Jump to content

Prøver å finne informasjon om å bo i båt..

Eirik400

Recommended Posts

Skal man f.eks. til Spania i middelhavet, er ca 2600km raskeste vei, uten tanke på stikkveier.

2600x10 = 26.000,- kroner.. (Vet ikke dieselprisene på kontinentet, men tok snitt på 10kr, og 1liter pr mil på bobil evt bil med campingvogn.) dvs 50.000,- i drivstoff tur/retur.

Om bilen bruker 0,8 så blir det 40.000,-

tror du må ta og regne om igjen. eller ganske enkelt dele summen på 10.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Hei igjen!

jeg ser at du er ganske ny her på forumet, så du har vel ikke rukket så mye over de "gamle" trådene her enda.

For noen år siden tok vi (far, mor og 2 gutter) motorbåt på vannveiene til Middelhavet.

Et kort referat finner du

HER

Jeg må med skam bekjenne at jeg ikke har fått lagt ut noe mer detaljert enn dette.... :blush:

Håper at det kan hjelpe deg litt. Den dyreste dieselen vi kom over i 2006 var godt over 1,40 Euro per liter (i Paris)

tror du må ta og regne om igjen. eller ganske enkelt dele summen på 10.

hehe... TAKK !!

Av en eller annen grunn tenkte jeg sånn kjørecomputertall.. dvs l/100km som svensker og tyskere bruker til sine data.. krmt.. Syntes det var litt i dyreste laget.. :lol:

Men, et annet viktig poeng er jo at om jeg kjører med cruisekontroll, så vil det nok ikke bli mer enn maks 20mil annenhver dag.. Altså 200km..

2600/200 = dvs 14 dager med ren kjøring.. Blir faktisk sliten bare av å tenke på det.. :cryin:

Et annet alternativ jeg har fundert på er : Om jeg har campingvogn her hjemme, og båt et annet sted, så kan jeg jo veksle..

Å ikke ha et sted å overnatte blir jo fort VELDIG dyrt i forhold....

Er nok i en litt vrien situasjon, uansett hvordan man snur og vender på det.. Ettersom jeg ikke orker så mye om gangen mener jeg..

Men å sitte her hjemme og vente på vedre dager, vente på at livet kan fortsette ... Det vet jeg ikke helt hvordan blir..

Hei igjen!

jeg ser at du er ganske ny her på forumet, så du har vel ikke rukket så mye over de "gamle" trådene her enda.

Takk for linken.. Er nok for mange tråder til å lete gjennom alle.. Så tips om reiseruter ned til middelhavet mottas gjerne..

Disse planene er bare planer og ideer foreløpig.. Ingen kjøpsplaner er lagt enda.. Jeg er ikke en som liker "å hoppe i det".. Liker å ha kontroll på alt som kan kontrolleres på forhånd..

Bladde raskt gjennom bildene, men skal lese tråden etterpå.. Takk for linken Pellefant

Lyst til å seile ?

Lyst til å prøve ja.. Men ikke langs sørlandskysten nå.. Er alt for mye is, og alt for kaldt..

Må jo gå i en time på is, før man er i åpent farvann..

Får heller se hvor planer og ideer tar veien, før jeg bestemmer meg for å prøve..

Har lest litt her og der på forumet idag.. Og ser at det er flere ting man må ta litt hensyn til.

Så som forsikring, ansvarsforsikring i det minste..

Folketrygden kan man jo være såkalt frivillig medlem av, men det er jo også greit å ha i orden.

Avhenger jo selvfølgelig av hvor lenge man er på et sted.. Finner man drømmeplassen, og synes det er rimelig å bo der.. Så kan man jo vurdere andre løsninger..

Kjenner at jeg er litt nervøs for slike ting, da jeg ikke er så reisevandt. Og mange ukjente faktorer kan føles slitsomt.. Noen ganger..

En kompis lever idag på noen turer han hadde til USA for en del år siden..

3 uker første gangen og 6 uker andre gangen.. Kjørte tusenvis av mil..

