denne mens strømmen til lensepumpen går gjennom relekontakten som er dimensjonert for betydelig større strøm.

 

Var dette greit nok?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites


SveinHa:

 

Releets jobb er å skåne nivåbryteren slik at der kun går en liten strøm gjennom denne mens strømmen til lensepumpen går gjennom relekontakten som er dimensjonert for betydelig større strøm.

 

Var dette greit nok?


 

Hjertelig takk SveinHa!!

Det var jammen greit forklart -  :wink: - Også med en informativ tegnig i tillegg - skylder deg en  :seeya:

 

Hvis jeg har forstått det riktig nå da så gir nivåbryteren beskjed til rele, som i sin tur slutter en kontakt (+) til lensepumpen, pumpa tømmer kjølsvinet - og når nivået synker tilstrekkelig gir nivåbryteren igjen kontrabeskjed til releet som i sin tur bryter (+) og pumpa stopper........... :nonod:    øhhhhh... er det riktig tenkt (og lest)?  :cool:

 

Da var det jo ikke sååååå vanskelig, det med rele..... :crazy:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...