Bernt Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Det som skjer når du blander olje i tanken å ikke kjører motorn tom er att bensin fordamper og olja ligger som ett beleg inne i dyser og resten av forgassern , dettte medfører også att areale i dysa/ dysene blir mindre noe som igjenn medfører dårlig tomgang med motor som nyser på lav fart og mager blanding på fulfart med dårlig effekt eller motor havari som resultat. Etter flere år på motorverksted så har jeg sett det meste og hørt om både de det går bra med og de det ikke går bra med! En båt med seperat smøring er ikke så utsatt som en som blander i tanken. Vist du bruker bensinen på bilen bør den ikke ha catalysator da oljen ødlegger denne . Det er altid noen det altid går bra for og alltid noen som er uheldig Bernt Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Skal tappe ut ja. Og når jeg først gjør det, tar jeg ut alt. Like greit. Om du IKKE ser "dråper" i tanken, ville jeg bare fyllt full tank og kjørt. Det på bunnen kan antagelig suges ut med en slik håndpumpe som koster en slikk og ingenting på Biltema. (orange belg øverst, stivt hvitt plastrør rett ned som du kan styre etter eventuelle vanndråper eller møkk i bunnen av tanken) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Double Weber Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 tapp ut bensinen og bruk den på 4 hk din Tenkte først på det. Men tror heller bilen skal få den. 4-hesteren ville vel brukt fem seks år på å pløye seg gjennom ca 50l. Den bruker jo minimalt med bensin og den blir ikke brukt veldig ofte. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Det som skjer når du blander olje i tanken å ikke kjører motorn tom er att bensin fordamper og olja ligger som ett beleg inne i dyser og resten av forgassern Bernt Kan en kjøre forgasserene helt tomme eller må de dreneres manuelt? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Vist du bruker bensinen på bilen bør den ikke ha catalysator da oljen ødlegger denne .Bernt Denne bilen har verken catalysator eller andre "fancy" ting som direkte innsprøytning o.l. Det er en enkell forgassermotor uten finesser. Straight forward, simple. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Hokky Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Jeg hadde ca 20 l. på tanken som var fra høsten 09, da jeg skulle på tur for noen uker siden fyllte jeg på litt mer 2 takts olje fordi jeg har hørt at smøre effekten på olje som er blandet i bensin forsvinner etter ca. 3 mnd. jeg kjørte 3 tanker den dagen uten problem. Jeg kaster ALDRI bensin. (min motor er en 83 mod evinrude 60hk, hadde jeg hatt ny motor hadde jeg snakket med forhandler før oppstart.) Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Droll Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Kan en kjøre forgasserene helt tomme eller må de dreneres manuelt? Har du en motor med en enkelt forgasser kan du kjøre den tom... har du flere forgassere bør du drenere hver enkelt forgasser. Fordi... Med flere forgassere vil det alltid være en eller flere som går tom for bensin først ( de øverste forgasserne ), de sylindrene som fores av disse forgasserne vil da bare dalte etter men da uten smurning ( vil selvsagt være igjen noe olje .. ) og kjøling ( stemplene i en 2-takter er hovedsakelig kjølt av bensinen som kommer inn ).... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Double Weber Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Har du en motor med en enkelt forgasser kan du kjøre den tom... har du flere forgassere bør du drenere hver enkelt forgasser.Arne Kjetil Det var det jeg trodde. Takk for en fin forklaring. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Bernt Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Det er fint vær til å rense bensin fra vann nå : Vannet ligger nå som is i bunn av tanken Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Vannet ligger nå som is i bunn av tanken Bernt He he. Iallefall noe positivt med dette været Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
CB. Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 : Vannet ligger nå som is i bunn av tanken Bernt Obs obs kom til å tenke på vannskillefilteret, det har jeg ikke tømt....... b Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Bernt Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Mange vannutskillere som dør om dagen. Mange som sikkert gikk fra båten med vann i kjølsvinnet og tenker jeg Bernt Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Ops... Det har jeg da virkelig ikke tenkt på. Men jeg har heller ikke tømt utskilleren tidligere, og det har gått bra. Bare flaks?? Må det ikke ganske mye vann til for at en utskiller skal sprenges i stykker? Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 (redigert) Mange vannutskillere som dør om dagen. Bernt Er det snakk om at "vannkoppen" sprekker? Vil ikke den isen som dannes der bare presse drivstoffet lenger opp og utvide seg den veien? Hvis ikke den er helt fylt med vann da... Redigert 21.Februar.2010 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Bernt Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Så lenge beholdern er full av væske så er det vel liten plass til isen og ekspangdere , men har du gummislanger så gir vel de seg litt. Som jeg skrivertidligere på denne tråden : Det går som regel bra , Men det er altid de det ikke går bra for!! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 Så lenge ikke kranene til og fra utskilleren er stengt, vil ekspanderingen ikke være farlig. Da presses bare overskytende drivstoff tilbake i tanken. Er utskilleren stappfull av vann, skal du ha hatt griseflaks om du kom i land siste tur på høsten. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Honduras Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Problemet med påhenger-bensin som blir gammel er ikke selve bensinen, men oljen som er blandet inn. Har du Autolube er det ikke noe problem, men olje blandet i bensinen vil "levre seg" og skilles ut som små klumper i bunnen av tanken. Du sitter dermed igjen med noen oljeklumper samt "ren bensin". Har flere totaktere og ser dette hver vår hvis tanken har stått med bensin på. Min løsning har vært å riste som besatt på tanken en periode, samt å helle på ca 2% ny olje. Da ryker det litt ekstra den første tanken, men det har ikke motoren så vondt av. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.