Alt i alt, inkludert forsikring, fly, mat, bensin, overnatting og flere tusen papirbilder til fremkalling, så kom turen ut på ca 10k i uka..

Men, med digitale bilder, leie bobil i USA og spise mat laget i bobilen, så sparer man mange tusen.

Er mye rart som frister..

Denne synes jeg var flott !

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ac=relevant_ads

Ser riktignok at den stikker ganske så dypt, og tauet langs ripa var heller ikke helt bra..

Teakdekket bak så også "itt tørt" ut.. Skyvedøra på babord side er delvis dekket av en sofa ogaå ser jeg ???

Seperat dusj og toalettrom er jo praktisk !!

Har tenkt litt også.. Eller rettere sagt, har lest litt og deretter tenkt litt..

Leste denne f.eks. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=63003

Selv om dette var en nybegynnertur, så henter den jo frem ting man sjelden tenker på. Uvær til sjøs, eller bare store dønninger, sidebølger, små tekniske problemer, bråkete folk i havner osv.. Masse mer eller mindre plagsomme ting.. Som (kanskje) gjør tingene mindre avslappende !

Men, man slipper vel ikke unna slikt ? Med bobil er det vel det samme..

Jeg har bodt i båt siden august i fjor. Bodde i campingvogn i et par år før det. Jeg er overrasket over hvor komfortabelt og problemfritt det er å bo i båt. Større plass enn i vogna. Dessuten komfortabelt å ha eget dass slik at man ikke trenger å gå ut for å pisse. Å tømme dassen på vogna orket ikke jeg å holde på med. Jeg kjøpte en ett år gammel Bavaria 38 (2008 modell), den sjeldne to-lugars versjonen med stort bad. Jeg har hatt ingen kondensproblemer til min store overraskelse. Det har vært greit å holde varmen til tross for ekstremkulde her i Nord-Norge i år, men jeg gruer meg til strømregninga. Jeg hadde aldri seilt før jeg kjøpte bavariaen. Å seile er svært enkelt.

Hadde tenkt å kjøpe Hollandsk stålbåt og kjøpte nesten denne 46 fotingen i Holland i 2006.

valk.jpg

Redigert av Voff (see edit history)
Den var rett å slett feit! hvorfor ble det ikke den?

Jeg psyka rett og slett ut. Fikk tilslaget på 99.000Euro, men trakk meg. Den hadde et flott interiør; flislagt bad; tre lugarer; stor salong; svær bysse med egen salong. To Mercedesmotorer på 125hk hver samt baugpropell....

Men en uisolert stålbåt hadde kanskje blitt kaldt...?

Jeg hadde tenkt på å bo i båt siden 2003. Det tok 6 år før jeg realiserte planene. Rådet er; slå til!

Seilbåt gir mer båt for penga; du kan få deg en mye nyere båt til samme prisen; forhåpentligvis en båt som har lavere vedlikeholdskostnader. Jeg var å så på en Hollands stålbåt for salg her i Norge, men den var i fryktelig dårlig stand. Faktisk så dårlig at jeg ikke skjønner hvordan enkelte kan la en slik kostbar gjenstand forfalle slik. Det gjorde meg om mulig ennå mer skeptisk til å kjøpe gammel båt.

Til tross for at jeg har seilbåt drømmer jeg fremdeles om en Super Van Craft; det ypperste av Hollandske stålbåter:

svc468938.jpg

svc468941.jpg

Hei Voff..

Takk for fint utfyllende svar..

Skjønner at det er en del fordeler med seilbåt, så som nyere båt, og billigere drivkraft f.eks.

Forresten nydelig den siste båten du viser der.. (Ikke gal den første heller da)

Skal se om jeg tar en tur i gjestehavna i byen og kanskje tar en titt på det som ligger der..

Så du bodde i campingvogn før ja.. Men, både campingvogn/bil og båter må jo tømme toaletter nå for tiden.. Er vel ikke tillatt å pumpe ut skiten lenger.. Er det vel ?

