Jump to content

Vimpel. Hvilken skal øverst ?


Radioinspektøren

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Heisan baatplassfolk :santa:

Jeg sitter her og smiler litt i skjegget etter å ha lest denne tråden. Den gir meg også anledning til to bemerkninger:

1: Husk at KNBF-vimpelen (eller andre vimpler med kongekrone) alltid skal henge øverst (men helst ikke over et sjørøverflagg :crazy:)

2: Vi i KNBF ønsker baatplassfolket med besetning en riktig god jul og et godt nytt båtår!

Hilsen Syvert :santcheers:

Redigert av Syvert (see edit history)
knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Generellt synes det å være en akseptert standard at nasjonale foreninger etc. føres øverst på babord, så mere lokale påfunn, Jolly Roger føres da kanskje som det nederste. Styrbord side er forebeholdt nasjonalflagg i de land vi er gjester.

 

I mitt tilfelle blir det Baatplassen vimpelen( om det er HARRY?) øverst, så Færder seilforenings vimpel..

Link to post
Share on other sites

Nei :headbang:

Jooo! :lol: :lol: :wink:

Forstår du saksnivået?

 

Med 2- og 4-åring ombord har vi har hatt oppe "sjøroverflagg" 2 siste somre, bare det at det er ikke et hvilket som helst sjørøverflagg,- det er KAPTEIN SABELTANN-flagg i svart og gull, med til og med Kaptein Sabeltann-signatur nederst på flagget! Ca 30cmx20cm. Ervervet i Dyreparken i Kristiansand, sammen med Kaptein Sabeltann-drakt, sabler og DVD'er.

Det var med litt motvilje pappa stripset flagget fast, men hvem kan stå imot mamma og de 2 små :blush:

Dette ble gjort for å glede mannskapet, og ikke for å markere noe som helst. Imidlertid er det likevel en markering av at her er det små barn ombord, og de søker likesinnede å leke med. Jeg ser ikke noe galt i dette i våre farvann.

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvordan kjøhalingen gjennomføres i praksis?

De fleste moderne båter har vært for flinke med bunnstoff og kjølhaling har ikke noen særlig effekt lenger - om man ikke har båt med thruster da. :lol:

 

1: Husk at KNBF-vimpelen (eller andre vimpler med kongekrone) alltid skal henge øverst (men helst ikke over et sjørøverflagg :crazy:)

Det er helt riktig at standere med krone skal henge øverst (og man kan bare føre en stander med krone). Det er derimot ikke helt riktig at jolly roger (sjørøverflagget) ikke kan stå sammen med en banner med krone.

 

I moderne tradisjon har ubåter i den svært så kongelige britiske marinen brukt jolly roger når de returnerer til basen etter å ha senket en av fiendens skip eller tilsvarende. I dette årtusen ble tradisjonen videreført etter angrep både i Afganistan og Iraq. (Den nye tradisjonen er resultatet av en 100 år gammel intern spøk. Britisk humor skal man ta alvorlig.)

 

Jeg har ennå til gode å se en ubåt med stander fra KNBF eller KNS, så Syvert har vel egentlig et poeng. KNS har et flaggreglement som begrenser hva man får bruke av flagg og standere sammen med foreningens.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg noen vimpel med krone, men hvor står det dokumentert?

Bakgrunnen for regelen er enkel. Kronen symboliserer statsoverhodet i et monarki og har naturlig nok øverste rang, også på flaggstang. Det er gammel tradisjon, men det vil som regel også være nedfelt i flaggreglementet til organisasjoner som bruker krone-symbolet i stander (vimpel). I de tilfeller båten har flere flaggfall, f.eks. styrbord og babord saling, er det en del etikette med hensyn til hvilket fall som skal brukes til hva når to standere kan føres like høyt.

 

En situasjon som ofte oppstår er at salingsfall brukes både til gjesteflagg og standere, og man blander ikke gjesteflagg og standere i samme fall. Gjesteflagg skal heller ikke føres før man faktisk er klarert inn i et land, dvs at evt papirarbeid er klart.

 

Jeg fant ikke noe reglement på nettsidene til KNBF i farta, men du kan jo ta en titt på §9 i flaggreglementet til KNS.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg noen vimpel med krone, men hvor står det dokumentert?

Kryssarklubben har detta oxo i sitt 'flaggreglemente' kron-vimplar överst, sen landsdekkande klubbar (typ SXK!) under denna........og underst lokala klubbvimplar.

 

således bör Baatplassen vimpeln sitta över den lokala klubbvimpeln :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Klar over at KNS SXK og KNBF har sine lokale flaggreglementer, men det jeg etterlyser er en generell bestemmelse om at standere med krone SKAL henge øverst.

 

Baatplassen kan jo også i likhet med andre foreninger si at baatplassen vimpelen skal henge øverst iht baatplassens flaggereglement. :smiley:

Jeg forstår spørsmålet, men ikke problemet. Du har ikke anledning til å føre standere fra de over nevnte foreninger, for ikke å snakke om en rekke andre kongelige båtforeninger forskjellige land, uten å være medlem av foreningen. Som medlem må du forholde deg til foreningenes lover og regler, og evt velge hvilken forening du vil forholde deg til som medlem.

 

Du kan selvsagt forsøke å lage ditt eget fantasiflagg med krone, men da kan du få et annet problem. :lol:

 

Enda strengere er det når det er snakk om modifiserte nasjonalflagg. Da kan du risikere å erte på deg offentlig myndighet i forskjellige land for alvor. :flag:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klar over at KNS SXK og KNBF har sine lokale flaggreglementer, men det jeg etterlyser er en generell bestemmelse om at standere med krone SKAL henge øverst.

Hei Lasse :flag:

Jeg kan glede deg med at det står ikke noe sted. Det finnes heller ikke noe offisielt flaggreglement som gjelder fritidsbåter ut over det som står i Flaggloven (som gjelder statens eiendommer, bygninger og fartøyer). Når det gjelder lover og forskrifter, kan du i prinsippet gjøre akkurat hva du vil, både med flagging og bruk av vimpler. Dette er derfor et spørsmål om alminnelig folkeskikk, eller sjømannstradisjoner om du vil. Du blir hverken skutt, hengt eller bøtelagt hvis du velger å ha flagget oppe hele døgnet, henge vimpel med kongekrone på do eller henge baatplassens vimpel over alle andre vimpler. Det hele er kun et spørsmål om "style" om bord.

Hilsen Syvert :santcheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...