StianI Startet 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 22.Februar.2010 Vurderer å kjøpe en bella 655 med mercruiser 1.7tdi/ 120hk. Dette er en båt forhandler har inne og jeg får en god pris på den, men jeg synes motoren er litt liten. Jeg lurere da på om det er noen som vet om det er mulig å chippe denne motoren? Hvor mye får man i så fall ut av det og hva koster det? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 (redigert) motoren er mekanisk styrt. er ingen chip å bytte der. og med all erfaring på 1.7TDI så kan man vel trygt si at det er tatt mer enn nok krefter ut av motoren allerede. Turbohavari og blåste stempler er ikke uvanlig. Vi hadde vår i en Nidelv 690 - fungerte bra de 2-3 somrene vi hadde den - men motoren har rast for dagens eier. En rep på 60-70 tusen om jeg husker rett Redigert 22.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Denne motoren er det allerede tatt ut nok effekt av. Den er grei nok i småbåter, men på båter over 6 meter blir den i minste laget og turbohavari, ofte med påfølgende totalhavari er dessverre ikke uvanlig. Jeg fraråder å ta ut noe mer effekt av denne motoren uansett om det lar seg gjøre eller ikke. Alle som har en slik motor bør også sjekke at wastegateventilen på turboen beveger seg slik den skal og gjerne smøre den opp en gang eller to ila sesongen da det har vært mange havarier fordi denne setter seg fast pga lite bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 2006 modellen har nye stempler og turbo så her er det ikke vært noe havari. har selv en sån i min draco 21 og det fungerer utmerket. men dette er en helt mekanisk motor så ikke noe chipp på denne. bare fordeler spør du meg uten all elektronikk. da får du ikke noe stopp om den bare får diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 2006 modellen har nye stempler og turbo så her er det ikke vært noe havari.har selv en sån i min draco 21 og det fungerer utmerket. men dette er en helt mekanisk motor så ikke noe chipp på denne. bare fordeler spør du meg uten all elektronikk. da får du ikke noe stopp om den bare får diesel. Jeg har vært borti mange turbo og stempelhavarier på 1,7 dieseler som er levert etter 2006 også. Vet at det kom en forbedring i 2006, men jeg vet om mange som har havarert enda. Alle motorene er fortsatt innen 5 års reklamasjonsretten, altså nyere enn 2005. Det som er interessant er hvor mange av disse havariene vi hadde sluppet hvis eierne og service-mannskapene hadde vært pålitelige med å følge servicebulletengen som kom for mange år siden ang. smøring av wastegate-ventilen med jevne mellomrom. Som sagt har det vært problemer med at denne setter seg fast når båten har stått stille lenge, med det resultat at turboen kjører fullt trykk inn i motoren, som igjen havarerer. Jeg har ikke vært borti andre problemer med disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Hmm kjekt å vite, da jeg vet flere som har denne maskin og at wastegaten suger. Det jeg alltid har sagt, ting som er for lite brukt dett sund nå de blir brukt. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
theppan07 Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Jeg har vært borti mange turbo og stempelhavarier på 1,7 dieseler som er levert etter 2006 også. Vet at det kom en forbedring i 2006, men jeg vet om mange som har havarert enda. Alle motorene er fortsatt innen 5 års reklamasjonsretten, altså nyere enn 2005. Det som er interessant er hvor mange av disse havariene vi hadde sluppet hvis eierne og service-mannskapene hadde vært pålitelige med å følge servicebulletengen som kom for mange år siden ang. smøring av wastegate-ventilen med jevne mellomrom. Som sagt har det vært problemer med at denne setter seg fast når båten har stått stille lenge, med det resultat at turboen kjører fullt trykk inn i motoren, som igjen havarerer. Jeg har ikke vært borti andre problemer med disse motorene. Hei. Du har ikke tilfeldigvis kopi/link av denne (og eventuelt andre) servicebulletengen for denne motoren. Holder selv på med alt vedlikehold og stell av denne motoren for eget bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Hei. Du har ikke tilfeldigvis kopi/link av denne (og eventuelt andre) servicebulletengen for denne motoren. Holder selv på med alt vedlikehold og stell av denne motoren for eget bruk. Det er mange år siden denne kom, så jeg vet ikke hvor den er lengre, men i korte trekk handler det bare om å røre litt på vastegate-ventilen av og til og smøre med litt olje slik at den ikke setter seg fast. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Hei. Du har ikke tilfeldigvis kopi/link av denne (og eventuelt andre) servicebulletengen for denne motoren. Holder selv på med alt vedlikehold og stell av denne motoren for eget bruk. Det er mange år siden denne kom, så jeg vet ikke hvor den er lengre, men i korte trekk handler det bare om å røre litt på vastegate-ventilen av og til og smøre med litt olje slik at den ikke setter seg fast. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 og har jeg forstått det rett er symptomene på at waste gate ventilen har satt seg at motoren plutselig blir mye sprekere enn den har vært før - hvilket er naturlig i og med at turbotrykket aldri reduseres om waste gate ventilen er stengt. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 og har jeg forstått det rett er symptomene på at waste gate ventilen har satt seg at motoren plutselig blir mye sprekere enn den har vært før - hvilket er naturlig i og med at turbotrykket aldri reduseres om waste gate ventilen er stengt. Ja, det stemmer, og gjerne på første turen på våren etter at motoren har stått ubrukt etter vinteren. Det er derfor de fleste motorene ryker i starten av sesongen når verkstedene allerede er fullbokka.... Sitér dette innlegget Link to post
StianI Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 Takker for gode innspill... Ble litt usikker på om jeg vil ha denne båten nå, da jeg synes den farter litt for dårlig med denne motoren:) Har også fått tilbud på en bella 640 DC med 2 liter 170 hk cummins mercruiser. Er det noen som har erfaringer med denne motoren? Mener å ha funnet ut att denne skal være mulig å chippe til 200hk hvis det skulle være nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 23.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2010 har cummins mercruiser selv og ingenting å utsette på den foreløpig .. vet ikke om det er samme fabrikat på 2 literen og 4.2 som jeg har. jeg ville ihvertfall passet på å ikke kjøpe en båt som er undermotorisert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.