Allan E Startet 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 18.Februar.2010 Er det noen her som har hørt om koldbrann i trebåt som en ikke blir kvitt. Jeg hørte snakk om en båt nå som har fått dette. Det er ei skøyte som er bygd av eik. Er det noen som kjenner til fenomenet? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Kolbrann trode jeg var noe folk fikk om blodtilførselen til en kropsdel blir stopprt for lenge. Derimot har jeg hørt om trebåter som har fått såkalt kolfyr et soppangrep som omdanner treverket til nermest trekull. Det kan ikke som sådan helbredes de angrepne delene må skiftes ut. Det kan derimot forebygges med god ventilasjon i båten. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Kolfyr, tørråte. Sitér dette innlegget Link to post
kaptein gal Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 hvis d e d at treet blir blåsvart er det mest sansynlig fuktighet i treet. dette kan du fjerne med ferro-bet rustfjerner Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 hvis d e d at treet blir blåsvart er det mest sansynlig fuktighet i treet. dette kan du fjerne med ferro-bet rustfjerner Det er nok ikke snakk om blåved i dette tilfellet. Blåved er ikke et problem - men de fleste trebåt eiere synes ikke det er så vakker, så de fjerner det med ulike produkter. Imiddlertid må det føyes til at blåveden ikke er mulig å fjerne - men med ulike kjemiske produkter kan det blekes. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Allan E Svart 18.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Treet har mistet sin styrke, det kan pelles frahverandre med fingrene. Han må bytte flere kvadrat med plank i skutesiden. Dette er en båt som det har blitt jobbet med i nærmere 15år. Den ble tatt i bruk for bare noen ganske få år siden. Han er fortsatt ikke helt ferdig med oppbyggingen. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Det er dette som er skummelt med eik. Til forskjell fra furu, så råttner eik fra innsiden og ut. Når det er kommet så langt at råten kan sees på eik, så er det vanligvis for seint å gjøre noe. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.