Jump to content

Utvidelse av kjølevannsløyfe - redusert trykk?


Tranen2

Recommended Posts

Glykol må ha betydelig høyere utvidelseskoeffisient enn vann, som det fremgikk i en annen tråd er egenvekten på varm og kald frostvæske så forskjellig at slike målere har to skalaer.

 

Tror det må være marginale differanser. Forskjellen i egenvekt for varmt og kaldt vann er halvparten av forskjellen i egenvekt mellom rød og blå frostveske. Når en da ser på skalaen den største differansen nettopp de to frostveskene.

 

Egenvekten på blå frostveske er 1,112kg\dm3 ved 20 grader C.

Rød frostveske er oppgitt til 1,123

Se egenskaper her

 

Vi får koke opp en skvett ferdigblandet frostveske og veie en liter... :yesnod:

 

Men det skal ikke store luftlomma til for å lure oss da....

Link to post

Hei igjen, kranglefanter!

 

For å snu det litt på hodet da - forklar denne:

 

Jeg hadde en Citroen engang (å-fydda...). Denne hadde en kjølevannsslange som holdt på å sprekke. Det var sommer, varmt og mye fjellkjøring. Bilen gikk som ei klokke. Men jeg hadde denne slangen med sprekker jeg var redd for skulle sprekke. Da fikk jeg den "glimrende" ideen å slippe ut trykket på kjølevannsiden og kjøre videre med lokket i halvåpen stilling slik at overtrykket forsvant. DA kokte motoren! Jeg ringte en god venn av meg som er bilmekaniker, han sa; skru igjen lokket slik at trykket bygger seg opp igjen, så vil ikke motoren koke. Jeg så gjorde og riktig, motoren kokte ikke. Neste dag byttet jeg den tvilsomme slangen som likevel hadde holdt tett.

 

Min gode venn bilmekanikeren forklarte meg noe jeg egentlig visste, kokepunktet på vann/glykol øker ved økt trykk.

 

Og jeg i min bunnløse uvitenhet trodde at det samme var for båtmotorer...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Min gode venn bilmekanikeren forklarte meg noe jeg egentlig visste, kokepunktet på vann/glykol øker ved økt trykk.

 

Og jeg i min bunnløse uvitenhet trodde at det samme var for båtmotorer...

 

Dette stemmer med båtmotorer også, det er slik et lukket kjølesystem for motorer virker. Men som de andre her inne prøver og si: du vil fortsatt få trykk i systemet selv om du utvider kjølekretsen.

 

For å ta et eksempel: hvis du har 1000 liter vann under 100 bars trykk, og en blør dette ned til 0 bar vil en få ca 1004 liter vann. Vann lar seg komprimere men uhyre lite. (i teorien er det vel oksygenet i vannet som komprimeres.....?)

 

I et kjølesystem på bil/båt har man kanskje 0,7 bar eller noe (ikke helt sikker) ved driftstemperatur. Og som andre her inne sier: så lenge en klarer å oppnå temperaturen og systemet er tett (må ikke være luft), vil man få nettop trykket. Om en utvider kjølekretsen med et par liter så vil man fortsatt oppnå trykket.

Link to post

Kokepunktet for vann er 100 grader C , ved havoverflaten. Ved toppen av M Everset er kokepunktet ca 75 grader. :yesnod:

 

Selvsagt øker kokepunkt ved øket trykk, og sef gjelder det samme for båtmotorer, som for biler osv. Om du legger sløyfen en gang ekstra rundt rundt båten vil ikke dette ha noen betydning, annet enn at det vil gå lenger tid før motoren når drifts-temp. :sleep:

Link to post

Tranen2: Det du peker på i ditt eksempel med din gamle Citroen er akkurat det jeg har forsøkt å si........

 

Du kjører din bil, kjølesystemet oppnår likevekt mellom trykk og temperatur basert på driftstemperaturen i motoren din.

Når du åpner radiatorlokket faller trykket, du forrykker likevekten og vannet koker.

 

Mange båtmotorer sliter med at temperaturen blir litt høy, så løfter ventilen i radiatorlokket, fordi trykket, som en direkte følge av høy temperatur, blir for høyt.

Når lokket først åpner faller trykket, da koker det, ikke før.

 

Hvis kjølesystemet tålte høyere trykk var det bare å sette på lokk som ikke åpnet.... Da ville ikke vannet koke.

Men pga. høy temperatur ville motoren likevel dø...

 

De fysiske lovene her er de samme både på sjø og land :seeya:

 

Når du innleder med at det er trykket som er styrende, der tar du feil. Det du beskriver er et system basert på temperatur. Du har en termostat som gir deg en gitt temperatur.

Denne temperaturen gir ett gitt trykk i kjølesystemet.

Vanligvis et lavere trykk enn det radiatorlokket åpner ved.

Hvis du plutselig reduserer dette trykket koker kjølevannet ditt.

 

Det er når du mener at et lavere trykk som følge av økt kjøling, flere slanger, mere kjølevann osv kan føre til koking at du er ute å sykler.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Kokepunktet for vann er 100 grader C , ved havoverflaten. Ved toppen av M Everset er kokepunktet ca 75 grader. :yesnod:

 

Selvsagt øker kokepunkt ved øket trykk, og sef gjelder det samme for båtmotorer, som for biler

 

Det burde da ikke vere så vanskelig å forstå at motorer har forskjellig kokepunkt etter hvilke fartøyer de er plasert i, der den trolig største forskjellen er i mellom bilferger og romferger. :yesnod:

Link to post
Det er når du mener at et lavere trykk som følge av økt kjøling, flere slanger, mere kjølevann osv kan føre til koking at du er ute å sykler.

