Jump to content

Kjøpe Rana 530 ht, og oppussing

Jørgen H

Recommended Posts

Heisann, og velkommen til meg :)

Jeg har (nesten) kjøpt meg en Rana 530. Båten er fra ca 1989, og motoren er en 50hk 4 takter mariner fra 1998.

Båten er delvis oppusset utvendig, forrige eiere har pusset ned, og spaklet/malt endel, men under flytting tippet båten og "skrubbet" mot dekkene på hengeren.

Jeg ser nå på muligheten for å overta båten, for å pusse denne opp. Planlegger å ha båten på videre etterpå (ikke pusse opp for å selge).

rana_530.jpgskade.jpg

Vet noen om det finnes "pakker" med innredning til disse båtene? legger ved bilde av innredningen, kunne godt tenkt meg to stoler, benk bak, samt benkordning fremme, samt puter til disse(men putene er ikke veldig nødvendig...)

Ser videre på muligheten for å kjøpe en slags "ferdig" konsoll for ratt, styresnekke og det utstyret. Og ja.. Trenger nye stoler!!! (se bilder!) :puke:

konsoll.jpgsittegruppe.jpgbenk.jpgstol.jpg

Noen som har noen ideer, tanker, linker?

Prøvde å søke litt på forumet her, men fikk ikke noen veldig gode resultater.

Redigert av Jørgen H (see edit history)

Jørgen, dette blir en kongebåt! Om du kan plastre litt og snekre litt, så er det ikke så hokuspokus å få det fint.

Angående styrekonsoll, så finnes det nok ferdige moduler, men det er nok ikke så vanskelig å lage selv heller.

Teak/lakket finer eller plastret, kanskje? Kommer an på hvilken finish du vil ha.

Kan jeg spørre hva du betalte? Er ute etter akkurat et slikt prosjekt selv, og er nysgjerrig på hva som finnes der ute

og til hvilken pris.

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

Min prosjekttråd her på BP

Hadde en Rana 530 som # 2 båt og hyttebåt i 8 år. En kjempebåt. Solgte den uten å si fra til kona, som straff ble det ikke mye å få de neste par ukene etterpå. Måtte opp med :wflag:. Snart 20 år siden og kjerringa snakker enda om den jævla Ranaen. :crazy: De kvinnfolka er ikke gode å forstå alltid når det gjelder båt og bil.

Lykke til med prosjektet ditt.

Redigert av Hansi (see edit history)

Fin og ikke minst god sjøbåt dette. Hadde en 530 selv noen år med 40 hk på. Strengt tatt er vel 50 hk litt i overkant av hva den er tillatt for. Mulig det er endret nå, men mener at på den jeg hadde stod 35 hk som maks. Uansett er 50 hk bra å ha, for båten kan være litt tung å få i plan om den er godt lastet. Er lite bæreflate bak. Skroget er vel det samme som selges idag, så det er nok mulig å kjøpe ny innredning, helt eller delvis. Lykke til med prosjektet!

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Prisen diskuteres enda, og sånn sett er det vel ufornuftig å gå ut hit med den da. Jeg er enda i tenkegropen på hva jeg skal, prøver å lage en plan samt legge et budsjett for dette.

Jeg har sendt mail til ranaplast der jeg spør etter benker/stoler/puter/konsoll. Mest for å vurdere pris/resultat, samtidig så kan det være veldig greit å få benker foran og bak rett fra leverandør.

Jeg er nok ikke noen stor snekker/plastrer. Har ikke gjordt dette før, så er usikker på om jeg skal "prøve meg på en hel båt" første gangen. :) Samtidig så har jeg folk "rundt meg" som jeg kan hente info og råd fra.

Motorstørrelsen forstår jeg er litt stor, men da båten skal brukes som hyttebåt vil dette være greit. Tidvis tungt lastet, og så er det jo ikke nødvendig å gi full hendel hele tiden. Samtidig så TROR jeg at disse båtene er klasset for opp til 50hk..

Flere bilder kommer vel etterhvert, blir endel arbeid som skal gjøres her. :)

Onkel Egil: E kommer ned i mars en tur, då får vi prat litt båt :)

Fin båt, har en likedan på hytta, men den er åpen uten vindskjerm. 20 hk på nå, hadde 40 hk før. Det er mer passende, 20 blir i minste laget.

Men la merke til en ting på båten din, vannlinjen på bunnsmøringen er helt riv ruskende gal! Alt for høy og går jo rett til værs i baugen.. Dette kommer til å se rart ut på vannet!

Redigert av Dryg (see edit history)

-Min båt er så liten og havet så stort.

Jo takk for de linkene!

Har nå fått svar fra Ranaplast, de leverer benker og allt inventar til noe jeg synes virker som en meget fornuftig penge.

Tror jeg skal slå til på dette, både båten og utstyret fra ranaplast.

Jobben min blir vel i denne omgang å fikse skrog og shaine innvendig og utvendig..

Kanskje ikke den store saken for dere drevne båtnisser, men er jo greit for meg å starte med noe ikke veldig vanskelig.

Synes det høres spennende ut å lage konsoll selv, så det får jeg tenke litt på. Kanskje lage noen tegninger, og planlegge litt rundt det.

I første omgang skal jeg montere inn ferdigbenker fra Ranaplast, så får jeg spekulere på konsoll og dette til neste år. Må jo ha båten på vannet snarest mulig :)

• 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Hei!

I helgen hentet jeg en eldre Rana Plast 530. 1978 modell. Ser at du har planer med din og det har jeg også. Har en båt fra før med en 50 hk på og vurderer å sette denne over på Rana Plasten, men er usikker på om en såpass gammel modell tåler det. Hva tror du?

Båten min er av den typen hvor rattet og konsollen sitter langt fremme i båten. Skal flytte dette lenger bak og kjøpe nye stoler og annet fra fabrikken. Hvilke priser hadde de på stolene? Husker du det?

Ellers er jeg helt ny i denne forumet og håper på mange gode råd og tips :)

Hei

Har faktisk ikke sett denne tråden før nå.

Har selv en 88mod rana 530HT delux

Innredningen i 530 har variert en del. Fra det helt enkle til det mere "luxuriøse"

Har som sagt de lux utgaven. her er stolene nedleggbar på hver side og kunne gjøres om til "smale senger"

i front er det også en sittegruppe som kunne legges ned og gjøres om til en "dobbeltseng"

Hvis du går inn på erfaringsdatabasen her,så finner du en del bilder av innredningen i min båt.

Mvh Beertrip

• 4 år senere...

Låner denne gamle tråden litt :)

Har en Rana Præsteng 530HT Lux med 50 4takt

1.Kalesjen er til sying/impr, men må nok kjøpe ny ( får ha denne til "reserve" ) Vil helst ha en lysegrå ( offwhite ).

Tar gjerne imot tips til hvor man får kjøpt de beste, til ok pris.

2.Vinduer og pakninger + lister og fenderlist etc. Hvor får man kjøpt dette nå som Rana er konkurs ?

mvh LHF

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...