Jump to content

Vimpel. Hvilken skal øverst ?


Radioinspektøren

Recommended Posts

:smiley:

 

Hei alle !

 

Har forstått at jeg også måtte bestille meg en vimpel. Er jo stadig på sjøen og satser på å bli sett jeg også. Kanskje like godt med en vimpel som med en radarreflektor.....  :smiley:

 

Det er jo artig om noen vil tute i hornet eller vifte opp og ned med BEGGE armene eller kanskje til og med kjøre tett inntil min båt med kjempehekkbølger etc. bare fordi jeg har vimpel i masten !

 

Men et spørsmål....:

 

Bør baatplassen.no henge over eller under sjørøverflagget ?

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Kjølhaling.... - Det blir nok en kald opplevelse når det bare er målt 20 grader uti fjorden her....

 

Da får jeg innfinne meg med at sjørøverflagget må vike for baatplassen.no når dette ankommer. Det er det ihvertfall en 13-åring her i huset som er glad for ! (Hun synes det er det flaueste som har skjedd siden vi kjøpte båten...)

 

Greit å få sånt avklart....  :smiley:

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det er mange som har sjørøverflagg oppe, men jeg skjønner ikke hva som er poenget og har full forståelse for 13 åringens reaksjon. Det er dumt å gjøre 13 åringen flau da det er vanskelig nok å få de med ut på sjøen fra denne alderen og utover. Nei få heller opp baatplassen vimpel.

 

:smiley:

 

Kjølhaling.... - Det blir nok en kald opplevelse når det bare er målt 20 grader uti fjorden her....

 

Da får jeg innfinne meg med at sjørøverflagget må vike for baatplassen.no når dette ankommer. Det er det ihvertfall en 13-åring her i huset som er glad for ! (Hun synes det er det flaueste som har skjedd siden vi kjøpte båten...)

 

Greit å få sånt avklart....  :smiley:

 

 

Hilsen Lars

Kaptein S/Y Hybris

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

:flag:

Bør baatplassen.no henge over eller under sjørøverflagget ?

Hilsen Lars,

Kaptein S/Y Hybris

Sjørøverflagget??? Hvorfor er det så mange som bruker dette som vimpel?

Var nedover Svenskekysten i fjorten dager, og fra Strømstad til Smøgen og retur var det en hel haug med båter som hadde sjørøverflagg. Stort sett nordmenn. Er dette en egen forening, et eget båtforum eller lign.??

Hvis ikke synes jeg personlig at det er temmelig barnslig og useriøst.

Hva med å representere noe man er deltager i selv i steden?

 

Kjell

Link to post
Share on other sites

Ikke vær sånn gamle "ikke gjør det for det gjør ikke alle" osv...

Sjørøverflagg syntes jeg er morsomt og hyggelig og barnslig, og småbarnsfamilier skal være litt barnslige syntes nå jeg da.  Jeg har personlig aldri hatt sjørøverflagg i båt, men jeg har malt ett på 4x6 meter som vi henger opp en gang i året i flaggstangen. Det er når vi har sjørøverdag på hytta. Med pirat kostymer, sverd, og masse oppgaver til alle barna som er tilpasset hver aldersgruppe.  Hun på 13 er nok ferdig i år med dette og vil heller være med å planlegge for de minder neste år..  Baatplass vimpelen har selvfølgelig hedersplassen hos meg. Men syntes det morsomt å se piratvimpel på båter.. det bare indikerer at folk "leker" seg.  Og det liker jeg.......

 

Mvh

 

Pjolter som også leker seg

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hei Kjell...

 

Er det fordi du ikke har noen mast å henge det opp i at du synes det er teit ?  - Neida - skal ikke erte.... :flag:

 

- Det er som andre sier, - ungene som synes det er/var litt morro. Derfor henger Jolly Roger der. Og som du sier - massevis av dem langs svenskekysten i år. Har selv vært på Koster med sjørøverflagg i år.

 

Men nå skal det bort og erstattes med baatplassen.no-vimpel. Da blir alt i sin skjønneste orden.

 

For å sitere kona/rederinnen etter at hun hørte jeg hadde bestilt vimpel:

"herregud, DET er ihvertfall HARRY å ha baatplassen.no-vimpel"

 

 

Så der fikk jeg den i tillegg....  :flag:

 

 

Hilsen Lars

Kaptein S/Y Hybris

 

(Snart UTEN sjørøverflagg, men med "HARRY-vimpel".....)

 

 

 

Sjørøverflagget??? Hvorfor er det så mange som bruker dette som vimpel?

Var nedover Svenskekysten i fjorten dager, og fra Strømstad til Smøgen og retur var det en hel haug med båter som hadde sjørøverflagg. Stort sett nordmenn. Er dette en egen forening, et eget båtforum eller lign.??

Hvis ikke synes jeg personlig at det er temmelig barnslig og useriøst.

Hva med å representere noe man er deltager i selv i steden?

 

Kjell

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Link to post
Share on other sites

For å sitere kona/rederinnen etter at hun hørte jeg hadde bestilt vimpel: "herregud, DET er ihvertfall HARRY å ha baatplassen.no-vimpel"

:flag: HVA? Harry med baatplassen vimpel? Der er det verste jeg har hørt :flag:. Jeg blir målløs. Dette kan vel ikke gå upåaktet hen. Hva synes dere er passende straff, karer. Ei uke på beite sammen med baatplassen sauen?
Link to post
Share on other sites

Halloen folkens !!!