 

...for ikke å si; ute å seiler! Ok, da. Ser det nå; jeg tok feil... (men med uendelig mye slange har jeg rett) :smiley:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Aldri sett en motor der det er mulig å montere eksternt utstyr i serie med motorens egen bypass..

 

Du har selvsagt rett, jeg blandet kortene litt. Jeg tenkte på å montere berederen i serie med annet utstyr slikt som defroster. Det kan jo selvsagt gjøres i en sløyfe, men da er den jo ikke i serie med kjølesløyfa. Den totale mengden kjølevæske vil imidlertid øke.

Link to post

Siste: Observerer at nivået i ekspansjonstanken varierer mere mellom kald og varm motor i forhold til før jeg monterne varmtvannstanken.

 

Ellers er alt som før! (En dag hvor jeg lærer noe nytt, er en god dag! ;-))

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Hallo!

 

Hvis ikke slangen er veldig lang så går det fint. Strømningsmotstanden vil øke med lengden på rørnettet. Dette vil medføre at sirkulasjonshastigheten synker selv om det statiske trykket er konstant. Dette vil medføre at kjøleevnen synker. På den andre siden så kommer det at denne varmtvannstanken er nedstrøms motor og oppstrøms varmeveksler (antageligvis) slik at den "hjelper" varmeveksleren (hvis man bruke litt varmtvann i allefall).

 

Men systemet har vel litt å gå på så det går vel greit.

 

Mvh

Link to post
Vann kan komprimeress til ca 35 bar, da er det slutt....

 

Og hva skjer etter det......innbilte meg at man snakker om en kompresjonsfaktor her....og andre fysiske lover som oppstår.

 

Her og,

HER er litt om kompresjon. Og som det fremgår så har faktisk stål en kompresjonsfaktor..... Her sammenligner de trykket ved bunnen av stillehavet som blir:

D(densitet)xTVD(dybde)XSG(gravitasjonsfaktor)=1.03KG/l X 4000m X 0,0981= 404,172 bar og ved dette trykket er kompresjonen 1,8%.

 

 

Stemmer nok muligens ikke helt det jeg skrev lenger oppe men det er i nærheten. Har ikke peiling på dette, var et tall jeg trodde jeg husket fra geologiboka....

Men at vann er et uhyre kompleks og har enormt mange egenskaper (bruke båten oppå f.eks :sailing: ) er ihvertfall sikkert. Så å si at vann kun kan komprimeres til 35bar blir for enkelt mener jeg.

 

Og ærklærer meg herved for skyldig i at tråden er i ferd med å spore fullstendig av :sweat:

 

edit: men i dette tilfellet snakker vi jo om glykolblanding som igjen sikkert har helt andre (bedre) egenskaper........

Redigert av softneck (see edit history)
Link to post
Men at vann er et uhyre kompleks og har enormt mange egenskaper (bruke båten oppå f.eks :sailing: ) er ihvertfall sikkert. Så å si at vann kun kan komprimeres til 35bar blir for enkelt mener jeg.

 

:sweat:

 

edit: men i dette tilfellet snakker vi jo om glykolblanding som igjen sikkert har helt andre (bedre) egenskaper........

 

Vannet har mange egenskaper og noen som alle ikke hvet er kanskje :

 

Når vannet oppvarmes fc fra 20gr til 90 gr så reduseres kapasiteten på sirkulasjonspumpa mye antar ca 30%.

 

Ved tilsettning av mye frosveske kan kokepuktet heves fra 100gr til ca 120 gr og trolig mere uten behov av trykk.

Er usikker på hvor høy tempratur vann kan oppvarmes til under høgt trykk , mener det er 200-300gr C

 

En får ikke mindre varmeavgivelser i radiatorer ved høy gjennomstrømnings hastighet , det hender at utløpsmotstanden er for liten , spessielt ved parralellkoblinger og da hender det att vannet sirkulerer igjennom radiatoren uten at den fylles helt opp slik at ikke hele varmeavgivelsesflatene er i bruk , da må utløpene reguleres / strupes.

 

Om motorens ekspangsjonstank blir for liten pga mye tilleggsustyr som forrårsaker behov for økt utvidelsesvolum kan lukket tilleggskar som er forhåndsfylt med luft med gummimembran tilleggsmonteres.

Link to post

Hydrostatisk vanntrykk på 1000 meter i saltvann vil være någe over 100 bar.

 

MEN vannet vil ikkje komprimeres mer etter 35 bar.

 

Kan trykke vann opp til så mange bar du bare vil.

 

Til sammenligning er hydrolik olje en død veske før den trykkest i det hele tatt..

 

Mulig eg ordlegger meg litt dårlig, men vann er ikke en "død" væske før den passerer 35 bar.

 

Men dette er vel strengt tatt ikkje det trådstarter spør om, så me kan evnt diskutere dette i en egen tråd. Synes selv det er trøttene og bla side opp og side ned med "svada" om evner som omhandler andre ting enn det egentlig skal dreie seg om:)

Redigert av Fjord21dc (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...