Mange av de som bor i båt ser ut til å måtte ligge på relativt dyre steder, fordi de må ha muligheten til å gå på jobb etc

Det er jo noe jeg slipper å tenke på.. Selv om det absolutt ikke er noen ferie å være ufør..

Noen sier, "Det må være fint å ha lørdag hver eneste dag".... "Nei, svarer jeg da.. Prøv å ha 1000lørdager på rad, ikke reis på ferie for det orker du ikke, ikke bygg om huset, for det orker du ikke, ikke ha fest for det har du hverken råd eller krefter til, og sist men ikke minst. Du har ikke krefter til å ta en jobb, så du får aldri gjort noe matnyttig for samfunnet lenger.... ".. Da pleier de fleste å holde kjeft..

Så du bodde i campingvogn før ja.. Men, både campingvogn/bil og båter må jo tømme toaletter nå for tiden.. Er vel ikke tillatt å pumpe ut skiten lenger.. Er det vel ?

Septikktanken på min båt har aldri vært brukt, men ikke si det til noen! :sweat::lipseal::giggle:

Husk at det er kostnader i å eie en båt. Regn med 30.000kr per år i vedlikehold, forsikring pluss leie av båtplass.

Hvis man dropper båtplass da ?

Dvs, er det noen begrensninger på hvor lenge man kan ligge i skjærgården da ?

Vet at det er utgifter med båt.. Men utenom forsikring, så er det veldig få spesifikasjoner som er oppgitt så langt.

Hva slags utgifter ?

Hvis man har en 40' båt, som ikke ligger alt for mye stille, eller at den ligger i vann med litt bevegelse.. Hvor ofte må man ta den opp for å ta undersiden ?

Noen jeg har snakket med, sier at hvis de bruker båten mye. Dvs hver eneste uke ! Så kan det være nok å stoffe båten annethvert år. Ligger man stille 90% av året, så stoffer man hvert år..

Hva koster det å stoffe en 40' båt ?

Hvilke andre utgifter er det snakk om ?

Brennstoff til kokeplater ? (Gass/sprit eller ? )

Drivstoff selvfølgelig..

Oljeskift/filterskift på motor selvfølgelig..

30.000 i året pluss plassleie ? (Her i Arendal ser det ut til å koste ca 550/mnd utenom sesong.. Det blir ikke 30k)

Leter bare etter flere prisfakta jeg..

Båten bør opp årlig for bunnsmøring. I alle fall merket jeg 1knops fartsøkning ved smøring etter ett år i vannet. Stoffingen koster vel en 1000-1500kr tror jeg. Dessuten koster slipsetting; ca. 4000 tror jeg at jeg betalte. Deretter er det skifte av sinkanoder og impeller. I tillegg har du forsikring. Prisen avgjøres vel av alder på båten men en kurrant 40foter vil vel fort koste 10.000kr å forsikre. Får du leie båtplass til 550kr/mnd for en 40 foter - 4m brei ca - så er du heldig. Der jeg er koster det dobbelt for en så brei båtplass - 5m. Så har vi alt det uforutesette som skjer; ting må fikses og kan ofte være dyrt. Tror det er lurt å budsjetere med 30 000 per år....

Er masse fordeler med sjøveien, men også masse fordeler med bil..

I vogn og bobil får du lett brakkesyke - det er veldig trangt. Jeg bodde i vogn bare i forbindelse med jobb - stort sett sov jeg bare der. Den bilen du viser har ikke engang en skikkelig sofa/salong.

På den annen side; dersom du skal bo i båt bør du også ha interesse for båtlivet.

Man melder flyting fra tidligere adresse og blir person uten fast bopel. Er vel så nært å bli betraktet som uteligger som overhode mulig. Selv om man har en postboks adresse.

Siden jeg frykter at dette kan medføre plunder i dagliglivet, . Har jeg lagt inn bud på en liten leilighet som sønnen min skal leie av meg mens jeg prøver meg som båtboer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg hadde tenkt på å bo i båt siden 2003. Det tok 6 år før jeg realiserte planene. Rådet er; slå til!