 

Eg vett mongen av dokker har long erfaring me båt å båtliv , men det hørres ut så nåken e " Nyss rodde på fjorden " !!!!

 

Det har i  " ALLE " år blitt brukt sjørøvar flagg her på Vestlandet , å andre plasse o , å det betyr :

 

KÅNÅ E OMBORD !!!!!!!

 

Ein uskreven " regel " dei 30 årå eg har hatt båt !!!!

 

Båthilsen

 

Leifen  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ahhhhh, der kom den gutter. Løsningen.:smiley:  Da skjønner jeg godt alle sjørøverflaggene :eek::lol: :lol:

 

Åja, jeg har ingen mast å henge vimpelen min i, men jeg måtte bare finne en løsning før ferien.

Klippet derfor av en eike på en gammel sykkel  :cool: og stakk den ned bak topplanternen i lanternemasta på Nidelv'n.

 

Kommer vel til å montere en antenne der etter hvert.

 

Kjell

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Jupp ! - der var løsningen ja. - Da kan man legitimere å ha sjørøverflagget oppe allikevel, dersom noen spør....

 

Skal ha det liggende klart slik at det kun heises når hun er ombord....

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Link to post
Share on other sites

Ikke vær sånn gamle "ikke gjør det for det gjør ikke alle" osv...

Sjørøverflagg syntes jeg er morsomt og hyggelig og barnslig, og småbarnsfamilier skal være litt barnslige syntes nå jeg da.  Jeg har personlig aldri hatt sjørøverflagg i båt, men jeg har malt ett på 4x6 meter som vi henger opp en gang i året i flaggstangen. Det er når vi har sjørøverdag på hytta. Med pirat kostymer, sverd, og masse oppgaver til alle barna som er tilpasset hver aldersgruppe.  Hun på 13 er nok ferdig i år med dette og vil heller være med å planlegge for de minder neste år..  Baatplass vimpelen har selvfølgelig hedersplassen hos meg. Men syntes det morsomt å se piratvimpel på båter.. det bare indikerer at folk "leker" seg.  Og det liker jeg.......

 

Mvh

 

Pjolter som også leker seg

Denne pjolter vet hva han prater om!

 

Mvh

Sabeltann!

Link to post
Share on other sites

For å sitere kona/rederinnen etter at hun hørte jeg hadde bestilt vimpel:

"herregud, DET er ihvertfall HARRY å ha baatplassen.no-vimpel"

:cool::eek:

 

Noen som vet hvordan kjøhalingen gjennomføres i praksis? Det ser ut at vi har en kandidat! Det er jo verre enn piratflagg!

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

:eek: :eek:

 

Noen som vet hvordan kjøhalingen gjennomføres i praksis? Det ser ut at vi har en kandidat! Det er jo verre enn piratflagg!

 

:sailing:

Kan bare si meg hjerten enig her Andreas.. og kjølhaling kan jeg ja, men ....  som nesten godt oppdratt. ( Dette trekkes i tvil i ny og ne) gjør vi ikke slik mot kvinner..  selv om hun her beveger seg på farlig tynn is....

 

Mvh

Pjolter som foreslår "planken"

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

:eek: :eek:

Noen som vet hvordan kjøhalingen gjennomføres i praksis?

:sailing:

Hendene surra ved håndleddene og bena ved anklene - tau rundt livet kobla til tau under skuta og opp på andre sida. De dytta stakkaren uti og dro på motsatt side. Avhengig av hvor mye de ga etter/holdt igjen og avhengig av groe, kunne skrubbsåra være formidable. I mer eller mindre drukna og blødende tilstand ble den kjølhalte dratt opp og stoppa ved siden av nærmeste kanonport. Løsskudd ble avfyrt. Uansett om han overlevde selve kjølhalinga var hørselen borte for alltid og svært mange fikk så store hjerneskader at de døde. Helt friske ble de aldri.

 

Fritt etter tidligere Bestyrer på Marinemuseet Kommandørkaptein Moen.

Link to post
Share on other sites

Mmmm...   Vi kan vel spøke med mangt... Sjørøveri er blitt morsomt (for barn og noen til?), uskyldiggjordt av sjørøvervisa, parken i Kr.sand, maskerade osv.osv.

Vil minne om at sjørøveri faktisk forgår den dag i dag (!), dog i fjernere farvann... OG er blodig alvor!! Har sjøl gått "sjørøvervakt" ombord på handelsfartøy i Østen (alle mann på dekk), og DET var ingen spøk!! Noen svært få ganger har jeg sett "Jolly Roger" på fritidsbåt, og må tilstå at jeg ikke liker det.... M.a.o.: Det kommer ikke slikt flagg ombord i MIN båt. :sailing:  Sorry! :eek:

(Mulig jeg tilhører kategorien "Ikke vær sånn gamle", som Pjolter nevner...) :eek:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Er enig at dette med sjørøverflagg på et fritidsfartøy er et barnslig påfunn. Det kommer aldri et slik flagg på min nye Elwaro!  Må innrømme at jeg trekker litt på smilebåndet når jeg ser skipper og mannskap under et slik tåplig flagg.  Det er mye som lages for å lure penger ut av folk!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...