Jump to content

Bensin fra forrige sesong. Er den grei å bruke?

Double Weber

Recommended Posts

Det som skjer når du blander olje i tanken å ikke kjører motorn tom er att bensin fordamper og olja ligger som ett beleg inne i dyser og resten av forgassern , dettte medfører også att areale i dysa/ dysene blir mindre noe som igjenn medfører dårlig tomgang med motor som nyser på lav fart og mager blanding på fulfart med dårlig effekt eller motor havari som resultat.

Etter flere år på motorverksted så har jeg sett det meste og hørt om både de det går bra med og de det ikke går bra med!

En båt med seperat smøring er ikke så utsatt som en som blander i tanken.

Vist du bruker bensinen på bilen bør den ikke ha catalysator da oljen ødlegger denne .

Det er altid noen det altid går bra for og alltid noen som er uheldig

Bernt

Skal tappe ut ja. Og når jeg først gjør det, tar jeg ut alt. Like greit.

Om du IKKE ser "dråper" i tanken, ville jeg bare fyllt full tank og kjørt.

Det på bunnen kan antagelig suges ut med en slik håndpumpe som koster en slikk og ingenting på Biltema.

(orange belg øverst, stivt hvitt plastrør rett ned som du kan styre etter eventuelle vanndråper eller møkk i bunnen av tanken)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg hadde ca 20 l. på tanken som var fra høsten 09, da jeg skulle på tur for noen uker siden fyllte jeg på litt mer 2 takts olje fordi jeg har hørt at smøre effekten på olje som er blandet i bensin forsvinner etter ca. 3 mnd. jeg kjørte 3 tanker den dagen uten problem. Jeg kaster ALDRI bensin. (min motor er en 83 mod evinrude 60hk, hadde jeg hatt ny motor hadde jeg snakket med forhandler før oppstart.)

Kan en kjøre forgasserene helt tomme eller må de dreneres manuelt?

Har du en motor med en enkelt forgasser kan du kjøre den tom... har du flere forgassere bør du drenere hver enkelt forgasser.

Fordi...

Med flere forgassere vil det alltid være en eller flere som går tom for bensin først ( de øverste forgasserne ), de sylindrene som fores av disse forgasserne vil da bare dalte etter men da uten smurning ( vil selvsagt være igjen noe olje .. ) og kjøling ( stemplene i en 2-takter er hovedsakelig kjølt av bensinen som kommer inn )....

Arne Kjetil

Problemet med påhenger-bensin som blir gammel er ikke selve bensinen, men oljen som er blandet inn. Har du Autolube er det ikke noe problem, men olje blandet i bensinen vil "levre seg" og skilles ut som små klumper i bunnen av tanken. Du sitter dermed igjen med noen oljeklumper samt "ren bensin". Har flere totaktere og ser dette hver vår hvis tanken har stått med bensin på. Min løsning har vært å riste som besatt på tanken en periode, samt å helle på ca 2% ny olje. Da ryker det litt ekstra den første tanken, men det har ikke motoren så vondt av.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...