Seilbåt gir mer båt for penga; du kan få deg en mye nyere båt til samme prisen; forhåpentligvis en båt som har lavere vedlikeholdskostnader. Jeg var å så på en Hollands stålbåt for salg her i Norge, men den var i fryktelig dårlig stand. Faktisk så dårlig at jeg ikke skjønner hvordan enkelte kan la en slik kostbar gjenstand forfalle slik. Det gjorde meg om mulig ennå mer skeptisk til å kjøpe gammel båt.

Til tross for at jeg har seilbåt drømmer jeg fremdeles om en Super Van Craft; det ypperste av Hollandske stålbåter:

Nydelig båt, er de klassefisert for kanaler, eller er de havgående?

Når det gjelder å bo i vogn/bobil koster dette også penger. Du trenger et sted å stå med tilkobling til strøm. Jeg betalte 4000kr/mnd for å stå på campingplass. Dette er med strøm, og da kunne jeg benytte meg av servicebyggene på plassen. Dette er jo alt for dyrt; man skal jo betale vogna eller bobilen også og var en medvirkende årsak til at jeg endelig gjorde alvor av båtkjøpet.

Klart det er av betydning om man har lån å betale i tillegg..

Anser det slik at jeg uansett valg av bil eller båt, vil velge innenfor et prisområde, som medfører gjeldfrihet.

Nå er jo ikke verden et fritt sted lenger, så det å parkere litt på siden av allfarvei (ikke privat) det vil vel ganske raskt bli oppdaget og stoppet..

Men, når det gjelder båt.. Kan man parkere hvor lenge man vil, hvis man finner en drømmeplass ? (Dvs så lenge man ikke sperrer annen båtferdsel, og ikke ankrer opp på privat område da.)

Det er friheten som trekker mange til båtlivet, jeg antar at det er slik for båtboere også, skal du ligge lenge så er du som regel avhengig av en kai med strøm og vann, på sommeren ser jeg liten vits i å bli på det samme stedet over veldig lang tid.

Med bobil må du regne med å bli henvist til campingplasser ganske ofte, det er lite glede å få ut av en bobil for en grunneier, som regel sitter de igjen med litt søppel og bæsj som eneste minne når bobilen reiser videre.

Å leve i en campingvogn i mer en et par uker hadde jeg ikke klart, greit for ei langhelg på bluesfestivalen hvis telemarkskanalen går tom for vann for eksempel, men der er vi kanskje forskjellige

Er vel ikke helt overbevist om at noen av de nevnte boformer er optimalt for en person med alvorlige helseplager men tror nok at båtlivet er det rimeligste alternativet, og det alternativet som gir størst frihet .

Klart jeg må se på de begrensninger helsa gir meg.. Utmattelse, smerter og bevegelsesbegrensninger kan til tider gjøre det tungt ja..

Men, så lenge jeg har bra temperatur, IKKENO STRESS (Viktig poeng), og litt opplevelser så har jeg det brukbart.

Slik det er nå, så har jeg jo hus. Liten trygd som holder til det faste pluss littegrann ekstra !

Men ikke nok til å foreta noen reiser eller overnattinger.. Med mindre jeg sparer i to år og tar en 2-3ukers tur til syden.

Da med forbehold at jeg kan få noen til å se til huset mitt gratis, at helsa er grei nok på avreisetidspunktet.

For det er litt av problemet med å reise for meg. Jeg vet aldri hvordan neste dag blir.. Skal jeg reise noe sted så må det bli på sparket !

Hvis jeg planlegger en reise, eller et besøk så blir jeg ofte anspent, tenker på det og mister kanskje nattesøvn osv.. Da risikerer jeg å være helt "ødelagt" den dagen jeg faktisk skal noe..

Det er ikke det at jeg gruer eller gleder meg spesielt, da jeg er ganske rolig og balansert. Det blir liksom bare slik.

Har jo sett at kanskje ikke kan bli noe av noen ting.. Men jeg har ihvertfall et lite håp..

Er jo istand til å gjøre LITT av det meste.. Bare det ikke blir for mye..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...